![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben daar ooit benaderd geweest op de trein door een christelijke evangelist die me wilde bekeren. Ze zijn daar soms nog een stukje zotter als hier, kijk eens naar die dorpen daar in noord nederland. Beetje inteeltverhaal me dunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Om een beetje terug te komen op de reacties van Alboreto, ik denk dat hij toch een klein beetje gelijk heeft. Ik vind godsdienstlessen aanpassen opzich geen probleem, maar het vak moet niet verplicht zijn, dus naast het Katholicisme (met de aanpassing die hier bedoeld wordt) zouden ze beter ook zedenleer, vergelijkende godsdienstwetenschappen (met nadruk op gemeenschappelijke ethische gronden), islam enz. organiseren.
Het katholieke onderwijs is beter zowel in basis als hogeronderwijs, en daarom juist moeten ze dit feit niet gaan misbruiken, of niet soms? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat woord begrijp ik niet, of tenminste ik begrijp niet wat je ermee bedoelt. Ik stel een onschuldige vraag: wat is dan voor iets "objectieve benadering"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De benadering die vertrekt van feiten en observaties, en zonder aannames over het al dan niet bestaan van iets.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De objectieve argumentatie heb ik al uiteengezet, nl. wij, gelovigen, beschouwen godsdienst als een integrerend en integraal deel van ons bestaan. En net zoals school zich niet beperkt tot loutere overdracht van kennis, zo ook heeft de religie haar plaats in het vormend proces. Nu kunt u dat natuurlijk afwijzen, maar dat is onze objectieve benadering van deze noodzakelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anderen kunnen dat ook beschrijven, het zal voor 95% overeenkomen, Sommige details kunnen verschillen: maar een objectief gegeven is: de mannelijke aap steekt zijn penis in de apin haar vulva en begint dan snel op en neer met zijn penis in de apin haar vulva een pompende beweging te maken. Zo duidelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
men kan immers niet bewijzen dat er iets niet bestaat : het is een kwestie van geloof of er een opperwezen, diverse goden, een animistische natuur, een hiernamaals enz.. bestaat of juist niet. De "geloofsbelevenis" van een mens is overigens ook al draagt hij een etiket van "pretestant", "moslim", "katholiek" , "atheïst" enz.. uniek. Uiteraard ken ik veel katholieken persoonlijk : hun "katholieke geloofsbelevinis" is minstens zo uniek als mijn "atheïstische" ; hetzelfde geldt voor de moslims die ik leerde kennen en andere getuigen van Jehova.. Als je het geduld kan opbrengen kan je naar sommige uitzendingen van de EO, de Moslim omroepvereniging en de Bhoeddistische omroepstichting kijken die vooral gericht zijn op de "eigen " gelovigen met de bedoeling deze mensen hun geloofsovertuigingern wat te "stroomlijnen" ie. een beetje meer gelijk te doen worden. (Al Jazeera doet dat voor de Mooslims wereldwijd & uit deze uitzendingen blijkt duidelijk de grote diversiteit van deze wel zeer grote godsdienst) De vraag was :moeten we in West Europa onze scholen in die zin "stroomlijnen" zodat we tot een meer eenheidsworstige vorm van godsdienstverdraagzaamheid komen ? Of moeten we de verschilligheid "tolereren" ? (dit is een woordsspeling voor de niet naar NL openbare omroepkijkenden nl. de VARA slogan wees "verschillig" -ipv van ONverschillig). Ik beken dat ik het niet echt weet : tolerantie zonder wedrzijds interesse is een hachelijke zaak : kinderen opvoeden zonder "geloof" is dat in wezen ook: de moeilijkheid ligt voor de hand. Hoe bekomen we als resultaat "goede gelovigen" in die zin dat ze niet spontaan de wapens opnemen om de rest van de wereld te bekeren ?
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je stuurt jouw kind naar een school, en je kiest een richting, of niet? Je kan ook een vak kiezen omdat de school kan bepalen of dit verplicht wordt of niet, dit is zo in de praktijk. Waarom zou het katholieke onderwijs hierin een uitzondering moeten zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is alles behalve duidelijk, collega.
Onze collega zegt: ((De benadering die vertrekt van feiten en observaties, en zonder aannames over het al dan niet bestaan van iets.)) Laten we feiten en observaties een (x) noemen. Iets is objectief benaderd omdat je er van (x) vertrekt! Ok? In jouw voorbeeld is (x) aap, apin en beweging van penis. Is deze (x) dan objectief benaderd? Indien je ja zegt dan moet je hierbij ook van van een (x) vertrekken .. Wat is 'objectief' dan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In België is het grootste deel van het onderwijzend personeel en de leerlingen in het katholiek onderwijs niet (prakizerend) katholiek volgens de statistische gegevens.
De tijden dat een onderwijzeres afgedankt werd omdat ze in het huwelijk trad (zodat ze haar kinderen thuis kon opvoeden) ligt reeds lang achter ons. Iets minder lang is het geleden dat uit de echt gescheiden mensen die "in zonde" gingen leven eveneens hun ontslagbrief kregen... De katholieke kerk is eigenlijk een instituut dat zich zeer goed aan de veranderende maatschappelijke cultuur aanpast.
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb enkele weken geleden nog zo'n ex-onderwijzeres ontmoet. Heeft het onderwijs ooit moeten verlaten wegens toen huwelijksplannen. Zo echt lang kan dit dus ook niet geleden zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien de morgen?
![]() |
![]() |
#100 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |