Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2010, 19:30   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mambo, kan jij het veroorloven een jonge kerel, misschien wel eentje met de kracht van Hercules, maar met de vaardigheden van een 10 jarige zo in dienst te nemen?

Laatst gewijzigd door maddox : 24 september 2010 om 19:31.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:43   #82
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik kies m'n maten zelf.

Een vrouw met principes ?
Bedoel je het soort dat op hun gezicht laat slaan en uit 'principe' geen aangifte doet ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:43   #83
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mambo, kan jij het veroorloven een jonge kerel, misschien wel eentje met de kracht van Hercules, maar met de vaardigheden van een 10 jarige zo in dienst te nemen?
Moeilijk natuurlijk.
Maar ik geef toe dat wij zeer dikwijls nood hebben aan mensen die er gewoon zijn om mee te helpen. Al was het maar om eens iets vast te houden of te helpen dragen ...en dergelijke.
En bijna alle bedrijven hebben zo mensen nodig enkel is het te duur. En voor die mensen is het al doende dat ze het leren. Alez als het hun interesseert tenminste.
Oud 24 september 2010, 19:48   #84
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Je kan het niet begrijpen

De maatschappij bestaat uit bediendes = de mensen van het pen.

een ander deel bestaat uit arbeiders = de mensen van het zwaard

Die arbeiders kunnen ondervedeeld worden in mensen die willen en kunnen studeren en die daar niets op tegen hebben

Verder heb je mensen die totaal niet willen studeren, die een soort fobie en allergie hebben voor klassen, en boeken en examens, deze mensen moeten de mogelijkheid hebben om op een andere manier kennis te vergaren door bijvoorbeeld "on the floor" zelf alles te leren om dan beoordeeld te worden.
Er is hier geen sprake van een racistische discriminatie..autochtone belgen die dezelfde onzin en leugens als u verkondigen geraken ook niet verder dan een 'beschermde werkplaats'...

Ik zou u nog niet aannemen als u zo wit zag als een blad papier en jan-frederik heette..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:50   #85
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is wel zo dat er een heel grote groep jonge mensen op straat staan die verplicht naar school moesten gaan maar die er geen snars aan overgehouden hebben bij gebrek aan belangstelling en gedurend van richting te veranderen.
Daar staan ze dan. Ideale helpers in bedrijven maar fiscaal veel te zwaar gewogen.

Tenslotte helper is wat het woord zegt...helpen bij iemand die wel weet wat hij doet. Dingen aangeven, dingen klaarzetten, dingen afwerken...mogelijkheden genoeg meestal om ze bezig te houden.

Indien dit fiscaal voordelig kan zijn voor een bedrijf is dat ook hun groeiende kracht.
Het was vroeger ook zo en toen zijn de bedrijven groot geworden.
Nu zijn de bedrijven zo minimaal mogelijk omwille van de hoge loonkost geworden.
En gaat alles wat niet meteen rendabel meer is gewoon zoveel mogelijk de deur uit. Zo verliezen we een hoop vakkennis om den duur.

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 september 2010 om 19:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:58   #86
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is wel zo dat er een heel grote groep jonge mensen op straat staan die verplicht naar school moesten gaan maar die er geen snars aan overgehouden hebben bij gebrek aan belangstelling en gedurend van richting te veranderen.
Daar staan ze dan. Ideale helpers in bedrijven maar fiscaal veel te zwaar gewogen.

Tenslotte helper is wat het woord zegt...helpen bij iemand die wel weet wat hij doet. Dingen aangeven, dingen klaarzetten, dingen afwerken...mogelijkheden genoeg meestal om ze bezig te houden.

Indien dit fiscaal voordelig kan zijn voor een bedrijf is dat ook hun groeiende kracht.
Het was vroeger ook zo en toen zijn de bedrijven groot geworden.
Nu zijn de bedrijven zo minimaal mogelijk omwille van de hoge loonkost geworden.
En gaat alles wat niet meteen rendabel meer is gewoon zoveel mogelijk de deur uit. Zo verliezen we een hoop vakkennis om den duur.
Correcte samenvatting.
Bijverschijnsel : al die tamzakken gaan aan de dop.
En wie betaald die sociale instelling ? Juist...
Dop afschaffen of op z'n minst een stuk minder aantrekkelijk maken.
Wedden dat opeens iedereen aan het werk is ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:02   #87
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moeilijk natuurlijk.
Maar ik geef toe dat wij zeer dikwijls nood hebben aan mensen die er gewoon zijn om mee te helpen. Al was het maar om eens iets vast te houden of te helpen dragen ...en dergelijke.
En bijna alle bedrijven hebben zo mensen nodig enkel is het te duur. En voor die mensen is het al doende dat ze het leren. Alez als het hun interesseert tenminste.
Klopt als een bus.
Sterker nog : wij selecteren niet op diploma's.
Wel op motivatie en leergierigheid. Dat zijn dan ook de mensen die er komen zonder al die getuigschriften en mooie CV's.
Sterker nog : in vele gevallen blijken die rendabeler dan de rest.
En die worden uiteraard ook beloond voor de inzet.
Het moet van twee richtingen komen.
Oud 24 september 2010, 20:12   #88
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
En als ge naar werk op zoek zijt kunt ge ineens alle bedrijven gaan afbellen om te vragen of ze niet toevallig iemand zoeken?
Waarom niet ?
We lachen er nu nog mee.
Ik heb 22 jaar geleden een advertentie gezet in de koopjeskrant.
Ik zocht werk. 2 Dagen later had ik werk. Zonder diploma. Maar wel met een goeie basiskennis elektromechanica en elektronica.
Ik werk nog steeds op hetzelfde bedrijf. Het is eigenlijk mijn hobby.
En je kan best doorgroeien in zo'n geval. Alleen niet bang zijn om je handen vuil te maken en leren uit wat je doet.
Oud 24 september 2010, 20:18   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Belgie klaar voor een zwarte eerste minister ? Antwoord: NEEN
Zo te zien is Belgie niet klaar voor een zwarte, een rode, een gele, een groene, een witte, of een blauwe eerste minister
Oud 24 september 2010, 20:18   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Moeilijk natuurlijk.
Werkgeversbijdragen in relatie tot diploma? Da's ook niet eerlijk tegenover hen die wel een diploma hebben gehaald he.

Een haalbare kaart in mijn gedachte, en eentje die de staat niet teveel zou kosten, is een verlaagde/tenietgedane werkgeversbijdrage gedurende XX maand voor laag-geschoolden die in dienst genomen worden en gehouden na hun "opleidingsperiode".
Dat zou bedrijven, en voornamelijk KMO's de ademruimte geven om gemotiveerde mensen toch de kans te geven on the job training te krijgen.
Natuurlijk, er is een verschil tussen een praktijkopleiding fotolasser en een praktijkopleiding rekkenvuller.

Het leger heeft al een soortgelijk systeem, waarom niet uitbreiden?
Oud 24 september 2010, 20:34   #91
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Werkgeversbijdragen in relatie tot diploma? Da's ook niet eerlijk tegenover hen die wel een diploma hebben gehaald he.

Een haalbare kaart in mijn gedachte, en eentje die de staat niet teveel zou kosten, is een verlaagde/tenietgedane werkgeversbijdrage gedurende XX maand voor laag-geschoolden die in dienst genomen worden en gehouden na hun "opleidingsperiode".
Dat zou bedrijven, en voornamelijk KMO's de ademruimte geven om gemotiveerde mensen toch de kans te geven on the job training te krijgen.
Natuurlijk, er is een verschil tussen een praktijkopleiding fotolasser en een praktijkopleiding rekkenvuller.

