Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2010, 23:39   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In Baskenland uiteraard, daar draait men schijnbaar de hand niet om voor een moord méér na de meer dan 800. In Occitanië zou me dat erg verwonderen:Mistral en Giono worden niet al te serieus opgenomen. Er bestaat, geloof ik, wel een nationalistische beweging, maar zonder veel politiek succes.
De Franse staat is politiek zo star als het maar kan zijn, alleen dictaturen zijn nog meer star, dus dat is al geen criterium.

Citaat:
ik herinner me wel een quatorze juillet in een klein dorpje, waar we mee aan de feesttafel aanschoven, als enige vreemdelingen. Toen het orkestje de Marseillaise begon keek iedereen naar ons om te weten of we ook zouden rechtstaan. De Marseillaise is ondanks de naam wel het nationale volkslied, niet het Occitaanse (ik weet niet of er één is trouwens: de nationale Marseillaise was 't enige waar 't ganse dorp voor rechtstond.)
Se Canta is het Occitaanse volkslied en wees gerust dat ze dat in veek streken kennen hoor, van Gasconha tot de Dalfin. Er zijn inderdaad streken waar de racistische verfransingsdruk sterk impact heeft gehad, ongetwijfeld tot jouw grote vreugde.

Citaat:
PS, hoe zit 't met de nationalistische beweging in N-W Frankrijk? En deel jij motten uit aan mensen waar je niet akkoord mee bent?
Bedoel je Bretagne?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 23:39   #82
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Tss, tss vertrekken zonder betalen in een "uitspanning".
Zou je dat in NL doen en wat zou je dan horen? Erger vrees ik.
In Nederland had de uitbater mij in het Nederlands te woord gestaan. Dan had ik dus geweten wat ik de goede man verschuldigd was en gewoon meteen betaald.

In het officiëel tweetalige Brussel, waar Nederlands er één van is, verwacht ik gewoon dat ik, zeker in de horeca, in het Nederlands terecht kan.

Kijk, was ik nu in Luik of Charleroi geweest, dan had ik de man uiteraard keurig in het Frans te woord gestaan.
Maar die løl met vingers daar in Brussel, die blijkbaar niet weet wat klantvriendelijkheid is, en die Nederlands weigert te spreken terwijl hij het wél kan, die kan dus wat mij betreft ongezien de tering krijgen. En zoals gewoonlijk de tyfus er gratis en voor niks bij.
Hij moeilijk doen, ik ook moeilijk doen. Zo werkt dat gewoon.

Overigens heb ik eenzelfde soort geval meegemaakt in Amsterdam, waar ik in het Engels te woord werd gestaan. In de hoofdstad van mijn eigen ééntalige land. Het gesprek verliep dan ook langs ongeveer dezelfde lijnen zoals door mij al beschreven voor het geval Brussel, waarbij men Frans uiteraard dient te vervangen door Engels. Alleen het einde was anders, want de kerel die mij in het Engels 'hielp', haalde tenslotte een collega erbij die het Nederlands wel machtig was. Dat benul had hij dan toch nog. Bij zijn collega, die tevens de eigenaar bleek te zijn, heb ik dan ook meteen een klacht neergelegd en hem duidelijk gemaakt dat we in Nederland zijn en dat zijn personeel dus Nederlands hoort te spreken.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 23:41   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Motten?
Frankrijk is als staat gebouwd op het uitdelen van motten. Als motten nodig zijn om die racistische staat weer af te breken, kan ik dat alleen maar toejuichen. Wat mij betreft mogen de Occitanen, Frans-Vlamingen, Elzassers, Picarden, Walen, noord-Catalanen enz. wat meer hun tanden laten zien. Als dat ten koste gaat van postmodernistische cryptofascistische staatsnationalisten, des te beter.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 23:43   #84
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
In Nederland had de uitbater mij in het Nederlands te woord gestaan. Dan had ik dus geweten wat ik de goede man verschuldigd was en gewoon meteen betaald.

In het officiëel tweetalige Brussel, waar Nederlands er één van is, verwacht ik gewoon dat ik, zeker in de horeca, in het Nederlands terecht kan.

Kijk, was ik nu in Luik of Charleroi geweest, dan had ik de man uiteraard keurig in het Frans te woord gestaan.
Maar die løl met vingers daar in Brussel, die blijkbaar niet weet wat klantvriendelijkheid is, en die Nederlands weigert te spreken terwijl hij het wél kan, die kan dus wat mij betreft ongezien de tering krijgen. En zoals gewoonlijk de tyfus er gratis en voor niks bij.
Hij moeilijk doen, ik ook moeilijk doen. Zo werkt dat gewoon.

