Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet de paus ontslag nemen ?
JA 17 58,62%
NEEN 12 41,38%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2010, 21:25   #81
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Het celibaat is niet de hoofdoorzaak van het kindermisbruik binnen de kerk. Dat is al meermaals aangetoond. Die gedachtengang is misschien populair, maar ze is volgens mij echt wel onjuist. Het staat trouwens ook in het rapport Adriaenssens.

bron

Pedosexualiteit is geen gevolg van een onbevredigde seksuele behoefte. Dat zou echt wel kort door de bocht zijn. Het is uiteraard allesbehalve gezond om iemand zijn seksuele beleving te ontzeggen, maar dat dat automatisch leidt tot zich aangetrokken voelen tot bvb 7-jarige jongetjes lijkt me toch echt niet plausibel.

Natuurlijk betekent dat niet dat het celibaat een positief iets is. Wat mij betreft kan het best afgeschaft worden opdat priesters een normaal seksleven kunnen ervaren.
²
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 21:39   #82
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat zijn niet mijn woorden, doch deze van kinderpsycholoog Peter Adriaenssens, niet direct een rabiate papenvreter, doch eerder een zeer gematigd man.
Wat denken jullie, bezit de huidige paus nog genoeg autoriteit om verder aan te blijven, na al de schandalen die de rkk op haar grondvesten wereldwijd deden daveren, en waar hij tot nog toe geen antwoord op had ???
Het zou niets helpen (men zou hem vervangen door een spittin' image) maar het zou een sterk signaal zijn in hun public relations.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 21:57   #83
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat mag natuurlijk. Ik denk eerder dat het beroep van priester net pedofielen aantrekt en wel om twee redenen: een, ze kunnen zonder dat verdacht overkomt, zich volledig van relaties met volwassenen onthouden. Twee, ze hebben een functie waarbij ze macht hebben over kinderen.

Hoe verklaar je anders dat in de VS ook veel protestantse priester pedofiel zijn (die zijn veelal getrouwd)? Bovendien zijn er ook nogal wat pedo's die werken als leerkracht, opvoeder, in sportclubs enz. Allemaal niet celibatair.
Je bent er een aantal over dezelfde kam aan het scheren. In wezen zeg je tegen me: daar zijn een aantal pedofielen die niet celibatair zijn dus het celibaat heeft niets tezien met pedofilie.

Ik zeg dat de pedofielen in de RK (in grote mate) het product zijn van het celibaat. Volgens mij wordt door iemand die het celibaat ernstig neemt de sexuele functie verdrongen naar het onderbewustzijn.

Een psychologische functie die in het onderbewustzijn ligt kan niet bewust gebruikt worden noch onder controle gehouden worden. Ofdat dit nu het annalytisch denkvermogen is of de sexuele functie, wat in het onderbewustzijn ligt wordt gecontroleerd door hetgene dat niet controleerbaar is.

In mijn opzicht is het zo dat een verdrongen sexuele functie (dikwijls) van aard verandert.

Begrijp je het verschil met mensen die pedofiel van geaardheid zijn van hun eigen inplaats van in reactie op het celibatair leven? Naar alle waarschijnlijkheid hebben die mensen hun sexuele functie in het bewustzijn zitten.

Het is jammer dat psychologie niet begrepen en dus niet naar waarde geschat wordt, anders zou dit ernstig onderzocht kunnen worden.
Oud 7 oktober 2010, 06:33   #84
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zonder de vrijheid om ooit van mening te mogen veranderen terwijl een mens zichzelf continu in vraag stelt en bijstuurt..
Jawel, en dan mogen ze het afbollen. Het gaat om een keuze en om de verantwoordelijkheid hiervoor. Maar verantwoordelijkheid lijkt hier een vies woord te zijn.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 06:34   #85
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat mag natuurlijk. Ik denk eerder dat het beroep van priester net pedofielen aantrekt en wel om twee redenen: een, ze kunnen zonder dat verdacht overkomt, zich volledig van relaties met volwassenen onthouden. Twee, ze hebben een functie waarbij ze macht hebben over kinderen.

Hoe verklaar je anders dat in de VS ook veel protestantse priester pedofiel zijn (die zijn veelal getrouwd)? Bovendien zijn er ook nogal wat pedo's die werken als leerkracht, opvoeder, in sportclubs enz. Allemaal niet celibatair.
2
Oud 7 oktober 2010, 06:35   #86
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het zou niets helpen (men zou hem vervangen door een spittin' image) maar het zou een sterk signaal zijn in hun public relations.
Een sterk signaal om de Kerk in 2 te laten scheuren ja.
Oud 7 oktober 2010, 06:36   #87
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Ik zeg dat de pedofielen in de RK (in grote mate) het product zijn van het celibaat. Volgens mij wordt door iemand die het celibaat ernstig neemt de sexuele functie verdrongen naar het onderbewustzijn.

.
Dus als je een aantal jaren geen seks hebt ga je jongetjes misbruiken?
Oud 7 oktober 2010, 07:11   #88
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ja
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 10:28   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ge 10 jaar als volwassen man geen seks hebt, zijt ge behoorlijk sexueel gefrustreerd. Het is tegen de natuurlijke voorplantingsdrang en dan werpt men zich maar op de eerste de beste slachtoffers die men kan vinden en waar men een bepaalde hoeveelheid macht over heeft, namelijk kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 10:32   #90
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge 10 jaar als volwassen man geen seks hebt, zijt ge behoorlijk sexueel gefrustreerd. Het is tegen de natuurlijke voorplantingsdrang en dan werpt men zich maar op de eerste de beste slachtoffers die men kan vinden en waar men een bepaalde hoeveelheid macht over heeft, namelijk kinderen.
Als je het over celibatair leven hebt, dan heb je gelijk, al worden er vast ook veel nonnekes door de pastoor geneukt.
Maar je hebt ook nog de gewone pedofiel, zijn er dan verschillende soorten pedofielen? Ja, waarschijnlijk wel, niet?
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:02   #91
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee je zegt dat die man is feite wss een homo is anders pakt ie toch een klein meisje.
Oud 7 oktober 2010, 11:30   #92
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook voor u ...

Citaat:
Hoewel het celibaat kan bijdragen om mensen in een bepaalde levensfase mentaal in crisis te brengen die zich onder andere kan uiten door zich seksueel te richten naar jongeren die beschikbaar en kwetsbaar in de omgeving verblijven, hebben we dit scenario bij zeer weinig priesters of paters kunnen terugvinden die we reeds bevraagd hadden.
Uit het rapport Adriaenssens.

Kijk, uiteraard is een deel van wat je zegt niet onjuist. Het celibaat zorgt voor heel wat frustratie en dat kan niet tot veel goeds leiden. Een normaal mens heeft affectie nodig. Sommige priesters gaan die vinden bij een prostituee anderen gaan dat elders zoeken. Maar je maakt geen pedoseksuelen, dat is een grove miskenning van de ernst van pedoseksualiteit.

Het ontzeggen van iemands seksuele beleving is nefast en blijft niet zonder gevolgen, maar stellen dat het automatisch leidt tot pedoseksualiteit klopt gewoon niet.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:39   #93
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Ook voor u ...

Uit het rapport Adriaenssens.

Kijk, uiteraard is een deel van wat je zegt niet onjuist. Het celibaat zorgt voor heel wat frustratie en dat kan niet tot veel goeds leiden. Een normaal mens heeft affectie nodig. Sommige priesters gaan die vinden bij een prostituee anderen gaan dat elders zoeken. Maar je maakt geen pedoseksuelen, dat is een grove miskenning van de ernst van pedoseksualiteit.

Het ontzeggen van iemands seksuele beleving is nefast en blijft niet zonder gevolgen, maar stellen dat het automatisch leidt tot pedoseksualiteit klopt gewoon niet.
Ik heb nergens pedofilie genoemd. Ze pakken wat ze krijgen kunnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:45   #94
Zantiax
Schepen

Standaard

Ik denk dat het bewijs geleverd wordt door het feit dat de doorsnee mens geen pedofiel is en veel priester blijkbaar wel. Dus moet het wel aan het celibaat liggen, niet?

Aan wat anders?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:50   #95
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens pedofilie genoemd. Ze pakken wat ze krijgen kunnen.
Waarmee je dus eigenlijk beweert dat het geen pedofielen zijn, maar ze aan een soort van "last resort sex" doen.

Ook dat wordt ontkracht door het rapport, hoewel er wel een kleine minderheid van gevallen waren die voldoen aan wat je omschrijft. Dat ging dan doorgaans over misbruik bij kinderen ouder dan veertien jaar.

Maar bij de overgrote meerderheid van de betreffende daders ging het wel degelijk om pedofilie.

Laatst gewijzigd door moser : 7 oktober 2010 om 11:51.
Oud 7 oktober 2010, 12:05   #96
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Ik denk dat het bewijs geleverd wordt door het feit dat de doorsnee mens geen pedofiel is en veel priester blijkbaar wel. Dus moet het wel aan het celibaat liggen, niet?

Aan wat anders?
De vele gevallen van pedoseksualiteit binnen de kerk liggen vooral aan het feit dat ze ermee weg konden komen. De macht en de invloed van de kerk was in die tijd immens. Als slachtoffer had je geen been om op te staan. Dat wisten die priesters ook.

Zoals Steve ook al zei, misschien is het wel zo dat iemand met pedofiele neigingen net aangetrokken wordt door het beroep omdat ze zich op die manier achter het celibaat kunnen verstoppen. Plus nog eens het feit dat ze vooraf weten dat het hen een machtsrelatie met kinderen en jongeren zal bezorgen.
Oud 7 oktober 2010, 17:07   #97
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 17:33   #98
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja
Dan moeten we opletten voor een heel deel van de samenleving. Allemaal pedo's (in wording).

Laatst gewijzigd door Inno : 7 oktober 2010 om 17:33.
Oud 7 oktober 2010, 17:51   #99
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja
Citaat:
Dan moeten we opletten voor een heel deel van de samenleving. Allemaal pedo's (in wording).
Niet noodzakelijk maar inderdaad, de kans erop is zeer groot.

Maar, zoals ik eerder vermeld, men moet de sexuele drang naar het onderbewustzijn verdringen. Dit gaat niet zomaar, men heeft er bijvoorbeeld een onwankelbaar geloof voor nodig.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 7 oktober 2010 om 17:52.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 18:27   #100
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet noodzakelijk maar inderdaad, de kans erop is zeer groot.

Maar, zoals ik eerder vermeld, men moet de sexuele drang naar het onderbewustzijn verdringen. Dit gaat niet zomaar, men heeft er bijvoorbeeld een onwankelbaar geloof voor nodig.
mij lijkt dat ook zeer ongezond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be