![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zal de NVA mee BHV stemmen? | |||
Ja, zeker wel. |
![]() ![]() ![]() |
24 | 44,44% |
Neen, ze onthouden zich. |
![]() ![]() ![]() |
30 | 55,56% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Door de splitsing op de agenda te plaatsen, geeft het VB, aan NVA een sterk wapen voor toekomstige onderhandelingen. NVA kan zeggen: kijk Waalse vrienden, als jullie NIET op onze onderhandelde voorstellen ingaan, zullen we het VB moeten volgen, en krijgen jullie niks, zero, nihil , nul komma nul in ruil. Dus...danku VB voor deze voorzet ![]() Laatst gewijzigd door De Prof : 10 oktober 2010 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus sp.a, Groen!, CD&V en O-VLD steunen het VB-LDD voorstel al niet; indien N-VA dan toch er in meegaat staat ze als 'verduidelijkende' partij wel alleen in het onderhandelingskamp en de kans is dan groter zeker dat de brave Vlaming het gescheld en getier gaat geloven zeker? Ik weet het niet, 't is laf. Het is wel niet het tegenhouden van het voorstel, het voorstel wordt gewoon op de normale manier behandeld en niet hoogdringend. |
|
![]() |
![]() |
#86 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
- CD&V zou zich belachelijk maken als ze nu niet stemt (na de show die ze de voorbije jaren heeft opgevoerd). CD&V stemt, stemt ze niet dan is ze hopeloos verloren bij de volgende verkiezingen. - Als NVA stemt toont ze duidelijk dat met haar niet te sollen valt en versterkt haar geloofwaardigheid aan beide kanten van de taalgrens. NVA toont zich als grote leider van Vlaanderen, doet ze dat niet dan slachtoffert ze zichzelf zonder garanties op beterschap. En dat is het nu juist: de NVA heeft geen enkel deftig argument na al de pogingen van franstaligen om de NVA te marginaliseren, belachelijk maken en nu ook de poging haar buitenspel te zetten. Daarnaast is BHV het symbooldossier en stokpaardje van de NVA, verliezen van geloofwaardigheid is dus geen onzeker iets: het is een feit. - Open VLD zal hoogstwaarschijnlijk voor stemmen, net zoals de vorige keer. Stemt ze tegen dan riskeert ze het weinige Vlaamse imago dat ze net heeft opgebouwd door er de vorige keer de stekker uit te trekken volledig kwijt te spelen. - "groen!" en "spa" stemmen tegen om hun staatsmanschap te bewijzen, ontbloten zich als volksverraders tegen de publieke opninie in. - LDD en het VB stemmen uiteraard gegarandeerd voor Het enige grote probleem dat ik net ontdekt heb is de Vlaamse regering, CD&V wil het geruzie uit haar "veilige" Vlaamse regering van goed bestuur houden. (daar heeft de NVA al een offer voor gebracht met het akkoord over de oosterweelverbinding) CD&V wil een interne ruzie binnen haar regering ten alle prijze voorkomen, als de 2-deling tussen de sossen en groenen federaal komt dan zal dat misschien consequenties hebben voor de goede samenwerking in de Vlaamse regering van diezelfde partijen. En NVA heeft haar goede relaties met de CD&V nodig. Maar mijn perceptie op dit moment is dat CD&V de NVA meer nodig heeft dan omgekeerd. Anderzijds heeft de NVA nu ook al duidelijk gezegd dat ze spa en groen! liever kwijt dan rijk zijn. Wat kunnen de franstaligen doen? Roepen en tieren: inderdaad. Ze kunnen zeggen dat er nu geen akkoord meer komt maar dan maken ze zichzelf ongeloofwaardig. De franstaligen hebben zichzelf in de hoek gezet, ze hebben het script uit handen gespeeld. Ze hebben de perceptie op een goede onderhandelingmogelijkheid met de NVA zelf tot de grond afgebrand en ze hebben zichzelf geprofileerd als goede Belgen tijdens de verkiezingen. Ze kunnen nu toch moeilijk voor heel Wallonië en Brussel gaan bewijzen dat uitgerekend zij het land kapot willen maken? Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 10 oktober 2010 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Patrick Dewael zei dat het parlement zijn werk volgende week gewoon voort zet want het parlementair werk valt buiten de regeringsonderhandelingen. Langs de andere kant zegt hij dan weer dat zijn partij geen stokebrand wil spelen en het voorstel niet zal steunen in het parlement, van een contradictie gesproken. Laatst gewijzigd door daiwa : 10 oktober 2010 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Anderzijds kan die gemanipuleerd worden, als de vlaamse sossen uit de vlaamse en federale regering vliegen: rara wie er dan in beeld komt? Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 10 oktober 2010 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
#89 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik begrijp iedereen wel die vindt dat BDW hierdoor voor België kiest en dus zogezegd ook tegen Vlaanderen.
