![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een cafe is openbaar en open voor wie WIL binnengaan, dat is toch nog iets anders dan wanneer je VERPLICHT wordt er gebruik van te maken.
![]() |
![]() |
#82 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik plaatste eerder in het topic al een grafiekje. Daaruit is af te lezen dat voor afstanden t/m 7.5 km ( die 70 % uitmaken van alle verplaatsingen ) meer dan 1/3 (34%) gebruik maakt van de fiets. Iets meer dan 1/3 (36%) kiest voor de auto. 27 % gaat te voet – logischerwijze de kleinere afstanden.
Bekijken we het op alle afstanden dan kiest nog steeds ¼ (26 % ) voor de fiets; ½ (48 %) voor de auto en 1/5 ( 19 %) gaat te voet. Het openbaar vervoer geraakt eigelijk steeds maar aan marginale percentages van 2 tot maximaal 6% voor afstanden van 7.5 tot 15 km. Hieruit leren we dat Nederlanders veel meer kiezen voor wat beweging en kiezen voor de fiets of te voet gaan. Het contrast met België is dan ook groot. De verklaring is niet, zoals iemand aangaf, dat de mensen hier geen keuze zouden hebben dan de auto te gebruiken en er geen alternatief zou bestaan. Het heeft vooral te maken met mentaliteit, opvoeding en karakter, gemakzucht, niet beter weten en vastgeroest zitten in zijn gewoontes. Een voorbeeld van het eerste is de denkwijze dat een manager hier toch niet met de naar zijn werk zal gaan zeker, wat zouden de mensen wel niet denken. Hij moet met een mooie wagen aankomen op het werk, dat is hij aan zijn standing verplicht. De fiets is minderwaardig. Noem het maar gerust bekrompenheid. Deze mentaliteit dateert nog van de jaren stillekes en zie je veel minder in andere landen zoals onder meer in Nederland of Duitsland. Een voorbeeld van het tweede is dat iemand die steeds met de auto overal naartoe gebracht werd vroeger, dit ook op latere leeftijd zal doen. Hierin spelen dus de opvoeding en de gewoontes ( en het vastroesten daarin ) een rol. Iemand die vroeger alles met de fiets moest doen, zal dat later ook sneller op de fiets stappen. Daar tegenover staat dat iemand die op zijn 16 jaar een brommer onder zijn kont kreeg voor alle afstanden het al gauw niet meer zal zien zitten om een afstand van 6 �* 7 km met de fiets te doen (karakter). Het openbaar vervoer kan vaak moeilijk concurreren met de auto vb omdat je met de auto kiest wanneer je vertrekt en je geen verbindingen moet halen, geen wachttijden enz. In bepaalde gevallen kan het OV natuurlijk wel zijn voordelen hebben ( in steden, tussen steden enz). De fiets heeft ook dat voordeel dat je kan vertrekken wanneer je wil en je ook nergens moet wachten. Het is dus een erg flexibel vervoersmiddel. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 maart 2010 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Openbaar vervoer kan daar alleen tegenop in een wereldstad waar het aanbod zo groot is dat het bijna voldoet aan wat je als mens zoekt in een transportmiddel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tegenwind en flink ingeduffeld tegen de snijdende wind: na enkele km kun je al flink zweten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat dit eerder een vooroordeel is dan iets anders. Veel hangt natuurlijk af van de kleding die je draagt. Als je een dikke nylon jas aandoet, ja dan ga je inderdaad zweten. Aangepaste kledij ( met een hoog ademend vermogen zoals Gore-Tex ) voorkomt dat je gaat zweten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heb je ook cijfers over het woon-werkverkeer in Nederland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Werk jij in een bedrijf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9C104...4v4p047art.pdf Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 maart 2010 om 12:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat doen we eraan? Eenvoudig: laat die mensen die met de fiets zouden kunnen gaan maar die liever in hun verwarmde cocon blijven zitten, hun portemonnee bovenhalen om zich deze luxe te blijven veroorloven. Kilometerheffing NU!
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voordien nam ik altijd het openbaar vervoer naar de VUB. Dat viel allemaal mee tot ze de rechtstreekse treinen vanuit Mechelen afgeschaft hebben. Sindsdien ben ik daarmee twee uur langer onderweg dan met de auto en ge bent nooit zeker van aansluitingen, afgeschafte treinen... Het kwartiertje file is in vergelijking daarmee niks. En, ondertussen ken ik wel een beetje de uren waarop het minder druk is. Gevolg: op twintig minuten ter plaatse, altijd parkeerplaats, en dan is de keuze rap gemaakt hoor.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() inderdaad verschuif de 'supply demand' curve.
