Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 februari 2011, 00:06   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Hij mag zelfs meer. Hij mag beschikken over het grondgebied waar hij thuis hoort. Hij mag bechikken over de culturele eigenheid van de Vlamingen in Brussel en Wallonië. Hij kan zelfs de franstaligen sociaal-economisch leiden door zijn numerieke, democratische, meerderheid.

Waar heb je schrik van ?
Waarom mag de Vlaming niet in Vlaanderen leven en over zichzelf beschikken?

Ik heb alleszins geen schrik voor de toekomst, het is niet het einde van Vlaanderen dat tegen de muur geschreven staat.
Oud 21 februari 2011, 00:12   #82
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het enige dat er in Belgie nog kan is een federale Vlaamse minderheidsregering die volledig machteloos is. Ik bedoel, dat moet u de laatste jaren toch ook al zijn opgevallen. Waar haal je dat Belgie met een andere grondwet en dergelijke zaken meer die je daar vermeld? Er kan nog niet eens meer een normale regering gevormd worden?

En dan hebben we het niet eens over de financiele katastrofe die er staat aan te komen, we worden Griekenland aan de Noordzee, ik voorspel u dat Belgie dit stadium niet overleefd. Of gaan we blijven bijlenen en uit de Unie stappen?
Lees mijn vorige quote.

Natuurlijk is er niets meer mogelijk in de huidige context. Stap daar uit. We hebben geen normale regering nodig. Zoals je zelf schrijft : Dit onderhandel je niet. Dit doe je gewoon. