Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wie zou er voor u een goede voorzitter zijn van CD&V ?
Yves Leterme 9 18,00%
Pol Vandendriessche 2 4,00%
Jo Vandeurzen 8 16,00%
Eric Van Rompuy 9 18,00%
Iemand anders 22 44,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 26 juni 2010, 07:48   #81
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Als we iets kunnen leren uit de laatste decennia in de Belgische politiek is het toch wel dat de vreemdste dingen kunnen gebeuren.
De CD&V begraven lijkt me voorbarig (idem trouwens voor het VB).

Je zet er wel een smiley bij, maar het lijkt me niet netjes het kindermisbruik in de kerk aan de CD&V te linken. Ze heeft zuiver politiek meer dan genoeg te verantwoorden, laat het ons daarbij houden. Inderdaad, en daarom acht ik een herrezen CD&V best mogelijk. Niet met de 40%+ die ze ooit haalde, maar ze blijft wellicht één van de machtspartijen in Vlaanderen.
Eh, misschien was het niet duidelijk, maar ik linkte die niet aan de CD&V, maar aan de "kandidatuur" en uitspraken van Torfs

PS: ik wil hier nog aan toevoegen dat ik zeer te vinden ben voor Torfs als voorzitter. Binnen de kortste keren een schisma.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 26 juni 2010 om 07:50.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 07:58   #82
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik stuur EddyBal de arena in als volgende Voorzitter van CD&V.
Henri1 is offline  
Oud 26 juni 2010, 07:58   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Iedere partij zijn Valckeniers denk ik dan...
Begint zo wat meer op Bert Anciaux te lijken.
Citaat:
"Een voorzitter is een functie en dat klinkt stoffig", aldus Torfs. "Ik ben iemand die wil zorgen voor een nieuwe bezieling. Ik heb ook zin om erin te vliegen en met allerlei mensen in contact te treden."
Nog ne keer geod bleiten en dan een eigen 'beweging' stichten en de CD&V is op de goede weg. De weg naar de vergetelheid.
fonne is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:00   #84
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja, maar eerst moet hij on-land België nog splitsen he, pas dan de CD&V. De voorzittersverkiezingen zijn pas voor na de regeringsonderhandelingen
fonne is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:04   #85
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dank U, maar neen dank U
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:08   #86
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Dank U, maar neen dank U
Henri1 is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:15   #87
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Al afgevallen:

- Vanackere -- wil niet
- Vervotte -- wil niet, teveel gelinkt aan Leterme
- Leterme -- mag niet
- De Clerck -- wil niet
- Peeters -- Vlaamse regering
- Crevits (?) -- Vlaamse regering
- Vandeurzen -- Vlaamse regering, lijkt uitgeblust

De nobodies waar niemand over praat:
- Joke Schauvliege -- weegt als een vliege
- Brigitte Grouwels -- ongeloofwaardig als Brussels-belgiciste
- Wouter Beke -- breekt geen potten, geen bekende figuur

Blijven over
- De Crem --onaanvaardbaar qua profiel voor de meeste CD&Vers
- Torfs -- daar wil niemand aan, iemand nog wolliger dan S. De Clerck indertijd
- Hendrik Bogaert -- want het moet iemand zijn die op geloofwaardige wijze een Vlaams profiel kan aannemen
- Mia de Schampelaere -- want het moet een vrouw zijn
fonne is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:24   #88
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zit het anders wel zitten:

Est-ce que vous serez candidat �* votre propre succession �* la tête du CD&V ?

Oh cela dépend J’ai une tache �* effectuer, celle de préparer les négociations, de restructurer le parti et faire une évaluation de nos résultats électoraux. Après cela, nous allons organiser des élections, le président est élu par les membres.

LLB
Oud 26 juni 2010, 08:27   #89
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Al afgevallen:

- Vanackere -- wil niet
- Vervotte -- wil niet, teveel gelinkt aan Leterme
- Leterme -- mag niet
- De Clerck -- wil niet
- Peeters -- Vlaamse regering
- Crevits (?) -- Vlaamse regering
- Vandeurzen -- Vlaamse regering, lijkt uitgeblust

De nobodies waar niemand over praat:
- Joke Schauvliege -- weegt als een vliege
- Brigitte Grouwels -- ongeloofwaardig als Brussels-belgiciste

Blijven over
- De Crem --onaanvaardbaar qua profiel voor de meeste CD&Vers
- Torfs -- daar wil niemand aan, iemand nog wolliger dan S. De Clerck indertijd
- Hendrik Bogaert -- want het moet iemand zijn die op geloofwaardige wijze een Vlaams profiel kan aannemen
- Mia de Schampelaere -- want het moet een vrouw zijn
Mia is afgevallen met de verkiezingen, dus dit zou wel eens een prima postje kunnen zijn voor haar. Hét grote probleem is dat er NU een lijn moet bepaald worden om naar de onderhandelingen te gaan. Woutrer Beke is zeker geen idioot, maar ik weet niet of hij genoeg steun zal hebben om stevig te kunnen onderhandelen, hoewel er eigenlijk maar één keuze is: de Vlaamse kaart trekken en als één man achter BDW gaan staan. De eisen van beide partijen zijn dan ook bijna identiek, en het zijn net hun Vlaamse kiezers die ze verloren hebben.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 08:28   #90
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Zit het anders wel zitten:

Est-ce que vous serez candidat �* votre propre succession �* la tête du CD&V ?

