Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 september 2010, 20:02   #81
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom de Vlamen nu in hun gat gebeten zijn hoor. Of denken jullie misschien het alleenrecht te hebben als het gaat over de splitsing van het land?
BTW, sinds wanneer mag de roi commentaar leveren op politieke uitspraken?
1. In welke mate de "Vlamen" nu in hun gat of elders zouden gebeten zijn zou ik niet weten : bede u voor informatie hieromtrent rechtstreeks tot de "Vlamen" te wenden.

2. Dank bij voorbaat om mij er aan te herinneren welke Vlaming als federaal minister in functie in de pers verklaard heeft dat men zich moet voorbereiden op het einde van België.

3. Herlees nog eens mijn post, en u zult merken dat ik het daarin helemaal niet heb over welkdanige commentaar die de roi zou moeten of mogen leveren.
Gwylan is offline  
Oud 6 september 2010, 21:34   #82
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zonder persoonlijk aan te willen vallen. Volgens mij is BA een Turk die bang is voor separatisme in zijn land van herkomst en daarom de pro-Franstalig Belgische kaart koestert (vandaat dat hij het ook over het Vlaams heeft). Klopt grotendeels wel denk ik. Zijn volste recht zo te denken hè? Mijn recht dit zo in te schatten.
Geen probleem, hoor. No offence taken.
Indien je serieus antwoordt, moet ik zeggen dat het merkwaardig is hoe men zich een beeld maakt van iemand op basis van zijn posting. Zou de moeite waard zijn om te onderzoeken.

Dit volledig off-topic uiteraard, goed wetende dat ik meer op een Kelt lijk dan op een Turk, zeker als ik mijn haar en baard laat groeien.

---
Soit, terug on-topic!!

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 september 2010 om 21:34.
Bad Attila is offline  
Oud 6 september 2010, 21:38   #83
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Geen probleem, hoor. No offence taken.
Indien je serieus antwoordt, moet ik zeggen dat het merkwaardig is hoe men zich een beeld maakt van iemand op basis van zijn posting. Zou de moeite waard zijn om te onderzoeken.
Ik stel me gewoon vaak een Turk voor bij iemand die als naam Attila neemt en dan blijkt je nog Moslim te zijn ook. Verder hanteert je erg vlot beide landstalen. Gewoonlijk zijn mensen van buitenlandse afkomst beter in het analyseren van een land dan de eigenlijke inwoners. Vandaar dat ik het dus dacht.
Verder was het geen waardeoordeel noch koester ik enige rancune ten aanzien van jouw adres.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 september 2010 om 21:39.
Scarabaeida is offline  
Oud 6 september 2010, 21:46   #84
Compare
Burger

Compare's schermafbeelding

Standaard

Als je Onckelinkx bezig hoort had ze het ook over dat men voorstellen deed die de Waalse bevolking zouden verarmen, en dat de NV-A eigenlijk helemaal geen akkoord wou. Persoonlijk vermoed ik dat ze dat zelf niet gelooft, maar dat ze gewoon de waalse bevolking een beetje angst wil inboezemen. Geef het volk een doemscenario en een zwarte piet voor hun miserie, en je bent hun held zonder werkelijk een oplossing te bieden. Door haar uitspraken heeft ze in elk geval nog maar eens het vertrouwen verkleind en zal een akkoord nog moeilijker worden.
Compare is offline  
Oud 6 september 2010, 21:51   #85
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
Als je Onckelinkx bezig hoort had ze het ook over dat men voorstellen deed die de Waalse bevolking zouden verarmen, en dat de NV-A eigenlijk helemaal geen akkoord wou. Persoonlijk vermoed ik dat ze dat zelf niet gelooft, maar dat ze gewoon de waalse bevolking een beetje angst wil inboezemen. Geef het volk een doemscenario en een zwarte piet voor hun miserie, en je bent hun held zonder werkelijk een oplossing te bieden. Door haar uitspraken heeft ze in elk geval nog maar eens het vertrouwen verkleind en zal een akkoord nog moeilijker worden.
mss is dat de bedoeling: om zoveel mogelijk Walen Vlaminghater te maken zodat men massaal Fransgezind wordt.
de Franstalige partijen proberen Brussel nog mee te krijgen naar Frankrijk maar zonder corridor is dit onmogelijk.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 23:27   #86
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik stel me gewoon vaak een Turk voor bij iemand die als naam Attila neemt en dan blijkt je nog Moslim te zijn ook. Verder hanteert je erg vlot beide landstalen. Gewoonlijk zijn mensen van buitenlandse afkomst beter in het analyseren van een land dan de eigenlijke inwoners. Vandaar dat ik het dus dacht.
Verder was het geen waardeoordeel noch koester ik enige rancune ten aanzien van jouw adres.
Ik ben ook gene Moslim hoor, ik ben gedoopt en heb mijn communie en vormsel gedaan. Bon, ondertussen ben ik ontdoopt en herdoopt (op d'unief ), maar Moslim ben ik nog niet. En Attila is een verwijzing naar de Hunnen, maar dat ik leg ik enkel in K&K uit.

