![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En dan? Allez, ik heb iemand vermoord en word opgepakt en gemarteld/gefolterd/onder druk gezet. Dan lap ik er toch iemand bij waar ik iets tegen heb i.p.v. mijn kompanen. Precies de reden waarom martelen niet werkt: de slachtoffers zeggen dan gewoon wat de folteraar wil horen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(ik bekijk het nu even vanuit het standpunt van een ziekenhuis, die een baby zouden meegeven met iemand anders dan de wettelijke ouders/voogd, en dan nog net tussen twee zoogbeurten of papflessen in ...) (ze lieten misschien een foto van een baby zien, en toen gij met uw zatte patatten dat hoorde in het café, hebt ge dat van die foto net gemist, zodat gij er een echte baby van maakt ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 november 2010 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In die zaak toen, met de baby, is iedereen op het beroepshof vrijgesproken. Ze hadden dus helemaal geen zaak. En daar wilden ze dan zorgen dat die man nooit zijn kind nog zag.
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee nee de manier waarop het gebeurd is uiteraard cruciaal. De ondervrager moet goed weten waar hij naartoe wil en wat hij wil bereiken. Die methode kan werken bij dit geval omdat je weet dat die mannen er op de een of andere manier in betrokken zijn. En zomaar op de beschuldiging van iemand afgaan, mag je niet doen, je moet materieel bewijs hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is wettelijk vastgelegd dat er geen bewijs nodig is.
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik heb het hier nu over dit concreet geval, 3 mensen doodgeschoten, hun auto`s gepiekt, 3 daders gepakt in die auto`s en met het moordwapen in hun bezit, Ze willen niet meewerken, nu wil ik wel eens weten hoe ze zich daar gaan uitlullen... Niks zeggen in dit geval is eigenlijk gewoon een schuldbekentenis , omdat ze misschien inzien dat wel iets zeggen het gewoon erger zou maken . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, als je dat durft veroordeeld men je op tegenspraak en krijg je de maximumstraf. Omdat je van de rechten van de verdediging durft gebruik maken. Stel je dat even voor in een rechtstaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Nee, er zijn (wat mij betreft) geen uitzonderingen, voor geen enkel soort misdrijf. Twee redenen:
1 Het is een goed principe, je kan van mensen niet verwachten dat ze meewerken aan hun eigen veroordeling of straf. 2 Je hebt er niks aan. Je kan mensen wel dwingen om iets te zeggen, maar je kan ze niet dwingen om mee te werken aan hun eigen veroordeling, het kan letterlijk niet. Ja, oke, je kan twintig jaar op moord zetten en de doodstraf op het niet vertellen van de gehele waarheid en niets dan de waarheid, onafhankelijk van wanneer je er achter komt dat hij dit niet gedaan heeft, maar dat is simpelweg belachelijk, niet?
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is wettelijk vastgelegd dat het bewijs niet materieel moet zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan gaat men bewijs moeten vinden dat de mens die met het moordwapen en de gestolen auto opgepakt is daadwerkelijk de moordenaar is. De auto en het wapen zijn aanwijzingen maar geen bewijs dat de man de moordenaar is. Hoogstens kunnen ze de man beschuldigen van heling en verboden wapen bezit. En als de man dan zegt, 'ik heb dat aangekocht in vertrouwen," dan sta je weer bij af.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, het is vastgelegd dat het bewijs niet objectief moet zijn, dat het subjectieve "ik denk dat je het gedaan hebt" van de rechter goed genoeg is.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om terug tot de draad te komen, ga ik trachten een voorbeeldje te geven:
in de zaak van die drie vermoorde gezinsleden en bijna vermoorde verloofde van de zoon, te Wemmel: de opgepakte man in Luxemburg weigert te spreken en ook maar één woord meer te zeggen dan "ik ben chauffeur, ik moest de auto overbrengen naar plaats x, en ik verklap mijn opdrachtgever niet". Mag aan een rechtbank voorgelegd worden dat hij moet antwoorden op de vragen: 1) waar hebt gij de auto in ontvangst gekregen (noot van schoofzakie: het moet ergens zijn op de track van de gps ...) en wat straffer misschien: 2) wie is de m/v die jou zo'n auto toevertrouwt om zo'n werkje te verrichten ? Die rechtbank zou dan kunnen zeggen: niet (voldoende) antwoorden is onmiddellijk zes maanden cel, zelfs al zou de raadkamer je vrijspreken wegens gebrek aan bewijzen of zelfs volledig vrijspreken. Is zo'n bedreiging met zes maanden cel in verhouding tot de maatschappelijke noodzaak om zo'n zwaar misdrijf ten alle (democratische) wijze op te lossen ? (en ik heb het hier even niet over de garantie op succes, want zelfs al is hij de echte dader, het zal hem worst wezen, die zes maanden) Is mijn voorstel in feite geen "humane foltering" (net zoals belastingen ook zo iets zijn, ahum, een beetje humor moet zelfs hier kunnen) ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je smijt een aantal zaken door elkaar. De raadkamer die beslist over het voorarrest, die interesseert het helemaal niet ofdat je schuldig bent of niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het "recht op zwijgen" is een van de basisvoorwaarden voor een rechtstaat. Dit teniet doen, is de deur openzetten voor andere zaken, zoals de verplichting om zijn onschuld te bewijzen. En wij dansen nu al soms om de slappe koord. Daarbij denk ik niet alleen aan de zaak Clottemans, maar ook aan al de onderzoeksrechters die mensen in voorhechtenis plaatsen om ze "te dwingen" mee te werken aan het onderzoek. Iets dat veel vaker voorkomt dan wat men wilt geloven. Je zal maar eens onschuldig zijn... ![]()
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte spreken we over het feit dat diegene die de rechten van de verdediging durft gebruiken veroordeeld wordt op tegenspraak, de maximumstraf dus...
Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 november 2010 om 13:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Dat is deels vanuit het principe dat je inderdaad niet van iemand kan verwachten dat hij meewerkt aan zijn eigen veroordeling. Daarnaast helpt het niet. Of die man weigert een alibi te geven of een niet kloppend alibi geeft maakt als het goed is niet veel uit. Dus laat hem dan lekker. Je kan beter op het bewijs af gaan. En ten derde probeert hij misschien wel iets verborgen te houden dat niks met de zaak te maken heeft, bijvoorbeeld dat hij een surpriseparty voor zijn broer aan het organiseren was, vreemd ging of de auto gevonden heeft toen hij na zonsondergang in het bos ging wandelen (bij wijze van spreken he). Hoewel het onwaarschijnlijk is dat niemand hier achter komt gedurende het onderzoekm is bijzaak, hij mag zijn geheim beschermen.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 november 2010 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Gouverneur
|
![]() Zwart op wit zo schuldig als het maar kan zijn.
Eén procedure fout en ze zijn al aan een volgende misdrijf bezig. Hoe zwaarder je bezig bent met misdrijf hoe meer je kunt misdrijven in dit land! |
![]() |
![]() |