Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2010, 06:28   #81
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Vermits u enkel vragen wil stellen ipv beantwoorden ben ik het antwoord aan google gaan vragen:

www.vbjmortsel.org scoort goed in de zoekmachine:

Dus met andere woorden heeft het Vlaams Blok (net als het VBO) eigenlijk een probleem met de "politieke vertegenwoordiging" van het werkvee in de wetstraat VIA de vakbond...
Ondermeer ja...

Citaat:
Wacht eens effekes...

Als je die band doorknipt dan verliezen de werknemers hun POLITIEK DRUKMIDDEL... en dan zwaaien de WERKGEVERS de plak in het parlement!
Maar wie maakt u toch toch allemaal wijs jongen? De vakbonden hebben helemaal geen politiek drukmiddel. Het enige wat ze kunnen doen zijn vakbondsacties organiseren, om de politiek onder druk te zetten.

Het omgekeerde is echter waar. De politiek zet de vakbonden onder druk. Het generatiepact is daar een voorbeeld van. Vroeger kwam de regering helemaal niet tussen, in de loonsonderhandelingen. Dat was iets tussen werkgevers en werknemers en zo hoort het ook.

Maar ik ruil voor het mogen uitbetalen van de werkloosheidsvergoedingen, waarvoor de vakbonden riant vergoed en gesubsidieerd worden, hebben ze moeten aanvaarden, dat de regering als derde gesprekspartner deelneemt aan de loonsonderhandelingen om federaal niveau.

De gevolgen zijn gekend. Eerst de loonnorm, daarna de loonstop en nu binnenkort de afschaffing van het brugpensioen.

Stuk voor stuk zaken die geen enkele werknemer wil, maar waarvoor de vakbond in hun naam getekend heeft en zich akkoord heeft verklaard.

Citaat:
Dus ik herneem mijn vraag:

Vertel ons eens,
Wie gaat er opkomen voor de belangen van de werknemers, indien de politieke banden met de vakbonden worden doorgeknipt?
Wie daar belang bij heeft & waarom?

Misschien zie ik het wel volledig verkeerd hé?
Je ziet het inderdaad volkomen verkeerd.

Het verkeerd dat de vakbonden hun leden een ideologie wil opdringen. Zo staan de drie grootste vakbonden zogezegd achter het solidariteitsprincipe met Wallonië, terwijl in werkkelijkheid hun leden daar lang niet allemaal achterstaan. Zo zijn te tegen het Vlaams Belang en sluiten zij Vlaams Belang militanten uit. Dat is verkeerd. Dat is pure discriminatie op grond van politieke overtuiging.

Het is verkeerd van de vakbonden dat de top, die op het hoogste niveau onderhandeld, maar weinig rekening houdt met de kleine man die zij zogezegd vertegenwoordigd. Nu is het zo dat de basis moet luisteren naar de top terwijl het in principe net andersom zou moeten zijn. Wat hun leden willen, dat moeten zij vertegenwoordigen en verdedigen en niet omgekeerd dat de leden die de wil van de top zogezegd vertegenwoordigen.

Ongeacht de politieke voorkeur van hun leden, dienen zij elk van hen te beschermen en te verdedigen. Dat is hun bestaansreden en daar hebben ze ook hun bestaansrecht aan te danken.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 06:56   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Maar wie maakt u toch toch allemaal wijs jongen? De vakbonden hebben helemaal geen politiek drukmiddel. Het enige wat ze kunnen doen zijn vakbondsacties organiseren, om de politiek onder druk te zetten.