Overigens heb ik eenzelfde soort geval meegemaakt in Amsterdam, waar ik in het Engels te woord werd gestaan. In de hoofdstad van mijn eigen ééntalige land. Het gesprek verliep dan ook langs ongeveer dezelfde lijnen zoals door mij al beschreven voor het geval Brussel, waarbij men Frans uiteraard dient te vervangen door Engels. Alleen het einde was anders, want de kerel die mij in het Engels 'hielp', haalde tenslotte een collega erbij die het Nederlands wel machtig was. Dat benul had hij dan toch nog. Bij zijn collega, die tevens de eigenaar bleek te zijn, heb ik dan ook meteen een klacht neergelegd en hem duidelijk gemaakt dat we in Nederland zijn en dat zijn personeel dus Nederlands hoort te spreken.
In A'dam ook al? Wie zou in feite de "querulant" zijn?

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 23:47.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 23:51   #85
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
In A'dam ook al? Wie zou in feite de "querulant" zijn?
In Amsterda(r)m, het riool van Nederland, ook al ja.

En ik ben geen ruziezoeker, maar ik sta wat dat betreft wel op mijn strepen.

Dat u meteen op respectievelijk Frans of Engels (Arabisch waarschijnlijk ook al) over zou schakelen, aldus uw eigen taal verloochenend, om toch maar vooral niet als een ruziezoeker over te willen komen, is uw probleem. Dat geeft enkel aan dat u een ruggegraat van rubber heeft.
Oud 18 december 2010, 23:58   #86
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat legendarische "sale flamin" hoorde ik in mijn ganse leven welgeteld één enkele keer gebruiken door een Francophoon, bij een ruzie in een sportkamp toen ik 16 was. De jongen die dat gebruikte werd door andere Walen en Brusselaars direct ter orde geroepen: "On ne va pas commencer avec des imbécilités pareilles!"
Sindsdien hoorde dat enkel nog gebruiken door van te voren verongelijkte Vlamingen.
Dat is best mogelijk, maar ik heb dat bij ons op de speelplaats toch vaker gehoord, dat 'sale flamand' (en er volgde géén geroep ter orde, op dat van mij na dan).

Eigenlijk was dat ergens toch ook wel grappig, zo'n 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine dat scheldwoord horen gebruiken tegen een andere 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine.

Het zal een voorbeeld van vlotte inburgering zijn geweest, zeker?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 00:00   #87
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Franse staat is politiek zo star als het maar kan zijn, alleen dictaturen zijn nog meer star, dus dat is al geen criterium.

Se Canta is het Occitaanse volkslied en wees gerust dat ze dat in veek streken kennen hoor, van Gasconha tot de Dalfin. Er zijn inderdaad streken waar de racistische verfransingsdruk sterk impact heeft gehad, ongetwijfeld tot jouw grote vreugde.

Bedoel je Bretagne?
Nee, in Bretagne tonen ze zich enkel als 't erom gaat de kantoren van de belastingontvanger te vernielen. Ik bedoel Duinkerken, Coudekerque, Goudewaersvelde ea NW Franse gemeenten waar men ooit Vlaams sprak.
PS, de decentralisatie is in Fankrijk redelijk wat geëvolueerd, deze laatste decades, en zonder opstanden of regionalistische partijtjes weet je, dus een reorganisatie van Parijs uit. Alléén Corsica is gewelddadig.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2010 om 00:14.
Oud 19 december 2010, 00:09   #88
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
In Amsterda(r)m, het riool van Nederland, ook al ja.

En ik ben geen ruziezoeker, maar ik sta wat dat betreft wel op mijn strepen.

Dat u meteen op respectievelijk Frans of Engels (Arabisch waarschijnlijk ook al) over zou schakelen, aldus uw eigen taal verloochenend, om toch maar vooral niet als een ruziezoeker over te willen komen, is uw probleem. Dat geeft enkel aan dat u een ruggegraat van rubber heeft.
Waar jij allemaal belang aan hecht...

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2010 om 00:21.
Oud 19 december 2010, 00:10   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hé, da's nou leuk. Ik heb het legendarische 'sale flamin' twee jaar geleden nog horen gebruiken. Tegen mij nog wel (ik ben nota bene Nederlander, geen Vlaming), toen ik in Brussel was en stug Nederlands bleef spreken tegen een francofone uitbater van een uitspanning in Brussel dat nog altijd een tweetalige stad is waardoor men toch mag verwachten dat het dienstenverlenend deel van de lokale bevolking tweetalig is. Dat gesprek verliep ongeveer zo:

Ik: hoeveel ben ik u verschuldigd meneer?
Hij: broebeldebroebel ratelderatel in het Frans.
Ik: Het spijt me meneer, maar daar verstond ik niks van. Kunt u dat in het Nederlands zeggen misschien?
Ik: Nogmaals meneer, ik verstond er niets van.
Ik: aha, u bedoelt dat alles van het huis was. Dat vind ik zeer attent van u. Hartelijk dank!