Oh cela dépend J’ai une tache �* effectuer, celle de préparer les négociations, de restructurer le parti et faire une évaluation de nos résultats électoraux. Après cela, nous allons organiser des élections, le président est élu par les membres.

LLB
Als ik me niet vergis zei hij net hetzelfde in het Nederlands op de VRT hoor
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 16:43   #91
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Om een keuze te maken moeten wij eerst de nieuwe krachtsverhoudingen binnen de CD&V kennen. Welk etiket kan je kleven op de verkozenen ? Wie zit er in het partijbestuur ? Hoe liggen de verhoudingen binnen de leden ? Al deze mensen kiezen (?) hun voorzitter. Hoeveel invloed hebben de zuilen met hun onverkozen machthebbers ? ACW-ACV, Boerenbond, Unizo, de Kerk, het vrij onderwijs, de belgicains met de monarchie ?

Hun voozitter moet een supertjeef zijn om in deze krabbenmand overeind te blijven en leiding te geven. Iemand als Herman Van Rompuy bvb. Even geduld Marianne, de job van Herman is tijdelijk en met een internationale renommé kan het niet stuk.
CD&V heeft er zelf voor gelozen een sexloze standenpartij te zijn. Dat je met zulke struktuur regelmatig water en vuur moet verzoenen lijkt me niet meer dan normaal. Ze doen dat al gedurende deccenia met relatief succes, waarom zou het vandaag dan niet meer lukken. Eens die geweldige verkiezingskater is weggespoeld zal alles wel terug in de plooien vallen.
speurneus is offline  
Oud 26 juni 2010, 16:49   #92
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mia is afgevallen met de verkiezingen, dus dit zou wel eens een prima postje kunnen zijn voor haar. Hét grote probleem is dat er NU een lijn moet bepaald worden om naar de onderhandelingen te gaan. Woutrer Beke is zeker geen idioot, maar ik weet niet of hij genoeg steun zal hebben om stevig te kunnen onderhandelen, hoewel er eigenlijk maar één keuze is: de Vlaamse kaart trekken en als één man achter BDW gaan staan. De eisen van beide partijen zijn dan ook bijna identiek, en het zijn net hun Vlaamse kiezers die ze verloren hebben.
Dat zou ik nu nog niet zeggen, CD&V wil een staatshervorming zonder sociale zekerheid te splitsen Maar grote delen zijn identiek, maar dat geldt voor wel meerdere partijen dan enkel CD&V en NVA (zie bvb. de resoluties)
gehuigert is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:02   #93
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Eigenlijk is Leterme de enige lijstrekker die nog enige voeling heeft met kiezer. Ook na dreun van de kiezer blijft hij respect tonen voor De Wever. Vandaag verschijnt in de weekpers van Roularta in West-Vlaanderen een interview met Leterme vol lof over Bart De Wever. Daarin legt hij ook uit dat hij eigenlijk nog achter het Kartel zou staan...
.
Ik heb uit goed ingelichte bron vernomen dat het wel Leterme is geweest die het kartel heeft opgeblazen. Peeters en Thyssen waren voorstander om uit de regering te stappen, wat Leterme pertinent weigerde .
Ik geef je gelijk als je zegt dat Leterme de de partij medio 2000 uit het slijk heeft gehaald. Maar ik wil daar wel aan toevoegen dat grotendeels door zijn schuld diezelfde partij nu nog veel dieper in de shit zit dan voorheen.
Zijn conto staat op negatief.
Het probleem van Leterme is dat hij geen teamspeler is, naar niemand luistert en koppig zijn willetje doorvoert. Met zo een karakter kan je geen regering leiden.
speurneus is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:06   #94
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik heb uit goed ingelichte bron vernomen dat het wel Leterme is geweest die het kartel heeft opgeblazen. Peeters en Thyssen waren voorstander om uit de regering te stappen, wat Leterme pertinent weigerde .
Ik geef je gelijk als je zegt dat Leterme de de partij medio 2000 uit het slijk heeft gehaald. Maar ik wil daar wel aan toevoegen dat grotendeels door zijn schuld diezelfde partij nu nog veel dieper in de shit zit dan voorheen.
Zijn conto staat op negatief.
Het probleem van Leterme is dat hij geen teamspeler is, naar niemand luistert en koppig zijn willetje doorvoert. Met zo een karakter kan je geen regering leiden.
Heb je een bron ? Als ik mij niet vergis (het is van voor mijn tijd ) was het nochtans ook Leterme die het kartel met NVA gevormd heeft, hij zou dan -lijkt mij- net een voorstander moeten zijn om dat kartel te behouden
gehuigert is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:07   #95
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dat zou ik nu nog niet zeggen, CD&V wil een staatshervorming zonder sociale zekerheid te splitsen Maar grote delen zijn identiek, maar dat geldt voor wel meerdere partijen dan enkel CD&V en NVA (zie bvb. de resoluties)
Jij moet dringend de standpunten van de Vlaamse regering eens lezen. Ook de CD&V tekende voor splitsing van bepaalde delen van de sociale zekerheid. Is trouwens door MT nog eens duidelijk gesteld in enkele debatten. Enkel de SPa tekende er NIET voor.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:08   #96
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

