Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2010, 18:27   #81
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Oh, dat zal wel begonnen zijn ergens in de vierde eeuw. De grote kerstening was, denk ik toch, ergens zesde-zevende eeuw?
mja dus als je in de geschiedenis elementen wil verzamelen die de vlaamse cultuur bepaald hebben is het toch de katholieke kerk geweest denk ik. Vlaanderen waren landbouwers die hard werkten en katholiek waren; dus vrij eenvoudige mensen met geloof als sterkste persoonskenmerk en bindmiddel naast taal?
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 18:38   #82
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een typisch moslim verwarring nl een onvermogen om een verschil te zien tussen "religie" en "cultuur". Nochtans moet het mogelijk zijn : bekijk eens
de moslims in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, de Verenigde Staten van Amerika tegenover die in Mali, Nigeria, Marokko & Egypte, De Emiraten,
Maleisië, Indonesië, Thailand en de Philippijnen... (het weggelatene Iran is vanzelfsprekend wel héél apart). Hebben die mensen éénzelfde cultuur ?
Ik dacht het niet - het meest eenvoudige is het feit dat waar de enen rijsteters zijn, de andere broodeters en nog andere een wel erg verwesterste wijze van eten huldigen.

Zelfs hun religieuse belevenis is verschillend bv. het terrein van de zonde
de enen gaan naar de hoeren naar de Golfstaten "omdat Allah daar minder van zou zien" ; de anderen kunnen met de zegen van een mollah voor een kwartiertje in het huwelijk treden...

& dan heb ik het nog niet over de meer striucte of wredere interpretaties van de Sharia...

Per slot van rekening spreken we over bijna 2 miljard mensen : stel je voor dat die allemaal hetzelfde zouden geloven & dan nog hun geloof op dezelfde wijze zouden beleven.

Om op het "ongelovige" Westen terug te komen. Het grote verschil tussen de moslim-wereld en het christelijke westen is wel dat in oorsprong men in het westen eer altijd naar gestreefd heeft om een éénvormige interpretatie van de godsdienst op te leggen (het geloof in de drievuldigheid, de iconoclasten
en de eerste kruistochten tegen de arianen). Er is zelfs een theorie die in de slogan van de moslims "Er is slechts één God" een echo zien van het dispuut tussen de aanhangers van een tdrieeenheid en de arianen / ook het verbod op "natuurlijke afbeeldingen" en/of "afbeeldingen van God en de Profeet"
zou terug te voeren zijn op de discussies binnen de romeinse staatskerk
over de wennselijkheid/toelaatbaarheid van beeltenissen.

Het is dus alleszins waar dat ook het "westen" een tijd gekend heeft waar de religie "de bovenhand" had op d-de "wereldlijke macht" (De strijd tussen keizers van Duitsland, Koningen van Frankrijk en Engeland tegen de stelling van een pauselijke hegemonie). Vreemd genoeg heeft die tweedeling in de Moslimwereld nooit plaatsgevonden en volgens mij door de overdreven letterlijke interpretatie van de Koran en de geschriften over de akties van de profeet - is het nooit een punt geweest voor de heersers om zich tegenover een militante gelijkhebberige religie te plaatsen. +De aanpassing van de islam aan diverse culturen gebeurde ahw veel flexibler dan die van het christendom.
Ik zie zeker het verschil wel in tussen religie en cultuur hoor, maar religie heeft cultuur nodig denk ik ook. Beide zijn verweven met elkaar. Cultuur is een erg ruim begrip. De islamitische wereld is inzake cultuur heel divers, ik weet niet waaruit u afleidt dat ik het tegendeel zou denken. Men zegt vaak er zijn zoveel islam's als er moslims zijn iedereen beleefd zijn geloof anders. De scheiding van kerk en staat in het westen is niet te vergelijken met de situatie in de islamwereld, op de shjieten na is er geen kerk en de wereldlijke/politieke macht is meestal gescheiden gebleven van geestelijke wereld.
Oud 2 augustus 2010, 18:38   #83
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
mja dus als je in de geschiedenis elementen wil verzamelen die de vlaamse cultuur bepaald hebben is het toch de katholieke kerk geweest denk ik. Vlaanderen waren landbouwers die hard werkten en katholiek waren; dus vrij eenvoudige mensen met geloof als sterkste persoonskenmerk en bindmiddel naast taal?
Zo eenvoudig stak dat allemaal niet in elkaar. Geen enkel volk, geen enkele stam of clan in West-Europa was van oorsprong 'katholiek'. Allemaal "heidenen", die "bekeerd" moesten worden.