Waarop ik opstond en zijn etablissement verliet. Nog voor ik de deurklink vasthad, klonk het uit zijn mond, in vrijwel accentloos Nederlands: "tweeëndertig euro zestig... sale flamin"
Klinkt zéér vertrouwd, moet ik zeggen.

Nu slaag ik er meestal wel in dergelijke scènes te vermijden, daar ik reeds bij het betreden van een zaak uittest of ik er in mijn boerenpatois terecht kan en er ook welkom mee ben of niet.

Als ik bij het vriendelijk - en vaak ook vrolijk - "goeie dag" dat ik laat horen slechts een onvriendelijk gebrom of een stuurs gezicht als antwoord krijg, maak ik gewoon rechtsomkeer en neem afscheid met "sorry, verkeerd verbonden".

Ondertussen heb ik al een lange lijst van adressen waar ze mij geen tweede keer zullen zien, tenzij de zaak wordt overgenomen. Dan wil ik het eventueel nog eens proberen.

Oud 19 december 2010, 00:17   #90
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat is best mogelijk, maar ik heb dat bij ons op de speelplaats toch vaker gehoord, dat 'sale flamand' (en er volgde géén geroep ter orde, op dat van mij na dan).

Eigenlijk was dat ergens toch ook wel grappig, zo'n 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine dat scheldwoord horen gebruiken tegen een andere 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine.

Het zal een voorbeeld van vlotte inburgering zijn geweest, zeker?
Voor die jongen is dat gewoon een scheldwoord, gebruikt zonder nadenken over de betekenis ervan. Dat of "pédé"...pff
Oud 19 december 2010, 00:18   #91
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Klinkt zéér vertrouwd, moet ik zeggen.

Nu slaag ik er meestal wel in dergelijke scènes te vermijden, daar ik reeds bij het betreden van een zaak uittest of ik er in mijn boerenpatois terecht kan en er ook welkom mee ben of niet.

Als ik bij het vriendelijk - en vaak ook vrolijk - "goeie dag" dat ik laat horen slechts een onvriendelijk gebrom of een stuurs gezicht als antwoord krijg, maak ik gewoon rechtsomkeer en neem afscheid met "sorry, verkeerd verbonden".

Ondertussen heb ik al een lange lijst van adressen waar ze mij geen tweede keer zullen zien, tenzij de zaak wordt overgenomen. Dan wil ik het eventueel nog eens proberen.
Weet u wat eigenlijk het ergste aan heel die zaak was? Dat was de reactie die ik kreeg toen ik het hele verhaal vertelde aan een Vlaamse bekende van mij die onder de rook van Brussel woont en steen en been klaagt over de verfransing. "Mor allez, gij klapt toch vlot Frans? Wa gade dan Nederlands spreken?"

Toen kreeg ik dus écht zin om hem eens goed bij zijn schouders te pakken en hem flink dooreen te rammelen, zodat zijn hersens weer op de juiste plaats terechtkwamen.
Ik hoop oprecht dat dat niet symptomatisch is voor de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 december 2010 om 00:19.
Oud 19 december 2010, 00:34   #92
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor die jongen is dat gewoon een scheldwoord, gebruikt zonder nadenken over de betekenis ervan. Dat of "pédé"...pff
Dat is best mogelijk dat dat voor die jongen 'gewoon een scheldwoord' is, maar mij intrigeert het niettemin. Waar haalt zo'n jongen zo'n 'gewoon een scheldwoord' vandaan, hé? Zou hij het zélf hebben bedacht? Ik denk het niet.

Omdat ik er niet tegen opzie beter te begrijpen hoe de wereld rondom mij reilt en zeilt, heb ik vorig jaar aan de leerlingen van 6.2 gevraagd wat dat scheldwoord "(sale) flamand" nu eigenlijk betekent.

Ik had één van hen het namelijk ook net horen gebruiken, in de klas, tegen een klasgenoot.

Het antwoord op die vraag heeft u hogerop al kunnen lezen.

Oud 19 december 2010, 00:57   #93
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet u wat eigenlijk het ergste aan heel die zaak was? Dat was de reactie die ik kreeg toen ik het hele verhaal vertelde aan een Vlaamse bekende van mij die onder de rook van Brussel woont en steen en been klaagt over de verfransing. "Mor allez, gij klapt toch vlot Frans? Wa gade dan Nederlands spreken?"

