![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het officiëel tweetalige Brussel, waar Nederlands er één van is, verwacht ik gewoon dat ik, zeker in de horeca, in het Nederlands terecht kan. Kijk, was ik nu in Luik of Charleroi geweest, dan had ik de man uiteraard keurig in het Frans te woord gestaan. Maar die løl met vingers daar in Brussel, die blijkbaar niet weet wat klantvriendelijkheid is, en die Nederlands weigert te spreken terwijl hij het wél kan, die kan dus wat mij betreft ongezien de tering krijgen. En zoals gewoonlijk de tyfus er gratis en voor niks bij. Hij moeilijk doen, ik ook moeilijk doen. Zo werkt dat gewoon. Overigens heb ik eenzelfde soort geval meegemaakt in Amsterdam, waar ik in het Engels te woord werd gestaan. In de hoofdstad van mijn eigen ééntalige land. Het gesprek verliep dan ook langs ongeveer dezelfde lijnen zoals door mij al beschreven voor het geval Brussel, waarbij men Frans uiteraard dient te vervangen door Engels. Alleen het einde was anders, want de kerel die mij in het Engels 'hielp', haalde tenslotte een collega erbij die het Nederlands wel machtig was. Dat benul had hij dan toch nog. Bij zijn collega, die tevens de eigenaar bleek te zijn, heb ik dan ook meteen een klacht neergelegd en hem duidelijk gemaakt dat we in Nederland zijn en dat zijn personeel dus Nederlands hoort te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk is als staat gebouwd op het uitdelen van motten. Als motten nodig zijn om die racistische staat weer af te breken, kan ik dat alleen maar toejuichen. Wat mij betreft mogen de Occitanen, Frans-Vlamingen, Elzassers, Picarden, Walen, noord-Catalanen enz. wat meer hun tanden laten zien. Als dat ten koste gaat van postmodernistische cryptofascistische staatsnationalisten, des te beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik ben geen ruziezoeker, maar ik sta wat dat betreft wel op mijn strepen. Dat u meteen op respectievelijk Frans of Engels (Arabisch waarschijnlijk ook al) over zou schakelen, aldus uw eigen taal verloochenend, om toch maar vooral niet als een ruziezoeker over te willen komen, is uw probleem. Dat geeft enkel aan dat u een ruggegraat van rubber heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk was dat ergens toch ook wel grappig, zo'n 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine dat scheldwoord horen gebruiken tegen een andere 12- of 13-jarige jongen van Marokkaanse origine. Het zal een voorbeeld van vlotte inburgering zijn geweest, zeker?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
PS, de decentralisatie is in Fankrijk redelijk wat geëvolueerd, deze laatste decades, en zonder opstanden of regionalistische partijtjes weet je, dus een reorganisatie van Parijs uit. Alléén Corsica is gewelddadig. Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2010 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2010 om 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu slaag ik er meestal wel in dergelijke scènes te vermijden, daar ik reeds bij het betreden van een zaak uittest of ik er in mijn boerenpatois terecht kan en er ook welkom mee ben of niet. Als ik bij het vriendelijk - en vaak ook vrolijk - "goeie dag" dat ik laat horen slechts een onvriendelijk gebrom of een stuurs gezicht als antwoord krijg, maak ik gewoon rechtsomkeer en neem afscheid met "sorry, verkeerd verbonden". Ondertussen heb ik al een lange lijst van adressen waar ze mij geen tweede keer zullen zien, tenzij de zaak wordt overgenomen. Dan wil ik het eventueel nog eens proberen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen kreeg ik dus écht zin om hem eens goed bij zijn schouders te pakken en hem flink dooreen te rammelen, zodat zijn hersens weer op de juiste plaats terechtkwamen. Ik hoop oprecht dat dat niet symptomatisch is voor de Vlamingen. Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 december 2010 om 00:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat ik er niet tegen opzie beter te begrijpen hoe de wereld rondom mij reilt en zeilt, heb ik vorig jaar aan de leerlingen van 6.2 gevraagd wat dat scheldwoord "(sale) flamand" nu eigenlijk betekent. Ik had één van hen het namelijk ook net horen gebruiken, in de klas, tegen een klasgenoot. Het antwoord op die vraag heeft u hogerop al kunnen lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al meegemaakt dat Vlamingen - zelfs behoorlijk flamingantische - hier in Brussel hun pizza, hun koffie of hun biertje a.h.w. spontaan in het Frans bestelden. Ik moet toegeven dat ik dat niet zo goed begrijp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn overigens ook bepaalde Vlamingen die het onbegrijpbaar vinden dat Nederlandsen een minimum aan complexloosheid omtrent hun moedertaal durven te tonen. Wie houdt er zich immers bezig met iets sowieso arbitrairs als een communicatiemiddel ? “Ga nog wat Dietse cantusliekes zingen op uw volgende reis naar uw geliefde Beieren, gij liefhebber van alles Diets en Duits !” Diezelfde mensen staan niet zelden desondanks begripvol tegenover Franstaligen die op hun taalstrepen staan in de Rand, dan luidt het veeleer: “Allez ja, da's toch ni meer dan just da ze hun cultuur verdedigen ? Waarom zouden ze zich laten doen ?” Wat anders is dit dan Franstalig nationalisme ?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2010 om 01:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dat Frans vlaanderen ik weet het zo niet, in De Panne en op de "mont noir" word er in sommige cafe's en restaurants door de bediening enkel frans geproken, vind ik een spijtige zaak beide zijn nederlandstalig vlaamse gemeenten. Ze grenzen dan direct aan de fransvlaamse streek waar ze dan hun vlaamse roots willen in eer houden
![]() Voor zeer veel vacatures in deze streek MOET je frans kunnen (vloeiend zelf) anders tel je niet mee, ik vind dat een spijtige zaak voor het Nederlands. In grensstreken van frankrijk gaan ze toch ook geen kennis van het Nederlands eisen bij hun personeel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heeft Frankrijk ook het verstand van Vlaamse schrijvers van gedrukte media vernietigd . Laatst gewijzigd door Tempest : 29 juli 2011 om 04:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat betekent Frankrijk nog in het grotere geheel ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Degene die je nooit ofte nimmer zal begrijpen, ook al word je 100 jaar.
![]() Net zoals een Vlaming ook nooit ten volle Marrokkaan kan worden, of die mensen hun diepe innerlijkheid kan begrijpen. Ook al bekeert hij zich tot jullie godsdienst... Laatst gewijzigd door den dinges : 29 juli 2011 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling