Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2010, 00:19   #81
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Democratie = bevolking kiest zijn leiders
Monarchie = bevolking heeft NIKS te protokollen want de grote baas is baas door erfopvolging.

De twee systemen kunnen niet bij elkaar bestaan. Ofwel leef je in een democratie, ofwel leef je in een monarchie. Een democratische monarchie = contradicio in terminis.

Leve de republiek! Op het schavot met die schooiers!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 00:30   #82
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ja. Meermaals zelfs:
OK, ik zeg dat democratie niet mag worden vervuild met verwijzingen naar een niet democratisch systeem. U antwoord is dan als ik het goed begrijp: Men mag niet over monarchie praten met het oog op de toetsing aan de democratische beginselen omdat de monarchie niets te maken heeft met democratie.
Wat wilt dat dan zeggen? Voor zo ver ik weet wordt ons 'democratisch systeem' geleid door een monarch. Hoe kan je dan zeggen dat het er niets mee heeft te maken? Het maakt er inherent deel van uit.
Ze zitten samen in één en hetzelfde systeem. Maar men mag de democratische legitimiteit van de koning niet in vraag stellen omdat hij niet democratisch is. Is dat wat u wilt zeggen? Omdat de monarchie niet democratisch is, mag het systeem dus niet aan een democratische toetsing worden onderworpen.

Ik wil u geen woorden in de mond leggen. Maar aangezien u erg kort van stof bent, zie ik mij genoodzaakt om in te vullen wat u open laat.
Oud 20 juni 2010, 00:32   #83
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Wil niet muggenziften maar ja, het is weer niet helemaal dat he Pieter
Hoe bedoel je?
Oud 20 juni 2010, 00:46   #84
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
OK, ik zeg dat democratie niet mag worden vervuild met verwijzingen naar een niet democratisch systeem. U antwoord is dan als ik het goed begrijp: Men mag niet over monarchie praten met het oog op de toetsing aan de democratische beginselen omdat de monarchie niets te maken heeft met democratie.
Wat wilt dat dan zeggen? Voor zo ver ik weet wordt ons 'democratisch systeem' geleid door een monarch. Hoe kan je dan zeggen dat het er niets mee heeft te maken? Het maakt er inherent deel van uit.
Ze zitten samen in één en hetzelfde systeem. Maar men mag de democratische legitimiteit van de koning niet in vraag stellen omdat hij niet democratisch is. Is dat wat u wilt zeggen? Omdat de monarchie niet democratisch is, mag het systeem dus niet aan een democratische toetsing worden onderworpen.

Ik wil u geen woorden in de mond leggen. Maar aangezien u erg kort van stof bent, zie ik mij genoodzaakt om in te vullen wat u open laat.
Nee, Pieter. Ons democratisch systeem wordt geleid door de kamer van volksvertegenwoordigers. Daar is democratie van belang; De koning heeft geen macht. Hij kan een (in)formateur aanduiden wanneer er een nieuwe regering moet samengesteld worden, maar om het even welke (in)formateur hij ook aanduidt, de regering zal moeten gevormd worden binnen de krijtlijnen die door de kiezer werden vastgelegd. De koning moet de wetten ondertekenen om ze te bekrachtigen, maar hij heeft niet te kiezen welke wetten hij bekrachtigt en welke niet. Dat heeft het akkefietje met Boudewijn en de abortuswet wel aangetoond. De monarchie die haar macht en willekeur over het volk kon laten gelden, is schielijk overleden in 1789. De huidige monarchie is quasi volledig protocollair en heeft derhalve niets met democratie te maken. Beiden hebben geen enkele invloed op elkaar.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 01:07   #85
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Nee, Pieter. Ons democratisch systeem wordt geleid door de kamer van volksvertegenwoordigers. Daar is democratie van belang; De koning heeft geen macht. Hij kan een (in)formateur aanduiden wanneer er een nieuwe regering moet samengesteld worden, maar om het even welke (in)formateur hij ook aanduidt, de regering zal moeten gevormd worden binnen de krijtlijnen die door de kiezer werden vastgelegd. De koning moet de wetten ondertekenen om ze te bekrachtigen, maar hij heeft niet te kiezen welke wetten hij bekrachtigt en welke niet. Dat heeft het akkefietje met Boudewijn en de abortuswet wel aangetoond. De monarchie die haar macht en willekeur over het volk kon laten gelden, is schielijk overleden in 1789. De huidige monarchie is quasi volledig protocollair en heeft derhalve niets met democratie te maken. Beiden hebben geen enkele invloed op elkaar.
De invloed (die niet geheel onbestaand is) van de koning op de democratische besluitvorming is geheel irrelevant aangezien het voor mij gaat om een symbool en niet om feitelijke macht die moet worden bestreden. Vandaar ook mijn vergelijking met het hakenkruis. Ook een hakenkruis dat in een zaal hangt kan op geen enkele manier het democratisch proces beïnvloeden en toch moet het daar weg, omdat het in strijd is met het hele idee van democratie.
De koning staat symbool voor een kasten systeem van onoverbrugbare ongelijkheid tussen mensen.
Oud 20 juni 2010, 01:09   #86
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
De invloed (die niet geheel onbestaand is) van de koning op de democratische besluitvorming is geheel irrelevant aangezien het voor mij gaat om een symbool en niet om feitelijke macht die moet worden bestreden. Vandaar ook mijn vergelijking met het hakenkruis. Ook een hakenkruis dat in een zaal hangt kan op geen enkele manier het democratisch proces beïnvloeden en toch moet het daar weg, omdat het in strijd is met het hele idee van democratie.
De koning staat symbool voor een kasten systeem van onoverbrugbare ongelijkheid tussen mensen.
De koning staat symbool als staatshoofd, niet meer of minder. Al die ongelijkheid, ondemocratie en andere symbolen zijn eigenschappen waar jijzelf hem symbool voor vindt, ik bvb. vind dat hij daar niet als symbool voor staat.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 01:27   #87
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De koning staat symbool als staatshoofd, niet meer of minder. Al die ongelijkheid, ondemocratie en andere symbolen zijn eigenschappen waar jijzelf hem symbool voor vindt, ik bvb. vind dat hij daar niet als symbool voor staat.
Hij staat daar niet symbool voor, hij is het staatshoofd.
En het feit dat jij hem geen ondemocratisch symbool vindt is jou goed recht. De nazi zal ook geen probleem hebben met het hakenkruis. Maar dat belet mij niet om die symbolen allebei even hard te bestrijden.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 20 juni 2010 om 01:28.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 02:23   #88
Wisord
Banneling

