Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet de paus opstappen?
ja 38 59,38%
nee 26 40,63%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2010, 12:43   #81
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Ik heb ook niet gezegd dat ik excuses zoek. Maar
1. De tijdsgeest lag toen anders en keek anders naar dat fenomeen aan.
2. De media en hun selectie van nieuws spelen een grote rol in de hetze tegen de Kath. Kerk
3. Ik ben nog altijd geen Pavloviaans hondje dat meeloopt in een georkestreerde mediacampagne.
4. Er zijn mensen die beweren door UFO's ontvoerd te zijn, ze zijn daar ook heilig van overtuigd. In de herfst van vorig jaar was er nog een reportage op de VRT ( Koppen ? ) waarin het verhaal werd verteld van een vader die eerst van misbruik van zijn dochter werd beticht,( en na lange ondervragingen en manipulaties bekende ) dan van misbruik van alle kinderen en tenslotte werd een "heel netwerk" ontdekt.
De vader werd eerst beschuldigd en ENKEL op basis van GETUIGENISSEN. Er was nooit enig feitelijk materiaal gevonden.
Waar gaan we naartoe als zedenfeiten niet meer verjaren. Na 30 j word jij plotseling door een oud-ll beschuldigd dat je aan zijn/haar lijfje hebt gezeten toen hij/zij 13 j was. Ga maar het tegendeel bewijzen ! Bonne Chance !!!!
2
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 12:44   #82
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

mensen die vandaag de dag personen als een paus serieus nemen dienen geholpen te worden; voor de rest gewoon doodzwijgen die bende.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 12:48   #83
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
als religieuze mens is hij niet in staat verantwoordelijkheid op te nemen voor zijn acties. Hij handelt in opdracht van zijn god en het zijn de anderen die slecht zijn. Zo iemand is niet in staat verantwoording af te leggen, dus doe geen moeite.
Inderdaad: doe geen moeite. Het is allemaal "verloren Vlaams".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 15:06   #84
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

De paus hoeft voor mij niet af te treden ... op 1 voorwaarde: dat hij zijn eigen stal grondig uitmest. En daar is hij nog niet mee begonnen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 08:41   #85
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
De paus hoeft voor mij niet af te treden ... op 1 voorwaarde: dat hij zijn eigen stal grondig uitmest. En daar is hij nog niet mee begonnen.
Ook de stal in Belgie?

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...bbelleven.aspx
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 10:01   #86
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
2
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 10:01   #87
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ja.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 14:20   #88
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij is er wel mee begonnen, al toen hij kardinaal was. Hij was toen prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer.

Hier is een voorbeeld.
According to Archbishop of Vienna Christoph Schönborn, Ratzinger in 1995 pressed Pope John Paul II to mount a special investigation against Hans Hermann Groër, Schönborn's predecessor as Archbishop, after Groër was accused of molesting young monks. But other Curia officials persuaded John Paul that the media had exaggerated the case and an inquiry would only create more bad publicity. Schönborn made these remarks to Austrian television in March 2010. Bron
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 14:24   #89
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb een lief gehad die zelfmoordneigingen had omdat ze als kind door een priester meermaals werd verkracht.
zeker dat dat de reden was?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 16:19   #90
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mensen die vandaag de dag personen als een paus serieus nemen dienen geholpen te worden; voor de rest gewoon doodzwijgen die bende.
Door wie moeten die geholpen worden?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 09:32   #91
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
1. U heeft het artikel niet gelezen ,want de vraag om zijn aftreden komt vooral uit Duitsland en de VS.
2. Kindermisbruik valt ook onder de burgelijke wet ,zeker als het om sexueel misbruik van 200 dove kinderen gaat, zoals in de VS.
3. Belgie heeft en gedoog-beleid ,als het gaat om sexueel misbruik van kinderen,dus een katholiek land als Belgie kun je niet als maatstaf nemen.
1. Ik moet dat zeverartikel niet lezen. De paus moet wat mij betreft helemaal niet aftreden, en dat zeg ik als niet-katholiek.
2. Ik reageerde op uw openingspost waar jij als protestantse kaaskop meent te moeten zeggen dat de paus moet aftreden. Enkel katholieken kunnen daar over oordelen.
3. Wie was Milly ook al weer? Juist, een Hollands meisje dat door haar buurman, een flik dan nog wel, is verkracht en vermoord. Dus veeg voor uw eigen deur want het is er vuil genoeg! Om kindermisbruik aan katholicisme te koppelen moet je echt wel een protestantse Hollander zijn!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 09:47   #92
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

