Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2010, 13:00   #81
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Waarom niet?

1. We laten ons kind dopen, maar we weten dat er geen god zich mee bezighoudt = idioot.
Het is een ritueel, bedoelt om bepaalde menselijke noden te bevredigen. Net als kunst, muziek, het kijken van sport,... heeft het geen duidelijk praktisch nut, maar is het daarom nog niet idioot.
Oud 29 juli 2010, 13:55   #82
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Het is een ritueel, bedoelt om bepaalde menselijke noden te bevredigen. Net als kunst, muziek, het kijken van sport,... heeft het geen duidelijk praktisch nut, maar is het daarom nog niet idioot.
Door het kijken naar kunst, luisteren naar muziek of kijken naar sport zijn er nog geen mensen gestorven bij mijn weten.

Indien een bepaald ritueel potentieel schadelijk is voor de deelnemers, dan is het niet enkel idioot maar misdadig om het uit te voeren zonder de nodige veiligheidsmaatregels.

De noden van deze baby zijn alleszins niet bevredigd, in tegendeel!
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:30   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat u hier vooropstelt is een fictie. Dat is hetzelfde als hetgeen het verkeerreglement oplegt, namelijk, dat iedere bestuurder voor elke voorzienbare hindernis moet kunnen stoppen. Het begrip 'voorzienbaar' is dan ook vaak even vaag als concreet en daarom vatbaar voor discussies zonder einde.
Je verdedigt hier het onverdedigbare. Kijk, als jij een baby van iemand vast houdt en hem laat vallen, ga je dan pogen je 'verwijtbaarheid' te ontlopen door te beginnen argumenteren dat de baby iets onverwachts deed en dat het dus niet uw fout is hem te hebben laten vallen? Kom aan zeg. In het geval van de priester is de verwijtbaarheid nog duidelijker aangezien het hier om een beroepsactiviteit gaat. Ik zie maar 1 mogelijkheid je priester vrij te pleiten, en dat is als de man zou kunnen argumenteren dat zijn werkgever de schuldige is omdat hij geen opleiding in het behandelen van babys kreeg bijvoorbeeld. Verder zoekend zou je kunnen argumenteren dat priesters geen gezin mogen stichten wat hen onbekwaam maakt met babys om te gaan, waardoor zo'n opleiding een must is. Maar goed, zo ver hoeven we niet door te denken om dood door schuld te kunnen vaststellen.

P.S. Ik argumenteer niet dat de man een straf moet krijgen, maar ik zou hem toch niet zomaar willen zien babys dopen de volgende week. De kerk dient geleerd te hebben dat ze niet blind mag zijn voor haar eigen falen door een struisvogelpolitiek te voeren, zoals gebeurd is ivm pedofiliezaken, waar de betrokken priesters gewoon werden overgeplaatst. De beste houding van de kerk in het geval van de baby zou zijn een of ander gevolg te geven aan dit voorval en NIET te doen alsof het een ongelukje is waarin ze geen verantwoordelijkheid dragen. Dat zou getuigen van dezelfde verwerpelijke instelling die de kerk in het verleden toonde met pedofiliezaken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 juli 2010 om 14:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:32   #84
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Door het kijken naar kunst, luisteren naar muziek of kijken naar sport zijn er nog geen mensen gestorven bij mijn weten.
Heizeldrama? Roskilde? Altamont Free Concert?
Oud 29 juli 2010, 15:43   #85
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Indien een bepaald ritueel potentieel schadelijk is voor de deelnemers, dan is het niet enkel idioot maar misdadig om het uit te voeren zonder de nodige veiligheidsmaatregels.

De noden van deze baby zijn alleszins niet bevredigd, in tegendeel!
Ik zie meer rede in Fozzies uitleg. Een zinloos ritueel uitvoeren, is gewoon idoot. Geef je dezelfde kritiek als het over besnijdenis gaat? En als het over vrouwenbesnijdenis gaat?
Dat laatste maakt het punt iets duidelijker, dopen is misschien niet zo gevaarlijk, maar het is even idioot.

Als er morgen iemand op tv komt die voor zijn "speciale" godsdienst zijn kind moet wassen met grenadine, dan lachen we hem vierkant uit.
Maar neen, een kind naar een antiek gebouw gebouw sleuren om water over zijn hoofd te gieten, in het bijzijn van twee speciale vrienden, dat is doodnormaal, want iedereen doet het.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 15:58   #86
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heizeldrama? Roskilde? Altamont Free Concert?
Zijn er daar mensen gestorven puur door het kijken/luistern naar kunst/voetbal/muziek.