Wel, zoals de Schotten, de Ieren en andere volkeren, leefden de mensen hier ook in clans zeg maar. De etymologische betekenis van Petegem verwijst daarnaar.

Nu is het uiteraard zo dat de katholieke kerk een zware stempel gedrukt heeft op de mensen hier doorheen al die eeuwen. Het verschil met andere volkeren is misschien dat hier over de geschiedenis niet meer gezongen wordt, dat de volksverhalen, hoe mytisch ook, vergeten zijn. Of op een verdraaide manier, sprookjesachtig, gekend.

Dat beeld van de hardwerkende Vlaamse katholieke landbouwer is uiteraard een karikatuur.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 18:43   #84
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat ik opvallend vind aan vlamingen is dat een vlamingen iets beslissen voor 'anderen' (met goede bedoelingen) en dan worden andere vlamingen boos op die 'anderen' omdat die andere vlamingen dat beslist hebben.

dus met het halal voorbeeld: vlamingen beslissen voor halal op school zonder dat de moslims het zelf aanvragen, andere vlamingen worden dan boos op moslims omdat die vlamingen dat beslist hebben.

dat voorbeeld met die schilderijtjes van varkens was ook zoiets of was dat in holland?

een bijwerking van uitgesproken individualisme?
Ik denk dat die Vlamingen vooral boos zijn op die directie en hun beslissing. Neem nu dat voorbeeld van dat schilderij van dat varkentje in die wachtkamer van een hospitaal in Nederland. Eigenlijk zouden jullie moeten reageren tegen die directie met de opmerking dat jullie wel tegen een schilderij met een varkentje kunnen. U moet tegen die directie zeggen:" Hou op de moslims te infantiliseren wij zijn geen kleine kinderen!"
Oud 2 augustus 2010, 18:44   #85
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zo eenvoudig stak dat allemaal niet in elkaar. Geen enkel volk, geen enkele stam of clan in West-Europa was van oorsprong 'katholiek'. Allemaal "heidenen", die "bekeerd" moesten worden.

Wel, zoals de Schotten, de Ieren en andere volkeren, leefden de mensen hier ook in clans zeg maar. De etymologische betekenis van Petegem verwijst daarnaar.

Nu is het uiteraard zo dat de katholieke kerk een zware stempel gedrukt heeft op de mensen hier doorheen al die eeuwen. Het verschil met andere volkeren is misschien dat hier over de geschiedenis niet meer gezongen wordt, dat de volksverhalen, hoe mytisch ook, vergeten zijn. Of op een verdraaide manier, sprookjesachtig, gekend.

Dat beeld van de hardwerkende Vlaamse katholieke landbouwer is uiteraard een karikatuur.
Ja maar ik denk dat die katholieke stempel meer culturele sporen na heeft gelaten in het denken dat het heidense clanbestaan van ervoor.
De huidige situatie is niet die van het verleden en zeker niet die van een ver verleden. De vraag blijft open is er een vlaamse cultuur?
Oud 2 augustus 2010, 18:45   #86
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ja de gevangenissen zitten dan ook vol met joden en vegetariërs de oplossing zou zijn iedereen water en brood
Wat heeft aantal ermee te maken? U zegt "zij (Moslims) eisen dat iedereen halal krijgt", quod non zoals gezegd. Misschien daarop reageren?

ps: ge zou verbaasd zijn over het aantal Joden in Antwerpen en Dendermonde. Russische (en aanverwante) maffia, weet je wel.

Citaat:
en de scholen heb je daar ook een excuus voor?
Ik heb tenminste de eerlijkheid te zwijgen over zaken waarover ik niks ken. Ik ken de situatie in de scholen niet, dus zwijg ik erover.
Maar geef maar een linkske, hoor, dan zal ik erop kunnen reageren.
Oud 2 augustus 2010, 18:46   #87
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie zeker het verschil wel in tussen religie en cultuur hoor, maar religie heeft cultuur nodig denk ik ook. Beide zijn verweven met elkaar. Cultuur is een erg ruim begrip. De islamitische wereld is inzake cultuur heel divers, ik weet niet waaruit u afleidt dat ik het tegendeel zou denken. Men zegt vaak er zijn zoveel islam's als er moslims zijn iedereen beleefd zijn geloof anders. De scheiding van kerk en staat in het westen is niet te vergelijken met de situatie in de islamwereld, op de shjieten na is er geen kerk en de wereldlijke/politieke macht is meestal gescheiden gebleven van geestelijke wereld.
Omdat er geen kerkleiders zijn, heb je nog geen seculiere maatschappij...enkel en alleen als er geen koranregels of bijbelregels in de moderne wetgeving zitten heb je een 'gescheiden' staat...