De Paus hoeft helemaal niet af te treden maar 'gisteren' was een gemiste kans.

Natuurlijk komt kindermisbruik overal voor maar wat hier meespeelt is dat het veelvuldig voorkwam/voorkomt op katholieke internaten, kostscholen etc. en dat de katholieke kerk nagenoeg geen enkele actie heeft ondernomen of de schuldigen gestraft. Alles is met de 'mantel der liefde' bedekt en in de doofpot gestopt.

Dé fout van de Katholieke kerk van nu is dat er nog steeds het hoofd in het zand wordt gestoken en de schuld bij anderen wordt gelegd. Als dat geklets over hetzes, gedrag als 'het lijkt op antisemitisme, 'Wir haben es nicht gewusst' (de gotspe), mediacomplotten, 'anderen doen het ook' is iets waarover men zich heel diep moet schamen.

Er is geen hetze. Er is weldegelijk heel veel aan de hand. Het had de Paus gesierd als hij zich gisteren niet had laten bewierroken en vereren - omdat hij toch zo zielig is en het zo moeilijk heeft met die 'roddels' - maar onomwonden had toegegeven dat de Katholieke kerk hier structureel fout zit, dat ze er alles al zal doen de fouten goed te maken en de schuldigen te straffen. Meer nog, dat de kerk onderzoek zal doen en maatregelen zal nemen om verder misbruik in de toekomst te voorkomen.

Nóg beter was geweest als hij uit zichzelf was afgetreden, omdat hij persoonlijk behoorlijk veel boter op zijn hoofd heeft, en aan zijn opvolger de ruimte had gelaten schoon schip te maken.
De kerk loopt nu hard leeg. Dat heeft alles te maken met het megalomane gedrag van het Vaticaan. Het is verschrikkelijk jammer voor de fatsoenlijke, oprechte gelovigen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 10:40   #93
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Door wie moeten die geholpen worden?
voldoende therapeutische settings waar mensen terug zelf verantwoordelijkheid leren nemen voor hun gedrag.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 10:52   #94
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Nou een meerderheid van marxistisch-leninisten zal het daar toch niet mee eens zijn. Godsdienst word nog steeds gezien als opium voor het volk en zo denk ik daar ook over.
Ik ben eveneens marxist. Maar ik denk dat er hier iets moet worden rechtgezet. Godsdiensten zijn in de loop van de geschiedenis zeer vaak gebruikt om een onderdrukte groep te maten berusten in zijn lot. Dat was al het geval tijdens de tijden van de farao's, dat was nog meer het geval ten tijde van het lijfeigenschap. In die zin is godsdienst inderdaad een opium voor het volk.

Maar, je zal geen enkele lijeigene, slaaf arbeider etc overhalen zijn onderdrukking te bestrijden door eerst zijn geloof te verbieden. In die zin moeten marxisten volgens mij het recht op geloof verdedigen, en teglijkertijd in dialoog met arbeiders hen gestaag de onzin van religie laten inzien.

Hieronder wat Lenin schreef over godsdienst. Uiteraard doet de taal wat ouderwets aan, en zijn de voorbeelden zeker gedateerd, maar zijn standpunten zijn zeker nog het overdenken waard.
http://www.marxists.org/archive/leni...905/dec/03.htm
http://www.marxists.org/archive/leni...909/may/13.htm

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 april 2010 om 10:56.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:06   #95
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Annexatie van Vaticaanstad aan Rome.
Paus afzetten.
Religie verbieden.

