Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2010, 18:08   #81
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik gebruikte Edward Saïd niet omdat dit mijn voorkeur heeft maar omdat ik zijn Crisis of islam (2003) bezit en omdat dit een beknopte maar samenhangende historische kijk op Wahabieten bevat. Het alternatief is op internet zoeken. Daar vond ik geen vergelijkbare degelijke informatie. Lewis informeert mij ook beter over dit onderwerp dan jij tot op heden doet.

Dat Lewis bestreden werd door Edward Saïd in diens boek met een beperkte visie op Oriëntalisme uit 1978 is mij bekend. Lewis' verdediging heb ik ook gelezen. Hoe dan ook, jij hebt jouw bewering over de verantwoordelijkheid van de Britten voor de ellendige situatie in de Arabische landen niet hard gemaakt.

Lewis wijst er o.a. op dat verschillende Arabische landen de afgelopen eeuw bezet zijn geweest door de Sowjet Unie dan wel van hen militaire steun hebben gevraagd en gekregen van de Sowjet Unie. Bijvoorbeeld Afghanistan en Egypte. Dus jouw opvatting over de invloed van de Britten aldaar en 'schuld' voor de huidige misère is op zijn minst tendentieus.
Ik heb nooit iets over miserie gezegd, laat staan over schuld. Als al eens geen eenvoudig Nederlands kan lezen, moet je niet afkomen met Lewis hé. Lewis wordt inderdaad door Saïd bekritiseerd, maar niet alleen door Saïd. Buiten een groepje fringe neocons gaat niemand Saïd nog au sérieux nemen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 18:50   #82
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Correctie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik heb nooit iets over miserie gezegd, laat staan over schuld. Als al eens geen eenvoudig Nederlands kan lezen, moet je niet afkomen met Lewis hé. Lewis wordt inderdaad door Saïd bekritiseerd, maar niet alleen door Saïd. Buiten een groepje fringe neocons gaat niemand Lewis nog au sérieux nemen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 00:54   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Flanelcondoom is het absolute summum dat de mens kan bereiken betreft inhoudsloosheid.
Als ik deze draad lees dan merk ik juist een diep besef bij deze condoom waar iemand die zich atheïst noemt moeite mee heeft. Is het niet eerder het atheïsme dat aan de oppervlakte blijkt steken en daardoor niet verder komt dan de diepte te zien als inhoudsloos?

Levensvragen en logica passen niet bij elkaar zegt Flanelcondoom in deze draad. De atheïst zal dit zomaar afwijzen vermoed ik omdat zijn levensfilosofie in een eng logisch denkkader gevangen zit, een soort van carousel die haar eigen begin of einde niet kan zien, maar eigenlijk is deze stelling een hele discussie waard. Ik treed Flanelcondoom niet helemaal bij in deze, maar dat heeft misschien meer te maken met mijn visie op logica. Men kan er namelijk van uitgaan dat intuïtie ook een vorm van logica, van ratio is, een wijze om tot waarheid en bewustzijn te komen. Ook kan men stellen dat logica als methode communicatie mogelijk poogt te maken en dat levensvragen en logica op die wijze zelfs onlosmakelijk verbonden zijn in een sociale kontekst, net zoals de ene mens onlosmakkelijk verbonden is met de andere, met het leven. De vraag komt dan op of een communicatie zonder logica mogelijk is. Wat met liefde bijvoorbeeld? Wat met concrete handelingen? wat met spontaneïteit of spiritualiteit?...In ieder geval een hele wereld die zich bevindt achter deze stelling.

Waarom is die nu eigenlijk terug gebannen? Te direct voor de gevoelige gemiddelde forumbezoeker vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 november 2010 om 01:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 01:07   #84
Aletheia
Partijlid

Aletheia's schermafbeelding

Standaard

Atheïsten zijn een beetje zoals een kapitein die wordt aangeraden eens aan wal te komen en van de landrotterij te proeven. Waarop ie dan met zijn schip landinwaarts trekt, roepende dat het niet lukt en te absurd is voor woorden.

Laatst gewijzigd door Aletheia : 12 november 2010 om 01:18.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 23:06   #85
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Volgens de bevrijdende leer van deze laatsten wordt mens inherent goed geboren. Dit noemt men de zgn. fitra. Bijgevolg is hij ook vrij en kent hij geen enkele andere autoriteit dan zijn Schepper.
Misschien wil Kallikles eens uitleggen

1) Wat het betekent dat de mens inherent goed wordt geboren en waaruit dat blijkt
2) Wat het betekent dat de mens vrij is en waaruit dat blijkt
3) Waarom de mens bijgevolg geen andere autoriteit zou kennen dan zijn Schepper (en waaruit dat blijkt)

Ik denk namelijk dat 'goed' en 'vrij' illusies zijn en dat de 'schepper' er geen belang bij heeft dat zijn autoriteit erkent wordt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be