![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: De katholieke kerk is... | |||
op sterven na dood, na al de schandalen van piemelfriemelende godsdienaars |
![]() ![]() ![]() |
20 | 46,51% |
een zware deuk ondergaan, en het kan een hele generatie duren, vooraleer mensen daar terug intrappen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
zwaar gekwetst, maar zal snel herstellen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,95% |
heeft een tikje gekregen, maar al bij al valt dat nog mee |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,65% |
ik ben boeddhist |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,33% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Please, don't say anything more about this. Your arrogant statements will only make things more difficult for atheists who don't bash theists. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarom net blijf ik het zeggen. Draai het een keer het zoals je wil, als je een gemiddelde neemt van IQ van religieuzen en atheisten, verliezen de religieuzen altijd.
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 23 maart 2011 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De feiten blijven dezelfde... Ik zei het al, hoe je het ook draait of keert...
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 23 maart 2011 om 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens vind ik IQ een slechte indicator van intelligentie. En zelfs intelligentie is maar een vaag iets. Je mag zo'n hoog IQ hebben als je wilt, zonder te studeren en goede vorming geraak je er niet. Aanleg is één ding, je hebt een goede basis nodig om iets te bereiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uw steekproef is wel geen doorsnee van de bevolking. Unif, studerende mensen... IQ is ook een slechte indicator voor intelligentie, zeker als je met absolute cijfers wil rekenen. Maar het is hoe dan ook een indicator. En ik heb andere studies gezien over de verhouding atheist-religieus die gebaseerd zijn op: scholingsduur, scholingsrichting, beroep, sociale status, .. In al die onderzoeken ttont men aan dat de kant die als intelligent wordt beschouwd de meeste atheisten voortbrengt. Al die data samen kan niet genegeerd worden, de correlatie is er. Maar ik wil je best gelijk geven en toegeven dat er geen regel is die beweert dat de meest inteligente mens op deze aardbol sowieso atheist zou zijn. De kans is groot, maar het zou net zo goed een gelovige kunnen zijn. En voortgeredeneerd, de stomste kloot zou best wel eens een atheist kunnen zijn (kan ik me nog inschrijven voor de wedstrijd?) Verder ben je niet per definitie dom als je religieus bent en al zeker niet per definitie slim omdat je atheist bent. Ik zeg het er duidelijk bij, ik denk dat je je daarin kan vinden. En dan kunnen we verder overeen komen met jouw openingszin. De reden waarom ik graag de "dom" kaart trek als er over religie wordt gepraat, is dat religieuzen graag de "liefde" kaart trekken. En op alle twee hebben ze evenveel recht. Religieus zijn maakt van jou geen goede mens. Dan mag je nog zo vaak devoot op je knieen gaan zitten. Terug on topic nu. De evolutie toont aan dat bij ontwikkeling het belang van religie afneemt. En ze toont ook aan dat religie kan overleven als ze in afgelegen groepjes wordt beoefend. Geografisch afgelegen of informatief afgeschermd. Beiden versterken elkaar. Het ergst wordt het als de "naasten" bewust informatief worden afgeschermd door middel van indoctrinatie en censuur. Mijn stelling is dat geografisch afgelegen, een probleem is dat voorbij gaat. De wereld wordt kleiner. Informatief afschermen in de westerse wereld wordt moeilijk, zelfs onmogelijk. En daarom denk ik dat religie gaat verdwijnen. Er is teveel informatie. Een maand terug was ik met mijn Estse vriendin aan het praten. Ze is een "karakter" danseres en kloeg over het feit dat die avond de mannen weer helemaal losgeslagen gaan zijn, vanwege de volle maan. Toen ik haar vroeg of ze dat echt geloofde begon ze te vertellen over eb en vloed en dat mesnen toch voor 80% uit water bestaan, datd e maan dus zeker een invloed kan hebben. Tot ik haar vertelde dat die zwaartekracht niet veranderd naargelang hoeveel licht er op de maan schijnt. Ze gelooft het nu dus niet meer. (ze is nog steeds religieus, geef me nog wat tijd) Bijgeloof verdwijnt als gevolg van informatie.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 23 maart 2011 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vergeet ook niet dat vele gelovigen hebben bijgedragen aan die verspreiding van informatie. De katholieken hebben hier onderwijsnetten en universiteiten opgericht, christenen hebben veel bijgedragen aan de wetenschap die nu verder ontwikkeld wordt. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat de huidige wetenschap er is dankzij de Christelijke denkers van vroeger, die deels ook voortbouwden op de klassieke voorbeelden, maar er ook kritisch durfden tegenstaan. Zelfs nu nog heb je bv. Charles Hard Townes die een nobelprijswinnaar is. Ook Islamieten hebben bijgedragen aan wiskunde, geneeskunde, astronomie, geografie, biologie, fysica, ... Religie neemt af als de ontwikkeling toeneemt, maar niet persé vanwege die ontwikkeling. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja, veel wetenschappers waren devoot, in elke religie. Maar hoe reageer je op een Galileo. Heel devoot man, trad zelfs tot een klooster toe. Dat zou dan die christelijke wetenschapper kunnen zijn, en inderdaad, we hebben aan hem heel veel te danken. Maar ondanks de kerk, zeker niet dankzij.
![]() |
![]() |
#89 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een eeuw later werd het verbod opgeheven, omdat toen de maatschappij de waarheid op dat vlak begon in te zien. De twisten tussen Kerk en wetenschap in die tijd lagen niet aan het Christendom of Katholicisme op zich, maar aan machtsmisbruik door clerus en bekrompenheid van het volk. Laatst gewijzigd door Albrecht : 23 maart 2011 om 18:43. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tenslotte kan je er niet rond hoor, als je zegt dat je niet gelooft tegen een gelovige, is dat altijd kritiek. Zelfs al wil je geen kritiek geven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan niet ontkennen dat religie onderzoek dwarsboomt, en bij verlenging vooruitgang. Je zou wel kunnen aanhalen dat dit in sommige gevallen een goede zaak zou kunnen zijn. Al ben ik het daar ook niet mee eens ![]()
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit het feit dat mijn bestaan toevallig is. Alle voorvallen in het leven van al mijn voorouders hebben tot mij geleid. Verander daar 1 ding in, desnoods 500 duizend jaar geleden, en ik zat hier niet.
![]() |
#94 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vooruitgang is nodig, maar ondoordachte vooruitgang heeft ook negatieve gevolgen. Denk bijvoorbeeld maar aan de oudere generatie die totaal vervreemd, of buren die elkaar zelfs niet eens kennen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In uw eerste zin poneert u juist een stellling die u niet kan bewijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We moeten dat aanvaarden om de aanval van de echt onderontwikkelden te kunnen pareren. En we moeten dat aanvaarden om te kunnen terugslaan. Het Christendom, ons Christendom is het verdedigen waard in dat opzicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
dat getuigt weer wat er vandaag naar boven komt. http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GAD3913N8
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 18 april 2011 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vangheluwe is een vieze pedofiel, dus alle christenen zijn dat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij hebben er een systeem, een instituut van gemaakt. En lid zijn van het systeem is geen garantie voor christelijke levenstijl. Een christelijke levensstijl is enkel mogelijk, en dan ook met vallen en opstaan, op basis van die persoonlijke keuze. En ik heb het systeem de RK geruild voor die persoonlijk keuze. Want het systeem en de Paus enz... klopt niet met wat Jzeus zelf zei over de bijbelse principes in de gemeenschap die Hij voor ogen had.
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |