![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wens u een aangename en rustgevende avond en nacht toe. Laatst gewijzigd door Gwylan : 7 september 2010 om 22:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is zijn poging om de mensen die ten gronde open staan voor Vlaanderen en de cultuur der Lage Landen, maar zich wellicht belemmerd voelen door een Franstalig carcan in Brussel los te weken van die destructieve cyclus en ze te verleiden om hier met beide voeten in te stappen, met volle teugen van te genieten en te verrijken en aan bij te dragen. Eea vrij volgens het adagium van Eberhard "wij zijn met 23 miljoen, en u bent óók welkom" welnu, schiet maar af als ik er ver naast zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Elk initiatief of project dat ertoe strekt Vlaanderen beter te doen kennen als een hartelijke, open en gastvrije samenleving, juich ik toe. Ik twijfel overigens geen seconde aan de goede en oprechte bedoelingen van mijnheer djimi, laat dat duidelijk wezen. De efficiëntie van een initiatief wordt in grote mate bepaald door de klaarheid van de doelstelling en de gerichtheid van de aanpak. Voor wat onderhavig initiatief betreft is noch het ene, noch het andere mij tot dusver geheel duidelijk, ondanks uw gewaardeerde uitleg. De kans is groot dat dit louter aan mij ligt : ik heb de vervelende gewoonte om de sprekende inhoud van voorliggende teksten uit te pluizen. Dat roept bij mij dikwijls vragen op die anderen reeds door de meer algemene teneur van de tekst beantwoord menen te zien. Bovendien wordt mijn perspectief ongetwijfeld deels gekruid door mijn eigen aard en cultuur. Ik hoop dat men mij dat kan vergeven. Cordiale groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
overigens ben ik wel benieuwd naar wat je bedoelt met je op één na laatste zin.
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier is-ie dan weer, de Bedenker ![]() Uit je - tot nu toe - op één na laatste bijdrage leidt Hij af dat je het wel degelijk goed hebt begrepen. Helaas moet de Bedenker binnen een kwartiertje vertrekken, en weet Hij niet of Hij vanavond op tijd terug thuis zal zijn om nog wat verdere verduidelijking te verschaffen. Alle gekheid op een stokje: ik ga door met dit 'initiatief', en hoop tegen de volgende regionale verkiezingen (die voor de Brusselse Raad, dus) klaar te zijn om mij en mijn medestanders aan het oordeel van de kiezer te onderwerpen. Tot het zover is (en uiteraard ook later) is kritiek en steun steeds van harte welkom. Vriendelijke groeten aan allen, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik, van waar ik woon, naar Leiden wil gaan zie ik op ’t eind elfhonderd kilometer op het tellertje staan. Geen reden tot beklag : van waar ik voor de eerste keer het levenslicht aanzag, is’t vierhonderd kilometers méér. Da’s beulenwerk, vanuit mijn zuidelijker zwerk… |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar Djimi, zoiets werkt alleen als we eerst en vooral zelfrespect opbrengen. Nadat we spreekwoordelijk twee prestigieuze operazalen hebben neergepoot en bloeiend krijgen kunnen we een cultuurhuisje voor de ander bouwen en een kijkje gaan nemen. Figuurlijk natuurlijk. Zoals we nu bezig zijn: we kijken niet om naar onze cultuur, onze taal lijkt niet goed genoeg voor liedjes... en dan bijna verliefd naar de ander kijken doet ons eigen 'erfgoed' geen respect en dwingt het geen respect af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Trouwens Djimi, is je initiatief ook niet iets voor Kaal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar gaat het hier niet om, natuurlijk. Ik vind dat de Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving bepaalde onvervreemdbare rechten hebben, en ik wil die helpen afdwingen. De Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving hebben ondermeer recht op een aangepast onderwijs voor hun kinderen: tweetalige crèches NL/taal X, tweetalige kleuterscholen NL/taal X, tweetalig lager onderwijs (nog steeds NL/taal X), en dan middelbaar onderwijs NL met een lessen-pakket taal, geschiedenis en cultuur van de gebruikers van taal X. Dit moet het die kinderen mogelijk maken zich perfect in Vlaanderen te integreren. De Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving hebben er ook alle belang bij dat de band tussen Brussel en z'n Vlaamse hinterland zo stevig mogelijk is. Dat kan niet als Brussel op Vlaanderen als een bedreiging blijft overkomen. De Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving hebben dan ook andere politieke vertegenwoordigers nodig, en wel dringend. Zij hebben politieke vertegenwoordigers nodig die zich willen inzetten voor hartelijke relaties tussen hun stad en Vlaanderen. De Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving hebben er niks bij te winnen dat Brussel deel gaat uitmaken van een armlastig ééntalig Frans land (met wat schamele en zelden correct toegepaste faciliteiten voor anderstaligen). Een aansluiting van Brussel bij Frankrijk is al helemaal niet wenselijk. Er moet een 'organisatie' (bijvoorbeeld een politieke partij) komen die deze boodschap bij alle Frans- en anderstalige Vlamingen van Brussel en omgeving uitdraagt. Alle hulp is welkom.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bedankt daarvoor, djimi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is goed en wel, maar je vergeet een deel van het verhaal volgens mij: het beeld van Brussel in Vlaanderen is ook vijandig, soms terecht, maar vaak ook zeer onterecht. En dat beeld wordt nu eenmaal teruggekaatst naar Brussel en naar de Franstalige Brusselaars. De Rand speelt daar uiteraard een zeer belangrijke rol in. Ik altijd het gevoel gehad dat de Franstalige Brusselaars die regio als een soort laboratorium beschouwen van "wat zal er met ons gebeuren als Brussel Vlaams wordt". En wat zij zien, zijn pesterijen, vijandigheden, TAKacties, enz. Een vijandig beeld dus. Uiteraard springen de Franstalige politici daarop maar meestal doet Vlaanderen er alles aan om die politici ook "gelijk" te geven. ![]() Maar het gaat verder dan dat. Als De Wever de afschaffing van het Brussels Gewest eist (terecht of onterecht, daar spreek ik mij hier niet over uit ![]() Dat probleem gaat je niet zomaar opzij kunnen zetten met "objectieve" politici, daar gaan veel andere factoren moeten meespelen, ook vanuit Vlaanderen zelf.
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De Rand beschouwen als wat zou gebeuren indien Brussel Vlaams zou worden, strookt niet met de idee van co-beheer (de Rand is Vlaams, Brussel niet). In dat opzicht is dat een intellectueel oneerlijke vergelijking. Spijtig genoeg gebruiken de Brusselse franstalige politici de Waalse politici in hun spelletje tegen Vlaanderen. Het slechte beeld over Vlaanderen in Wallonië wordt vooral door Brussel gecreëerd, niet door Vlaamse politici in Vlaanderen. Het creëren van een Brusselse Gemeenschap met vertegenwoordigers van de 3 Gewesten zou daarin kunnen helpen. Gelukkig gaan er soms stemmen op om niet zomaar in het WalloBrux-verhaal te geloven, maar deze zijn eerder uitzonderlijk en worden niet op algemeen applaus onthaald (cfr. reacties op het artikel): http://www.lalibre.be/actu/elections...s-de-sens.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Ieder jaar opnieuw 500 miljoen Euro aan Brussel geven. - Vragen aan Brussel of er niets te doen is aan het uitgavebeleid. Moeten er in Brussel 700 politieke mandaten zijn? Moeten er zoveel burgemeesters in Brussel zijn? Zou het schoentje niet eerder daar wringen?
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om de Franstalige Brusselaars en de Vlaamse Franstaligen ertoe aan te zetten zich "Vlaamse burgers" te voelen (wat het einddoel is van iemand als Djimi), is er vééél meer nodig dan het Eigen Groot Gelijk te verkondigen. De eerste stap zou moeten zijn: "waarom heeft Vlaanderen zo'n negatief imago bij de Franstaligen in Brussel en de Rand?". En daarbij zou men moeten vermijden om te oordelen en te beoordelen, en zou men beter proberen te begrijpen zodat men oplossingen kan zoeken en vinden. Citaat:
Pas op hoor, ik zeg ook niet dat Vlaanderen alle schuld heeft, verre van zelfs, maar erkennen dat men ook deels schuldig is aan zijn eigen imago zou al een tweede stap kunnen zijn. Weet je, als Leterme doodleuk gaat vertellen dat Franstaligen intellectueel niet in staat zijn om Nederlands te leren, dan ligt de oorzaak van de rel eerst bij Leterme zelf, niet bij de Brusselse pers/politici. Want zonder deze communicatieBLUNDER, is er gewoon geen rel. Als een kandidaat van de UF met eieren wordt bekogeld in Halle omdat hij Franstalige verkiezingsaffiches komt plakken, wat perfect, maar dan ook perfect wettelijk is en al decennia gebeurt, dan moet je niet verbaasd zijn dat de reacties negatief zijn. En ja, het Eigen Groot Gelijk is dat die UF'er maar Nederlandstalige affiches moet komen plakken, maar daarmee zijt ge vet in de Franstalige publieke opinie. Neen, de Franstaligen zien dat een kandidaat geen campagne kan voeren naar zijn eigen kiespubliek toe terwijl een rechter hem dan nog gelijk heeft gegeven. Dat is wat zij zien en dat is de visie van Vlaanderen: wouaw, wat een democratie zeg!
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 13 september 2010 om 11:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Vlaanderen' heeft niet zozeer een negatief imago (Franstaligen gaan er en masse wonen), wél de Vlaming.
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 september 2010 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Attila, ik denk dat jij een erg waardevolle bijdrage zou kunnen leveren aan djimi's initiatief/beweging.
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder ga ik momenteel niet omdat het idee van Djimi nog veel te onduidelijk en niet concreet is. Maar ik probeer zeker mijn steentje bij te brengen (of af en toe een kassei in het gezicht smijten ![]()
![]() |