Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2011, 01:31   #81
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Bij mijn weten, niet... neen

Het gevaar van die 42 ( nét ietske hoger dacht ik ) is dus hetzelfde maar een hogere temperatuur ( vooral plots en fel, soms zonder enige aanleiding ) is tevens eigen aan baby's en peuters.
Dat maakt dat je kan besluiten dat in doorsnee situaties (dit was er eentje voor zover we dat kunnen opmaken) je voor baby's en peuters vooral moet registreren en zo nodig ingrijpen om die temperatuur ( als ze al te hoog wordt ) te doen dalen.
't is dat ingrijpen waar het soms fout loopt eh. Een ex-collega haar zoontje had laatst steeds stijgende koorts en niks leek te helpen. Hij wou dan nog niet drinken ook, bovendien kotste hij alles meteen uit. Dat is ook een spoedgeval geworden (uitdroging).
Oud 9 februari 2011, 01:32   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Met koorts werkt dat niet zo. Een kind kan drie dagen lang redelijk stabiel zijn en ineens hoge koorts beginnen maken. Soms heb je dat ook niet altijd door. Zeker 's nachts hebben ouders de neiging om te slapen, en het kind al eens even wakker toezicht alleen te laten. Als je dan wakker wordt omdat je baby huilt en merkt dat het plots zeer hoge koorts heeft, dan vind ik het niet raar dat je panikeert en naar de spoed gaat.

De keren dat ik in de spoed geraakt ben (zonder voorafgaand accident maar door ziekte) was ik ook eerst stabiel en had ik ook de huisarts één of meerdere keren op bezoek gehad. Eerste keer: keelontsteking, die plots zodanig kwam opzetten dat ik niet meer kon ademen en slikken. Tweede keer: 'behandelde' eileiderontsteking die eigenlijk een hoogdringende appendicitis bleek (ik heb toen zélf moeten zeggen: dit is geen eileiderontsteking maar een appendicitis en ik ga NU naar de spoed, tegen het advies van m'n huisarts in). Derde keer: van 39° naar 41° in een uur tijd, oorzaak nooit gevonden ondanks een triljoen tests.
"Je moet je eerst laten behandelen" is dan toch een beetje futiel hoor, mensen raken ook echt wel in de spoed ondanks behandeling.
Jaja Nynorsk, dat is allemaal nieuw voor mij en zeer schokkend om te horen dat symptomen kunnen variëren en/of plots kunnen opduiken.

Ik schreef dus dan ook:

Citaat:
Als je symptomen opmerkt bij een baby, ga je dus best naar je huisarts i.p.v. plots 's nachts (geloof ik dat het was?) naar een spoed te hollen omdat de koorts zo sterk gestegen is dat je je zorgen maakt."
En die zin had jij dus duidelijk verkeerdelijk geïnterpreteerd als zijnde

"met een baby van 41,5° ga je niét naar de spoed", wat er helemaal niet stond.

Dank je.

Verder word ik nogal moe van de anekdote-wedstrijd die hier is losgeslagen.
Oud 9 februari 2011, 01:33   #83
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik blijf het evenwel vreemd vinden dat :
1) Men er er bij blijft dat het hier om 41.5 ( blijvende) ging en dan naar de spoed ging
2) Dat men denkt dan beter af te zijn op een spoed dan er zelf wat aan proberen te doen... en bij vaststelling dat het niet lukt aan de alarmbel ( dat is dus ambu of spoed met dié mededeling ) trok
Ik weiger me uit te spreken over dit - individueel - geval.
Maar ik zou niet weten wat te doen mocht zelfs de spoed me niet willen helpen hoor.
Oud 9 februari 2011, 01:34   #84
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus die ouders zijn in fout omdat ze niet sneller naar een andere spoeddienst waren gegaan?
oa... zeg nu zelf... in de veronderstelling dat die 41.5 al dagen lang aanhield is dat het minst wat je kan zeggen.
Voor de rest verwacht ik dan dat eens je daar dan toch komt je dat ook zo uitdrukkelijk stelt ( dat is alvast niet wt uit het artikel blijkt ) ... en bij geen gehoor onmiddellijk conclusies trok ( ook daar wordt er geen gewag van gemaakt in het artikel )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 01:35   #85
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Zelf heb ik ook heel wat vrienden en kennissen die actief zijn in de medische sector, gaande van geneesheren over verpleegkundigen, ambulanciers en para-medici.
Allen hebben ze daarover verhalen die dezelfde lijn aangeven en telkens dezelfde problemen aankaarten, ongeveer degene die jij daar schetst. Maar ook de gevallen �* la (in slecht NL): "dokter moet naar mijn ruk kijken, doet al drie weken zeer, heel lastik". (...) Als patiënt geholpen wordt is het relevant om te weten welk werk hij doet (en of dit samenhangt met het probleem). Steevast wordt er dan geantwoord "werke? ikke ni werke meneer. Ikke ganse dag thuis blijve en veel wandele." (Daarmee ook aangevend dat ze eigenlijk de ganse dag tijd hadden om naar de huisarts te gaan...).
Je begrijpt, ik hoor veel verhalen die de zorgverstrekkenden frustreren en die ook frustrerend zijn om te horen. :-/
Zo'n mensen terug naar huis sturen kan je niet, want dan heb je ruzie met de hele buurt en mag je hopen dat je niet bedreigd wordt en/of je ziekenhuis niet wordt afgebroken. :-/
Jij grapjas.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 01:36   #86
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja Nynorsk, dat is allemaal nieuw voor mij en zeer schokkend om te horen dat symptomen kunnen variëren en/of plots kunnen opduiken.