Het omgekeerde is echter waar. De politiek zet de vakbonden onder druk. Het generatiepact is daar een voorbeeld van. Vroeger kwam de regering helemaal niet tussen, in de loonsonderhandelingen. Dat was iets tussen werkgevers en werknemers en zo hoort het ook.
“Vakbonden hebben dikwijls een al te grote greep gekregen op de loonvorming en hebben dus de kostprijs van arbeid nodeloos in de hoogte gejaagd zonder daarbij voldoende oog te hebben voor het behoud van de productiviteit.”
(Vlaams Blok verkiezingsprogramma 1994)

Citaat:
Maar ik ruil voor het mogen uitbetalen van de werkloosheidsvergoedingen, waarvoor de vakbonden riant vergoed en gesubsidieerd worden, hebben ze moeten aanvaarden, dat de regering als derde gesprekspartner deelneemt aan de loonsonderhandelingen om federaal niveau.
Gezien de vakbonden als uitbetalingsinstelling een betere service geven dan de overheid en goedkoper werken; is het VB in deze voorstander

“Privatiseren: alles of niks. Het privé-initiatief dient daar tussen te komen waar het de burger een merkbaar betere service kan leveren tegen een betere prijs. In het algemeen kan men stellen dat de efficiëntie van een privé-bedrijf hoger ligt dan bij een staatsonderneming… De opkomst van talrijke snelpostbedrijven, privé-luchtvaartmaatschappijen en bankinstellingen laten vermoeden dat een privatisering van De Post, Sabena, ASLK achteraf weinig problemen zal opleveren… De vraag is dan ook: welke delen van de dienstverlening gebeuren efficiënter (beter en goedkoper) door privé-maatschappijen dan door de overheid zelf?”
(Vlaams Blok partijblad maart 1992)

Citaat:
De gevolgen zijn gekend. Eerst de loonnorm, daarna de loonstop en nu binnenkort de afschaffing van het brugpensioen.

Stuk voor stuk zaken die geen enkele werknemer wil, maar waarvoor de vakbond in hun naam getekend heeft en zich akkoord heeft verklaard.
"Om de kosten van de pensioenen in te dammen zijn evenwel ook andere maatregelen nodig. Zo is het absoluut noodzakelijk dat mensen langer werken. De gemiddelde werkelijke pensioenleeftijd is 57 jaar. In onze buurlanden ligt dat hoger. Die leeftijd omhoog krijgen moet niet alleen door inperking van het brugpensioen, men kan de bedrijven bijvoorbeeld ook fiscaal stimuleren om oudere werknemers in dienst te houden."
(F. Vanhecke, politics.be, 2004)

Citaat:
Je ziet het inderdaad volkomen verkeerd.

Het verkeerd dat de vakbonden hun leden een ideologie wil opdringen. Zo staan de drie grootste vakbonden zogezegd achter het solidariteitsprincipe met Wallonië, terwijl in werkkelijkheid hun leden daar lang niet allemaal achterstaan. Zo zijn te tegen het Vlaams Belang en sluiten zij Vlaams Belang militanten uit. Dat is verkeerd. Dat is pure discriminatie op grond van politieke overtuiging.

Het is verkeerd van de vakbonden dat de top, die op het hoogste niveau onderhandeld, maar weinig rekening houdt met de kleine man die zij zogezegd vertegenwoordigd. Nu is het zo dat de basis moet luisteren naar de top terwijl het in principe net andersom zou moeten zijn. Wat hun leden willen, dat moeten zij vertegenwoordigen en verdedigen en niet omgekeerd dat de leden die de wil van de top zogezegd vertegenwoordigen.

Ongeacht de politieke voorkeur van hun leden, dienen zij elk van hen te beschermen en te verdedigen. Dat is hun bestaansreden en daar hebben ze ook hun bestaansrecht aan te danken.

Paulus.
Het VB weet wel wat de arbeider wil en komt daar ook voor op.

