![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien ben ik van mening dat die fixatie op de Koran en de verschillen tussen Koran en Bijbel afleiden van het werkelijke probleem: het feit dat de meeste oorlogen en terreuraanslagen eerder sociaal, politiek of ideologisch van aard zijn dan religieus. Dat de inhoud van het boekje er weinig toe doet hebben de christenen in het verleden al tot in den treure bewezen. Andersgelovigen overigens ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Volgens mij dient religie in de meeste gevallen als "excuus" of als schijnmotief. Dat het ene boekje zich daar wat makkelijker toe leent dan het andere zal best, maar ik denk niet dat dat de essentie van het probleem is. Maar dat ben ik maar, natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien zijn religies meestal dictaten, waar de clerus alles uit de kast haalt om geindoctrineeede mensen voor hun kar te spannen, namelijk het uitbreiden of consolideren van hun persoonlijke macht en invloedssfeer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tjetjenië Recente oorlogen waar de religie een sterk polariserende factor was, ook in gemeenschappen waar men al eeuwen lang gemengd leefde.. Religie bemoeilijkt het integreren in één maatschappij sterk, zeker als die radicaal beleefd wordt.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Eeuwen lang? In Bosnië-Herzegovina en Tjetjenië? Ze hebben daar gemengd geleefd omdat ze daartoe gedwongen werden door communistische dictators. Maar ook daar (misschien zelfs vooral daar) ging en gaat het toch vooral om economische en politieke belangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik blijf bij mijn punt dat het fundamenteel beleven van een religie een aanleiding is voor conflicten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Hutu's en Tutsi's zijn allebei sinds de achttiende en negentiende eeuw christelijk. Was die oorlog zoveel minder wreed dan de Balkan of Tjetjenië? Ik durf dat te betwisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan vervalst u hier ter plekke de geschiedenis, omdat iedere vorm van kritische beschouwing voor u een "zielige" hobby is? Uw profeet was een ongeletterde schapenhoeder die dankzij het fortuin van zijn eerste vrouw voldoende middelen kreeg om ten strijde te trekken, u kunt dat ontkennen maar daarom veranderen feiten niet, maar ik neme aan dat het verschil tussen u en mij gene hobby's zijn maar uw geloof in het wonderbaarlijke van Mohammed, voor mij is dit net zoals zovelen niets meer dan een historische figuur. Uiteraard ontneemt mij dit de neiging tot het ontkennen van wat Mohammed historisch is, een geniale warlord die islam gebruikte om zijn macht te vergroten, helemaal niet ongewoon in de zevende eeuw, net als oorlogsbuit en het verkopen van slaven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Dat wordt dan een koran en een kerk in brand, dus twee problemen in 1 klap van de baan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Zo'n vaart zal dat wellicht niet lopen, hoor. In de VS gaan ze enigszins anders om met de vrijheid van meningsuiting. Daar paraderen neo-nazi's gewoon met swastika's door Washington DC, terwijl twee weken later de nieuwe Black Panter movement betoogt voor volledige segregatie en omverwerping van het blanke ras.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Soms wel, soms niet. Fanatici kunnen elkaar natuurlijk ook enorm opjutten. Dan krijg je bomaanslagen tegen abortusklinieken en zo. Maar goed, ik kies ook eerder voor het Amerikaanse systeem met een volledige vrijheid van meningsuiting dan een systeem met een selectieve vrijheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 28 juli 2010 om 21:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maakt niet uit welk geloof maar telkens je argumenten aanhaalt worden ze of weerlegd met "religieuze" argumenten of simpelweg genegeerd of rond gedanst om toch maar gelijk te hebben of te krijgen. Iets dat trouwens niet enkel beperkt blijft tot geloofsovertuigingen maar bij zowat alles. Wees gerust, ook dit mag je als een illusie armer noteren voor je. DIe boekverbranding op zich is ook iets dat weer aan 2 kanten gaat snijden; enerzijds is het wel een duidelijk signaal geven maar anderzijds geeft het ook weer de brandstof aan de fundamentalisten en gelijken om nog fanatieker te worden (polarisatie en al die andere negatieve impulsen).
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
*kuch* eens de situatie in Palestina bekeken *kuch* (ik spreek dan o.a. op de manier waarop ultra-orthodoxe colonisten handelen + Joodse terreurorganisaties) Maar misschien is het zo dat wanneer Moslims aanslagen plegen, men onmiddellijk zegt "ja, zij doen dit omdat zij Moslims zijn, en dus omdat het in de Koran staat", terwijl men die vraag niet stelt wanneer Christenen of Joden zoiets doen. Pas op hoor, nergens wordt ontkend dat er religieus-geïnspireerd geweld is, dat extremisten zich beroepen op de Koran om hun aanslagen te plegen (wat trouwens eveneens geldt voor de Christelijke en Joodse extremisten). Maar de meeste terroristische aanvallen zijn veeleer politiek geïnspireerd (zelfs Ben Laden is eigenlijk "gewoon" in een oorlog verwikkeld om de macht in Saoedi-Arabië) dan religieus, of, liever gezegd, de politieke motieven worden verborgen achter religieuze motieven. Citaat:
Dan zou men één levensbeeld hebben, één grote coherente maatschappij (wat de ultieme natte droom is van bepaalde groeperingen binnen de Islam, dit gezegd zijnde), zonder tegenstrijdigheden, zonder niks. De wetgeving zou exact hetzelfde zijn in alle Moslimlanden, de gebruiken dezelfde, de normen en waarden zouden identiek zijn, enz., enz., enz. En dan zouden er ook geen fatwa's allerhande zijn tegen de extreme gebruiken binnen de Islam, tegen terrorisme, of zelfs tegen het onwettelijk dragen van een hoofdoek. In feite is de Koran in bepaalde kringen gewoon een symbool geworden van het religieus Moslim-extremisme dat men in die kringen vereenvoudigd tot de "enige echte Islam". En symbolen verbrandt men graag, da's nu eenmaal geweten, hé. ![]()
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kan me oprecht niet heugen dat er een christelijke of joodse terreurorganisatie een aanslag is komen opeisen waarin expliciet gemeld wordt dat zij in naam van christus of jahweh de nodige onnuttigheid hebben uitgespookt, en ook niet dat zij hun persconferenties beëindigen met "christus/jahweh is groot" o.i.d. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 29 juli 2010 om 12:18. |
||||
![]() |
![]() |