Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2010, 09:20   #81
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Iemand die geen werk heeft zal over het algemeen wel de tijd hebben om met het OV op een interview te geraken. Hoe je dan op je werk komt los je dan op als je werk hebt. Heb je voor je werk een auto nodig, dan moet de werkgever die maar geven. Maar dat is inderdaad een kwestie van mentaliteit. Ik denk dat hier ook de hoge lasten op arbeid een probleem zijn. Dat is een van de redenen waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
(Waar ik werk heeft zelfs de grote baas geen bedrijfswagen...)

Je kan vinden dat dat moet, maar het is niet de gangbare definitie. Openbaar vervoer is vervoer dat het publiek ter beschikking staat. Dit in tegenstelling van privé vervoer.
Het is zoals een café versus een woonkamer. Een café hoeft ook niet de hele bevolking te dienen om als een "publieke plaats" te gelden.
we gaan er maar vanuit gaan dat u niet in de sociale sector werkt; want daar is een wagen in 95% gevallen noodzakelijk en is er 0% kans op een 'bedrijfs'wagen.
Een cafe is openbaar en open voor wie WIL binnengaan, dat is toch nog iets anders dan wanneer je VERPLICHT wordt er gebruik van te maken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 00:56   #82
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Is dat zo? Hoe komt het dan dat de statistieken ivm met verplaatsingen in vb Nederland totaal verschillend zijn? Of hebben ze daar dan geen economisch, gezins - en sociaal leven?
Hoe zien die Nederlandse statistieken er dan uit?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 16:36   #83
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Hoe zien die Nederlandse statistieken er dan uit?
Ik plaatste eerder in het topic al een grafiekje. Daaruit is af te lezen dat voor afstanden t/m 7.5 km ( die 70 % uitmaken van alle verplaatsingen ) meer dan 1/3 (34%) gebruik maakt van de fiets. Iets meer dan 1/3 (36%) kiest voor de auto. 27 % gaat te voet – logischerwijze de kleinere afstanden.
Bekijken we het op alle afstanden dan kiest nog steeds ¼ (26 % ) voor de fiets; ½ (48 %) voor de auto en 1/5 ( 19 %) gaat te voet.
Het openbaar vervoer geraakt eigelijk steeds maar aan marginale percentages van 2 tot maximaal 6% voor afstanden van 7.5 tot 15 km.

Hieruit leren we dat Nederlanders veel meer kiezen voor wat beweging en kiezen voor de fiets of te voet gaan. Het contrast met België is dan ook groot.
De verklaring is niet, zoals iemand aangaf, dat de mensen hier geen keuze zouden hebben dan de auto te gebruiken en er geen alternatief zou bestaan.
Het heeft vooral te maken met mentaliteit, opvoeding en karakter, gemakzucht, niet beter weten en vastgeroest zitten in zijn gewoontes.

Een voorbeeld van het eerste is de denkwijze dat een manager hier toch niet met de naar zijn werk zal gaan zeker, wat zouden de mensen wel niet denken.
Hij moet met een mooie wagen aankomen op het werk, dat is hij aan zijn standing verplicht. De fiets is minderwaardig. Noem het maar gerust bekrompenheid. Deze mentaliteit dateert nog van de jaren stillekes en zie je veel minder in andere landen zoals onder meer in Nederland of Duitsland.

Een voorbeeld van het tweede is dat iemand die steeds met de auto overal naartoe gebracht werd vroeger, dit ook op latere leeftijd zal doen.
Hierin spelen dus de opvoeding en de gewoontes ( en het vastroesten daarin ) een rol. Iemand die vroeger alles met de fiets moest doen, zal dat later ook sneller op de fiets stappen. Daar tegenover staat dat iemand die op zijn 16 jaar een brommer onder zijn kont kreeg voor alle afstanden het al gauw niet meer zal zien zitten om een afstand van 6 �* 7 km met de fiets te doen (karakter).