Volledig mee eens !
Kunnen we er een wetsontwerp van maken ?
Oud 24 september 2010, 20:43   #92
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zojuist de reportage gezien, over die racisme

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...12496/1.869854

In een herhaling, daarom IK HAAT HUN

Omdat ikzelf, ik ben het slachtoffer geweest van hun racisme, ik werd van de ene kast op de andere kast gezet,

Ik haat hun nogmaals,

Hoeveel allochtoonse sollicitanten, worden dagelijks het slachtoffer van racisme, en discriminatie,

Ikzelf, hoeveel malen wordt ik uitgenodigd door interims, ik ga ter plaatse, ik wordt onderweg geflitst, ik verbruik diesel, ik verbruik mijn tijd, ik kan niet uitslapen,

de maffiapraktijken van de interims, ik pleit voor een "wettelijke genocide" van de interims, PAK HEN AAN, pak HEN AAN, bende politici !!!!!!!!!!

Dit is een Monkar, een Schande

Ow wow Seppen, neem maar wat gas terug. Voor ik mijn middelbaar diploma behaalde (ik heb dit later via middenjury gedaan) werd ik ook door interimbureaux van het kastje naar de muur gestuurd.

En dan bedoel ik constant! Terwijl ik echt moeite deed. En de keren dat ik kilometers ver naar één of ander interimbureau moest gaan om een onnozel testje te doen. "We laten u het resultaat nog weten" Je hoort dan niks, en als je uiteindelijk zelf belt, weten ze van niets.

Verschillende mensen die ik ken, en dan vooral als ze laag geschoold zijn, maken dit vandaag de dag nog altijd mee.

Hou daar misschien rekening mee, vooraleer de racismekaart te trekken en de calimero uit te hangen.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:50   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
afschaffen, dat interim & consultancy gedoe.
Wel, ik heb eens met een ingenieur gewerkt die toegestuurd was door een interim bureau, en die man vertelde dat hij dat eigenlijk heel graag deed. Er was natuurlijk wel die eeuwige onzekerheid en zo, maar hij kwam altijd wel aan de slag, en het leuke van interim werk was dat je ongelooflijk veel ervaring opdoet, in verschillende bedrijven, verschillende opdrachten, ... zonder je iets of wat dan ook moeten aan te trekken van de politieke spelletjes in 't bedrijf: een opdracht, ze uitvoeren, en wegwezen, naar een nieuwe opdracht toe. Niet vastgeroest, altijd scherp staan, veel mensen leren kennen.

Zijn bedoeling was van dat nog 5 jaar op zijn minst blijven te doen, en dan misschien wel eens uit te kijken naar een vastere job.
Oud 24 september 2010, 21:07   #94
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zojuist de reportage gezien, over die racisme

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...12496/1.869854

In een herhaling, daarom IK HAAT HUN

Omdat ikzelf, ik ben het slachtoffer geweest van hun racisme, ik werd van de ene kast op de andere kast gezet,

Ik haat hun nogmaals,

Hoeveel allochtoonse sollicitanten, worden dagelijks het slachtoffer van racisme, en discriminatie,

Ikzelf, hoeveel malen wordt ik uitgenodigd door interims, ik ga ter plaatse, ik wordt onderweg geflitst, ik verbruik diesel, ik verbruik mijn tijd, ik kan niet uitslapen,

de maffiapraktijken van de interims, ik pleit voor een "wettelijke genocide" van de interims, PAK HEN AAN, pak HEN AAN, bende politici !!!!!!!!!!