(ja, ik heb mezelf ooit als "Moslim" bestempeld in een poll zo'n paar jaar geleden, maar dat was om om een aantal forumgangers van toen te provoceren. ).

Voila, Mylifeonpolitics.com
Oud 7 september 2010, 05:46   #87
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
BDW speelde met EDR hetzelfde spelletje dat hij met YLT speelde. Verwonderlijk dat een intelligent man als EDR dat niet voorzag.
Hij is waarschijnlijk even premier-geil als YLT.
Oud 7 september 2010, 06:12   #88
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Vlaams-nationalisten spreken ook van de "V-partijen" die eens zij de meerderheid hebben, Vlaanderen onafhankelijk zullen verklaren.
Dat kan je hier en daar op dit forum lezen ja.

Maar dat is niet waar de meerderheid van de Vlamingen mee bezig is, imho. De Vlaamse stem wordt nu al twee decennia lang bepaald door de blokkage van alle Vlaamse verzuchtingen, van elke door de Vlamingen gewilde maatregel op federaal vlak (denk aan het jeugdsanctierecht) ook. De absolute kroon op die blokkage was de vorming van twee regeringen zonder Vlaamse meerderheid.

De frustratie die daardoor ontstaan is, is enorm. Als de Franstaligen (en jij) zeggen dat het nooit genoeg is voor de Vlamingen, hou dan die twee decennia blokkage en frustratie in gedachten. De opgestapelde verzuchtingen van twee decennia komen nu naar boven én op de onderhandelingstafel.

We moeten twee decennia inhalen, en het zal idd niet genoeg zijn voor dat gebeurd is.

Vergelijk maar eens het huidige communautaire programma van de N-VA met de eerste drie Burgermanifesten: je zal zien dat zeer veel van wat VHS toen schreef, nu behoort tot de N-VA eisen. Het heeft dus 20 jaar geduurd alvorens die eisen eindelijk op de agenda geraakten.

Het lijkt me dat degenen die daar problemen mee hebben, de oorzaak op de eerste plaats bij zichzelf moeten zoeken. Als men vanaf begin jaren '90 de groeiende Vlaamse verzuchtingen niet systematisch onder de mat zou geveegd hebben, was de explosieve situatie van vandaag niet ontstaan, en leefden we nu in een heel ander, rustiger België.

Het concept van "een meerderheid voor de V-partijen" moet je imho in dat licht zien. Zo'n meerderheid moet toelaten dat de Vlaamse verzuchtingen/belangen nooit meer onder de mat kunnen geveegd worden zoals de voorbije twee decennia het geval was. Ze moet ervoor zorgen dat België voortaan bestuurd wordt door de Vlaamse meerderheid.

De twee voorbije decennia hebben immers ruimschoots aangetoond dat op de B-partijen niet kan gerekend worden, en dat een V-meerderheid de enige manier is om te vermijden de Vlaamse verzuchtingen steeds weer genegeerd worden.
Oud 7 september 2010, 09:45   #89
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Voor diegenen die zich verwonderen over het feit dat BDW NIET aanstuurt op een onmiddelijke splitsing, even dit:

Als we de responsabilisering er kunnen doorkrijgen, dan is dit het belangrijkste instrument voor Vlaanderen dat het ooit gehad heeft. De anderen zullen zeer snel doorhebben hoezeer ze de Vlaamse centen nodig hebben, Brussel zal zien dat het voor zijn financiën NIET op Wallonië kan rekenen. DAT is belangrijk willen we Brussel ooit meekrijgen in een echte onafhankelijkheid
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 september 2010, 09:51   #90
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Voor diegenen die zich verwonderen over het feit dat BDW NIET aanstuurt op een onmiddelijke splitsing, even dit:

Als we de responsabilisering er kunnen doorkrijgen, dan is dit het belangrijkste instrument voor Vlaanderen dat het ooit gehad heeft. De anderen zullen zeer snel doorhebben hoezeer ze de Vlaamse centen nodig hebben, Brussel zal zien dat het voor zijn financiën NIET op Wallonië kan rekenen. DAT is belangrijk willen we Brussel ooit meekrijgen in een echte onafhankelijkheid
Dat is juist! Gisteravond lag ik in bed te analyseren (vergeef me de persoonlijke informatie) waarom de Separatisten jullie land bijeen willen houden terwijl de Echte Belgen dreigen het land op te blazen. (leg dat maar eens aan een buitenlander uit) en ik kwam op ongeveer dezelfde uitkomst.

ik kan maar één ding zeggen en dat is 'godver die Bart is nen slimme'
Hollander is offline  
Oud 7 september 2010, 09:53   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De cinema van Onckelinckx wordt al jaaaren en jaaaaren gespeeld.
"Wij willen dat Vlaanderen het geld geeft waarmee wij dan ons electoraal clientèle kunnen betalen. Doen ze dat niet dan houdt België voor ons simpelweg op te bestaan".
Niets nieuws onder de zon dus...

Wat mij echter veel meer zorgen baart is de uispraak van De Wever: "niemand in Vlaanderen is voor onafhankelijkheid".

Tja...kan het echt nog tjever dan dat vraag ik mij af?
A/ Als hij spreekt voor zichzelf is dat eigenlijk een bevestiging van hetgeen (ook op dit forum) al honderden malen is vastgesteld. De NVA verraadt zijn core business en gaat resoluut voor het pluche in de Belgische salons.
B/ Dit is (na het toepassen van het cordon sanitair door oa hemzelf) eens te meer een totale negatie van dé partij die resoluut voor onafhankelijkheid gaat en net daarom in een cordon wordt opgesloten.
C/ Houdt hij, "met de dood in het hart" nu enkel de verdere betonnering van nóg meer transferts tegen omdat hij niet mag van zijn achterban "dat krijg ik aan de straatstenen niet verkocht".

Maken wij hier voor het eerst in de Vlaamse geschiedenis een situatie mee waarbij de kiezer (onmiddellijke achterban) de politieker met de ballen heeft en hem dwingt om voor één keer niet door de Wallo-Belgicistische knieën te gaan?
ik zie toch een lichtpuntje :

http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/St.../07/Stof.dhtml

"Van die bescheidenheid is de afgelopen dagen weinig te merken geweest. De Wever heeft, in publieke interviews en ook tijdens de onderhandelingen, zelf iets te veel gezegd dat hij "80 procent van de Vlamingen vertegenwoordigt".

wat mij leert dat Bart op zijn minst semantisch gedreigd heeft het separatistisch potentieel te gebruiken ...
Anna List is offline  
Oud 7 september 2010, 09:59   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Uw onderschrift is trouwens niet helemaal correct. Het zou namlijk '50% +1 van de burgers' moeten zijn.
van de kiezers, niet van de burgers

en de rest is even belachelijk
Anna List is offline  
Oud 7 september 2010, 10:08   #93
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie toch een lichtpuntje :

http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/St.../07/Stof.dhtml

"Van die bescheidenheid is de afgelopen dagen weinig te merken geweest. De Wever heeft, in publieke interviews en ook tijdens de onderhandelingen, zelf iets te veel gezegd dat hij "80 procent van de Vlamingen vertegenwoordigt".

wat mij leert dat Bart op zijn minst semantisch gedreigd heeft het separatistisch potentieel te gebruiken ...
Naar goed gewoonte liegt YDS dat hij zwart (paars) ziet.
U weet dat ik hier geen lans ga breken om BDW te steunen (CS weet je wel) maar dat heeft BDW nooit gezegd.
Wat hij wel heeft gezegd is dat Gennez en Van Bezien* slechts 20% uitmaken van het Vlaamse electorale gewicht.
En daar heeft Bart gelijk in.

*Dat die twee matennaaiende volksverraders zijn is duidelijk maar YDS denkt dat feit te kunnen neutraliseren door er mee te lachen.

on topic: u heeft uiteraard gelijk als u beweert dat BDW het tot nu toe gewoonweg briljant speelt. "Dikke Chapeau" trouwens.

Zoals ik het hier samenvat is BDW de aller aller aller aller eerste Vlaams politicus die de Walen "pakt" op zijn waals.
"Ik onderhandel om te onderhandelen...niet noodzakelijk om iets te bereiken...maar ik onderhandel...en jullie zetten de toekomst van dit land op het spel...". Faut le fair in dit medialandschap waar de in vitriool gedrenkte pennen van de linkiewinkie journaille-huurkaraktermoordenaars klaarliggen om hem bij het allereerste teken van zwakheid af te maken.
Oud 7 september 2010, 16:16   #94
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat kan je hier en daar op dit forum lezen ja.

Maar dat is niet waar de meerderheid van de Vlamingen mee bezig is, imho. De Vlaamse stem wordt nu al twee decennia lang bepaald door de blokkage van alle Vlaamse verzuchtingen, van elke door de Vlamingen gewilde maatregel op federaal vlak (denk aan het jeugdsanctierecht) ook. De absolute kroon op die blokkage was de vorming van twee regeringen zonder Vlaamse meerderheid.

De frustratie die daardoor ontstaan is, is enorm. Als de Franstaligen (en jij) zeggen dat het nooit genoeg is voor de Vlamingen, hou dan die twee decennia blokkage en frustratie in gedachten. De opgestapelde verzuchtingen van twee decennia komen nu naar boven én op de onderhandelingstafel.

We moeten twee decennia inhalen, en het zal idd niet genoeg zijn voor dat gebeurd is.

Vergelijk maar eens het huidige communautaire programma van de N-VA met de eerste drie Burgermanifesten: je zal zien dat zeer veel van wat VHS toen schreef, nu behoort tot de N-VA eisen. Het heeft dus 20 jaar geduurd alvorens die eisen eindelijk op de agenda geraakten.

Het lijkt me dat degenen die daar problemen mee hebben, de oorzaak op de eerste plaats bij zichzelf moeten zoeken. Als men vanaf begin jaren '90 de groeiende Vlaamse verzuchtingen niet systematisch onder de mat zou geveegd hebben, was de explosieve situatie van vandaag niet ontstaan, en leefden we nu in een heel ander, rustiger België.

Het concept van "een meerderheid voor de V-partijen" moet je imho in dat licht zien. Zo'n meerderheid moet toelaten dat de Vlaamse verzuchtingen/belangen nooit meer onder de mat kunnen geveegd worden zoals de voorbije twee decennia het geval was. Ze moet ervoor zorgen dat België voortaan bestuurd wordt door de Vlaamse meerderheid.

De twee voorbije decennia hebben immers ruimschoots aangetoond dat op de B-partijen niet kan gerekend worden, en dat een V-meerderheid de enige manier is om te vermijden de Vlaamse verzuchtingen steeds weer genegeerd worden.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het toch een beetje te simplistisch. Het klopt dat een aantal punten die op de agenda staan van de meeste Vlaamse partijen er niet door geraken, zoals jeugdsanctierecht. Maar ik stel mij de vraag in hoeverre het gaat om een communautair dan wel ideologisch probleem.