“Van de kant van de arbeid moeten flexibiliteit en productiviteit zo hoog mogelijk zijn”

“Een solidaristische gemeenschap is een prestatiegemeenschap die het Vlaams Blok bewust plaatst tegen de begoocheling en vervlakking van de moderne verzorgingsmaatschappij. Prestatie is plicht en alleen prestatie geeft rechten.”
(Vlaams Blok Grondbeginselen)

“Het Vlaams Blok wil de gelijklopende belangen tussen arbeid en kapitaal benadrukken en streven naar een organische, harmonische volksgemeenschap”
(Vlaams Blok partijblad maart 1993)

“Staken schaadt, werken baat.”
(titel van een artikel in het Vlaams Blok partijblad van oktober 1983)

“Wij willen een economisch systeem zonder syndicale complexen.”
(Vlaams Blok partijblad januari 1996)

De vraag was; dacht ik; wie zal de belangen van de arbeider verdedigen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 07:52   #83
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
• Wist u dat de bonden met uw belastinggeld de werkloosheidsgelden mogen uitbetalen en daar fortuinen aan verdienen, een situatie die nergens anders in Europa voorkomt?

• Wist u dat de 'sociale verkiezingen' in de bedrijven duurder zijn dan de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar door het monopolie van de drie bonden een schijnvertoning zijn?

• Wist u dat de vakbonden uitstapjes naar Technopolis, Mini-Europa en brouwerijen met Vlaams belastinggeld laten betalen als 'syndicale vorming'?

• Wist u dat in de regering-Leterme II vier van de zeven staatssecretarissen en ministers van CD&V rechtstreeks door het ACW gecontroleerd werden?

• Wist u dat de vakbonden schatrijke ondernemingen zijn die 1,3 miljard euro bezitten, gespreid over beleggingen, onroerend goed en duistere buitenlandse rekeningen?

• Wist u dat wetenschappelijk onderzoek bewees dat de bonden minstens 15% liegen over hun beweerde 'enorme ledenaantal'?

www.verreycken.net
Democratie ... of vakbondsterreur?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 10:56   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

of leugens?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 10:57   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Daar zal je nooit een antwoord op krijgen hoor. Unizo mag zelfs een minister-president geven, maar vakbonden mogen nergens politiek vertegenwoordigd zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 11:30   #86
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
“Vakbonden hebben dikwijls een al te grote greep gekregen op de loonvorming en hebben dus de kostprijs van arbeid nodeloos in de hoogte gejaagd zonder daarbij voldoende oog te hebben voor het behoud van de productiviteit.”

Gezien de vakbonden als uitbetalingsinstelling een betere service geven dan de overheid en goedkoper werken; is het VB in deze voorstander

“Privatiseren: alles of niks. Het privé-initiatief dient daar tussen te komen waar het de burger een merkbaar betere service kan leveren tegen een betere prijs. In het algemeen kan men stellen dat de efficiëntie van een privé-bedrijf hoger ligt dan bij een staatsonderneming… De opkomst van talrijke snelpostbedrijven, privé-luchtvaartmaatschappijen en bankinstellingen laten vermoeden dat een privatisering van De Post, Sabena, ASLK achteraf weinig problemen zal opleveren… De vraag is dan ook: welke delen van de dienstverlening gebeuren efficiënter (beter en goedkoper) door privé-maatschappijen dan door de overheid zelf?”
(Vlaams Blok partijblad maart 1992)

"Om de kosten van de pensioenen in te dammen zijn evenwel ook andere maatregelen nodig. Zo is het absoluut noodzakelijk dat mensen langer werken. De gemiddelde werkelijke pensioenleeftijd is 57 jaar. In onze buurlanden ligt dat hoger. Die leeftijd omhoog krijgen moet niet alleen door inperking van het brugpensioen, men kan de bedrijven bijvoorbeeld ook fiscaal stimuleren om oudere werknemers in dienst te houden."
(F. Vanhecke, politics.be, 2004)

Het VB weet wel wat de arbeider wil en komt daar ook voor op.