Standaard

De koning is de best betaalde dopper van het land , afschaffen die monarchie .... heeft hij geen werk dan zal hij net als de rest eerst moeten werken voor een uitkering.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 02:29   #89
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Een ander aspect van de rol van de koning ligt in zijn dagdagelijkse bezigheden
waarbij hij bij ministers bemiddelt in naam van burgers die op hem een beroep
doen om gerechtigheid te bekomen
in hun contacten met het politiek en
administratief systeem.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 02:53   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
administratief systeem.
Leuk idee, maar daar blijft het bij nietwaar.
De laatste keer een Belgische Koning voet bij stuk hield, op religieuze gronden nietwaar, omdat dat volgens die koning het beste was voor zijn onderdanen, werd is gek verklaard voor de dagen die de regering Dehaene (een Christen Vlaamse Partij)nodig had om het wetsvoorstel qua abortus erdoor te drukken.

1) De koning bleek ook maar een gehersenspoelde Vatikaan marionet.(na 30 jaar + perfect demostreren dat het zo was)
2) De politici konden hem gewoon aan de kant zetten als een volle vuilbaak wachtende op de vuilkar.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 juni 2010 om 02:54.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 02:57   #91
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De laatste keer een Belgische Koning voet bij stuk hield, op religieuze gronden nietwaar, omdat dat volgens die koning het beste was voor zijn onderdanen, werd is gek verklaard voor de dagen die de regering Dehaene (een Christen Vlaamse Partij)nodig had om het wetsvoorstel qua abortus erdoor te drukken.

1) De koning bleek ook maar een gehersenspoelde Vatikaan marionet.(na 30 jaar + perfect demostreren dat het zo was)
2) De politici konden hem gewoon aan de kant zetten als een volle vuilbaak wachtende op de vuilkar.
Ik deel niet uw eerste punt, maar blijkbaar kon dat tweede punt gewoon. (Dat wil niet zeggen, dat ik niet kan respecteren, dat hij persoonlijk andere ideeën had.)
Oud 20 juni 2010, 03:23   #92
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat er veel Belgen waren die het niet eens waren met Boudewijn.
Veel Belgen respecteerden de moed die Boudewijn had.
De politieke oplossing vond ik slim gevonden en een beetje komisch ook
Vergeet ook niet dat Fabiola ook een rol speelde.
Oud 20 juni 2010, 03:46   #93
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oh, Onze Koning Heilige, de onschuld zelve die de moord op zijn eigen onderdanen uit Kongo kon verhapstukken zelfs bevelen, maar geen doden van onschuldige foetussen kon toestaan.

