![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Cultuur "indoctrineert" en integreert altijd, of beter: we dragen van generatie op generatie denkpatronen over. Sommigen raken in onbruik, af en toe ontstaan er nieuwe; sommigen vinden quasi algemene bijval, andere blijven beperkt tot sektarische gezelschappen. Er is voortdurende evolutie, en vaak meer dan een gemiddeld mens dragen kan. Maar hoe dan ook: we leren allemaal in patronen denken die ons in staat stellen de werkelijkheid te ordenen. Vergelijk het met taal: je hebt een grammatica nodig om ervoor te zorgen dat de klanken die je produceert een communicatieve waarde krijgen. Zo niet marginaliseer je jezelf. Mij niet gelaten natuurlijk, maar dat doe je dan maar als je volwassen bent. Tot dan mag er gerust wat "indoctrinatie" zijn, thuis of op school. Spijbelaars zijn zelden mensen die het later ver schoppen en hun talent om kritisch te zijn, ook ten aanzien van zichzelf, is mij nog niet opgevallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Daarbij komt dat het voor sommige kinderen beter is dat ze naar de kleuterschool want thuis krijgen ze bepaalde aandacht of discipline bijvoorbeeld totaal niet. natuurlijk hangt alles een beetje af van kind tot kind en van ouders tot ouders. Ik vind het evenwel jammer dat je tegenwoordig financieel niet echt meer in de mogelijkheid bent om een normaal leven te leiden en dat toch 1 van de ouders de kinderen kan opvoeden. Voor vele ouders is het allebei moeten werken om rond te komen en dit is lang niet alleen om een bepaalde luxe te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel het lijkt me al goed als je je bewust bent van het feit dat je geindoctrineerd bent, maar volgens mij beseffen veel mensen dat niet. Tsja Citaat:
Over het algemeen zijn ze in mijn ogen erg dom en sociaal gehandicapt, maar verstoppen ze dat achter een, wat mij lijkt, erg arrogante houding, Wat weten ze nou eigenlijk na een studie? Ze hebben wat boeken gelezen en bewijs gegeven dat ze die boeken gelezen hebben? so what! Met de realiteit lijkt het mij weinig van doen hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
nu van spijbelaars weet ik het niet, maar wel van universitaire dropouts. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Khwajagan : 1 juli 2010 om 20:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik boven gezegd heb, heb ik het zo ervaren ja. Stel maar zoveel je wilt, maar je lijkt me ENORM in de verdediging geschoten. Citaat:
Citaat:
en misplaatste arrogantie? jammer als ik dat idee geef, dat is totaal niet mijn bedoeling. maar mischien lees jij het er in omdat ik een achterlijk systeem aanval. Gezien jou studiegenoten, zit jij dus midden in het systeem. waarom niet wat kritischer? En ik heb nergens gezegd dat de mensen die de uni gedaan hebben slechte dingen doen. Ik heb gezegd dat mijn ervaring is dat ze meestal erg dom en dichtgetimmerd zijn en zeer gebrekkige sociale vaardigheden hebben. En ze kunnen tuurlijk mensen helpen. Maar dat betekent niet dat ze niet geindoctrineerd zijn door het systeem. Wat zit je nu precies dwars? Volgens mij zou je nooit zo reageren als je nu doet als je echt overtuigd was van je ideen. Dan kan je gewoon zeggen :wel dat is ook een zienswijze, of zo. Laatst gewijzigd door Khwajagan : 1 juli 2010 om 20:32. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
|
![]() Citaat:
Ik vind wel dat universiteiten beter kunnen: minder industrieel georganiseerd (cfr. de obsessie met artikeloutput, metingen, etc.), meer inter- en transdisciplinair, minder maar rendabeler college-uren met kleinere groepen, meer onafhankelijkheid t.a.v. overheid en markt, meer debat, het afstoppen van de als-ik-mijn-diploma-maar-haal-mentaliteit, etc. Maar soit, dat zou ons te ver voeren. Citaat:
![]() Ik denk dat je je ervaringen toch niet te veel moet verabsoluteren. 't Lijken me heel particuliere ervaringen. Ik kom zelf uit een gezin van "magergeschoolden": ik verzeker je dat je je ideeën over starheid snel bijstelt. Voor mij was de universiteit een verademing, komende uit dat milieu. Ik denk trouwens dat het niet loont om starre mensen naar een (goede) universiteit te sturen: als je niet bereid bent anders te leren denken dan je altijd hebt gedaan, val je er vrij snel af. Citaat:
![]() Trouwens, de universiteit biedt een aantal basics. Niets belet studenten om zelf nieuwe horizonten op te zoeken en deze met de aangeboden stof te confronteren. Maar dat je als wetenschapper op de hoogte moet zijn van wat er zoal in je vakgebied als referentieliteratuur beschikbaar is, dat lijkt me niet zo gek. Van de para-wetenschappers waar ik het daarnet over had, valt dat me nog het meest op: ze vallen vaak "gevestigde" ideeën aan die ze eigenlijk niet voldoende kennen of soms zelfs verkeerd interpreteren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Burgemeester
|
![]()
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Bespeur ik daar een zeker anarchisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat als dezelfde werkgever voor de eene een goede is en voor die andere een slechte ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Burgemeester
|
![]()
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Nee, serieus. Ik ken eigenlijk maar twee soorten anarchisten.
De eerste zijn de mode-anarchisten: mensen die geconditioneerd zijn in een niet-anarchistische samenleving en daar nog alle geneugten van proeven (vrede en veiligheid, rechtspraak, duizend en één mogelijkheden om zich te ontwikkelen, zich te verenigen en zijn meningen te spuien). De andere zijn de anarchisten-tegen-wil-en-dank: mensen die in een werkelijke anarchie zijn opgegroeid en die dan ook proeven van alle geneugten van een samenzijn zonder bemoeizieke rechtstaat, zonder onderwijs en zonder mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Je vindt ze o.a. in Somalië en andere vakantieoorden voor de net iets avontuurlijker ingestelde reiziger die het bourgeoistoerisme maar niks vindt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Wellicht, maar is dat mogelijk in een anarchistische samenlevingsvorm? Als ik naar de geschiedenis van de kennisontwikkeling kijk, zie ik niet meteen de parallellie met +/- anarchistische samenlevingen - eerder met bestuurlijk centralistisch georganiseerde (proto-)staten...
|
![]() |
![]() |