Nogthans is het de enige manier om tot een resultaat te komen. BDW heeft dit trouwens nooit ontkend, integendeel, hij is er zich altijd al bewust van geweest dat je moet meestappen in het bestaande legale kader om iets te bereiken. Eigenlijk is het één groot zwartenpietenspel en momenteel is het nog altijd mogelijk om zonder NVA een Vlaamse meerderheidsregering te maken op federaal vlak (zonder eventuele gevolgen voor de Vlaamse te ontkennen, maar dat is de franstaligen hun laatste zorg...) en het is dat waarop zowel de franstalige politici en publieke opinie hoe langer en hoe meer op aansturen. Is dat voor Vlaanderen dan een betere oplossing? Laatst gewijzigd door Kawadude : 10 oktober 2010 om 12:13. |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() Hmm, ik heb mijn twijfels bij de beslissing van NV-A. Op korte termijn geef ik hen het voordeel van de twijfel. Dit kan BDW als drukkingsmiddel gebruiken "ga mee of we agenderen het". Als de FR daarentegen even of zelfs nog arroganter worden en NV-A doet niets dan mag het exit NV-A zijn.
|
![]() |
![]() |
#92 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Veto's zijn deel van het politieke spel. Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 10 oktober 2010 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#94 |
Burgemeester
|
![]() Zoals ik al zei. NVA gaat zich onthouden. De andere vlaamse partijen behalve VB en LDD gaan zich ook onthouden of tegenstemmen .
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
BHV is HET stokpaardje van de NVA. Ook zijn de Vlamingen verdeeld, dit is DE kans voor de Wever om zijn leiderschap over het vlaamse politieke landschap effectief te claimen. Wat de zwarte piet betreft, die ligt al lang bij de wever: dat maakt dus ook niets meer uit. Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 10 oktober 2010 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vandaar dat stemmen vóór de agendering het hen nog veel makkelijker zou gemaakt hebben de zwartepiet door te geven. Ongeacht hoe de Vlaamse opinie hierover denkt, dat is het probleem van BDW, vinden ze. Voor wat er na de verduidelingopdracht moet gebeuren, volg ik u volledig. Blijven BHV achter de hand houden en als het moet naar nieuwe verkiezingen gaan. Laat dan de kaarten nog eens geschud worden en zien of er zonder de -voor de franstaligen- zwartepiet nog een Vlaamse meerderheidsregering op de been gebracht kan worden... |
|
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() Ik las zonet in uw kranten welk standpunt N-VA blijkt in te nemen in verband met een eventuele stemming (tot agendering) inzake BHV.
Ik zal niet rond de pot draaien : naar mijn overtuiging is bedoeld N-VA standpunt een enorme vergissing. Het blijft weliswaar nog eventjes afwachten wat men in de praktijk zal doen eens een wetsvoorstel wordt ingediend, maar zelfs het enkel feit dat men nu dergelijk standpunt inneemt is op zich reeds een ongehoorde stommiteit. In een vroegere draad had ik mijn hoed afgenomen voor de tot dan toe rechtlijnigheid van Bart De Wever ; ik zet nu mijn hoed terug op, en keer betrokkene de rug toe. Ik prijs mij gelukkig dat ik uiteraard geen N-VA stemster (noch van welkdanige andere partij in België) ben, maar leef mee met degenen die andermaal bedrogen zijn door een zogenaamd Vlaamse politieke voorman. Bedrogen, inderdaad. Iedereen weet dat geen enkele politieke partij haar partijprogramma van A tot Z kan realiseren, en al zeker niet als er coalitie gevormd moet worden met andere partijen. Maar men mag en moet wel verwachten dat een partij, en dus ook het N-VA, geen duimbreed afwijkt van de basisprincipes waarop het ideeëngoed en het streven zijn gevestigd. Derhalve, en zelfs zonder volgende week af te wachten, zeg ik u : driewerf foei, en meteen terug naar af, N-VA : u hebt één der fundamenten van uw eigen bestaansreden aangetast. |
![]() |
![]() |
#99 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wait and see for October 19th. Of misschien al iets vroeger, maar niet begin volgende week in ieder geval. |
|
![]() |
![]() |
#100 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Om uit de miserie te geraken zal men moeten stoppen met dat te doen. Ge kunt nu wel zeggen dat het niet steekt op een week, maar de eerste stap is gezet om volgende week weer een ander excuus te vinden.