Ik schreef dus dan ook:

En die zin had jij dus duidelijk verkeerdelijk geïnterpreteerd als zijnde

"met een baby van 41,5° ga je niét naar de spoed", wat er helemaal niet stond.

Dank je.

Je hebt me nog steeds niet overtuigd.
Als het symptoom koorts is:

"Als je koorts opmerkt bij een baby, ga je dus best naar je huisarts i.p.v. plots 's nachts (geloof ik dat het was?) naar een spoed te hollen omdat de koorts tot 41,5° gestegen is."

Ik zie het niet, ik zou zeggen dat je lult.
Oud 9 februari 2011, 01:38   #87
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
oa... zeg nu zelf... in de veronderstelling dat die 41.5 al dagen lang aanhield is dat het minst wat je kan zeggen.
Voor de rest verwacht ik dan dat eens je daar dan toch komt je dat ook zo uitdrukkelijk stelt ( dat is alvast niet wt uit het artikel blijkt ) ... en bij geen gehoor onmiddellijk conclusies trok ( ook daar wordt er geen gewag van gemaakt in het artikel )
maak het nu eens los van dat artikel...
Oud 9 februari 2011, 01:41   #88
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik ook niet, dat het kind in beide ziekenhuizen niet werd opgenomen.

Ik dacht ook dat koorts van +40° sowieso een indicatie was tot opname.
Ook in dat tweede ziekenhuis namen ze m.i. een groot risico door het kind naar huis te sturen met enkel (?) antibiotica en dan te hopen (?) dat deze wel zouden aanslaan (?). Een koortswerend middel toedienen lijkt me dan ook weer het minste.

Het doet me vooral vragen stellen over die temperatuur, door wie die dan wel vastgesteld is, enz. Ook daarover zijn er bijna evenveel versies als er mediabronnen beschikbaar zijn.

Volgens mij wijst dit vooral op één ding: veel aspecten uit dit verhaal ontbreken of zijn verdraaid ...

Moest het verhaal op de één of andere manier die ons onbekend is consistent samenhangen en een waarheidsgetrouwe weergave van feiten zijn, dan vrees ik dat dit signaal nummer zoveel is van overvolle afdelingen in ziekenhuizen... zéker op momenten dat allerlei infecties de ronde doen.