Maar anderzijds vooral niet vergeten, als je als overheid 1000km file hebt op uw wegen, is dit een BEWIJS in se dat de overheid niet bezig is met onze mobiliteit en allang een superring rond brussel moest gebouwd hebben. Een moderne stad (zoals je belgie zou kunnen beschouwen) moet bvb 4 ringen hebben. Dan heb je de kleine ring, de grote ring van brussel, en neem maar de superring, en dan feitelijk het netwerk van autostrades die een mega ring vormen Wat je ook moet doen is denken in NETWERKEN. Dus je moet niet gewoon stents stoppen, waar de files als een cholesterol behandeling gedilateerd worden, maar je mag gerust alle mobiliteitsonderzoeken doen, en 'shortcuts' bouwen zodat je inderdaad de RING niet nodig hebt voor grote doelpublieken. Als je alles ontsluit op de ring, is dat feitelijk een autostrade bvb van oostende naar luik die over de ring loopt. Hoe gek is de gedachte dat je een ring bouwt rond een stad met 4 vakken, en dat je daarenboven een autostrade van 3 vakken daarop doet aanlsuiten... Nu als je redeneert over dat principe zie je dat je de verbinding Antwerpen - Namen, verbinding Oostende - Luik, de verbinding Doornik - Luik en de verbinding Luxemburg - Amsterdam bvb of 4 autostrades van telkens 3 vakken (of tesamen 12 vakken) doet samenkomen op een ring met 4 vakken. of 8 vakken minder... Je moet toch echt geen genie zijn om te snappen dat dit normaal nooit kan werken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
moest men die km heffing doen , en dan met die opbrengst mensen wat meer belonen die dicht bij hun job gaan wonen zou er al heel wat minder file zijn!
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar nu taks op de file... is helemaal economische waanzin dat is dus uw eigen 'onwil' als overheid bij gebrek aan wegenwerken en een dagelijks opgelegde inefficientie op onze economie proberen weg te belasten om nog een nieuw minder efficient evenwicht te vinden ????... Dus als je heft en je wil de econimie niet domweg straffen, zorgt voor ontsnappingsroutes. Dus je heft bvb een Brusssel City Taks, want het is vooral het PENDELverkeer van/naar brussel dat je efficienter wil doen verlopen. De leverancier die in die file staat heeft volgens mij recht om daar te rijden. En je heft GEEN taks op bvb electrisch/hybride wagens... Dan heb je uw ontsnappingsroute dat is het doel. De mobiliteit wordt niet verboden bij wijze van spreken, ze wordt gewoon efficienter gemaakt. Mensen staan electrisch in de file. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je gaat mensen die voor een verplaatsing van minder dan 5km hun auto nemen echt niet afschrikken met een kilometerheffing. voor langere afstanden is de fiets sowieso voor minder mensen een alternatief voor de auto. het openbaar vervoer zou dat kunnen zijn, maar aangezien dat nogal te wensen over laat... Toen ik nog geen auto had en ik met de trein naar m'n vorig werk ging, was ik, wegens de barslechte verbinding en de steeds te laat komende bussen, soms bijna 4u per dag onderweg voor een verplaatsing van 2 x 19km. Ik heb me dan maar een auto gekocht, dan deed ik er nog 2 x 20 min over. Aangezien ik vaak 12u en langer werkte per dag was me dat het echt wel waard. Zou nog kilometerheffing bovenop mogen komen zijn, voor geen geld dat ik nog dat openbaar vervoer neem. RIP aan al die verloren tijd ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
iedere keer bij wissel van job een nieuw huis kopen dan maar? uiteindelijk verhoog je daar ook de werkloosheid mee. mocht ik er ook nog eens rekening mee moeten houden dat ik me blauw ga betalen aan kilometerheffing als ik te ver van huis ga werken (terwijl de brandstof al genoeg kost en opbrengt aan de staat) , dan wacht ik wel tot ik een job vind dichter bij huis.
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik beschouw de verplaatsing naar mijn werk niet als verloren tijd, want ik moet geen extra tijd uittrekken om aan sport te doen. Voor mij is de keuze rap gemaakt ![]() Citaat:
Citaat:
Dat is een effectieve maatregel tegen files, in tegenstelling tot het subsidiëren van bedrijfswagens waarmee de overheid momenteel juist de files vergroot. Citaat:
PS. Ik heb mijn bouwgrond en dus mijn nieuwbouwwoning zo gekozen dat ze op fietsbare afstand liggen van een grote stad. Daarna heb ik mij nieuw werk gezocht in die grote stad. Wie wil die kan. |
||||
![]() |
![]() |