De katholieke vlaamse cultuur van processies en zondagsmissen is al van voor uw geboorte weggedeemsterd en vervangen door een universele consumentencultuur met vlaamse accenten...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 18:51   #88
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een typisch moslim verwarring nl een onvermogen om een verschil te zien tussen "religie" en "cultuur".
Ik denk dat enorm veel mensen die verwarring maken, hoor.
Oud 2 augustus 2010, 18:51   #89
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik denk dat die Vlamingen vooral boos zijn op die directie en hun beslissing. Neem nu dat voorbeeld van dat schilderij van dat varkentje in die wachtkamer van een hospitaal in Nederland. Eigenlijk zouden jullie moeten reageren tegen die directie met de opmerking dat jullie wel tegen een schilderij met een varkentje kunnen. U moet tegen die directie zeggen:" Hou op de moslims te infantiliseren wij zijn geen kleine kinderen!"
dat klopt
Oud 2 augustus 2010, 18:52   #90
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar ik denk dat die katholieke stempel meer culturele sporen na heeft gelaten in het denken dat het heidense clanbestaan van ervoor.
De huidige situatie is niet die van het verleden en zeker niet die van een ver verleden. De vraag blijft open is er een vlaamse cultuur?
Nee, niet meer. Dood, kapotgemaakt. Opnieuw op te bouwen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 augustus 2010, 19:03   #91
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nee, niet meer. Dood, kapotgemaakt. Opnieuw op te bouwen.
jood-christelijke cultuur...
Oud 2 augustus 2010, 19:09   #92
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jood-christelijke cultuur...
Zelfs niet. Ik zou eerder geneigd zijn te zeggen "ontwortelde en ontzuilde cultuur".
Oud 2 augustus 2010, 19:30   #93
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat heeft aantal ermee te maken? U zegt "zij (Moslims) eisen dat iedereen halal krijgt", quod non zoals gezegd. Misschien daarop reageren?
ps: ge zou verbaasd zijn over het aantal Joden in Antwerpen en Dendermonde. Russische (en aanverwante) maffia, weet je wel.
20 sec werk
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=6405&LANG=fr
Citaat:
Ik heb tenminste de eerlijkheid te zwijgen over zaken waarover ik niks ken. Ik ken de situatie in de scholen niet, dus zwijg ik erover.
Maar geef maar een linkske, hoor, dan zal ik erop kunnen reageren.
10 sec werk...
http://nieuwsblad.typepad.com/antwer...hooluitst.html
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 19:32   #94
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is 'vlaamse cultuur'?
Jouw manier van doen bij voorbeeld.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 19:39   #95
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jouw manier van doen bij voorbeeld.
Hoezo kallikles? Is mijn manier van doen vlaams dan?
Oud 2 augustus 2010, 19:51   #96
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo kallikles? Is mijn manier van doen vlaams dan?
Je bent zo Vlaams als de pest.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 19:54   #97
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Je bent zo Vlaams als de pest.
Liever Vlaams dan een pseudo-intellectuele cryptofascistische egotripper als jij
Oud 2 augustus 2010, 19:59   #98
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Aan de Vlaamse Dt-regel zijt ge wel al aangepast.
Oud 2 augustus 2010, 20:01   #99
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Liever Vlaams dan een pseudo-intellectuele cryptofascistische egotripper als jij
ze zullen hem niet teeeéemmen de fiere vlaamse leeuwin, zolang de leeuw een hoofddoek heeft, zolaaaaang is het feest olé
Oud 2 augustus 2010, 20:10   #100
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze zullen hem niet teeeéemmen de fiere vlaamse leeuwin, zolang de leeuw een hoofddoek heeft, zolaaaaang is het feest olé
Bestaat al. Maar er is een probleem... ze wil niet dansen, niet schieten, nikske

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 augustus 2010 om 20:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be