idd klopt... zover had ik het nog niet eens gezien... dankzij al die mist hier.
het preciese pijnpunt dat men hier aankaart ( 41.5 en de arts 'laat' ze maar gewoon naar huis )
1) wordt volledig tegengesproken door die dienst
2) blijkt in het tweede ziekenhuis ( of as de koorts dan toch weer plots gedaald ) plots geen enkel bezwaar meer .... een nieuw antibioticum en de zaak was rond ( terwijl zo'n middel pas de temperatuur gaat laten dalen na verloop van tijd )
Oud 9 februari 2011, 01:45   #89
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is dat ingrijpen waar het soms fout loopt eh. Een ex-collega haar zoontje had laatst steeds stijgende koorts en niks leek te helpen. Hij wou dan nog niet drinken ook, bovendien kotste hij alles meteen uit. Dat is ook een spoedgeval geworden (uitdroging).
Dat kan inderdaad.... op dat moment moet je dan ook aan de alarmbel trekken.
Maar dat is nu net wat ik niet terugvind in dat verhaal.
Oud 9 februari 2011, 01:48   #90
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weiger me uit te spreken over dit - individueel - geval.
Het fijne weten we er inderdaad niet van... staat niet in de weg van toch al inconsistenties aan te kaarten, dacht ik zo
Citaat:
Maar ik zou niet weten wat te doen mocht zelfs de spoed me niet willen helpen hoor.
Wel ... da's een moelijke ... onmiddellijk een ambu bellen van een ander ziekenhuis gezien je al kostbare tijd genoeg verspeeld hebt
Oud 9 februari 2011, 01:50   #91
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maak het nu eens los van dat artikel...
?????
Wat moet ik precies losmaken van het artikel ?
Dat heeft toch maar weinig zin ?
Oud 9 februari 2011, 10:42   #92
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het niet steeds het geval is dat je het zomaar kunt uitzweten of dat het zomaar uitzweten wat ernstigers tot gevolg kan hebben.
Kijk, ... vroeger schreef men voor zowat alles antibiotica voor.
Dat hielp dan in de gevallen waar het werkte ( bacterieel ) en mensen bouwden op dat spul : baat het niet dan schaad het niet (geweldig placebo-effect )
Maar daar is men gelukkig wat van teruggekomen... het schaad inderdaad wel omdat :
1) je er een lui immuunsysteem mee kweekt
en
2) er meer resistente bacteriën mee kweekt.

Je slaat echt wel alles door elkaar hier.
Als jij beweert dat generische middelen 'brol' zouden zijn ( actieve bestanddelen zijn anders net dezelfde ) dan klopt er wat niet.
Ofwel worden die bestanddelen minder goed opgenomen ( dat is patiënt en middel afhankelijk ... ook bij de merknamen )
Ofwel doet het misschien gewoon minder dan aanvankelijk gedacht en speelt hier ook een vorm van placebo-werking bij die merknamen

Die liggen helemaal niet zeer dichtbij 't stuipen... die kunnen eventueel de stuipen krijgen... dat is volkomen wat anders.
Het krijgen van stuipen wordt eerder in de hand gewerkt door een plotse en felle temperatuursverhoging... en dus niet de hoge temperatuur op zich.... 41.5 °C is dus geen indicatie ervoor.
Bovendien is het krijgen van stuipen helemaal geen drama ( is wel erg beangstigend om te zien )

Het feit, dat bij baby's en peuters het makkelijk kan voorkomen dat de temperatuur plotseling tot 40°C en hoger kan pieken , veroorzaakt door vrij onschuldige infecties als verkoudheid, griep of keelontsteking ( er moet toch al wat aan de hand geweest zijn ... denk aan de antibiotica ) en dat de temperatuur gedurende de dag stelselmatig toeneemt ( dat nog versterkt met vermoeidheid, stress,misschien nog lekker warmpjes aangekleed, ed ) is het lange niet verwonderlijk dat die baby daar even 41.5 piekt.
Er is heel veel namaak onder de medicijnen in de handel. Die niet werken.
Maar die via de gewone handel verkocht worden.
Is al uitgebreid aangetoond via undercover reporters.
Apothekers bestellen dat ook hoor.
Oud 9 februari 2011, 11:25   #93
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
de unieke barcode op elk terugbetaald geneesmiddel verhindert dat grotendeels

maar ge moogt altijd wel een bron geven voor deze algemene "wijsheid"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 15:11   #94
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Je hebt me nog steeds niet overtuigd.
Als het symptoom koorts is:

"Als je koorts opmerkt bij een baby, ga je dus best naar je huisarts i.p.v. plots 's nachts (geloof ik dat het was?) naar een spoed te hollen omdat de koorts tot 41,5° gestegen is."

