Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2010, 14:56   #81
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Vroeger had men 30 dagen tijd na factuurdatum om te betalen, bij Telenet had ik precies geteld 4 dagen om geen extra kosten op mijn volgende factuur te krijgen!!

Zo is het echt wel gemakkelijk !!
Mijn facturen waren steeds betaald voor ik de volgende maandelijkse afrekening kreeg!

Ik vraag mij nog steeds af of die wettelijke termijn van 30 dagen nog steeds wettelijk is, en of die grote "dienstenverleners" wel mogen eisen dat er binnen de 10 dagen na FACTUURDATUM moet betaald worden;
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 15:18   #82
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Internet een luxeproduct ? Als ik geen aansluiting zou hebben, zouden mijn kinderen niet eens hun huiswerk meer kunnen maken.
Inderdaad geen luxeproduct. Alle mogelijke overheden promoten het gebruik van internet om zoveel mogelijk administratieve rompslomp online af te handelen. De federalre overheid (tax on web) kent zelfs voordelen toe aan diegenen die hun belastingsaangifte via internet indienen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 15:36   #83
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Inderdaad geen luxeproduct. Alle mogelijke overheden promoten het gebruik van internet om zoveel mogelijk administratieve rompslomp online af te handelen. .
Sommigen vinden hier dat, bij gebrek aan betaling(smiddelen) zij toch gegarandeerde internettoegang zouden moeten blijven krijgen omwille van een (levens)noodzakelijkheid..ik noem dit idee een bijverschijnsel van een vergevorderde verslaving...

Of kan ik ook ongestoord wanneer ik niet meer over voldoende middelen beschik:
mijn winkelkar blijven volladen..?
mijn wagen blijven tanken..?
mijn huisbrandolievoorraad handhaven ?
mijn medische zorgen laten oplossen ?
mijn huurcontract of lening handhaven ?
.....
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 15:50   #84
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Vroeger had men 30 dagen tijd na factuurdatum om te betalen, bij Telenet had ik precies geteld 4 dagen om geen extra kosten op mijn volgende factuur te krijgen!!

Zo is het echt wel gemakkelijk !!
Mijn facturen waren steeds betaald voor ik de volgende maandelijkse afrekening kreeg!

Ik vraag mij nog steeds af of die wettelijke termijn van 30 dagen nog steeds wettelijk is, en of die grote "dienstenverleners" wel mogen eisen dat er binnen de 10 dagen na FACTUURDATUM moet betaald worden;
TIP: Op "Mijn Telenet" via de Telenet-website kan je je aanrekeningen altijd opvragen. In PDF-formaat kan je dan onmiddellijk het factuur zien dat je normaal tijdig via de Post moet ontvangen. Dus als je nattigheid voelt kan je best daar eens gaan kijken. Zo hoef je zelfs niet te wachten tot je factuur daadwerkelijk is aangekomen. Je kan je aanrekeningen enkel bekijken door in te loggen met uw klantenlogin, dus niet met uw e-mailadres of gebruikersnaam.

Op je aanrekening ga je in het rechtervakje een datum zien staan, dat is de datum dat het factuur is opgemaakt (en zichtbaar is online) en dat het factuur verzonden is naar u. Bij het te betalen bedrag is duidelijk vermeld vóór welke datum het factuur betaald dient te worden.

Een voorbeeld: Opmaak van factuur 28 februari 2010 en te betalen voor 19 maart 2010 is een normaal te beschouwen Telenet-factuur. Factuur moet dan normaal binnen 3/4 dagen na opmaak in de brievenbus zitten. Volgen die 2 data te dicht op elkaar, dan zou ik de klantendienst even contacteren.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 16:27   #85
ray
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Is nog niets, kreeg vandaag een aanmaning van een deurwaarder voor een nooit ontvangen rekening van 3,72 euro ( jawel ) in opdracht van een bloedlabo ( Nuytinck BVBA uit Evergem )

Bedrag dat die smeerlappen nu vragen is 105,15 euro... nooit eerder een aanmaning of ingebrekstelling ontvangen. Creatief handeltjes blijkbaar.... maar ga de boel aanvechten.
gewoon zeggen dat je niks hebt ontvangen van rekeningen en dat zij het moeten bewijzen dat jij het wel zou hebben ontvangen. Zolang zij niet kunnen bewijzen dat jij het wél hebt ontvangen, staan ze juridisch nergens. Ze moeten die zaken dan maar aangetekend opsturen. Op die manier hebben ze mijn parkeerboete kwijtgescholden.

Ik kreeg plots na 6 maanden een deurwaardersbrief met extra kosten van 50 euro. Ik heb hen simpelweg gezegd dat ik niks wist van een boete en dat ik die boete wel wil betalen, maar niet die aanmaningskosten. Want zij beweren dat je eerst een kosteloze aanmaning ontvangt en daarna pas een deurwaarder. Ik heb die 1e aanmaning nooit ontvangen dus kon ik niet weten dat ik een boete had te betalen. Wat ik niet ontvang, kan ik niet betalen. Zo simpel was het. En nadien hebben ze niks meer van hun laten horen.
ray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 22:19   #86
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Dat is niet altijd zo. Zelfs bij het niet betalen van EEN factuur kan je op Preventel geraken als de zaak aansleept. Er zijn automatische procedures en als er nu één of twee facturen zijn, dat maakt allemaal niet uit.