Dit is een Monkar, een Schande
IEDEREEN die werkt verbruikt brandstof, gaat ter plaatse naar het werk, verbruikt de tijd, kan niet uitslapen, wordt mogelijk geflitst.
Oud 24 september 2010, 21:08   #95
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen weeral je begrijp het niet, een allochtoonse en autochtoonse jongeman, een stevige gozer, die in de fleur van zijn leven, die alles heeft om te werken, ik vind dat zo'n gozer het recht heeft om te gaan werken, ongeacht diploma of niet diploma, er zijn genoeg jobs, zoals lasser, technieker, alle soorten jobs, waar je niet voor hoeft te studeren, belgie heeft jonge stevige mannen nodig, deze maatschappij dat Belgie heet, heeft stevige, harde werkers nodig, men dient zich niet enkel op een diploma te concentreren,

Wilt een jongeman werken? Ja, wil je volhouden JA, Wees welkom, zo moet je denken

Waar is de tijd gebleven dat "Jonge harde mannen" geapprecieerd werden
Wel, een jeugdvriend van me, een Turk... nooit zijn middelbaar afgemaakt, maar wel houtbewerking gedaan en daar vrij handig in. Sinds zijn 16de aan het werk, eerst in de botenbouw, dan als stukadoor. Nu is hij 30. In die tijd heeft hij welgeteld 4 maand aan de dop gestaan, tegen zijn zin, wegens technisch werkloos. Het enige waar hij over klaagt (terecht imo) is dat hij veel teveel aan de belastingen moet afgeven.

Zijne maat, Marokkaan, is een heel ander geval. Drop-out sinds zijn 16de, eerst geld verdienen door weed en coke te dealen, heeft zich er een BMW mee kunnen kopen. Vervolgens zich hergrondt in de islam, getrouwd met kind, maar wel professioneel werkloze onder het motto: "Als België zo dom is om dop aan te bieden, dan is het ook normaal dat ik daar van profiteer" (zijn eigen woorden!). Hoewel ie zijn crimineel verleden vaarwel heeft gezegd, spendeert hij liever hele dagen bij zijn maten (terwijl de vrouw gaat werken) om thee te drinken en in discussies met het moralistisch vingertje te wijzen. Om dan uiteindelijk verwonderd te zijn, na 14 jaar dop en OCMW zonder ooit te werken, dat hij aan geen werk geraakt.

Zo zie je maar, je hebt er overal van soorten, nietwaar?
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:08   #96
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Idd iets dergelijks maar ook iets dat de jonge mensen (of oudere) niet eeuwig in hun helpers-statuut laat zitten. Menig werkgever zouden er meteen van profiteren ten nadele van de mensen waarmee ze werken.

Wat ik heden ten dage een probleem vind omdat alles zo duur is geworden is namelijk dat ook een hoog geschoolde werknemer in vele gevallen zowel als helper als hoofd techniek moet functioneren. Misschien een beetje overdreven nu, maar een hooggeschoolde moet tegenwoordig zowel zijn eigen vloer aanvegen als zijn eigen werk doen en nog eens zelf alles gaan halen en nog eens zelf alles afkuisen bij wijze van spreken.
Ergens kan dat niet. Mensen haken daar op af.
Voor een beginner of helper is het zo dat die jaloers zal opkijken naar een chef en kwaad zal zijn als hij zijn werkplek mag opkuisen ook nog eens. Voor die helper zit er dan feitelijk niks anders op dan zelf ook te proberen een chef te worden zodoende dat hij aanzienlijk stijgt in zijn status. Psychologisch vind ik dat belangrijk.
Voor de chef van die helper is dat ook belangrijk, want die moet zorgen dat hij ten allen tijde ook beter blijft dan zijn helper. Het spreekwoord aandachtig; de leerling overtreft de meester...klopt wel dikwijls.

En tenslotte heb je de eeuwige helper ook hoor. Niet iedereen zoekt verantwoordelijkheid en is al lang blij dat anderen hem zeggen wat te doen. Kwestie van zo weinig mogelijk zelf beslissingen te moeten nemen.
t' is ook een manier van werken natuurlijk.
Moet ook kunnen, waarom niet?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 september 2010 om 21:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:45   #97
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Gellingen, I had a dream
Die heeft wel de onhebbelijke gewoonte papiertjes te verliezen als het wat lastig wordt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:15   #98
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Wel, een jeugdvriend van me, een Turk... nooit zijn middelbaar afgemaakt, maar wel houtbewerking gedaan en daar vrij handig in. Sinds zijn 16de aan het werk, eerst in de botenbouw, dan als stukadoor. Nu is hij 30. In die tijd heeft hij welgeteld 4 maand aan de dop gestaan, tegen zijn zin, wegens technisch werkloos. Het enige waar hij over klaagt (terecht imo) is dat hij veel teveel aan de belastingen moet afgeven.