Toen kreeg ik dus écht zin om hem eens goed bij zijn schouders te pakken en hem flink dooreen te rammelen, zodat zijn hersens weer op de juiste plaats terechtkwamen.
Ik hoop oprecht dat dat niet symptomatisch is voor de Vlamingen.

Ik heb ook al meegemaakt dat Vlamingen - zelfs behoorlijk flamingantische - hier in Brussel hun pizza, hun koffie of hun biertje a.h.w. spontaan in het Frans bestelden.

Ik moet toegeven dat ik dat niet zo goed begrijp.

Oud 19 december 2010, 01:19   #94
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb ook al meegemaakt dat Vlamingen - zelfs behoorlijk flamingantische - hier in Brussel hun pizza, hun koffie of hun biertje a.h.w. spontaan in het Frans bestelden.

Ik moet toegeven dat ik dat niet zo goed begrijp.
Onbegrijpbaar dat het zijn moge, de reden hiervoor is volgens mij hun eigen persoonlijke angst om beschimpt te worden. Uiteraard is zulke onmondigheid allesbehalve iets wat gerespecteerd wordt. Een vals gevoel van veiligheid is wat het hoogstens biedt.

Er zijn overigens ook bepaalde Vlamingen die het onbegrijpbaar vinden dat Nederlandsen een minimum aan complexloosheid omtrent hun moedertaal durven te tonen. Wie houdt er zich immers bezig met iets sowieso arbitrairs als een communicatiemiddel ? “Ga nog wat Dietse cantusliekes zingen op uw volgende reis naar uw geliefde Beieren, gij liefhebber van alles Diets en Duits !”
Diezelfde mensen staan niet zelden desondanks begripvol tegenover Franstaligen die op hun taalstrepen staan in de Rand, dan luidt het veeleer: “Allez ja, da's toch ni meer dan just da ze hun cultuur verdedigen ? Waarom zouden ze zich laten doen ?”

Wat anders is dit dan Franstalig nationalisme ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2010 om 01:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 02:48   #95
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Dat Frans vlaanderen ik weet het zo niet, in De Panne en op de "mont noir" word er in sommige cafe's en restaurants door de bediening enkel frans geproken, vind ik een spijtige zaak beide zijn nederlandstalig vlaamse gemeenten. Ze grenzen dan direct aan de fransvlaamse streek waar ze dan hun vlaamse roots willen in eer houden
Voor zeer veel vacatures in deze streek MOET je frans kunnen (vloeiend zelf) anders tel je niet mee, ik vind dat een spijtige zaak voor het Nederlands.
In grensstreken van frankrijk gaan ze toch ook geen kennis van het Nederlands eisen bij hun personeel
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 04:25   #96
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
begrijp ik niet hoe men kan zeggen dat de onbestuurbaarheid een gevolg is van de verregaande assimilatie van de Fransen met de leid cultuur.
²

Blijkbaar heeft Frankrijk ook het verstand van Vlaamse schrijvers van gedrukte media vernietigd
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 29 juli 2011 om 04:28.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 08:54   #97
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat Frankrijk de andere culturen, waaronder de Vlaamse in Frans-Vlaanderen, vernietigde, dat wisten we al wel langer.

Maar een van de laatste zinnen in dit Knack-artikel, dat verwondert me nu echt. (Ik heb het zinnetje rood gekleurd, om jullie te dienen.)

Wil iemand het artikeltje eens mailen naar de onderhandelaars van zeven partijen ?

link: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...te-Knack-NL-nl

En wat betekent Frankrijk nog in het grotere geheel ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 22:15   #98
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Welke vlaamse cultuur?
Degene die je nooit ofte nimmer zal begrijpen, ook al word je 100 jaar. Genetisch gezien mis je daar iets voor.
Net zoals een Vlaming ook nooit ten volle Marrokkaan kan worden, of die mensen hun diepe innerlijkheid kan begrijpen. Ook al bekeert hij zich tot jullie godsdienst...

Laatst gewijzigd door den dinges : 29 juli 2011 om 22:16.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 22:17   #99
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet toch wel, die mythische, ons toegedicht door negentiende-eeuwse romantiekers en door heimatschijvers uit het interbellum.
Doe geen moeite, filosoof, je kan toch nooit een échte allochtoon worden...
Oud 29 juli 2011, 22:20   #100
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Gene paling, gene vlaai?
Je wilt een vlaai ? Rond uw oren of wat ? Als het één is voor op te eten, dat heb ik niet in voorraad, maar als ik u kan helpen met een lekkere paardenworst ? Er ligt er hier één voor de deur, op de kasseien, ze is nog warm .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be