De CD&V kennende zal het Wouter Beke worden. Is al interimvoorzitter en voor de lieve vrede zal hij voorzitter mogen blijven.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:15   #97
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is inderdaad,alweer,een zeer slechte timing van de CD&V,of van mevrouw Thyssen dat ze nu eerst nog eventjes willen bekijken wat ze aan de partijleiding kunnen doen.CD&V zou nochtans heel goed moeten weten dat een toekomstige formatteur(vermoedelijk een zekere meneer Di Rupo) hen zal proberen in een Belgische regering te krijgen,en dat hun voormalige kartelpartner NVA dat zeker niet ongelegen is...

Maar het "goed bestuur" geldt blijkbaar niet intern.We weten bijvoorbeeld dat meneer Leterme een krachthouder is in het Westen,maar is hij echt Ministeriabel voor de ganse CD&V? Jazeker,die kat kwam weer,als CD&V in een Belgische Regering stapt dan zou het mij ten zeerste verbazen dat we "Yves" niet terugzien.... Ik zou zeggen...CD&V beweeg snel en maak uw keuze snel!

Het was echt STOM om nu eventjes intern te gaan rommelen.We hebben allemaal gezien dat mevrouw Thyssen met Stalinistische score partijvoorzitter geworden is,en dat de CD&V-militanten haar bleven steunen in moelijke tijden.Haar aftreden uitgerekend nu blijft verbijsteren.De Cd&V-subtop moet weten wat ze willen.Ik verwacht eigenlijk niet dat we tot 1 september zullen moeten wachten op een nieuwe Belgische regering,(als BDW nergens wielen ziet aflopen natuurlijk)

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juni 2010 om 17:24.
kelt is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:25   #98
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een Eric van Rompuy,politicus in zijn laatste spurt,zou een goede CD&V partijleider kunnen zijn dunkt me...

Het zou CD&V onderwijl de optie geven zich intern wat op te kuisen.Vooral aan de ruggengraat moet gewerkt worden.De partij kan uit goede Christelijke principes wel de rol van "dweil van alle politieke problemen" op zich nemen,maar we zien dat het electoraal niks meer oplevert.

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juni 2010 om 17:27.
kelt is offline  
Oud 26 juni 2010, 17:37   #99
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
het is inderdaad,alweer,een zeer slechte timing van de CD&V,of van mevrouw Thyssen dat ze nu eerst nog eventjes willen bekijken wat ze aan de partijleiding kunnen doen.CD&V zou nochtans heel goed moeten weten dat een toekomstige formatteur(vermoedelijk een zekere meneer Di Rupo) hen zal proberen in een Belgische regering te krijgen,en dat hun voormalige kartelpartner NVA dat zeker niet ongelegen is...

Maar het "goed bestuur" geldt blijkbaar niet intern.We weten bijvoorbeeld dat meneer Leterme een krachthouder is in het Westen,maar is hij echt Ministeriabel voor de ganse CD&V? Jazeker,die kat kwam weer,als CD&V in een Belgische Regering stapt dan zou het mij ten zeerste verbazen dat we "Yves" niet terugzien.... Ik zou zeggen...CD&V beweeg snel en maak uw keuze snel!

Het was echt STOM om nu eventjes intern te gaan rommelen.We hebben allemaal gezien dat mevrouw Thyssen met Stalinistische score partijvoorzitter geworden is,en dat de CD&V-militanten haar bleven steunen in moelijke tijden.Haar aftreden uitgerekend nu blijft verbijsteren.De Cd&V-subtop moet weten wat ze willen.Ik verwacht eigenlijk niet dat we tot 1 september zullen moeten wachten op een nieuwe Belgische regering,(als BDW nergens wielen ziet aflopen natuurlijk)
En Madame MT maar zagen op de schijnkandidaten. Uiteindelijk blijkt ze zelf de grootste te zijn. Ik denk dat ze al natte dromen had van eerste vrouwelijke premier te spelen, en dat de koude douche nu haar dromen te hard deed verdwijnen.
EddyBal is offline  
Oud 26 juni 2010, 18:54   #100
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij moet dringend de standpunten van de Vlaamse regering eens lezen. Ook de CD&V tekende voor splitsing van bepaalde delen van de sociale zekerheid. Is trouwens door MT nog eens duidelijk gesteld in enkele debatten. Enkel de SPa tekende er NIET voor.
Juist, bepaalde delen. Had ik moeten specifiëren, inderdaad. Maar CD&V steunt niet regionalisering van pensioenen, NVA is voor.
gehuigert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be