Ik zie het niet, ik zou zeggen dat je lult.
Anders moet je mijn posts gewoon niet meer lezen. Ik begin het namelijk alweer zeer beu te worden dat je me als speldenprik-poppetje gebruikt door je gebruikelijke eh ... we zullen het maar 'eerste-lijns-technieken' noemen zeker? (Bv. me allerlei woorden in de mond te leggen, te doen alsof je mijn standpunt echt niet begrijpt, doen alsof ik achterlijk ben door hier dingen neer te schrijven die kleuters weten en die je neerschrijft alsof je ervan uitgaat dat het nieuws voor me is, ...).
Oud 9 februari 2011, 15:31   #95
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dit hangt af van het ziekenhuis eh. Op de spoed hier zit er tussen de wachtzaal en de spoed alleen een balie. Je moet je daar aanmelden, en als je de aandacht wil vestigen op je probleem kan je alleen op die balie terecht, tenzij je een stormram gaat halen en de deur inbeukt.
De situatie in een Italiaans ziekenhuis is als volgt, ...

Ge komt binnen aan een balie, (zoals in belgie)

Ge wordt getrieerd (zoals in belgie, )

Ge komt in iets terecht dat ge het best kunt vergelijken met de vertrekhal van een station, ... daar wordt iedereen gedropt, ...

daar staan niet alleen sukkelaars die een griepke hebben, ...

nee ook wat vers uit de ambulance komt en waar nog bloed aanhangt,

of die compleet van de wereld zijn wordt daar afgekiept, ...

Als het heel serieus is, wordt ge misschien direct geholpen in de andere gevallen, is het een lijdensweg van wachten, wachten en nog eens wachten, ... en nog eens wachten ,... en nog wat wachten, ...

Als ge sjans hebt, zijt ge daar op een uur of 4 buiten, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 15:38   #96
Groentje-18

Standaard

Citaat:

idd klopt... zover had ik het nog niet eens gezien... dankzij al die mist hier.
het preciese pijnpunt dat men hier aankaart ( 41.5 en de arts 'laat' ze maar gewoon naar huis )
1) wordt volledig tegengesproken door die dienst
2) blijkt in het tweede ziekenhuis ( of as de koorts dan toch weer plots gedaald ) plots geen enkel bezwaar meer .... een nieuw antibioticum en de zaak was rond ( terwijl zo'n middel pas de temperatuur gaat laten dalen na verloop van tijd )
Voil�*.

En dan nog de vraag onder welke omstandigheden die temperatuur is vastgesteld (wie, waar en wanneer)? Eén en al onduidelijkheid. Of men wil ons gewoon doen geloven dat medisch personeel bij een zuigeling die er slecht aan toe is een temperatuur vaststelt van 41.5°C dit gewoon normaal vindt en daarop niet reageert?
Dan hebben we het nog niet over betrouwbaarheid van T°C metingen bij zuigelingen.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe opgeklopt verhalen kunnen worden, zodat niemand er uiteindelijk nog aan uit kan en er totaal verkeerde conclusies uit getrokken worden:

Citaat:
"Mijn zoontje maakte al vier dagen koorts", getuigt de moeder, "en verdroeg de antibiotica niet die de huisarts had voorgeschreven.
-> Betekent dit dat ze het antibiotica geven al snel staakte?
Verdroeg het kind de AB plots niet meer bij het vallen van die avond? Of steeg de temperatuur van het kind toen plots?

Over een talenkwestie wordt daar met geen woord gerept.

Wel kritiek op de arts:

Citaat:
De arts beweerde niets aan het kind te merken en stelde alleen een bloedonderzoek voor. Ze weigerde een grondig onderzoek."
Die arts kan dat toch niet beweren zonder dat kind even te bekijken? Ik vind een bloedonderzoek overigens vrij grondig. Grondiger dan even naar de keel en de oren kijken, want nogmaals: daarmee weet je niét op welke AB dat kindje wèl goed zal reageren. (En is een virale infectie waarop AB sowieso geen vat hebben niet uitgesloten.)

(Bron: Vandaag.be)

Hbvl:

Citaat:
naar het ziekenhuis Sint-Anna Sint-Remi. "Daar stelden ze onmiddellijk een zware keelontsteking en een oorontsteking vast en schreven ze de juiste medicatie voor", aldus de moeder.
Hoe wist zij dat, al op het moment van het voorschrijven?
Misschien was het toch een virus dat ook spontaan was genezen na die 2 dagen.

zorganderstv.be:

Citaat:
"Die sprak geen Nederlands en zeer gebrekkig Frans, en verstond mijn uitleg nauwelijks. Ze weigerde categoriek om antibiotica voor te schrijven en beweerde dat mijn zoon niets mankeerde. Ik bleef aandringen opdat ze hem beter zou onderzoeken, maar ze stelde alleen een bloedonderzoek voor."
Of ze NL spreekt, is dat belangrijk voor een Franstalige vrouw?
Wat gaan we nu krijgen, een Franstalige vrouw die opkomt voor de belangen van de Vlamingen/Nederlandstaligen te Brussel? Dat probleem kaarten de Vlamingen nl. al jaren aan.

