Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De 500 rijkste mensen bezitten meer dan 416 miljoen medemensen. Ik vind dit:
A. onrechtvaardig, en er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. 20 36,36%
B. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan kan worden. 2 3,64%
C. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan moet worden. 0 0%
D. rechtvaardig, maar er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. 4 7,27%
E. rechtvaardigheid, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan kan worden. 1 1,82%
F. rechtvaardig, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan moet worden. 5 9,09%
G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden. 11 20,00%
H. noch on- of rechtvaardig, maar er moet niets aan gedaan worden. 11 20,00%
I. niet iets waar ik een mening over heb. 1 1,82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2010, 07:27   #81
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Zijn er dan geen hoger opgeleide mensen onder onze bevolking?
Het is ook aan het systeem, waarop onze bevolking draait, te zorgen dat het volk gestimuleerd wordt hogere opleidingen te volgen.

Vervangbare arbeiders is relatief. Niet voor elke arbeider heb je dadelijk een vervanger. Sommige arbeid is echter gecompliceerd en vraagt maanden inwerking om er echt al "met weg" te zijn.
Fout! Het systeem draait dankzij het volk. Niet andersom.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 07:27   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Bij iedereen natuurlijk. Met een vlaktaks.
Je wil dus wereldwijd een belasting heffen om iedereen toegang te geven tot het onderwijs.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 07:29   #83
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je wil dus wereldwijd een belasting heffen om iedereen toegang te geven tot het onderwijs.
Wel, laten we niet zo ambitieus beginnen. Eerst in eigen land.
Oud 12 mei 2010, 07:33   #84
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, laten we niet zo ambitieus beginnen. Eerst in eigen land.
Waarom eerst in eigen land? We hadden het toch over die 416 miljoen armen. Die wonen toch niet allemaal in eigen land.
Oud 12 mei 2010, 07:36   #85
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom eerst in eigen land? We hadden het toch over die 416 miljoen armen. Die wonen toch niet allemaal in eigen land.
Klopt. Er zijn trouwens wel veel meer dan 416 miljoen armen. Maar laten we eerst hier beginnen met dat idee. En dan exporteren. Je kunt niet iets exporteren wat je niet produceert.
Oud 12 mei 2010, 07:39   #86
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout! Het systeem draait dankzij het volk. Niet andersom.
Maar het volk volgt nog wel het systeem.
Wij geven de taak voor een opleiding van een job af aan de scholen wiens boeken opgelegd zijn door het systeem.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 12 mei 2010 om 07:40.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 07:40   #87
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt. Er zijn trouwens wel veel meer dan 416 miljoen armen. Maar laten we eerst hier beginnen met dat idee. En dan exporteren. Je kunt niet iets exporteren wat je niet produceert.
Je hebt dus geen voorstel om voor die 416 armen onderwijs te voorzien.

Je stelling was nochtans
"Iedereen heeft het recht op de vruchten van zijn eigen inspanningen, zo ook rijken. Maar omdat niet iedereen in dezelfde uitgangspositie geboren is, moet er goed onderwijs zijn, om ervoor te zorgen dat iedereen die maar hard genoeg werkt, zich naar de top kan brengen."
http://forum.politics.be/showthread....18#post4731418
Oud 12 mei 2010, 10:13   #88
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt dus geen voorstel om voor die 416 armen onderwijs te voorzien.

Je stelling was nochtans
"Iedereen heeft het recht op de vruchten van zijn eigen inspanningen, zo ook rijken. Maar omdat niet iedereen in dezelfde uitgangspositie geboren is, moet er goed onderwijs zijn, om ervoor te zorgen dat iedereen die maar hard genoeg werkt, zich naar de top kan brengen."
http://forum.politics.be/showthread....18#post4731418
Jazeker wel. Geld, veel geld.
Oud 12 mei 2010, 10:21   #89
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Jazeker wel. Geld, veel geld.
Dan toch geld voorzien door een belasting op wereldvlak?
Oud 12 mei 2010, 10:50   #90
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Vraag aan 420yeahbaby, Ambiorix, Firestone, Fredo, lombas, MaGNiFiCaT: als het rechtvaardig, noch onrechtvaardig is, waarom zou er dan iets aan veranderd moeten worden?

