Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 september 2010, 10:49   #81
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv Bekijk bericht
Ik heb op een internationaal politiek forum de Belgisch-Vlaamse situatie al eens uitgelegd, en daar merk ik toch weinig van een negatieve houding tegen de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd. Integendeel, zij zijn ervan overtuigd dat België splitst op korte termijn.
Heb je een Powerpoint presentatie of iets dergelijks? 't Is dat ik hier in mijn verre buitenland ook wel eens wil proberen om een uiteenzetting te geven over wat er in Belgie gebeurt (en de geschiedenis die daaraan vooraf ging).

Ik ben dus op zoek naar goed, toegankelijk materiaal, dat liefst ook zo "objectief" mogelijk is (ik kan zelf wel mijn eigen mening apart toelichten). Bestaat zoiets?
Oud 9 september 2010, 18:19   #82
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat ons niet lachen.

Hoe kan je Vlaming zijn als je aanhanger bent van Holland, de staatsvijand van Vlaanderen?

Ik zie Nederland helemaal niet als staatsvijand van Vlaanderen. En de gemiddelde Nederlander ook niet. Mijn ervaring is dat er in NL veel sympathie voor Vlaanderen bestaat.

Kan u mij eens wat voorbeelden geven waarom NL de staatsvijand van Vlaanderen zou zijn?
Rr00ttt is offline  
Oud 9 september 2010, 19:02   #83
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Serviërs kunnen bewijzen van vijf eeuwen mishandeling door hun buurvolken overleggen, maar daar heeft niemand naar gekeken toen het geweld losbarstte en het de machtigen goed uitkwam, het Servische geweld te overdrijven en het Kroatische, Bosnische of Albanese geweld met de mantel der liefde te bedekken. Servië had op het eerste gezicht volkomen ongelijk, en vrijwel niemand is verder gaan kijken dan zijn neus lang was. Het kan ook ons overkomen. Daarvoor hoeft er nog geen burgeroorlog uit te breken. De mensen willen België begrijpen tussen het weerbericht en de sport, en naast het grotere wereldnieuws, en ze willen de volgende dag niet voor iets anders dan experts met een duidelijke mening doorgaan. Die mening zal niet gehinderd worden door enige kennis van zaken, zoals in juni al is gebleken in de Franse en Duitse pers.
mee eens
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 19:18   #84
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Serviërs kunnen bewijzen van vijf eeuwen mishandeling door hun buurvolken overleggen, maar daar heeft niemand naar gekeken toen het geweld losbarstte en het de machtigen goed uitkwam, het Servische geweld te overdrijven en het Kroatische, Bosnische of Albanese geweld met de mantel der liefde te bedekken. Servië had op het eerste gezicht volkomen ongelijk, en vrijwel niemand is verder gaan kijken dan zijn neus lang was. Het kan ook ons overkomen. Daarvoor hoeft er nog geen burgeroorlog uit te breken. De mensen willen België begrijpen tussen het weerbericht en de sport, en naast het grotere wereldnieuws, en ze willen de volgende dag niet voor iets anders dan experts met een duidelijke mening doorgaan. Die mening zal niet gehinderd worden door enige kennis van zaken, zoals in juni al is gebleken in de Franse en Duitse pers.
ik woon nog altijd liever in Servie dan in Kosovo met z'n mafia core-business
dat laatste trekt u dan weer aan bevroeden wij

Laatst gewijzigd door born2bewild : 9 september 2010 om 19:31.
born2bewild is offline  
Oud 9 september 2010, 19:29   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat ons niet lachen.

Hoe kan je Vlaming zijn als je aanhanger bent van Holland, de staatsvijand van Vlaanderen?
LOL.

Jean, je bent enigzins aan het overdrijven hoop ik.
Oud 9 september 2010, 19:34   #86
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
LOL.

Jean, je bent enigzins aan het overdrijven hoop ik.
Mensen die gehersenspoeld zijn met Belgische anti-olland propaganda geloven daar nog altijd rotsvast in, hoor.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 september 2010, 19:36   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mensen die gehersenspoeld zijn met Belgische anti-olland propaganda geloven daar nog altijd rotsvast in, hoor.
De belgische geschiedenis van de Vlaming, daar zouden psychologen de volgende vierhonderd jaar klassiek materiaal uit kunnen putten.
Oud 9 september 2010, 19:39   #88
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe ouder de generatie, hoe erger toegetakeld. Vroeger mochten leraren immers lijfstraffen uitvoeren.
Scarabaeida is offline  
Oud 9 september 2010, 19:40   #89
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De belgische geschiedenis van de Vlaming, daar zouden psychologen de volgende vierhonderd jaar klassiek materiaal uit kunnen putten.
De 'Homo Belgicus Batavophobicus' of zoiets?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 september 2010 om 19:40.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 september 2010, 19:42   #90
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb ook wel mijn deel van Belgicistische romantiek meegekregen, maar 'echt' patriotisch onderwijs is iets wat ik nooit kende. Trouwens, de dodenherdenking voor de gesneuvelden van 1830 heeft al geen betekenis meer sinds de jaren '80.