Het openbaar vervoer kan vaak moeilijk concurreren met de auto vb omdat je met de auto kiest wanneer je vertrekt en je geen verbindingen moet halen, geen wachttijden enz. In bepaalde gevallen kan het OV natuurlijk wel zijn voordelen hebben ( in steden, tussen steden enz). De fiets heeft ook dat voordeel dat je kan vertrekken wanneer je wil en je ook nergens moet wachten. Het is dus een erg flexibel vervoersmiddel.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 maart 2010 om 16:39.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 18:37   #84
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Ik plaatste eerder in het topic al een grafiekje.
(...)
Ik dacht het nog, maar ik had al op "antwoord versturen" gedrukt.
Oud 27 maart 2010, 18:50   #85
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Het openbaar vervoer kan vaak moeilijk concurreren met de auto vb omdat je met de auto kiest wanneer je vertrekt en je geen verbindingen moet halen, geen wachttijden enz. In bepaalde gevallen kan het OV natuurlijk wel zijn voordelen hebben ( in steden, tussen steden enz). De fiets heeft ook dat voordeel dat je kan vertrekken wanneer je wil en je ook nergens moet wachten. Het is dus een erg flexibel vervoersmiddel.
Inderdaad. Hier sla je de nagel op de kop. Te voet, de fiets en de auto zijn verwant met elkaar: je kan vertrekken wanneer je wil, naar waar je wil, en hoe je wil. Dat verklaart hun succes, en tegelijk ook het gebrek aan succes van het openbaar vervoer.
Openbaar vervoer kan daar alleen tegenop in een wereldstad waar het aanbod zo groot is dat het bijna voldoet aan wat je als mens zoekt in een transportmiddel.
Oud 27 maart 2010, 19:15   #86
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zie ook niet in hoe je na een traject van hoop en al 5 km al badend in het zweet aankomt. Ten andere vind ik dat we wel erg overgevoelig zijn geworden voor de menselijke lichaamsgeur.
Tegenwind en flink ingeduffeld tegen de snijdende wind: na enkele km kun je al flink zweten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 20:19   #87
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Tegenwind en flink ingeduffeld tegen de snijdende wind: na enkele km kun je al flink zweten.
Ik denk dat dit eerder een vooroordeel is dan iets anders. Veel hangt natuurlijk af van de kleding die je draagt. Als je een dikke nylon jas aandoet, ja dan ga je inderdaad zweten. Aangepaste kledij ( met een hoog ademend vermogen zoals Gore-Tex ) voorkomt dat je gaat zweten.
Oud 27 maart 2010, 22:12   #88
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Ik plaatste eerder in het topic al een grafiekje. Daaruit is af te lezen dat voor afstanden t/m 7.5 km ( die 70 % uitmaken van alle verplaatsingen ) meer dan 1/3 (34%) gebruik maakt van de fiets. Iets meer dan 1/3 (36%) kiest voor de auto. 27 % gaat te voet – logischerwijze de kleinere afstanden.
Bekijken we het op alle afstanden dan kiest nog steeds ¼ (26 % ) voor de fiets; ½ (48 %) voor de auto en 1/5 ( 19 %) gaat te voet.
Het openbaar vervoer geraakt eigelijk steeds maar aan marginale percentages van 2 tot maximaal 6% voor afstanden van 7.5 tot 15 km.

Hieruit leren we dat Nederlanders veel meer kiezen voor wat beweging en kiezen voor de fiets of te voet gaan. Het contrast met België is dan ook groot.
(...)
Je vergelijkt het algemeen verplaatsingsgedrag in Nederland met het woon-werkverkeer bij ons (daar ging het toch over). Het is niet onlogisch dat het aandeel van vb de fiets in het algemeen verplaatingsgedrag groter is dan in het woon-werkverkeer. Dat zal bij ons ook wel het geval zijn, dat mag ik toch hopen met al die schoolkinderen.
Heb je ook cijfers over het woon-werkverkeer in Nederland?
Oud 27 maart 2010, 23:13   #89
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Het heeft vooral te maken met mentaliteit, opvoeding en karakter, gemakzucht, niet beter weten en vastgeroest zitten in zijn gewoontes.