Simpel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Nou dat klinkt me als muziek in de oren maar op dit forum zijn zelfs overtuigde communisten ertegen....
Ik ben tegen het verbieden, ja. Omdat dat de eenheid van de arbeidersklasse meer schade toebrengt dan goed, en dan vooral rond een punt dat volkomen futiel is. In zijn boek "On the Origins of Materialism" schrijft marxist en atheïst George Novack het volgende: (ik typ dit over uit het boek. Spel- en typefouten zijn volledig voor mijn rekening)

Citaat:
Similar contradictions between anti-materialist theory and materialist practice can be observed closer to home in our own time among the working people. A religious-minded worker, for example can go to church on Sunday and nod assent to the preacher's talk that all men are brothers, God is their father and the things on earth count for nothing compared to the rewards of a heavenly hereafter. The next day he can belie all the pious sentiments by going on a strike for a raise in wages against a boss who may belo,g to the same denomination. He will fight scabs and police and carry on the class struggle very materialistically in his own way.
Oud 5 april 2010, 11:11   #96
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON Bekijk bericht
Ik heb in de periode 1960-1980 van tientallen katholieke geestelijken les gekregen (van kleuterschool tot universiteit), heb 6 jaar in een katholiek internaat doorgebracht en ben nooit door één enkele geestelijke noch door iemand anders sexueel lastig gevallen, noch in woorden, noch in daden,
waart ge toen al zo mottig of zo?

Citaat:
en ik ken ook niemand van de destijds honderden bewoners van het internaat of van de duizenden leerlingen die ook maar één klacht had over één van de priesters-leerkrachten.
ze kwamen het dus gewoon niet aan jou vertellen. Begrijpelijk...

Citaat:
Dus de gevallen die we nu zien, zijn blijkbaar wel grote uitzonderingen. Ik durf zelfs te stellen dat de meeste priester-leerkachten op menselijk en intellectueel vlak meer te waarderen waren dan de zogenaamde "leken".
Ja, dat zou er nog aan mankeren, dat het niet de meerderheid is.
Oud 5 april 2010, 11:40   #97
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De kerk loopt nu hard leeg. Dat heeft alles te maken met het megalomane gedrag van het Vaticaan. Het is verschrikkelijk jammer voor de fatsoenlijke, oprechte gelovigen.
Gaat het om de kerk of om het geloven? Om te geloven staan er nog meer dan 1000 religies en subreligies tot je beschikking. Als je het vertrouwen in de rkk verliest, is er nog geloof te over.

De paus is onfeilbaar (inzake geloofsleer en zeden). Dat is een dogma van de rkk. Opstappen betekent het einde van de onfeilbaarheid en ondermijnt daarmee één van de beginselen van het rooms-katholicisme.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:41   #98
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ook een aantal curie-kardinalen hebben boter op hun hoofd.
Laten zij dan ook opstappen.
De onrust in diversen landen wordt steeds groter en de druk om op te stappen ook.
Daarom de paus moet de eer aan zich zelf houden.
Neen de Paus moet dit niet want de enige die kan beslissen of de Paus moet aftreden is de Paus zelf.
Oud 5 april 2010, 12:04   #99
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zeker dat dat de reden was?
Er zullen nog wel andere redenen geweest zijn maar dat heeft zeker meegespeeld. Die priester was vriend aan huis en raakte haar borsten aan vanaf ze 13 was, en uiteindelijk werd ze door hem ontmaagd toen ze 16 was. Haar ouders vertrouwden hem en lieten hen alleen als ze beiden uit werken gingen. Ze was te beschaamd om er ooit iets over te zeggen tegen haar ouders. Een klacht indienen zag ze zeker niet zitten want dan zou haar moeder haar buiten gooien dacht ze. Ik bood aan die priester eens goed onder handen te nemen en dat zag ze ook niet zitten.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 april 2010 om 12:09.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:32   #100
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voldoende therapeutische settings waar mensen terug zelf verantwoordelijkheid leren nemen voor hun gedrag.
Nemen katholieken dan geen verantwoordelijkheid voor hun gedrag?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be