Zeeuws-Vlaanderen werd ons ontstolen, de Graafschappenoorlogen tussen Vlaanderen en Holland om Zeeland zijn nog steeds actueel, Vlaams is een aparte taal, ...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 september 2010 om 19:45.
Scarabaeida is offline  
Oud 9 september 2010, 23:20   #91
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik heb ook wel mijn deel van Belgicistische romantiek meegekregen, maar 'echt' patriotisch onderwijs is iets wat ik nooit kende. Trouwens, de dodenherdenking voor de gesneuvelden van 1830 heeft al geen betekenis meer sinds de jaren '80.

Zeeuws-Vlaanderen werd ons ontstolen, de Graafschappenoorlogen tussen Vlaanderen en Holland om Zeeland zijn nog steeds actueel, Vlaams is een aparte taal, ...
Inderdaad. Reeds in de lagere school kreeg ik van enkele leraren de Vlaamsgezindheid mee. versta goed: VLAAMS gezindheid, NIET oranjegezindheid. en die zal er ook nooit komen, net zoals bij de meeste VLAMINGEN. Hoe kan je jezelf VLAMING noemen als je je eigenlijk HOLLANDER voelt? De ECHTE VLAMING is VLAMING, geen hollander. Als Nederland nu vrijwillig bij Vlaanderen zou komen, en we zouden het dan Groot-Vlaanderen noemen, tja, dan wil ik nog wel eens er over nadenken
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 september 2010, 23:28   #92
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U ziet er geen probleem in dat de Vlaamse staat voor een paar eeuwen opgescheept zit met een klein miljoen onderdanen die zich niet als burger van die staat beschouwen?
Wat ik stelde moet niet gezien worden in het raam van een “Vlaamse staat”, maar in de huidige context. Er is immers op dit ogenblik nog geen "Vlaamse staat".

Overigens is het verre van uitzonderlijk dat een staat “opgescheept zit” met een aantal ingezetenen die zich niet echt een “burger van die staat” voelen. Uiteraard vind ik niet dat naar dergelijke situatie moet gestreefd worden, maar we stellen vast dat de realiteit nu eenmaal is wat ze is.

Dacht u dat er bijvoorbeeld nu in België geen burgers zijn die zich niet echt “Belg” voelen ?

De (al te eenvoudige) logica ware dat eenieder die zich Nederlander voelt in Nederland gaat wonen, elkeen die zich “Frans” voelt naar Frankrijk verhuist, en iedereen die zich “Marokkaans” voelt in Marokko woont, om slechts een paar voorbeelden te noemen.

Welnu, we weten allen dat dit niet zo is.

Wat zou uw “oplossing” voor dit gegeven (of “probleem”, zoals u het omschrijft) dan wel zijn, wetend dat in eender welke democratische staat (zoals – naar ik hoop - ook Vlaanderen zal zijn, eens onafhankelijk) mensen mogen denken, voelen en vinden wat ze willen, zolang ze de wet niet overtreden (en dan nog) ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 9 september 2010 om 23:29.
Gwylan is offline  
Oud 9 september 2010, 23:33   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Inderdaad. Reeds in de lagere school kreeg ik van enkele leraren de Vlaamsgezindheid mee. versta goed: VLAAMS gezindheid, NIET oranjegezindheid. en die zal er ook nooit komen, net zoals bij de meeste VLAMINGEN. Hoe kan je jezelf VLAMING noemen als je je eigenlijk HOLLANDER voelt? De ECHTE VLAMING is VLAMING, geen hollander. Als Nederland nu vrijwillig bij Vlaanderen zou komen, en we zouden het dan Groot-Vlaanderen noemen, tja, dan wil ik nog wel eens er over nadenken
Ik voel mij geenszins Hollander, wel Nederlander.
Maar ik kan me voorstellen dat na jaren belgicistische hersenspoeling, dat verschil jou onbekend is.
Pelgrim is offline  
Oud 9 september 2010, 23:37   #94
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik voel mij geenszins Hollander, wel Nederlander.
Maar ik kan me voorstellen dat na jaren belgicistische hersenspoeling, dat verschil jou onbekend is.
Waarom zou mijn Vlaminggevoel gehersenspeold zijn, en jouw nederlandgevoel NIET?

Dezelfde redenering gaat op voor jou...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 september 2010, 23:41   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Uw ollanderhaat is het gevolg van 180 jaar Belgisch separatisme en heerschappij. Ik ben misschien ook gehersenspoeld, in die zin dat een aantal mensen onder andere op dit forum me net dat hebben doen inzien.
Pelgrim is offline  
Oud 9 september 2010, 23:45   #96
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou mijn Vlaminggevoel gehersenspeold zijn, en jouw nederlandgevoel NIET?