Een voorbeeld van het eerste is de denkwijze dat een manager hier toch niet met de (fiets?) naar zijn werk zal gaan zeker, wat zouden de mensen wel niet denken.
Hij moet met een mooie wagen aankomen op het werk, dat is hij aan zijn standing verplicht. De fiets is minderwaardig.
(...)
Klinkt in mijn oren erg cliché. Mijn baas komt met de fiets.
Werk jij in een bedrijf?
Oud 28 maart 2010, 12:36   #90
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Je vergelijkt het algemeen verplaatsingsgedrag in Nederland met het woon-werkverkeer bij ons (daar ging het toch over). Het is niet onlogisch dat het aandeel van vb de fiets in het algemeen verplaatingsgedrag groter is dan in het woon-werkverkeer. Dat zal bij ons ook wel het geval zijn, dat mag ik toch hopen met al die schoolkinderen.
Heb je ook cijfers over het woon-werkverkeer in Nederland?
Moet het zelf nog eens nalezen en is niet razend actueel, maar hier vind je in ieder geval al veel info;

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9C104...4v4p047art.pdf

Citaat:
In 2003 reisden op een gemiddelde doordeweekse werkdag
gemiddeld ruim 5 miljoen mensen naar het werk. De
meesten pakten de auto om naar het werk te gaan. Bijna
zes van de tien mensen in het woon-werkverkeer gebruikten
de auto als bestuurder of als passagier om te gaan
werken. Zo’n 16 procent van de mensen die met de auto
naar het werk gingen in 2003, waren carpooler. Bijna 10
procent van de woon-werkreizigers reisde met het openbaar
vervoer. Een kwart fietste naar het werk en 3 procent
liep.
Wat recenter - is zowat hetzelfde gebleven buiten het feit dat de fietsafstand is toegenomen;
Citaat:
In 2007 is één op de vier verplaatsingen naar het werk per fiets afgelegd. Gemiddeld legden de fietsers daarbij ruim 4 kilometer af. De duur bedroeg ruim een kwartier, aldus het CBS.Het fietsen naar het werk is de afgelopen jaren niet toegenomen. Ook in 2000 was een kwart van de verplaatsingen naar het werk met de fiets. Nog altijd is de auto veruit het meest populaire vervoermiddel. Zes van de tien keer ging de reis naar het werk met de auto. Ook dit aandeel is al jaren constant. Slechts één op de tien keer wordt de afstand naar het werk met het openbaar vervoer overbrugd.
Bij afstanden minder dan één kilometer lopen of fietsen de Nederlanders doorgaans naar het werk. Toch wordt nog bijna één op de vijf verplaatsingen onder de 1 kilometer met de auto afgelegd. Wanneer de afstand tot het werk tussen de één en de vijf kilometer bedraagt, gaan mensen nauwelijks nog te voet. Dan is de fiets met bijna de helft van het aantal verplaatsingen het populairste vervoermiddel. Afstanden groter dan 15 km worden vrijwel uitsluitend met de auto of het openbaar vervoer afgelegd.
Bij ruim driekwart van alle fietsreizen naar het werk bedraagt de afgelegde afstand minder dan 5 kilometer. In een vijfde van de fietsreizen wordt een afstand overbrugd tussen de 5 en 10 km. Bij 5 procent is de afgelegde afstand groter dan 10 kilometer.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 maart 2010 om 12:46.
Oud 4 april 2010, 12:14   #91
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?
Het probleem, beste Duikboot, zit in uw laatste zinnetje. We liggen er namelijk niet wakker van. Ik ben, zonder daar over te willen opscheppen, één van de enige werknemers in mijn organisatie die met de fiets naar het werk komen (toegegeven, het is in Brussel), en ik moet spijtig genoeg vaststellen dat, alle lobbywerk ten spijt, het merendeel van mijn collega's absoluut geen boodschap heeft aan de weldaden van de fiets voor natuur en eigen lijf, en véél liever elke dag een uur in de file staat dan alternatieven te overwegen.

Wat doen we eraan? Eenvoudig: laat die mensen die met de fiets zouden kunnen gaan maar die liever in hun verwarmde cocon blijven zitten, hun portemonnee bovenhalen om zich deze luxe te blijven veroorloven. Kilometerheffing NU!
Oud 5 juli 2010, 21:31   #92
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Het probleem, beste Duikboot, zit in uw laatste zinnetje. We liggen er namelijk niet wakker van. Ik ben, zonder daar over te willen opscheppen, één van de enige werknemers in mijn organisatie die met de fiets naar het werk komen (toegegeven, het is in Brussel), en ik moet spijtig genoeg vaststellen dat, alle lobbywerk ten spijt, het merendeel van mijn collega's absoluut geen boodschap heeft aan de weldaden van de fiets voor natuur en eigen lijf, en véél liever elke dag een uur in de file staat dan alternatieven te overwegen.
Ik wil uw pret niet bederven, maar fietsen in de stad is heel ongezond...
Oud 5 juli 2010, 22:08   #93
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Voordien nam ik altijd het openbaar vervoer naar de VUB. Dat viel allemaal mee tot ze de rechtstreekse treinen vanuit Mechelen afgeschaft hebben. Sindsdien ben ik daarmee twee uur langer onderweg dan met de auto en ge bent nooit zeker van aansluitingen, afgeschafte treinen... Het kwartiertje file is in vergelijking daarmee niks. En, ondertussen ken ik wel een beetje de uren waarop het minder druk is. Gevolg: op twintig minuten ter plaatse, altijd parkeerplaats, en dan is de keuze rap gemaakt hoor.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 10:19   #94
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:

Wat doen we eraan? Eenvoudig: laat die mensen die met de fiets zouden kunnen gaan maar die liever in hun verwarmde cocon blijven zitten, hun portemonnee bovenhalen om zich deze luxe te blijven veroorloven. Kilometerheffing NU!
groot gelijk !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 11:08   #95
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
groot gelijk !
inderdaad verschuif de 'supply demand' curve.
Maar anderzijds vooral niet vergeten, als je als overheid 1000km file hebt op uw wegen, is dit een BEWIJS in se dat de overheid niet bezig is met onze mobiliteit en allang een superring rond brussel moest gebouwd hebben.
Een moderne stad (zoals je belgie zou kunnen beschouwen) moet bvb 4 ringen hebben. Dan heb je de kleine ring, de grote ring van brussel, en neem maar de superring, en dan feitelijk het netwerk van autostrades die een mega ring vormen

Wat je ook moet doen is denken in NETWERKEN. Dus je moet niet gewoon stents stoppen, waar de files als een cholesterol behandeling gedilateerd worden, maar je mag gerust alle mobiliteitsonderzoeken doen, en 'shortcuts' bouwen zodat je inderdaad de RING niet nodig hebt voor grote doelpublieken.

Als je alles ontsluit op de ring, is dat feitelijk een autostrade bvb van oostende naar luik die over de ring loopt. Hoe gek is de gedachte dat je een ring bouwt rond een stad met 4 vakken, en dat je daarenboven een autostrade van 3 vakken daarop doet aanlsuiten... Nu als je redeneert over dat principe zie je dat je de verbinding Antwerpen - Namen, verbinding Oostende - Luik, de verbinding Doornik - Luik en de verbinding Luxemburg - Amsterdam bvb of 4 autostrades van telkens 3 vakken (of tesamen 12 vakken) doet samenkomen op een ring met 4 vakken. of 8 vakken minder...

