Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2010, 20:47   #81
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dankzij Magnificat kent het halve forum nu ineens die gemeente. Inclusief haar oude Nederlandse benaming. Ironie ten top...
' k vraag mij trouwens af waarom ze naast de Franse en de Nederlandse benaming niet ook de Picardische benaming aangeven. Henegouwen is nu eenmaal een drietalige provincie.

Citaat:
Estaimpuis (en néerlandais Steenput, en wallon Timpu)

Laatst gewijzigd door fonne : 22 mei 2010 om 20:55.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 20:48   #82
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
als het van mij afhing werd het direct weer Leopoldstad. Klinkt ook veel mooier en beschaafder.
Maar Cat... als het van u afhing....mooier en beschaafd ...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 20:51   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft ongelijk en gaat dus van zwakte en frustratie mij persoonlijk aanvallen. Proficiat!
Ja, hoe noem je dit dan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT
Manmanman jullie kunnen overdrijven en zo erg onredelijk zijn dat het echt aandoenlijk is

Laatst gewijzigd door fonne : 22 mei 2010 om 20:51.
Oud 22 mei 2010, 20:51   #84
Steben

Standaard

Citaat:
maar Estaimpuis was nooit officieel Steenput.
Citaat:
Ik ontken helemaal niet dat Estaimpuis oorspronkelijk Steenput was
zucht

In elk geval: binnen 200 jaar zal er wel misschien een onnozelaar komen vertellen dat de naam "België" nooit bestaan heeft. Of toch niet officieel.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 mei 2010 om 20:52.
Oud 22 mei 2010, 20:54   #85
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
zucht

In elk geval: binnen 200 jaar zal er wel misschien een onnozelaar komen vertellen dat de naam "België" nooit bestaan heeft. Of toch niet officieel.
Binnen 200 jaar is 'België' wellicht weer uitsluitend gekend in zijn oorspronkelijke, historische betekenis: die van 'De Nederlanden'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 20:56   #86
Steben

Standaard

Maar hoe dan ook: er is hier bewezen dat belgicisten zich wel bezighouden met de echte problemen van de mensen...
leve de manmanman club
Oud 22 mei 2010, 21:01   #87
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zucht

Nogmaals:

er is een groot verschil tussen het feit dat Estaimpuis ooit Steenput was tijdens de middeleeuwen tov bv Kortrijk ooit Courtrai was tijdens de Franse periode en bij aanvang van België. Toen was van Steenput al lang geen sprake meer.

Geef me een officiële bron die handelt over Steenput en geef me een officiële bron die handelt over Courtrai.

En ik houd me voortaan uit deze discussie aangezien mijn woorden ofwel foutief geïnterpreteerd worden ofwel totaal verdraaid worden. Dit is hier helemaal geen discussie meer.
Oud 22 mei 2010, 21:02   #88
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hoe dan ook: er is hier bewezen dat belgicisten zich wel bezighouden met de echte problemen van de mensen...
Kan van jullie flamingantisten ook gezegd worden. Wat ben je hier aan het doen. Haal de balk uit je oog.
Oud 22 mei 2010, 21:03   #89
Steben

Standaard

Citaat:
Nogmaals:

er is een groot verschil tussen het feit dat Estaimpuis ooit Steenput was tijdens de middeleeuwen tov bv Kortrijk ooit Courtrai was tijdens de Franse periode en bij aanvang van België. Toen was van Steenput al lang geen sprake meer.

Geef me een officiële bron die handelt over Steenput en geef me een officiële bron die handelt over Courtrai.

En ik houd me voortaan uit deze discussie aangezien mijn woorden ofwel foutief geïnterpreteerd worden ofwel totaal verdraaid worden. Dit is hier helemaal geen discussie meer.
Het feit dat jij de franse periode belangrijker vind en de naam estaimpluis mooier zegt niets over het bestaan van vlaamsdolle agressie.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 mei 2010 om 21:04.
Oud 22 mei 2010, 21:05   #90
Steben

Standaard

Citaat:
Kan van jullie flamingantisten ook gezegd worden. Wat ben je hier aan het doen. Haal de balk uit je oog.
Ik probeer aan te tonen dat wat jij hier aanhaalt irrelevant is eens je buiten je eigen gedachtewereld staat.
leve de manmanman club
Oud 22 mei 2010, 21:06   #91
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte medeforummers,

ik was wat aan het wikipedieën en was de gemeente Saint-Légér aan het bekijken, een deelgemeente van.......
OMG is dit werkelijk mogelijk?? Ik dacht: mamamia! Wie is hier bezig wikipedia zo belachelijk ongeloofwaardig te maken?!!? Ik wist niet meteen wat de hoofdgemeente was waar Saint-Légér onder te categoriseren viel maar wist dat het zeker niet Steenput was. Jawel STEENPUT.

Al heel snel daagde me Estaimpuis op, maar aub, wie maakt daar nu Steenput van. Hoe banaal.
De plaats Estaimpuis -dat tegen de Franse grens ligt- zou vroeger een Nederlandstalige gemeente geweest zijn die Steenput werd geheten. Volgens diezelfde wikipediapagina (maar er staat wel niet bij in welke periode (in de middeleeuwen? Nog vroeger?), er staat geen bronvermelding bij, dus in hoeverre is het eigenlijk betrouwbaar??) http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenput
Estaimpuis zou een fonetische nabootsing van Steenput zijn. En indien dit correct zou geweest zijn, zelfs dan is het toch bijzonder bizar om de naam Steenput te gebruiken, die helemaal niet (meer) van toepassing is.

Slowakije zou er ook helemaal niet van gedient zijn om nog als Tchechoslavakije te worden omschreven, terwijl dit 20 jaar geleden nog effectief het geval was. Amper 20 jaar geleden, geen half millenium geleden.

Ik vind gewoon dat men de steden moet omschrijven in hun gebruikelijke en wettelijke benaming met eventueel daarbij, tussen haakjes (Steenput), niet omgekeerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Man man, nu wordt zelfs Wikipedia verkracht......
Er wordt serieus over gediscuteerd achter de schermen:
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...action=history
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...oldid=12159002
Men kan in Wiki heel wat hoaxen proberen schrijven maar ze duren zelden lang. Wiki is serieuzer dan de meeste mensen denken.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 mei 2010 om 21:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 21:27   #92
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken helemaal niet dat Estaimpuis oorspronkelijk Steenput was, maar dit is tegenwoordig helemaal in onbruik geraakt en vergeten. Dat nu weer trachten in omloop te brengen en dus te vervlaamsen vind ik flauw.
Het feit dat de 'e' ervoor komt maakt duidelijk dat Estaimpuis de fonetische nabootsing is van Steenput.
Ja dat is waar; niemand zegt nog Steenput; net zoals Herzeeuw enkel nog door enkele VB-aanhangers gebruikt wordt. Elke Vlaming zegt Herseaux.
Mocht je in Kortrijk over Steenput spreken, geen Vlaming die daar weet waar het ligt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 21:39   #93
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ja dat is waar; niemand zegt nog Steenput; net zoals Herzeeuw enkel nog door enkele VB-aanhangers gebruikt wordt. Elke Vlaming zegt Herseaux.
Mocht je in Kortrijk over Steenput spreken, geen Vlaming die daar weet waar het ligt.
En de Picardiers zeggen 'Timpu' Niemand die weet waar Estaimpuis ligt.
Oud 22 mei 2010, 21:46   #94
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.immovast.be/immo/herzeeuw

Vooruit, hier hebben we dan een VB-immokantoor. Zeker geen zaken mee doen als ik jou was.
Oud 22 mei 2010, 22:23   #95
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

@azert: mag ik ook jou vragen of jij dan van Kortrijk bent, dat je met dergelijke stelligheid beweert dat Kortrijkzanen Steenput niet gebruiken, zelfs niet kennen? Mijn ervaringen zijn toch anders.
Toegegeven, Steenput is vooral lokaal in gebruik, maar maakt dat uit? Het is een correcte, gebruikelijke naam, en de logica van Wikipedia is dat, als er een Nederlandstalige naam is die niet in onbruik is geraakt, die ook wordt gebruikt als lemma. Om dan maar meteen een of andere flamingante aanval in te zien, sorry, maar dat is compleet overtrokken.
Omgekeerd bestaat het ook, hoor. Of weet jij uit het hoofd welke plaatsen Gammerages en Tronchiennes zijn?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:26   #96
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
het zoveelste bewijs dat jij maar wat leutert en liegt alsof het gedrukt staat

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 mei 2010 om 22:28.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:27   #97
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ontken helemaal niet dat Estaimpuis oorspronkelijk Steenput was, maar dit is tegenwoordig helemaal in onbruik geraakt en vergeten. Dat nu weer trachten in omloop te brengen en dus te vervlaamsen vind ik flauw.Het feit dat de 'e' ervoor komt maakt duidelijk dat Estaimpuis de fonetische nabootsing is van Steenput.
Dat U daar zo'n theater over maakt is nog véél flauwer mijn beste....

Dat lijkt eerder véél op "fransdolheid"....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:30   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Omgekeerd bestaat het ook, hoor. Of weet jij uit het hoofd welke plaatsen Gammerages en Tronchiennes zijn?
Die ken ik wel uit het hoofd. Galmaarden en Drongen. Ben ik nu een verdoken Franskiljon?

Nu we het hier toch over hebben: een collega op een vorig werk van me vertelde mij ooit dat hij in het Gentse door een Franstalig koppel in hun auto werd aangesproken die hem zonder enige schroom naar de 'Chaussée de Tronchiennes' (Drongensesteenweg dus) vroegen. En dan zitten sommigen hier regelrechte drama's te maken over het gebruik van 'Steenput'...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 mei 2010 om 22:35.
Oud 22 mei 2010, 22:38   #99
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het heeft bij mij alleszins een belachelijk voorkomen, een Nederlandstalige die het Frans een 'Engelentaal' beschouwt en dat nog doodernstig naar voren brengt. Toevállig steeds mensen die zich uitdrukkelijk met onze staat vereenzelvigen notabene.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 mei 2010 om 22:42.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:48   #100
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Toevallig spoorwegmedewerker? Daar kan je soms de gekste vertalingen tegenkomen (ik heb al de trein genomen naar Zinnik, Opzullik, Aat, Herseeuw (jawel), Glaaien, Wezet of Borgworm), zowel voor Vlaamse als voor Waalse stations.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be