Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2011, 13:19   #81
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Deze draad krijgt te weinig reacties.

Te moeilijk. Niet comfortabel genoeg. Te emotioneel.
Geen duidelijke zondebokken, en als men de oorzaken begint te vatten, dan ziet men snel hoe wreed men zelf is en dat men even goed een onderdeel zou kunnen zijn van het probleem.

Buiten de comfortzone. Men zwijgt liever.

Veel relevanter zijn hoofddoeken in bussen en trams. Daar is alles glashelder. Wie de slechterik is, wie de goeden zijn.

Denk hier over na. Ook jij bent schuldig.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 13:25   #82
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik herinnner me dat ik daarover geleerd heb uit een cursus sociologie over het stukje van Durkheim. Vond ik toen wel een interessante maatstaf voor een maatschappij.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 13:26   #83
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik herinnner me dat ik daarover geleerd heb uit een cursus sociologie over het stukje van Durkheim. Vond ik toen wel een interessante maatstaf voor een maatschappij.
Breid uit?
Oud 30 januari 2011, 13:37   #84
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Succes is een keuze geworden (want iedereen is gelijk aan de start).
Geen succes dus ook.
Voluntarisme is een morele basis om de minder fortuinlijken sociaal te veroordelen en te culpabiliseren.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 14:34   #85
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat een depressief filmpke En die muziek maakt het allemaal nog erger.

.
Oud 30 januari 2011, 14:51   #86
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Veel relevanter zijn hoofddoeken in bussen en trams. Daar is alles glashelder. Wie de slechterik is, wie de goeden zijn.

Hardnekkige taboes en stigmas in stand gehouden door de gemeenschap. Dat ligt (nog steeds) zo'n beetje in de identiteit van de vlaming... Vlamingen praten niet graag over emoties, diepere gevoelens, mystiek van het niet materiele. Dan zijt ge ne ''zwakkeling''. Misschien ligt het daar wel aan (zonder daarom denigrerend te willen doen over de vlamingen/belgen, maar het is iets wat ik als uitgeweken vlaming over mijn eigen volk vaststel).

.
Oud 30 januari 2011, 17:00   #87
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de grootste ongelukmaker van onze tijd? En indien het is wat ik denk wat het is, waarom wordt er geen woord over gerept in de ideologie van zo goed als alle politieke stromingen?
Geld, dat ge verliest, met poker ofzo.
Oud 30 januari 2011, 18:52   #88
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Geen duidelijke zondebokken, en als men de oorzaken begint te vatten, dan ziet men snel hoe wreed men zelf is en dat men even goed een onderdeel zou kunnen zijn van het probleem.

Er heeft hier niemand schuld aan zelfmoord doodshoofd.

Zelfmoord is een gevolg van een uitzichtloze situatie. Niks meer en ook niks minder.

Al de rest zijn fantasietjes.
Oud 30 januari 2011, 19:02   #89
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er heeft hier niemand schuld aan zelfmoord doodshoofd.

Zelfmoord is een gevolg van een uitzichtloze situatie. Niks meer en ook niks minder.

Al de rest zijn fantasietjes.
En hoe komen die uitzichtloze situaties tot stand?

Ik denk dat u hier iets te vlot over gaat..

Iemand die zijn leven lang gepest wordt, en als gevolg zichzelf het leven ontneemt, heeft de pester dan ook geen schuld? of de ouders van de pester? of de maatschappij die zulk gedrag tolereert?

Ik denk dat ze zeker wel 'schuldigen' zijn ivm zelfmoord.

dit is uiteraard zeer situatie-afhankelijk.
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 19:38   #90
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik lees hier dat het bespreken van zelfmoord taboe is. Dat is absoluut niet correct.

Een belangrijke reden waarom zelfmoord niet tot de favoriete gespreksonderwerpen behoort, is dat er, om het cru te zeggen, niet veel over te zeggen is.

Wat valt er immers te zeggen over iemand die zelfmoord gepleegd heeft ? Er valt niets meer aan toe te voegen, zijn of haar verhaal is over. Het enige wat je kan doen, is nagaan of je bepaalde signalen niet opgevangen hebt, of in de één of andere mate schuldig bent aan de zelfmoord.

Dergelijke onderwerpen zijn zwaarbeladen en scheuren soms oude wonden opnieuw open, ook daarom is zelfmoord niet het favoriete onderwerp.

Een derde reden is dat zelfmoord je op een harde, ongenadige manier confronteert met je eigen sterfelijkheid. Niemand wordt daar graag aan herinnerd.

Dit allen zijn redenen waarom zelfmoord een pijnlijk, triestig en delicaat onderwerp is. Maar een taboe onderwerp ? Neen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 19:41   #91
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste forummers,

Het vraagstuk van zelfmoordcijfers doorheen de geschiedenis lijkt mij bijzonder relevant. Eerst en vooral een oproep aan de historici hier: welke cijfers hierover zijn betrouwbaar, hoe kan men dit onderzoeken, ... .
Verder: wat kunnen we concluderen uit die cijfers?