Je moet toch echt geen genie zijn om te snappen dat dit normaal nooit kan werken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 11:47   #96
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
inderdaad verschuif de 'supply demand' curve.
Maar anderzijds vooral niet vergeten, als je als overheid 1000km file hebt op uw wegen, is dit een BEWIJS in se dat de overheid niet bezig is met onze mobiliteit en allang een superring rond brussel moest gebouwd hebben.
Een moderne stad (zoals je belgie zou kunnen beschouwen) moet bvb 4 ringen hebben. Dan heb je de kleine ring, de grote ring van brussel, en neem maar de superring, en dan feitelijk het netwerk van autostrades die een mega ring vormen

Wat je ook moet doen is denken in NETWERKEN. Dus je moet niet gewoon stents stoppen, waar de files als een cholesterol behandeling gedilateerd worden, maar je mag gerust alle mobiliteitsonderzoeken doen, en 'shortcuts' bouwen zodat je inderdaad de RING niet nodig hebt voor grote doelpublieken.

Als je alles ontsluit op de ring, is dat feitelijk een autostrade bvb van oostende naar luik die over de ring loopt. Hoe gek is de gedachte dat je een ring bouwt rond een stad met 4 vakken, en dat je daarenboven een autostrade van 3 vakken daarop doet aanlsuiten... Nu als je redeneert over dat principe zie je dat je de verbinding Antwerpen - Namen, verbinding Oostende - Luik, de verbinding Doornik - Luik en de verbinding Luxemburg - Amsterdam bvb of 4 autostrades van telkens 3 vakken (of tesamen 12 vakken) doet samenkomen op een ring met 4 vakken. of 8 vakken minder...

Je moet toch echt geen genie zijn om te snappen dat dit normaal nooit kan werken...

moest men die km heffing doen , en dan met die opbrengst mensen wat meer belonen die dicht bij hun job gaan wonen zou er al heel wat minder file zijn!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 13:13   #97
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moest men die km heffing doen , en dan met die opbrengst mensen wat meer belonen die dicht bij hun job gaan wonen zou er al heel wat minder file zijn!
Kijk taksen moeten sturen... een taks verschuift dus ALTIJD een evenwicht naar een economisch minder efficient evenwicht... File is een economisch inefficientie, file is een bewijs dat er te weinig wegen liggen of dat ze verkeerd gebouwd zijn...

maar nu taks op de file... is helemaal economische waanzin dat is dus uw eigen 'onwil' als overheid bij gebrek aan wegenwerken en een dagelijks opgelegde inefficientie op onze economie proberen weg te belasten om nog een nieuw minder efficient evenwicht te vinden ????...

Dus als je heft en je wil de econimie niet domweg straffen, zorgt voor ontsnappingsroutes.

Dus je heft bvb een Brusssel City Taks, want het is vooral het PENDELverkeer van/naar brussel dat je efficienter wil doen verlopen. De leverancier die in die file staat heeft volgens mij recht om daar te rijden.

En je heft GEEN taks op bvb electrisch/hybride wagens... Dan heb je uw ontsnappingsroute dat is het doel. De mobiliteit wordt niet verboden bij wijze van spreken, ze wordt gewoon efficienter gemaakt. Mensen staan electrisch in de file.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 13:28   #98
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat voor zever is dat nu.
je gaat mensen die voor een verplaatsing van minder dan 5km hun auto nemen echt niet afschrikken met een kilometerheffing.

voor langere afstanden is de fiets sowieso voor minder mensen een alternatief voor de auto. het openbaar vervoer zou dat kunnen zijn, maar aangezien dat nogal te wensen over laat...