Uiteindelijk zijn Boudewijn en Albert 1 de meest standvastige en minst kloterige koningen in de 180 jaar België.
Maar desondanks mijn eigen opinie over die 2 mannen, zijn het beiden zeer overbetaalde asielzoekers. Waarom kregen zij miljarden BEF van de Belgische overheid, terwijl de pensioenkassen leeggeroofd werden, de infrastruktuur op zijn sovjets aangelegd en de echte belangrijke dingen uitverkocht aan Frankrijk?
Oud 20 juni 2010, 04:10   #94
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oh, Onze Koning Heilige, de onschuld zelve die de moord op zijn eigen onderdanen uit Kongo kon verhapstukken zelfs bevelen, maar geen doden van onschuldige foetussen kon toestaan.

Uiteindelijk zijn Boudewijn en Albert 1 de meest standvastige en minst kloterige koningen in de 180 jaar België.
Maar desondanks mijn eigen opinie over die 2 mannen, zijn het beiden zeer overbetaalde asielzoekers. Waarom kregen zij miljarden BEF van de Belgische overheid, terwijl de pensioenkassen leeggeroofd werden, de infrastruktuur op zijn sovjets aangelegd en de echte belangrijke dingen uitverkocht aan Frankrijk?
Het wordt tijd dat je mijn andere berichten en reacties eens leest.
Ik ben het met jou eens maar niet met jouw taal en toon
Oud 20 juni 2010, 04:14   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd dat je mijn andere berichten en reacties eens leest.
Ik ben het met jou eens maar niet met jouw taal en toon
Ik sta niet bekend vanwege mijn humane instelling noch subtiele aanpak.

Als mijn toon in schrijven je tegenstaat; Tja, je hebt altijd de keuze dingen niet te lezen.

In mijn ogen is de Belgische monarchie even nuttig als een vuurstenen vuistbijl.
Oud 20 juni 2010, 04:30   #96
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik sta niet bekend vanwege mijn humane instelling noch subtiele aanpak.

Als mijn toon in schrijven je tegenstaat; Tja, je hebt altijd de keuze dingen niet te lezen.

In mijn ogen is de Belgische monarchie even nuttig als een vuurstenen vuistbijl.
Ah ok.
Elkaar proberen te begrijpen kan helpen he Maddox
Ik vermoed als we elkaar in de ogen konden zien dat het wel best zou
kunnen meevallen

In tegenstelling met een ander bericht hier of 'Vlaanderen is om zeep'
gaan we die TS toch niet gelijk gaan geven he
Niet meer met elkaar praten of niet meer naar elkaar luisteren en leren
te begrijpen, dan zou idd. alles om zeep zijn.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 20 juni 2010 om 04:34.
Oud 20 juni 2010, 04:32   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
administratief systeem.
Waarom moet de functie van 'ombudsman' erfelijk zijn?
En waarom ook voor familieleden zo verdomd goed betaald?

Waarom geen examens uitschrijven, en dan uit de geslaagde kandidaten iemand door het volk laten verkiezen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 04:36   #98
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom moet de functie van 'ombudsman' erfelijk zijn?
En waarom ook voor familieleden zo verdomd goed betaald?

Waarom geen examens uitschrijven, en dan uit de geslaagde kandidaten iemand door het volk laten verkiezen?
Lees maar.

Om zijn functie te vervullen kan de koning vanzelfsprekend rekenen op de
steun van het hele bestuurs- en administratief apparaat van het land. Sinds
de oprichting van de monarchie in België wordt algemeen aanvaard dat de
koning de mogelijkheid moet krijgen vrij te beschikken over persoonlijke
medewerkers en materiële middelen. Hiertoe voorziet de grondwet in een
Civiele Lijst. Dat is geen salaris maar als het ware een institutioneel budget
waarmee hij zijn medewerkers vergoedt, de koninklijke residenties
onderhoudt, zijn persoonlijke uitgaven dekt, alsook de onthaal- en
representatiekosten.

In diezelfde context ontstond het Huis van de koning, met vier afdelingen die
alle medewerkers van de koning omvatten: het departement van de
grootmaarschalk (representatie), het Kabinet van de koning (politiek,
administratie, public relations), het Militair Huis (betrekkingen met de
strijdkrachten en de minister van Landsverdediging) en de Civiele Lijst
(financiën en beheer van het Huis).
Oud 20 juni 2010, 07:51   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
De koning is de best betaalde dopper van het land , afschaffen die monarchie .... heeft hij geen werk dan zal hij net als de rest eerst moeten werken voor een uitkering.
Werken voor een uitkering??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 07:54   #100
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Werken voor een uitkering??
ja, zoals gij
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be