Er is een duidelijke vaststelling die iedereen ondertussen gemaakt heeft: Vlaanderen stemt eerder rechts, en Wallonië eerder links. Elke regio stemt anders. Is dat zo abnormaal? Uiteraard niet, als je verkiezingsuitslagen in alle federale staten gaat bekijken, dan merk je dat, behalve uitzonderingen, er enorme verschillen zijn tussen de verschillende deelstaten. Dus is de Belgische situatie vrij normaal te noemen. Het groot verschil zit erin dat wij eigenlijk "maar" twee deelstaten hebben, waardoor bijna systematisch een links-rechtse breuk ontstaat tussen Vlaanderen en Wallonië. Die breuk heeft dan ook communautaire gevolgen, zijnde dat Franstaligen (linkse partijen) A zeggen, en Vlaamse (rechtse partijen) B zeggen. Ik nuanceer onmiddellijk: er zijn ook linkse partijen in Vlaanderen die A zeggen, en er zijn rechtse partijen in Wallonië die B zeggen.

Dat is nu eenmaal een van de Belgische drama's: de communautaire breuklijnen zijn ook ideologische breuklijnen (links/rechts) waardoor akkoorden altijd moeilijk te bereiken zijn. Ik ga mij niet uitspreken of het klopt dat Vlaanderen altijd "verliest" in dit spelletje, daarvoor ken ik de wettelijke geschiedenis onvoldoende, maar zelfs dan ligt dat veeleer aan de zwakheid van de Vlaamse politici. Sorry dat ik het zo cru moet zeggen.

Je hebt een oplossing, die inderdaad kan werken: een puur Vlaamse regering, of een puur "rechtse" regering (dus met grosso modo VB+LDD+OVLD+CD&V+N-VA+MR) zou aansluiten bij de "Vlaamse eisen", en zou bij voorbeeld jeugdsanctierecht kunnen invoeren (de MR is daar ook voorstander van en heeft in zijn tijd een decreet "Ecole des Caïds" laten stemmen toen het in de Franstalige regering zat die Dedecker graag ziet afkomen). Maar ja, eerlijk is eerlijk: zo'n regering zou nooit stabiel zijn, als het er al komt. Een puur Vlaamse regering met én het VB, én de Sp.a, én Groen!? Pure fictie... Een puur rechtse regering met én het VB, én de MR? Pure fictie...
Dus ja, Vlaamse partijen zijn binnen het Belgisch kader veroordeeld tot samenwerking met Franstalige partijen, anders komt er nooit geen parlementaire meerderheid. Dus ja, de ideologische breuklijnen zullen altijd blijven bestaan, en de Franstaligen zullen altijd hun woordje kunnen zeggen over Vlaamse verzuchtingen. Geen nood aan grendels, belangenconflicten, zelfs geen paritaire regering, gewoon de brutto cijfergegevens: Vlaanderen beschikt over te weinig zetels en vooral zij kent een veel te grote politieke versnippering om een regering te vormen die zonder Franstaligen, of met maar één Franstalige partij, een meerderheid in het Parlement zou hebben.

Dat is ook een van de redenen waarom ik van mening ben dat Leterme en Vlaanderen ergens een historische kans hebben gemist in 2007. Ik begrijp dat er communautaire problemen waren, maar voor de eerste keer kon men ook écht een rechts beleid voeren in België door de PS naar de oppositie te sturen. Dat is niet gebeurt omdat men voor een staatshervorming is willen gaan. Nu gaat men nog steeds voor een staatshervorming, maar waarmee is de N-VA geconfronteerd? Met 5 linkse partijen die daarna nog rond de tafel gaan zitten op socio-economisch vlak. Als daartussen een rechts thema als jeugdsanctierecht op tafel komt te liggen, noem ik dat een mirakel.

Daar zeg ik : dat is ook het voordeel van een staatshervorming: Vlaanderen zal een rechts beleid kunnen voeren omdat de numerieke meerderheid van rechtse partijen veel groter is binnen Vlaanderen. De ideologische breuklijn is geen communautaire breuklijn meer. Ondertussen kan de PS verder een links beleid voeren in Wallonië, met hopelijk voldoende responsabilisering zodat de partij verplicht is verder in te gaan op het economisch herstel. En wie weet, in de toekomst zouden de verhoudingen evenwichtiger kunnen worden, of zelfs omkeren. Dat is dan een ander verhaal.
Oud 7 september 2010, 17:31   #95
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Onkelinx is een soms een kletswijf. Zij zou er beter aan doen op gezette tijden haar mond te houden.
100 % akkoord.
Elio zou dat wijf moeten op een zijspoor zetten.
Boduo is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be