Toen ik nog geen auto had en ik met de trein naar m'n vorig werk ging, was ik, wegens de barslechte verbinding en de steeds te laat komende bussen, soms bijna 4u per dag onderweg voor een verplaatsing van 2 x 19km. Ik heb me dan maar een auto gekocht, dan deed ik er nog 2 x 20 min over.
Aangezien ik vaak 12u en langer werkte per dag was me dat het echt wel waard. Zou nog kilometerheffing bovenop mogen komen zijn, voor geen geld dat ik nog dat openbaar vervoer neem. RIP aan al die verloren tijd
Oud 7 juli 2010, 13:39   #99
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat levert geen zak op. tenzij men inderdaad alle kosten van telkens opnieuw verhuizen volledig terugbetaalt. maar dan nog, mensen willen toch ooit eens een huis kopen, dan heb je tenminste een dak boven je hoofd op je oude dag.
iedere keer bij wissel van job een nieuw huis kopen dan maar?

uiteindelijk verhoog je daar ook de werkloosheid mee. mocht ik er ook nog eens rekening mee moeten houden dat ik me blauw ga betalen aan kilometerheffing als ik te ver van huis ga werken (terwijl de brandstof al genoeg kost en opbrengt aan de staat) , dan wacht ik wel tot ik een job vind dichter bij huis.
Oud 15 juli 2010, 14:15   #100
DriesO
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
voor langere afstanden is de fiets sowieso voor minder mensen een alternatief voor de auto. het openbaar vervoer zou dat kunnen zijn, maar aangezien dat nogal te wensen over laat...

Toen ik nog geen auto had en ik met de trein naar m'n vorig werk ging, was ik, wegens de barslechte verbinding en de steeds te laat komende bussen, soms bijna 4u per dag onderweg voor een verplaatsing van 2 x 19km.
"Langere afstand" is relatief. Ik fiets dagelijks 2 x 18 km naar mijn werk (met de auto zou ik er 25 km over doen). Zowel fiets- als autoverplaatsing kosten me 45 minuten.
Ik beschouw de verplaatsing naar mijn werk niet als verloren tijd, want ik moet geen extra tijd uittrekken om aan sport te doen.
Voor mij is de keuze rap gemaakt Zeker omdat mijn fietsweg langs een rustig fietspad (jaagpad) en daarna langs een hoofdfietsroute loopt.

Citaat:
je gaat mensen die voor een verplaatsing van minder dan 5km hun auto nemen echt niet afschrikken met een kilometerheffing.
Mensen die korte autoverplaatsingen doen, kunnen evengoed worden ontraden door hen te laten betalen voor hun 25 vierkante meter parkeerplaats, ipv. het autoverkeer te subsidiëren met gratis parkeerplaats.

Citaat:
dat levert geen zak op. tenzij men inderdaad alle kosten van telkens opnieuw verhuizen volledig terugbetaalt
De overheid zou verhuizen kunnen stimuleren door geen belasting meer te heffen op kopen en verkopen van woningen.
Dat is een effectieve maatregel tegen files, in tegenstelling tot het subsidiëren van bedrijfswagens waarmee de overheid momenteel juist de files vergroot.

Citaat:
uiteindelijk verhoog je daar ook de werkloosheid mee. mocht ik er ook nog eens rekening mee moeten houden dat ik me blauw ga betalen aan kilometerheffing als ik te ver van huis ga werken (terwijl de brandstof al genoeg kost en opbrengt aan de staat) , dan wacht ik wel tot ik een job vind dichter bij huis
Dat is nog geen slechte zaak, het is ook beter te zoeken dicht bij huis (voor de werkzoekende én de overheid). Het zal je veel tijd besparen later, je zult je nieuw werk beter doen en er is minder kans dat je rap opnieuw van werk moet/wil veranderen / werkloos wordt...

PS. Ik heb mijn bouwgrond en dus mijn nieuwbouwwoning zo gekozen dat ze op fietsbare afstand liggen van een grote stad. Daarna heb ik mij nieuw werk gezocht in die grote stad.

Wie wil die kan.
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be