“Van de kant van de arbeid moeten flexibiliteit en productiviteit zo hoog mogelijk zijn”

“Een solidaristische gemeenschap is een prestatiegemeenschap die het Vlaams Blok bewust plaatst tegen de begoocheling en vervlakking van de moderne verzorgingsmaatschappij. Prestatie is plicht en alleen prestatie geeft rechten.”
(Vlaams Blok Grondbeginselen)

“Het Vlaams Blok wil de gelijklopende belangen tussen arbeid en kapitaal benadrukken en streven naar een organische, harmonische volksgemeenschap”
(Vlaams Blok partijblad maart 1993)

“Staken schaadt, werken baat.”
(titel van een artikel in het Vlaams Blok partijblad van oktober 1983)

“Wij willen een economisch systeem zonder syndicale complexen.”
(Vlaams Blok partijblad januari 1996)

We praten naast elkaar. Ik speek over de vakbonden, u over het Vlaams Belang.

Titel van de thread niet gelezen?

Hier werden namelijk nogal wat boude beweringen gedaan. Ik citeer er een paar:

Citaat:
Het VB & het VBO willen terug naar de dagen van Daens...
Ze willen van werknemers hongerige sukkelaars maken die elkaars brood uit de mond stelen & desnoods hun kinderen aan het werk zetten.
Citaat:
Het VB weet maar al te goed dat veel werkmensen voor hun populistische crimi/migrantenstandpunten stemmen en geen idee hebben over hun sociaal-economisch anti-arbeiders programma.
Citaat:
Dus met andere woorden heeft het Vlaams Blok (net als het VBO) eigenlijk een probleem met de "politieke vertegenwoordiging" van het werkvee in de wetstraat VIA de vakbond...

Als je die band doorknipt dan verliezen de werknemers hun POLITIEK DRUKMIDDEL... en dan zwaaien de WERKGEVERS de plak in het parlement!

Dan is de vakbond herleid tot een unie van spreekbuis-kinderen die enkel tegen hun bazen mogen gaan zagen...
En deze citaten zijn naar mijn gevoel nu toch wel weerlegd geweest.

Paulus.
Oud 25 augustus 2010, 12:37   #87
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
Ik dacht dat er ook al gediscussieerd werd of het VB eerder de belangen van de werkgever dient of eerder die van de werknemer. Dit zou immers mee verklaren waarom ze de vakbonden onderuit wil halen.

Lees dus toch maar de citaten die ik aanhaalde.

Laatst gewijzigd door artisjok : 25 augustus 2010 om 12:38.
Oud 25 augustus 2010, 17:56   #88
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat er ook al gediscussieerd werd of het VB eerder de belangen van de werkgever dient of eerder die van de werknemer.
Dat dacht je dan verkeerd. Ik reageerde gewoon op een aantal onwaarheden die de wereld worden ingestuurd. Vooral door de vakbond zelf.

Paulus.
Oud 25 augustus 2010, 18:02   #89
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat u geen idee hebt van hun programma. Ook op "vorming" geweest bij de vakbond?

Paulus.
De overgrote meerderheid van haar kiezers heeft geen idee van haar 'feitelijk' programma..er wordt nooit gesproken over de 'ware' aard van de hetze tegen de klassieke vakbonden...

Gevormd door 'die partei' mischien ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 18:09   #90
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
De titel van deze draad ?
Een speech over de klassieke vakbonden door een VB mandataris, hier klakkeloos gecopyd &pasted

Deze citaten zijn niet weerlegd...de VB top bestaat zo goed als alleen uit extremistische werkgevers of vrije beroepen..met een dito mening..

Zijn de huidige vakbonden perfect en vrij van zonden ?..neen..maar ik wil daarom de 'duivel' nog niet aanstellen als 'openbaar aanklager'
Oud 25 augustus 2010, 18:12   #91
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat dacht je dan verkeerd. Ik reageerde gewoon op een aantal onwaarheden die de wereld worden ingestuurd. Vooral door de vakbond zelf.

Paulus.
En ik weerlegde een aantal onwaarheden die jij over het VB de wereld instuurde.
http://forum.politics.be/showthread....45#post4941745

Laatst gewijzigd door artisjok : 25 augustus 2010 om 18:14.
Oud 25 augustus 2010, 18:33   #92
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De overgrote meerderheid van haar kiezers heeft geen idee van haar 'feitelijk' programma..er wordt nooit gesproken over de 'ware' aard van de hetze tegen de klassieke vakbonden...