Dezelfde redenering gaat op voor jou...
Als Nederlander denk ik 'Waar hebben die Eddy en Jantje het in hemelsnam over? Welke verschrikkingen hebben mijn voorvaderen ''de Vlamingen'' toch aangedaan?'' En hoezo ''De Vlamingen''?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 10 september 2010, 04:12   #97
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zie wel wat in je voorstel, maar het is inderdaad enigzins riskant. Jullie zullen er goed over na moeten denken.

Overigens is Engels géén officiële taal in Nederland ondertussen.
Ik kan me vergissen maar ik herinner me een artikel overlaatst waarin omwille van gemeenten in overzeese gebieden er beslist werd meer talen als 5 talen officieel te erkennen waaronder Engels en talen gesproken op een paar eilanden.
Johan Bollen is offline  
Oud 10 september 2010, 04:26   #98
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vlaanderen zou daar wel bij varen. Maar nu komen we tot het tweede punt: de "Vlaamse cultuur". Jammer genoeg hebben vlamingen (om begrijpelijke historische redenen) een duivelse schrik van een fenomeen dat "verfransing" heet, en willen ze dat iedereen op hun grondgebied nederlands gaat praten. Het probleem met die houding is dat men natuurlijke demografische evoluties en zo wil tegenwerken, en dat men blijkbaar bereid is om daar een grote economisch prijs voor te betalen.

Men is bereid om economische consessies te doen in ruil voor het feit dat een of andere villa-bewoner ergens in een vlaams dorp zijn papieren toch maar niet in het frans zou krijgen of zo. Ik zou eerder voorstander zijn van die villa-bewoner het statuut van franstalige officieel laten te hebben, en zijn franstalige administratie te laten bekostigen door zijn franstalige gemeenschap, hem franstalige belastingen laten te betalen en hem in het franstalige sociale zekerheidssysteem laten te zitten. En ja, hij mag zijn villa in Vlaanderen hebben, daar zijn vlaamse lokale taksen op betalen, en zijn brood bestellen in de taal dat hij verkiest, als de bakker daarmee akkoord is is er geen probleem. Zoals met gelijk welke andere "buitenlander".
Dank voor je interessant antwoord. Demografische veranderingen zijn zeer moeilijk tegen te houden. Een andere 'mentaliteit' zoals jij die hier beschrijft zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor de Vlaamse wrevel, en mischien wel achterhoedegevecht, als het op taal aankomt op bepaalde plaatsen in Vlaanderen. De 'enge' focus op taal beïnvloedt negatief de m.i. belangrijkere grondgebiedproblematiek....voor zover ik daar zicht op heb.
Johan Bollen is offline  
Oud 10 september 2010, 07:40   #99
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Uw ollanderhaat is het gevolg van 180 jaar Belgisch separatisme en heerschappij. Ik ben misschien ook gehersenspoeld, in die zin dat een aantal mensen onder andere op dit forum me net dat hebben doen inzien.
Ik haat geen Hollanders. Ik wil alleen mezelf zijn. Wat JIJ graag wil, hoef ik niet te willen, en daarom moet NIEMAND gehersenspoeld zijn. ONafhankelijk Vlaanderen. Ik ben een volwassen man, ik hoef niet te schuilen onder iemands rokken. Ik kan zelf mijn eigen boontjes doppen. Je begrijpt de beeldspraak

Is het niet zo dat we momenteel "vechten" voor onze onafhankelijkheid? Wel, als we die bekomen, kan je je aansluiten bij, of kiezen voor, een partij die de aanslujiting bij Nederland pleit. Eens zien hoeveel stemmen die zullen halen. Laten we het democratisch houden, ok?

Laatst gewijzigd door EddyBal : 10 september 2010 om 07:40.
EddyBal is offline  
Oud 10 september 2010, 07:46   #100
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik haat geen Hollanders. Ik wil alleen mezelf zijn. Wat JIJ graag wil, hoef ik niet te willen, en daarom moet NIEMAND gehersenspoeld zijn. ONafhankelijk Vlaanderen. Ik ben een volwassen man, ik hoef niet te schuilen onder iemands rokken. Ik kan zelf mijn eigen boontjes doppen. Je begrijpt de beeldspraak

Is het niet zo dat we momenteel "vechten" voor onze onafhankelijkheid? Wel, als we die bekomen, kan je je aansluiten bij, of kiezen voor, een partij die de aanslujiting bij Nederland pleit. Eens zien hoeveel stemmen die zullen halen. Laten we het democratisch houden, ok?
Eenmaal België er niet meer is, zou je er nog kunnen van verschieten hoeveel mensen zich ineens zullen uiten als voorstander van een hereniging van de Nederlanden. En je zult ze niet enkel uit het huidige Vlaams-nationalistische kamp zien komen, dat geef ik je op een briefje. Zelfs op het forum hier zijn er zulke mensen: ze zijn geen voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen, maar desondanks (of misschien wel juist daarom) zullen ze in het geval van een splitsing van België voor de Verenigde Nederlanden kiezen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 10 september 2010 om 07:53.
Zwartengeel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be