Momenteel zitten we aan zes zelfmoorden per dag in dit land.
Eigenlijk is het best grappig als je het beleid van de overheid hiermee in contrast zet. 6 doden per dag betekent ca. 2200 doden per jaar, hetgeen meer is dan de verkeersdoden per jaar, terwijl daar met man en macht tegen gestreden wordt. Toont nog maar eens aan dat de overheid helemaal niet bekommerd is om mensen, maar wel om geld...

Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 januari 2011 om 19:42.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 19:46   #92
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Eigenlijk is het best grappig als je het beleid van de overheid hiermee in contrast zet. 6 doden per dag betekent ca. 2200 doden per jaar, hetgeen meer is dan de verkeersdoden per jaar, terwijl daar met man en macht tegen gestreden wordt. Toont nog maar eens aan dat de overheid helemaal niet bekommerd is om mensen, maar wel om geld...
Beetje redelijk blijven he. Moet de overheid ruiken wanneer iemand met zelfmoordplannen rondloopt ? Niet zelden wist zelfs de naaste familie van niets.
Oud 30 januari 2011, 19:48   #93
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik lees hier dat het bespreken van zelfmoord taboe is. Dat is absoluut niet correct.

Een belangrijke reden waarom zelfmoord niet tot de favoriete gespreksonderwerpen behoort, is dat er, om het cru te zeggen, niet veel over te zeggen is.

Wat valt er immers te zeggen over iemand die zelfmoord gepleegd heeft ? Er valt niets meer aan toe te voegen, zijn of haar verhaal is over. Het enige wat je kan doen, is nagaan of je bepaalde signalen niet opgevangen hebt, of in de één of andere mate schuldig bent aan de zelfmoord.

Dergelijke onderwerpen zijn zwaarbeladen en scheuren soms oude wonden opnieuw open, ook daarom is zelfmoord niet het favoriete onderwerp.

Een derde reden is dat zelfmoord je op een harde, ongenadige manier confronteert met je eigen sterfelijkheid. Niemand wordt daar graag aan herinnerd.

Dit allen zijn redenen waarom zelfmoord een pijnlijk, triestig en delicaat onderwerp is. Maar een taboe onderwerp ? Neen.
Dat is precies wat ik bedoel: het is zever dat er niks aan gedaan kan zijn.
Waarmee ik niet bedoel dat De Overheid moet zitten ingrijpen, want ze verknoeien het toch.
Waar ik de discussie naartoe wou trekken (en ik doe het wel eens in een andere draad, misschien, want ik denk dat er weinig antwoord komt) is eerst antwoorden op de vraag waarom er zelfmoorden zijn, en dan zien wat jij kan doen om die oorzaken weg te werken.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat veel oorzaken van zelfmoord te maken hebben met de gedragspatronen die reguleren hoe wij met elkaar omgaan.
Oud 30 januari 2011, 19:51   #94
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt, en zoals ik in die post aanhaalde: de politieke debatten gaan over het privaat vs publiek houden van zwembaden enzo.

Alles draait om economie en beleid. Geen woord over de gevoelens van mensen in de ideologie.

Waarmee ik niet tracht te zeggen dat de overheid zich moet aanpassen. Ik tracht enkel aan te tonen waarmee mensen zich bezighouden. Er is een geloof dat materiele situatie het belangrijkste is. Er bestaan geen werkbare plannen, geen gedachten, geen discussies over emotioneel welzijn.
Enkel een aantal religies trachten soelaas te bieden op een voor onze tijd ontoereikende manier, en new age-stromingen proberen deze leegte uit te melken.
Oud 30 januari 2011, 19:51   #95
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Beetje redelijk blijven he. Moet de overheid ruiken wanneer iemand met zelfmoordplannen rondloopt ? Niet zelden wist zelfs de naaste familie van niets.
Ga eens na hoeveel van de zelfmoorden veroorzaakt werden door de druk op het werk. De overheid doet hiertegen niets, terwijl men het probleem terdege kent.
Oud 30 januari 2011, 20:01   #96
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga eens na hoeveel van de zelfmoorden veroorzaakt werden door de druk op het werk. .
Ga jij dat maar na, jij bent degene die de bewering doet, ik hoef niets te staven. Je zult snel merken dat je over zeer, zeer weinig cijfers beschikt inzake de echte redenen voor zelfmoord.

Plus "werkdruk" is een vaag concept. Wat de één amper aankan, is voor de ander een gewone werkdag als een ander.