Verder weer een nieuw element: ze weigerde antibiotica voor te schrijven. Daarover kon men dan toch duidelijk communiceren, ondanks de gebrekkige talenkennis.

Maar gezien ik in tal van bronnen dus dingen lees als "arts weigerde onderzoek" en "arts stuurde moeder met kind de straat op", terwijl we weten dat het kind ook in ziekenhuis twee niet werd opgenomen maar wandelen werd gestuurd met enkel nieuwe AB, ondanks de hoge temperatuur, leidt dat toch tot de vraag of we die temperatuur (of het hele verhaal) ook niet met een korrel zout moeten nemen.
Oud 9 februari 2011, 15:42   #97
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De situatie in een Italiaans ziekenhuis is als volgt, ...

Ge komt binnen aan een balie, (zoals in belgie)

Ge wordt getrieerd (zoals in belgie, )

Ge komt in iets terecht dat ge het best kunt vergelijken met de vertrekhal van een station, ... daar wordt iedereen gedropt, ...

daar staan niet alleen sukkelaars die een griepke hebben, ...

nee ook wat vers uit de ambulance komt en waar nog bloed aanhangt,

of die compleet van de wereld zijn wordt daar afgekiept, ...

Als het heel serieus is, wordt ge misschien direct geholpen in de andere gevallen, is het een lijdensweg van wachten, wachten en nog eens wachten, ... en nog eens wachten ,... en nog wat wachten, ...

Als ge sjans hebt, zijt ge daar op een uur of 4 buiten, ...
Je vergeet de kwaliteit van de Italiaanse gezondheidszorg te bespreken.

Het is niet omdat in dit land bijna iedereen "dottore" is, dat dat de kwaliteit ten goede komt.
Oud 9 februari 2011, 15:44   #98
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We zijn hier toch niet in China of Afrika?

Serieus, ik dacht dat die Indische medicijnen met variabele recepturen ons land niet binnen geraakten, toch niet bij reguliere apothekers.

Als je via internet koopt, is het een ander verhaal.

Wat niet maakt dat ik me laatst niet wat zorgen maakte toen ik zag dat de verpakking van een medicijn dat ik regelmatig moet slikken totaal veranderd was. :-/
Oud 9 februari 2011, 18:57   #99
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn hier toch niet in China of Afrika?

Serieus, ik dacht dat die Indische medicijnen met variabele recepturen ons land niet binnen geraakten, toch niet bij reguliere apothekers.

Als je via internet koopt, is het een ander verhaal.

Wat niet maakt dat ik me laatst niet wat zorgen maakte toen ik zag dat de verpakking van een medicijn dat ik regelmatig moet slikken totaal veranderd was. :-/
Naïviteit is hier duidelijk een epidemie.
Nagemaakte medicijnen die je zelf ook kunt laten namaken trouwens als je maar eens goed genoeg snuffelt via alibaba.com worden met containers wereldwijd tegelijk verzonden.
En waar denk je dat ze het meeste opbrengen?

* 1/10 van de totale wereldhandel in medicijnen bestaat uit namaak.

* Blijvende groei van de handel in namaakgoederen.

* Geschat wordt dat tegen 2010 wereldwijd één op vijf geneesmiddelen namaak zal zijn.

* Merendeel v. d. onderschepte goederen geproduceerd in Azië en China.

We zijn inmiddels 2011!

# Welke medicijnen

* Het gaat om allerlei soorten geneesmiddelen: tegen kanker, antibiotica, behandeling van hoge bloeddruk, cholersterolverlagende medicijnen , de pil, antimalariamiddelen, aidsmedicijnen, vaccins, Viagra ...

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 februari 2011 om 19:09.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 19:02   #100
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
de unieke barcode op elk terugbetaald geneesmiddel verhindert dat grotendeels

maar ge moogt altijd wel een bron geven voor deze algemene "wijsheid"
Uniek uniek...http://www.slideshare.net/FrederikVO...n-presentation
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be