Neen, daar werden onvoldoende voorzorgmaatregels getroffen om de veiligheid van het publiek te garanderen. Net zoals bij deze doop geen voorzorgsmaatregel is getroffen om de veiligheid van het kind te garanderen. Het staat er zelfs letterlijk bij: de priester heeft verzuimd om de mond van het kind te bedekken zodat er teveel water in kwam.

Ik ken de methodes van Moldavisch dopen niet, maar bij een doop in onze streken wordt er een heel klein beetje water over het voorhoofd van het kind gegoten en hoeft de mond niet eens afgedekt te worden.

Als er al geen sprake is van onderdompeling, dan moet er toch serieus wat water over die kleine zijn uitgestort om het te doen verdrinken.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 29 juli 2010, 16:01   #87
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zie meer rede in Fozzies uitleg. Een zinloos ritueel uitvoeren, is gewoon idoot. Geef je dezelfde kritiek als het over besnijdenis gaat? En als het over vrouwenbesnijdenis gaat?
Jij geeft hier de kritiek op iets, niet ik. Iemand smakelijk eten of slaapwel wensen is ook een zinloos ritueel, is dat dan ook idioot?

Het feit dat ik een ritueel zonder duidelijk praktisch nut niet als idioot beschouw, is absoluut geen vrijgeleide voor alle rituelen. Natuurlijk ben ik tegen vrouwenbesnijdenis -en, geloof het of niet, ik ben zelfs tegen rituele zelfmoord en mensenoffers- , maar niet omdat deze rituelen geen duidelijk praktisch nut hebben maar om geheel andere redenen.

Citaat:
Maar neen, een kind naar een antiek gebouw gebouw sleuren om water over zijn hoofd te gieten, in het bijzijn van twee speciale vrienden, dat is doodnormaal, want iedereen doet het.
Dat klopt. Wat wel en niet normaal bevonden wordt is louter een kwestie van sociale conventies. Een doopsel is in onze maatschappij een "normaal" ritueel.
Oud 29 juli 2010, 16:06   #88
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, daar werden onvoldoende voorzorgmaatregels getroffen om de veiligheid van het publiek te garanderen. Net zoals bij deze doop geen voorzorgsmaatregel is getroffen om de veiligheid van het kind te garanderen. Het staat er zelfs letterlijk bij: de priester heeft verzuimd om de mond van het kind te bedekken zodat er teveel water in kwam.
Dat vind ik terechte kritiek. Voor mij staat het belang van een ritueel zeker niet boven de veiligheid van het kind. Ik reageerde echter op Travis66 zijn standpunt dat een doop per definitie idioot is.
Oud 29 juli 2010, 16:26   #89
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij geeft hier de kritiek op iets, niet ik. Iemand smakelijk eten of slaapwel wensen is ook een zinloos ritueel, is dat dan ook idioot?
Dat zijn geen zinloze rituelen, dat is communicatie met meer dan 1 nut en belanghebbende. Welk nut een doop heeft (en in deze discussie hebben we het over het nut voor mensen die NIEt geloven dat god daar een boodschap aan heeft), geen idee, maar het is in alle geval niet voor het belang van het kind.

Citaat:
Het feit dat ik een ritueel zonder duidelijk praktisch nut niet als idioot beschouw, is absoluut geen vrijgeleide voor alle rituelen. Natuurlijk ben ik tegen vrouwenbesnijdenis -en, geloof het of niet, ik ben zelfs tegen rituele zelfmoord en mensenoffers- , maar niet omdat deze rituelen geen duidelijk praktisch nut hebben maar om geheel andere redenen.
Uiteraard ben je tegen die zaken. Maar je maakt een onderscheid tussen rituelen die gevaarlijk, crimineel of mensonwaardig zijn en risico- en slachtofferloze rituelen. Dat doe ik ook hoor, alleen valt het me op dat ze ook allemaal idioot zijn Als ze ook gevaarlijk of crimineel zijn, kan je mensen blijkbaar beter overtuigen van het onnodige ervan, of zelfs het idiote.