Sorry dat ik het zeg, en ik wil daarmee met geen stenen gooien, maar sommige mensen kunnen wel niet zo veel aan... noch qua werkdruk, nog qua persoonlijke tegenslagen.
Oud 30 januari 2011, 20:03   #97
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik de discussie naartoe wou trekken (en ik doe het wel eens in een andere draad, misschien, want ik denk dat er weinig antwoord komt) is eerst antwoorden op de vraag waarom er zelfmoorden zijn, en dan zien wat jij kan doen om die oorzaken weg te werken.
Onmogelijk om te beantwoorden, zelfmoorden worden bijna altijd in de privé-sfeer verwerkt en slechts in uitzonderlijke gevallen halen ze eventjes de pers.
Oud 30 januari 2011, 20:24   #98
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Onmogelijk om te beantwoorden, zelfmoorden worden bijna altijd in de privé-sfeer verwerkt en slechts in uitzonderlijke gevallen halen ze eventjes de pers.
Moet iets de pers halen om een uitspraak te kunnen doen?

Zijn er geen andere manieren?

Wij (zelfs de grootste forumzuurpruimen) kennen allemaal mensen rondom ons. De meesten van ons kennen er vrij veel. Een aantal van ons kent vrij veel mensen goed op persoonlijk vlak.

Lijkt mij voldoende informatie om eerst en vooral al uitspraken kunnen doen over hoe mensen zich voelen.
Oud 30 januari 2011, 20:36   #99
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ga jij dat maar na, jij bent degene die de bewering doet, ik hoef niets te staven. Je zult snel merken dat je over zeer, zeer weinig cijfers beschikt inzake de echte redenen voor zelfmoord.

Plus "werkdruk" is een vaag concept. Wat de één amper aankan, is voor de ander een gewone werkdag als een ander.

Sorry dat ik het zeg, en ik wil daarmee met geen stenen gooien, maar sommige mensen kunnen wel niet zo veel aan... noch qua werkdruk, nog qua persoonlijke tegenslagen.
Ik ga je ter vergelijking even de situatie op mijn werk geven : 50 % daarvan gebruikt anti-depressiva. Ik doe geen moeite om het op te zoeken, omdat ik het quasi met zekerheid weet en het is ook al een aantal keren in de media geweest : heel veel mensen dienen op moment anti-depressiva te gebruiken om het hoofd boven water te houden. Zonder anti-depressiva zou het aantal zelfmoorden nog veel hoger liggen. De overheid moet gewoon eens nagaan waarom deze mensen anti-depr. gebruiken en dan kan ze wel degelijk een beleid opstellen. Het is gewoon een feit dat ze daarin niet geïnteresseerd is. Een PV opstellen voor een snelheidsovertreding of verkeer parkeren is veel makkelijker en brengt meer op.

Je tweede opmerking is gewoon belachelijk. Hoe oud ben jij feitelijk ? Wat heb jij zoal meegemaakt ?

Ik ken heel sterke mensen,die door een psychopaat van een baas er op luttele maanden gewoonweg onderuit gehaald worden.

Je opmerkingen zijn gewoonweg onredelijk.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 januari 2011 om 20:38.
Oud 30 januari 2011, 20:39   #100
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet iets de pers halen om een uitspraak te kunnen doen?

Zijn er geen andere manieren?
Je kunt altijd zelf beginnen navragen bij de nabestaanden en zodoende gegevens verzamelen.

Ervan uitgaand dat deze gegevens volledig en correct zijn, kun je, na met duizenden mensen gesproken te hebben, dan een voorzichtige uitspraak doen over de belangrijkste redenen voor zelfmoord.

Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer de werkdruk is, maar eerder maatschappijdruk. Vanaf een bepaalde leeftijd moet iedereen getrouwd zijn, of toch vaste verkering hebben, een huis of appartement hebben, een vaste baan, kinderen, minstens één auto bezitten en twee keer per jaar op vakantie gaan.

Mannen moeten groot en sterk zijn, stoer en toch teder zijn, een goede chauffeur zijn, een lieve papa zijn, een passionele minnaar zijn en handig met hamer en boormachine zijn.

Vrouwen moeten er alsmaar jonger uitzien, stralend uitzien, vruchtbaar zijn, de ideale maten hebben, een lieve mama zijn en dit combineren met voltijds werk.

Ik vergeet trouwens nog tientallen zaken. Sommige mensen bezwijken onder die immense druk, of zijn niet sterk genoeg om zich daar niets van aan te trekken.

Wat je (relatief) veel merkt, is zelfmoord bij mensen bij wie alles voor de wind ging: al het bovenvermelde was in hun bereik, maar als hun partner hen laat stikken, zien ze hun wereld in elkaar storten en raken ze in een eindeloze, depressieve spiraal.

Zoals ik al zei, en daar blijf ik bij, veel mensen kunnen geen tegenslagen meer verwerken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be