Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2011, 21:11   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk van de martelaren liet vaak het omgekeerde zien: wie eerst eerder lauw was, bleek niet zelden in de moeilijke tijden toch strijdbaar, al ging dat ongetwijfeld lang niet voor iedereen op.
Waar spreekt u nu over. De kerk der martelaren was een kerk die zich nog moest bewijzen, die in haar beginschoenen stond. Het was een kerk die vocht om te overleven. Uw kerk in Europa vecht helemaal niet meer om te overleven. Uw kerk lijkt eerder uitgeleefd. Kan ook moeilijk anders na 1700 jaar aardse tijd verwikkeld te zijn in machtsstrijden allerhande.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 21:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 21:15   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waar spreekt u nu over. De kerk der martelaren was een kerk die zich nog moest bewijzen, die in haar beginschoenen stond. Het was een kerk die vocht om te overleven. Uw kerk in Europa vecht helemaal niet meer om te overleven. Uw kerk lijkt eerder uitgeleefd. Kan ook moeilijk anders na 1700 jaar aardse tijd verwikkeld te zijn in machtsstrijden allerhande.
De modernistische gemeenschap is inderdaad uitgeleefd, en dat is een goede zaak. Het traditionalistisch segment van de Kerk is echter levendiger dan ooit met veel jonge gelovigen, priesters en kloosterlingen, enz. Heel begrijpelijk dan ook dat de huidige paus juist deze groep met een bijzondere aandacht en liefde bejegent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 21:17   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De modernistische gemeenschap is inderdaad uitgeleefd, en dat is een goede zaak. Het traditionalistisch segment van de Kerk is echter levendiger dan ooit met veel jonge gelovigen, priesters en kloosterlingen, enz. Heel begrijpelijk dan ook dat de huidige paus juist deze groep met een bijzondere aandacht en liefde bejegent.
Dan valt u toch maar mooi terug op mijn uitgangspunt: alleen de kerk 'der echten' is waardevol.
Oud 20 januari 2011, 21:24   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan valt u toch maar mooi terug op mijn uitgangspunt: alleen de kerk 'der echten' is waardevol.
Dus, u denkt dat alle gelovigen binnen het traditionalistisch segement allemaal heel intensief hun geloof beleven...?

Dan kent u niet echt die groep, hoor.
Oud 20 januari 2011, 21:34   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus, u denkt dat alle gelovigen binnen het traditionalistisch segement allemaal heel intensief hun geloof beleven...?

Dan kent u niet echt die groep, hoor.
Neen, dat wat u denkt, denk ik niet. Ik denk dat die mensen die zich betrokken en verbonden voelen met hun kerk om allerlei redenen, dat deze mensen de 'echte kerk' uit maken. De anderen zijn meelopers en vallen er als eerste af. Zeker in onze tijd. D�*t is wat ik denk.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 21:47.
Oud 20 januari 2011, 21:55   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat wat u denkt, denk ik niet. Ik denk dat die mensen die zich betrokken en verbonden voelen met hun kerk om allerlei redenen, dat deze mensen de 'echte kerk' uit maken. De anderen zijn meelopers en vallen er als eerste af. Zeker in onze tijd. D�*t is wat ik denk.
Dat lijkt me toch iets anders te zijn dan wat u er eerder van maakte. Ik sprak immers over de intensiteit van de geloofsbeleving, waarna de notie "Kerk van de echten" ter sprake kwam. Wie de Kerk herleidt tot alleen wie intensief en vurig het geloof beleeft, treedt in een logica die eigen is aan bepaalde protestantse groepen. Zodra je daar niet dezelfde intensiviteit aan boord legt, kan het zijn dat je gemeden en zelfs uitgesloten wordt. Die benadering is mij vreemd, en is ook de katholieke Kerk vreemd.
Oud 20 januari 2011, 21:59   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me toch iets anders te zijn dan wat u er eerder van maakte. Ik sprak immers over de intensiteit van de geloofsbeleving, waarna de notie "Kerk van de echten" ter sprake kwam. Wie de Kerk herleidt tot alleen wie intensief en vurig het geloof beleeft, treedt in een logica die eigen is aan bepaalde protestantse groepen. Zodra je daar niet dezelfde intensiviteit aan boord legt, kan het zijn dat je gemeden en zelfs uitgesloten wordt. Die benadering is mij vreemd, en is ook de katholieke Kerk vreemd.
Wel, laat me het dan anders formuleren.