Inderdaad moeten er basisvoorzieningen komen die MOETEN worden geleverd.
Telefonie en internet is nu al zo goed als bijna een noodzaak en binnen een baar maanden, een jaar zal dat defacto zo zijn.

Dus jij bent er zo één die ver voor zorgt dat, als wij zelfs naar de openbare omroep krijgen, dat we reclame door ons strot krijgen ? Ik heb heus wat anders te doen dan reklame te bekijken van tierende wijven (zoals de laatste weken draait op de openbare omroep)

Gezever. Bepaalde zaken in een moderne maatschappij zijn elementair geworden en dat is het voorzien van nutsvoorzieningen en (tele)communicatie, waaronder internet en telefonie.

Men moet maar een minimumdienst verzorgen.

En als 'wellicht' een 'njet' is ? Dan sta je mooi voor aap. En bij de concurrentie zijn ze net hetzelfde. Daar maken ze ookmisbruik van hun toerenhoge aanmaningskosten.

BLijf eens bij de les. Ik heb het niet over het niet betalen van facturen. Ik heb het over de OVERMATIGE AANMANINGSKOSTEN. Niet afwijken, kameraad.

Zoals een andere poster zegt, denk je dat mensen zoals ik braafje shun mond houden ? Ik ben uit een ander hout gesneden. Ik stel deze wanpraktijken publiek, ten bate van andere mensen die het misschien niet durven en zich laten uitmelken door een BELGACOM, TELENET, MOBISTAR, SCARLET, ELECTRABEL, VMW, .... doordat ze hun clienteel behandelen als melkkoeien en als ze hun factuur niet betalen dat ze direct klaar staan om extra winsten te maken uit torenhoge aanmaningskosten. Zaken die zo uit hun automatische procedure lopen. Een briefje, op de post, en goed verdiend.

Dat is een inbreuk tegen de eerlijke handelspraktijken.
Ik heb jaren de wanbetalingen en aanmanigen gedaan en ik bedoel niet van op kantoor he maar ter plaatse al dan niet met deurwaarder en/of politie.
fouten kunnen natuurlijk gemaakt worden,en soms was het voor marginale bedragen en soms om fenomenale bedragen.
Je moet mij dus niet vertellen dat er zaken zijn die voor verbetering vatbaar zijn,maar doorgaans klopen de gegevens en kan u altijd klacht neerleggen.
Trouwens als beedigd statutair en benoemd met koninklijk besluit moet je ook je job doen,wat sommigen hier ook mogen beweren.
Het lijkt hier wel een afrekening van de overheidsinstellingen,vergeten dat de crisis er gekomen is dankzij kapitalistische neoliberale poenscheppers?

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 6 maart 2010 om 22:32.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2010, 14:06   #87
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Tuurlijk mogen ze dit. Het staat namelijk in de algemene voorwaarden. Als je niet akkoord bent met die voorwaarden moet je maar geen beroep doen op hun diensten.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 21:16   #88
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tuurlijk mogen ze dit. Het staat namelijk in de algemene voorwaarden. Als je niet akkoord bent met die voorwaarden moet je maar geen beroep doen op hun diensten.
algemene voorwaarden zijn geen vrijbrief om consumentenrecht zomaar naar eigen goeddunken af te schaffen of aan te passen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 21:42   #89
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Voila. Beter voorkomen dan genezen.
Gij zit dus altijd thuis te wachten op facturen om deze tijdig te kunnen betalen ?
Dat is mooi van u maar er zijn ook mensen die niet altijd thuis zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 22:11   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Internet een luxeproduct ? Als ik geen aansluiting zou hebben, zouden mijn kinderen niet eens hun huiswerk meer kunnen maken.
Ah de bibliotheek, iets dat scholieren en studenten niet meer kennen. En dan maar afkomen met wiki bronnen in opstellen/papers.....

Of gewoon hyperlinks. Nog erger.

Er is een reden waarom een deftige unief nog steeds cursussen over gebruik van de bibliotheek en de massa informatie die daar te vinden is geeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 01:15   #91
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gij zit dus altijd thuis te wachten op facturen om deze tijdig te kunnen betalen ?
Dat is mooi van u maar er zijn ook mensen die niet altijd thuis zijn.
Thuis zitten wachten hoeft helemaal niet. We hebben allemaal een brievenbus waarin de facturen braaf op ons wachten tot we thuis zijn.

Dus jij vindt "Ik was niet thuis" een geldig excuus om je factuur te laat te betalen? Als je wat verantwoordelijkheidszin hebt dan heb je een waaier aan mogelijkheden om facturen toch tijdig te betalen als je een hele tijd van huis bent. Ik denk aan automatische betaalopdrachten (domiciliëring), online bankieren, online je facturen raadplegen en betalen (bv Zoomit). Ook dit soort regelingen treffen is een voorbeeld van voorkomen.

