![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Deze draad krijgt te weinig reacties.
Te moeilijk. Niet comfortabel genoeg. Te emotioneel. Geen duidelijke zondebokken, en als men de oorzaken begint te vatten, dan ziet men snel hoe wreed men zelf is en dat men even goed een onderdeel zou kunnen zijn van het probleem. Buiten de comfortzone. Men zwijgt liever. Veel relevanter zijn hoofddoeken in bussen en trams. Daar is alles glashelder. Wie de slechterik is, wie de goeden zijn. Denk hier over na. Ook jij bent schuldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herinnner me dat ik daarover geleerd heb uit een cursus sociologie over het stukje van Durkheim. Vond ik toen wel een interessante maatstaf voor een maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() Succes is een keuze geworden (want iedereen is gelijk aan de start).
Geen succes dus ook. Voluntarisme is een morele basis om de minder fortuinlijken sociaal te veroordelen en te culpabiliseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() .
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
.
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geld, dat ge verliest, met poker ofzo.
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfmoord is een gevolg van een uitzichtloze situatie. Niks meer en ook niks minder. Al de rest zijn fantasietjes.
![]() |
![]() |
#89 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik denk dat u hier iets te vlot over gaat.. Iemand die zijn leven lang gepest wordt, en als gevolg zichzelf het leven ontneemt, heeft de pester dan ook geen schuld? of de ouders van de pester? of de maatschappij die zulk gedrag tolereert? Ik denk dat ze zeker wel 'schuldigen' zijn ivm zelfmoord. dit is uiteraard zeer situatie-afhankelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik lees hier dat het bespreken van zelfmoord taboe is. Dat is absoluut niet correct.
Een belangrijke reden waarom zelfmoord niet tot de favoriete gespreksonderwerpen behoort, is dat er, om het cru te zeggen, niet veel over te zeggen is. Wat valt er immers te zeggen over iemand die zelfmoord gepleegd heeft ? Er valt niets meer aan toe te voegen, zijn of haar verhaal is over. Het enige wat je kan doen, is nagaan of je bepaalde signalen niet opgevangen hebt, of in de één of andere mate schuldig bent aan de zelfmoord. Dergelijke onderwerpen zijn zwaarbeladen en scheuren soms oude wonden opnieuw open, ook daarom is zelfmoord niet het favoriete onderwerp. Een derde reden is dat zelfmoord je op een harde, ongenadige manier confronteert met je eigen sterfelijkheid. Niemand wordt daar graag aan herinnerd. Dit allen zijn redenen waarom zelfmoord een pijnlijk, triestig en delicaat onderwerp is. Maar een taboe onderwerp ? Neen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 januari 2011 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarmee ik niet bedoel dat De Overheid moet zitten ingrijpen, want ze verknoeien het toch. Waar ik de discussie naartoe wou trekken (en ik doe het wel eens in een andere draad, misschien, want ik denk dat er weinig antwoord komt) is eerst antwoorden op de vraag waarom er zelfmoorden zijn, en dan zien wat jij kan doen om die oorzaken weg te werken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat veel oorzaken van zelfmoord te maken hebben met de gedragspatronen die reguleren hoe wij met elkaar omgaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alles draait om economie en beleid. Geen woord over de gevoelens van mensen in de ideologie. Waarmee ik niet tracht te zeggen dat de overheid zich moet aanpassen. Ik tracht enkel aan te tonen waarmee mensen zich bezighouden. Er is een geloof dat materiele situatie het belangrijkste is. Er bestaan geen werkbare plannen, geen gedachten, geen discussies over emotioneel welzijn. Enkel een aantal religies trachten soelaas te bieden op een voor onze tijd ontoereikende manier, en new age-stromingen proberen deze leegte uit te melken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ga eens na hoeveel van de zelfmoorden veroorzaakt werden door de druk op het werk. De overheid doet hiertegen niets, terwijl men het probleem terdege kent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Plus "werkdruk" is een vaag concept. Wat de één amper aankan, is voor de ander een gewone werkdag als een ander. Sorry dat ik het zeg, en ik wil daarmee met geen stenen gooien, maar sommige mensen kunnen wel niet zo veel aan... noch qua werkdruk, nog qua persoonlijke tegenslagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn er geen andere manieren? Wij (zelfs de grootste forumzuurpruimen) kennen allemaal mensen rondom ons. De meesten van ons kennen er vrij veel. Een aantal van ons kent vrij veel mensen goed op persoonlijk vlak. Lijkt mij voldoende informatie om eerst en vooral al uitspraken kunnen doen over hoe mensen zich voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je tweede opmerking is gewoon belachelijk. Hoe oud ben jij feitelijk ? Wat heb jij zoal meegemaakt ? Ik ken heel sterke mensen,die door een psychopaat van een baas er op luttele maanden gewoonweg onderuit gehaald worden. Je opmerkingen zijn gewoonweg onredelijk. Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 januari 2011 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Ervan uitgaand dat deze gegevens volledig en correct zijn, kun je, na met duizenden mensen gesproken te hebben, dan een voorzichtige uitspraak doen over de belangrijkste redenen voor zelfmoord. Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer de werkdruk is, maar eerder maatschappijdruk. Vanaf een bepaalde leeftijd moet iedereen getrouwd zijn, of toch vaste verkering hebben, een huis of appartement hebben, een vaste baan, kinderen, minstens één auto bezitten en twee keer per jaar op vakantie gaan. Mannen moeten groot en sterk zijn, stoer en toch teder zijn, een goede chauffeur zijn, een lieve papa zijn, een passionele minnaar zijn en handig met hamer en boormachine zijn. Vrouwen moeten er alsmaar jonger uitzien, stralend uitzien, vruchtbaar zijn, de ideale maten hebben, een lieve mama zijn en dit combineren met voltijds werk. Ik vergeet trouwens nog tientallen zaken. Sommige mensen bezwijken onder die immense druk, of zijn niet sterk genoeg om zich daar niets van aan te trekken. Wat je (relatief) veel merkt, is zelfmoord bij mensen bij wie alles voor de wind ging: al het bovenvermelde was in hun bereik, maar als hun partner hen laat stikken, zien ze hun wereld in elkaar storten en raken ze in een eindeloze, depressieve spiraal. Zoals ik al zei, en daar blijf ik bij, veel mensen kunnen geen tegenslagen meer verwerken. |
|
![]() |
![]() |