Citaat:
Dat klopt. Wat wel en niet normaal bevonden wordt is louter een kwestie van sociale conventies. Een doopsel is in onze maatschappij een "normaal" ritueel.
Dat is blijkbaar mijn probleem als asperger. Het feit dat iedereen overeenkomt dat iets belachelijks niet belachelijk is, maakt op mij geen enkele indruk.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 juli 2010 om 16:28.
Oud 29 juli 2010, 16:43   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hij begrijp nog steeds niet, dat een ritueel dat voor de ene als zinloos wordt ervaren, zeer betekenisvol kan zijn voor anderen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juli 2010 om 16:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 16:56   #91
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij begrijp nog steeds niet, dat een ritueel dat voor de ene als zinloos wordt ervaren, zeer betekenisvol kan zijn voor anderen.
Ik heb er geen enkel probleem mee om aan te nemen dat iemand het zeer betekenisvol kan vinden om zijn drollen in te pakken in krantenpapier voor hij ze doortrekt. Maar ik vind het wel belachelijk.
Oud 29 juli 2010, 22:29   #92
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen enkel probleem mee om aan te nemen dat iemand het zeer betekenisvol kan vinden om zijn drollen in te pakken in krantenpapier voor hij ze doortrekt. Maar ik vind het wel belachelijk.
Net zozeer iemand het belachelijk kan vinden dat mensen discussiëren over de dood van een kind bij een doop zonder genoeg details te hebben (bvb. HOE er zoveel water in de mond van dat kind is geraakt). En toch discussieer je erover. Met deze belachelijkheid heb je geen probleem?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 05:37   #93
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Net zozeer iemand het belachelijk kan vinden dat mensen discussiëren over de dood van een kind bij een doop zonder genoeg details te hebben (bvb. HOE er zoveel water in de mond van dat kind is geraakt). En toch discussieer je erover. Met deze belachelijkheid heb je geen probleem?
Proberen volgen he, ik discussieer over de hypocrisie, niet over de handeling.
Maar blijf vooral aantonen dat idote handelingen van de kerk niet ter discussie mogen staan; Dat is namelijk het punt.
Oud 30 juli 2010, 05:53   #94
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Wel, 1 belangrijk detail werd wel vermeld: de priester verzuimde de mond van het kind te bedekken met zijn hand zodat het te veel water binnen kreeg en stikte.
Bij "Belgische" doops (een beetje water op het voorhoofd) is dat niet nodig, dus moet er iets anders zijn aan "Moldavische" doops waardoor er een risico bestaat dat het kind te veel water in de mond krijgt (wat datgene juist is weten we niet, logisch lijkt onderdompelen of veel meer water over het kind gieten dat wet we in België gewend zijn), en waarbij er dus blijkbaar een standaard veiligheidmaatregel is om dit gevaar tegen te gaan, namelijk de mond af dekken met de hand. Anders zou er niet expliciet vermeld worden dat deze priester heeft na gelaten om deze standaard veiligheidsmaatregel uit te voeren, met de gekende gevolgen.
Oud 5 september 2010, 09:07   #95
JESSC
Vreemdeling

Standaard Kind verdrinkt bij doop

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Meer is het dan ook niet.
Kind kreeg water in de mond en stikte.

Toch blijven er een paar ziende blinden hier spreken over onderdompeling.

Waarschijnlijk weten die ziende blinden dat er bij orthodoxe doopsels (zoals onder andere in Moldavie) het hoofdje even wordt ondergedompeld in het water en meestal zijn het geen babies maar peuters of kleuters die op deze manier gedoopt worden. En by the way het katholicisme staat hier los van. Dus al jullie commentaar vind ik gewoonweg belachelijk. Als je van iets niet op de hoogte bent moet je niet zomaar uitgaan van bepaalde dingen, veralgemenen en kritiek geven.
JESSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 10:07   #96
Discobitch
Banneling

Standaard

Een ongeluk erbij sleuren om religie te bashen.

Nog lager gaan, kan het?

Verder: wat Visjnu zei.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 10:08   #97
Discobitch
Banneling

Standaard

Travis,

Vier jij je verjaardag?
Oud 5 september 2010, 10:38   #98
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Travis,

Vier jij je verjaardag?
Neen, waarom
Oud 5 september 2010, 10:38   #99
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, waarom
Welke feesten wel?
Oud 5 september 2010, 10:52   #100
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Welke feesten wel?
Eigelijk alleen degene waarop ik wordt uitgenodigd. Als de uitnodiging van iemand komt waarom ik geef dan ga ik. (net terug van een trouwfeest in Tallinn bijvoorbeeld)
Meestal ga ik dus niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be