Zijne maat, Marokkaan, is een heel ander geval. Drop-out sinds zijn 16de, eerst geld verdienen door weed en coke te dealen, heeft zich er een BMW mee kunnen kopen. Vervolgens zich hergrondt in de islam, getrouwd met kind, maar wel professioneel werkloze onder het motto: "Als België zo dom is om dop aan te bieden, dan is het ook normaal dat ik daar van profiteer" (zijn eigen woorden!). Hoewel ie zijn crimineel verleden vaarwel heeft gezegd, spendeert hij liever hele dagen bij zijn maten (terwijl de vrouw gaat werken) om thee te drinken en in discussies met het moralistisch vingertje te wijzen. Om dan uiteindelijk verwonderd te zijn, na 14 jaar dop en OCMW zonder ooit te werken, dat hij aan geen werk geraakt.

Zo zie je maar, je hebt er overal van soorten, nietwaar?
Ik ken zo een vrouw, licenciaat germaanse talen, dochter van een VL-gezinde leraar NL. Dichteres, zegt ze, maar ze is helaas voor haar onbekend gebleven.
Nooit getrouwd, nooit gewerkt, altijd gedopt, ze is nu 64. Vlaamse tot in de n° generatie.

Zo zie je maar, je hebt er overal van alle soorten, nietwaar?

Zegt het voorbeeld van die vrouw ook maar iets over "Vlamingen"? Over "Licenciates germaanse"? Over "vrouwen" ? Over "dochters van flaminganten"? Over "dichteressen"? Over "ongehuwde vrouwen"?

De ballen dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 september 2010 om 22:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 23:01   #99
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ken zo een vrouw, licenciaat germaanse talen, dochter van een VL-gezinde leraar NL. Dichteres, zegt ze, maar ze is helaas voor haar onbekend gebleven.
Nooit getrouwd, nooit gewerkt, altijd gedopt, ze is nu 64. Vlaamse tot in de n° generatie.

Zo zie je maar, je hebt er overal van alle soorten, nietwaar?

Zegt het voorbeeld van die vrouw ook maar iets over "Vlamingen"? Over "Licenciates germaanse"? Over "vrouwen" ? Over "dochters van flaminganten"? Over "dichteressen"? Over "ongehuwde vrouwen"?

De ballen dus.
Ja natuurlijk heb je ze in alle soorten,en ongeschoolden heb je waarschijnlijk ook tussen alle mensen.
En ik kan er ook inkomen dat het niet fijn is om steeds maar weer met een voorwendsel wandelen te worden gestuurd op die interimbureau's.
Maar iedereen moet naar school en alle leerlingen weten dat een stuk van hun toekomst afhangt van de behaalde diploma's.
Als je weet dat hoogopgeleide mensen nu dikwijls al met jobs aan de haal gaan bedoeld voor iets minder opgeleide maar toch gediplomeerde mensen,dan weet je dat je als ongediplomeerde dikwijls naast een betrekking zal pakken.
Oud 24 september 2010, 23:30   #100
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben gewoon enraged door de vieze en smerige en wraakroepende praktijken van de interims "anno2010"

Waarom leert men niets uit deze speech?

http://www.youtube.com/watch?v=PbUtL_0vAJk

Is Belgie klaar voor een zwarte eerste minister ? Antwoord: NEEN
Wat een racisme. Iedereen kan hier eerste minister worden. We wonen in een democratie.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be