De mensen van de kerk die intens geloven zijn de ware echten van de echten ofte de 'gemeenschap van de heiligen'.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 21:59.
Oud 20 januari 2011, 22:04   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, laat me het dan anders formuleren.

De mensen van de kerk die intens geloven zijn de ware echten van de echten ofte de 'gemeenschap van de heiligen'.
Dat is een protestantse visie.
Oud 20 januari 2011, 22:06   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een protestantse visie.
Dat laatste laat ik volledig voor uw rekening.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 22:18.
Oud 20 januari 2011, 22:09   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste laat ik volledig voor uw rekening.
Neen, dat is zo. Katholieke noch orthodoxe Kerk redeneren op die manier.
Oud 20 januari 2011, 22:18   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is zo. Katholieke noch orthodoxe Kerk redeneren op die manier.
Wat uw kerk ook zegt en wat de orthodoxe kerk ook zegt, is maar van weinig belang.

Wat Jezus zegt is van belang.

Vergeet dus Lucas 14 niet:

[25] Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: [26] ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. [27] Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.'

Dat is de uiteindelijke 'gemeenschap van de heiligen'.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 22:22.
Oud 20 januari 2011, 22:25   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat uw kerk ook zegt en wat de orthodoxe kerk ook zegt, is maar van weinig belang.

Wat Jezus zegt is van belang.

Vergeet dus Lucas 14 niet:

[25] Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: [26] ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. [27] Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.'

Dat is de uiteindelijke 'gemeenschap van de heiligen'.
Wat het ene met het andere te maken heeft, is me niet duidelijk. 't Lijkt wel op een soort instanttheologie die moet dienen om wat ter plaatse argumenten uit te vinden.
Oud 20 januari 2011, 22:29   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat het ene met het andere te maken heeft, is me niet duidelijk. 't Lijkt wel op een soort instanttheologie die moet dienen om wat ter plaatse argumenten uit te vinden.
Wat u allemaal komt oreren over wat de orthodoxe kerk zegt en wat uw kerk zegt, is maar van weinig belang. Wat Jezus zegt is van belang. En daarom zeg ik dat de 'gemeenschap der heiligen' in uw kerk bestaat uit de mensen die intens geloven. Let wel, geloven in de woorden van Jezus en misschien soms wat minder geloven in de woorden van uw kerk.

U lijkt soms wel op de Grootinquisiteur van Sevilla in de Roman van Dostowjewski, de Gebroeders Karamazov.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 22:32.
Oud 20 januari 2011, 22:39   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u allemaal komt oreren over wat de orthodoxe kerk zegt en wat uw kerk zegt, is maar van weinig belang. Wat Jezus zegt is van belang. En daarom zeg ik dat de 'gemeenschap der heiligen' in uw kerk bestaat uit de mensen die intens geloven. Let wel, geloven in de woorden van Jezus en misschien soms wat minder geloven in de woorden van uw kerk.

U lijkt soms wel op de Grootinquisiteur van Sevilla in de Roman van Dostowjewski, de Gebroeders Karamazov.
Jezus zegt niet wat u Hem in de mond legt.
Oud 20 januari 2011, 22:40   #95
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:

Jezus stichtte de Kerk, niet jouw humanistische verdraaiingen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 08:32   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Jezus stichtte de Kerk, niet jouw humanistische verdraaiingen.
De vraag is natuurlijk of Jezus als gelovige jood zo'n Griekse kerk zou hebben gewild die mensen zoals Orgines, Constantijn, Athanasius en consoorten ervan gemaakt hebben. En of hij zo Roomse kerk zou hebben gewild nadat de bisschop van Rome zich wederrechterlijk juridisch opgeworpen had als enige opvolger van Petrus en zich gedurende eeuwen ging gedragen als een dwingende wereldlijke vorst....

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2011 om 08:36.
Oud 22 februari 2011, 03:43   #97
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is natuurlijk of Jezus als gelovige jood zo'n Griekse kerk zou hebben gewild die mensen zoals Orgines, Constantijn, Athanasius en consoorten ervan gemaakt hebben. En of hij zo Roomse kerk zou hebben gewild nadat de bisschop van Rome zich wederrechterlijk juridisch opgeworpen had als enige opvolger van Petrus en zich gedurende eeuwen ging gedragen als een dwingende wereldlijke vorst....
Dat hij de Kerk wou is duidelijk en hij wist dat die geleidt ging worden door zondaars.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be