Ik heb op A gestemd.
Eigenaardig. 'Ik heb meer dan u en dat is onrecht.' Waarom?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 13:44   #91
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan toch geld voorzien door een belasting op wereldvlak?
Ik zei net al: Dat is te ambitieus op korte termijn.
Oud 12 mei 2010, 15:16   #92
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Eigenaardig. 'Ik heb meer dan u en dat is onrecht.' Waarom?
Héél eigenaardig he? Draai de vraag eens om en je weet het.

Laatst gewijzigd door Pølle : 12 mei 2010 om 15:23.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:29   #93
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Héél eigenaardig he? Draai de vraag eens om en je weet het.

Oke.

'Ik heb minder dan u en dat is onrecht.' Blijft voor mij nog altijd even raar, hoor. Waar komt dat 'onrecht' vandaan?

'Ik heb minder dan u en ik vind dat niet leuk'. Dat snap ik wel. Dat heet jaloezie.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 mei 2010 om 15:51.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 17:39   #94
BennyBE
Vreemdeling

Standaard

Eigenaardig dat sommigen hier het onrechtvaardig vinden dat sommigen rijker zijn dan anderen, maar het volledig rechtvaardig zouden vinden moest men van deze rijken stelen om hun geld dan aan armen te geven, Robin Hood is een leuke legende, maar meer ook niet.
Ook zeer eigenaardig dat men lijkt te vinden dat de meeste van deze rijken hun geld niet verdienen (want ze moeten het afgeven), mijns inziens, als je geld weet te vergaren op een legale manier (en zelfs op sommige illegale manieren: zwartwerk bvb), is het altijd op een manier waarop je het verdient. Als je het geld immers niet zou verdienen, zou je het ook niet krijgen, try to prove me wrong. En het lijkt mij zeer onrechtvaardig om geld af te nemen van zij die het verdienen.

PS: Gegroet, iedereen
BennyBE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 18:24   #95
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Oke.

'Ik heb minder dan u en dat is onrecht.' Blijft voor mij nog altijd even raar, hoor. Waar komt dat 'onrecht' vandaan?

'Ik heb minder dan u en ik vind dat niet leuk'. Dat snap ik wel. Dat heet jaloezie.
Omdat je maar beperkt vat hebt op hoeveel je kan verdienen. In tegenstelling tot wat pakweg the American dream u voorspiegelt.

Er zijn mensen met beperkte fysieke of mentale vermogens (daarom niet eens mensen die niet op de reguliere arbeidsmarkt terecht kunnen), of die wonen in een land met een woelige politieke situatie (ik heb het niet over België ) en daardoor pakweg één dollar per dag verdienen. Zet daar iemand naast die pakweg 1000 dollar per dag verdient.

Gij vindt dat dan rechtvaardig of wat? De ene kan elke maand een nieuwe auto kopen, terwijl de ander omkomt van de honger.

En ja, ik weet dat de redenering ook op mij van toepassing is.

Emo-post he .

Laatst gewijzigd door Pølle : 12 mei 2010 om 18:25.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 22:48   #96
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je maar beperkt vat hebt op hoeveel je kan verdienen. In tegenstelling tot wat pakweg the American dream u voorspiegelt.
Zeg dat tegen Buffett, Gates, Soros of één van de vele andere self-made billionaires.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 22:56   #97
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zeg dat tegen Buffett, Gates, Soros of één van de vele andere self-made billionaires.
Buffett self-made? Die had zijn papa mee, denk ik. Papa Soros was dan weer een gekend academicus die zijn zoontje naar de LSE stuurde. Papa Gates was een partner in een goed draaiend advocatenkantoor.
Oud 12 mei 2010, 23:15   #98
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard 3x mis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Buffett self-made? Die had zijn papa mee, denk ik.
Buffetts vader bezitte inderdaad ook een investeringsmaatschappij, maar die kwam nog niet in de buurt van wat Warren zelfs in zijn beginjaren maakte. Buffett heeft zelf zijn beleggingsmethode ontwikkeld, obv de theorie van Graham en Dodge, en is zo de rijkste man ter wereld geworden. Buffett woont trouwens nog altijd in zijn arbeiderswoning die hij kocht voor hij miljonair was.

Een heel mooi voorbeeld van hoe ver je kan komen door te geloven in de American Dream.

Citaat:
Papa Soros was dan weer een gekend academicus die zijn zoontje naar de LSE stuurde.
Soros heeft gestudeerd in Engeland en is daarna naar New York verhuisd om te gaan werken als een arbitrage trader. Hij is vervolgens partner geweest van een beleggingsmaatschappij en heeft er zelf eentje opgestart. Net zoals Buffett heeft hij een eigen methode ontwikkeld die hem miljarden heeft opgebracht.
Ik vind nergens info terug dat zijn vader ook maar iets connecties gehad zou hebben met de mensen in dat milieu. Ik ben er in de boeken van Soros alleszins nog niet echt iets over tegengekomen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tivadar_Soros#cite_note-2

Citaat:
Papa Gates was een partner in een goed draaiend advocatenkantoor.
En zo heeft Gates Microsoft opgericht?

Voor meer voorbeelden van enkele tientallen selfmade millionairs/billionairs:

http://www.amazon.com/Market-Wizards...d_bxgy_b_img_c
http://www.amazon.com/New-Market-Wiz...d_bxgy_b_img_b
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 23:21   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buffetts vader bezitte inderdaad ook een investeringsmaatschappij, maar die kwam nog niet in de buurt van wat Warren zelfs in zijn beginjaren maakte. Buffett heeft zelf zijn beleggingsmethode ontwikkeld, obv de theorie van Graham en Dodge, en is zo de rijkste man ter wereld geworden. Buffett woont trouwens nog altijd in zijn arbeiderswoning die hij kocht voor hij miljonair was.

Een heel mooi voorbeeld van hoe ver je kan komen door te geloven in de American Dream.
Zo kunnen we natuurlijk bezig blijven. Als "ik" enkel mijn gelijk haal door voorbeelden aan te geven waarbij miljardairs miljardairs voortbrengen, dan heb ik maar een handvol voorbeelden. Maar het komt er uiteraard op neer dat iets iets voortbrengt. Ik probeer te zoeken naar dat handvol voorbeelden waarbij iemand van een achterlijk dorpje in Utah ultramagnaat wordt. Die zijn namelijk nog dunner gezaaid.

Het merendeel van de voorbeelden die je zult zien zijn mensen die steeds een trapje hoger komen. Papa adjunct-directeur op de bank, zoon rijke advocaat, kleinzoon invloedrijke rechter, &c. Soms slaan mensen wat trapjes over. Maar extreme voorbeelden (zoals de American Dream belichaamt) komen ook extreem zelden voor.
Oud 12 mei 2010, 23:55   #100
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Soros heeft gestudeerd in Engeland en is daarna naar New York verhuisd om te gaan werken als een arbitrage trader. Hij is vervolgens partner geweest van een beleggingsmaatschappij en heeft er zelf eentje opgestart. Net zoals Buffett heeft hij een eigen methode ontwikkeld die hem miljarden heeft opgebracht.
Ik vind nergens info terug dat zijn vader ook maar iets connecties gehad zou hebben met de mensen in dat milieu. Ik ben er in de boeken van Soros alleszins nog niet echt iets over tegengekomen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tivadar_Soros#cite_note-2

En zo heeft Gates Microsoft opgericht?

Voor meer voorbeelden van enkele tientallen selfmade millionairs/billionairs:

http://www.amazon.com/Market-Wizards...d_bxgy_b_img_c
http://www.amazon.com/New-Market-Wiz...d_bxgy_b_img_b
En nu een voorbeeld van iemand die in een compleet marginaal gezin is opgegroeid. Door voorbeelden aan te halen van kinderen van hoogopgeleiden ondersteun je nu niet bepaald je eigen stelling ...

't Mag al een wonder heten dat pakweg Dimitri Verhulst boeken verkoopt.

Trouwens, met voorbeelden zijn we eigen niet zoveel. Voor ieder voorbeeld dat jij kan geven, kan ik tientallen tegenvoorbeelden aanhalen. Wat ik hier schrijf is statistisch aangetoond. Dat is zowat een basisinzicht in de sociologie .

Maar blijf gerust ideologisch verder wauwelen, en zie vooral dat je eigen wereldbeeld er niet bij sneuvelt he. Je zou weleens je visie op de politiek moeten aanpassen ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be