Waar een wil is is een weg en waar geen wil is is er altijd een excuus.
Oud 9 maart 2010, 01:24   #92
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ah de bibliotheek, iets dat scholieren en studenten niet meer kennen. En dan maar afkomen met wiki bronnen in opstellen/papers.....

Of gewoon hyperlinks. Nog erger.

Er is een reden waarom een deftige unief nog steeds cursussen over gebruik van de bibliotheek en de massa informatie die daar te vinden is geeft.
Het onderwijsniveau is ook drastisch gedaald tegenwoordig. Als een student een paar zinnen zonder fouten schrijft juichen de leerkrachten al. De toekomst ziet er leuk uit en het is nu al huilen met de pet op.
Oud 9 maart 2010, 02:06   #93
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Die kosten zijn inderdaad nogal hoog, maar "ik zat in den blok" is nu wel een belachelijke reden om niet te betalen eh...

ik heb dat ook vaak: je bent enkele weken in het buitenland etc; voor je het weet smijten die eikels van proximus u zelfs van hun netwerk... zeer handig
Oud 9 maart 2010, 10:03   #94
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
algemene voorwaarden zijn geen vrijbrief om consumentenrecht zomaar naar eigen goeddunken af te schaffen of aan te passen.
U hebt het recht om niet akkoord te gaan met de algemene voorwaarden door geen beroep te doen op hun diensten.
Oud 9 maart 2010, 10:36   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik heb van Belgacom reeds een aanmaning gehad voor mijn telefoonfactuur. 9 euro extra kosten. Enkel... ik had geen factuur ontvangen. Klantendienst gebeld (op kosten van het werk ) en de man aan de andere kant was behulpzaam en na wat opzoekwerk kwam hij tot de conclusie dat het een foutje bij hen kon zijn geweest waardoor de postbode mogelijks de brief niet leverde omdat mijn naam en adres wel klopten maar het busnummer ontbrak. Meteen kwijtgescholden. End of story.
niet te snel Jazzy,

die grote jongens, de rechter behandelt die als 'toetredingscontracten' ... je hebt daar als individuele klant geen inspraak in ... en dan gelden er andere en strengere regels

een aanrekening van dossierkosten/aanmaningskosten noem het hoe je wil ... zonder een voorafgaand bijkomend schrijven ... zal door de rechter van tafel geveegd worden.

je moet er dus alleen voor zorgen dat je die aanmaningskosten niet eerst betaald hebt (in dat geval zou jij ervoor moeten procederen)

dat alleen is de oorzaak waarom die bedrijven niet achter zulke aanmaningskosten zullen aangaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 10:36   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het staat in de algemene voorwaarden die je tekent, dus je bent wel degelijk gewaarschuwd dat er extra kosten komen bij een te late betaling. Als je die voorwaarden tekent moet je je er ook maar aan houden.
toetredingscontract.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:12   #97
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Thuis zitten wachten hoeft helemaal niet. We hebben allemaal een brievenbus waarin de facturen braaf op ons wachten tot we thuis zijn. ;-
Dat is het hem juist.
Als je na enkele maanden thuiskomt kunnen er nogal wat verwijlintresten tussenzitten
Citaat:
Dus jij vindt "Ik was niet thuis" een geldig excuus om je factuur te laat te betalen? Als je wat verantwoordelijkheidszin hebt dan heb je een waaier aan mogelijkheden om facturen toch tijdig te betalen als je een hele tijd van huis bent. Ik denk aan automatische betaalopdrachten (domiciliëring), online bankieren, online je facturen raadplegen en betalen (bv Zoomit). Ook dit soort regelingen treffen is een voorbeeld van voorkomen.
Waar een wil is is een weg en waar geen wil is is er altijd een excuus.
Vertel mij dan eens hoe ik ziekenhuisfacturen online kan raadplegen en weten wanneer ik die moet betalen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het probleem niet omdat mijn zoon nog thuiswoont.

Laatst gewijzigd door Bobke : 9 maart 2010 om 12:12.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2010, 00:19   #98
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Als ze nu eens gewoon de lijn onmiddellijk dicht gooien als ge niet betaalt? Of mogen ze dat ook al niet meer?
Oud 10 maart 2010, 02:05   #99
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het hem juist.
Als je na enkele maanden thuiskomt kunnen er nogal wat verwijlintresten tussenzitten
Heel verstandig is het om uw telecomoperator te verwittigen alvorens je enkele maanden van huis bent. Een bedrijf kan dat niet rieken, wat wel opgemerkt wordt is dat facturen niet betaald worden.
Oud 10 maart 2010, 09:22   #100
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel mij dan eens hoe ik ziekenhuisfacturen online kan raadplegen en weten wanneer ik die moet betalen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het probleem niet omdat mijn zoon nog thuiswoont.

Kijk, je WEET dat er ziekenhuisfacturen aankomen. Als je dan pakweg 3 maand uw brievenbus niet leegt, dan WEET je ook dat het ziekenhuis niet zal kunnen lachen met de onbetaalde facturen.

Het gros van de mensen die zit te fulmineren op de verwijlintresten, zijn mensen met geen greintje verantwoordelijkheidszin.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be