Gevormd door 'die partei' mischien ?
Nee hoor, door het ABVV!

Paulus.
Oud 25 augustus 2010, 18:34   #93
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik weerlegde een aantal onwaarheden die jij over het VB de wereld instuurde.
Neen dat deed je niet.

Je ratelde naast de kwestie.

Paulus.
Oud 25 augustus 2010, 18:38   #94
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor, door het ABVV!

Paulus.
Ook één van die gefrustreerde gebande VB-leden dan ?

VB mandatarissen met een lidmaatschap bij de klassieke vanbonden...dat is zoiets als de vijfde colonne..
Oud 25 augustus 2010, 18:53   #95
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook één van die gefrustreerde gebande VB-leden dan ?

VB mandatarissen met een lidmaatschap bij de klassieke vanbonden...dat is zoiets als de vijfde colonne..
Nee hoor. Een vakbondafgevaardigde die wél luisterde naar de basis ipv naar de top, zoals het hoort. Ik vertegenwoordigde in mijn bedrijf de basis en niet de top zoals zovele afgevaardigden doen.

Maar ik veranderde onlangs van werk, genoodzaakt om medische redenen.

En kunnen we het nu weer over het onderwerp hebben ipv over mijn persoon?

Maar als je echt persoonlijk wil blijven doen, antwoordt dan ook eens op mijn vragen die ik stelde. Ik beantwoorde de uwe ook.

Wie heeft u al die nonsens wijsgemaakt?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 25 augustus 2010 om 18:55.
Oud 25 augustus 2010, 19:01   #96
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Een vakbondafgevaardigde die wél luisterde naar de basis ipv naar de top, zoals het hoort. Ik vertegenwoordigde in mijn bedrijf de basis en niet de top zoals zovele afgevaardigden doen.

Maar als je echt persoonlijk wil blijven doen, antwoordt dan ook eens op mijn vragen die ik stelde. Ik beantwoorde de uwe ook.

Paulus.
Citaat:
Zever..PVV leden horen ook niet thuis in een moskee..je wordt als pedofielvoorstander ook geen leider gemaakt van een jeugdvereniging..

Dat je kritisch staat tegen een vakbondstop als militant is een gezonde houding..dat je de duivel gaat aanbidden om God beter te maken, daar is mijn verstand te klein voor..
Oud 25 augustus 2010, 19:02   #97
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
Het VB zelf heeft ons die nonsens wijsgemaakt.
Oud 25 augustus 2010, 19:06   #98
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VB zelf heeft ons die nonsens wijsgemaakt.
Wat scheelt er toch met u? Kunt u nu echt nooit eens ene keer bij een onderwerp blijven? Moet het weer eens over het Vlaams Belang gaan terwijl de thread over de vakbonden loopt?

U praat totaal naast de kwestie en ik kan bijna niet geloven dat u dat niet opzettelijk zou doen.

Hoe zou dat toch komen?

Paulus.
Oud 25 augustus 2010, 19:16   #99
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zever..PVV leden horen ook niet thuis in een moskee..je wordt als pedofielvoorstander ook geen leider gemaakt van een jeugdvereniging..

Citaat:
Dat je kritisch staat tegen een vakbondstop als militant is een gezonde houding..dat je de duivel gaat aanbidden om God beter te maken, daar is mijn verstand te klein voor..
Uw vergelijkingen zijn schandelijk. Ze zijn ongegrond en ze gaan alerminst op.

Laag,...heel laag als je het mij vraagt.

Te laag voor mij in elk geval

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 25 augustus 2010 om 19:17.
Oud 25 augustus 2010, 19:20   #100
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat scheelt er toch met u? Kunt u nu echt nooit eens ene keer bij een onderwerp blijven? Moet het weer eens over het Vlaams Belang gaan terwijl de thread over de vakbonden loopt?

Paulus.
Deze keer moet ik haar gelijk geven...de TS opende met een VB betoog tegen de vakbonden..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be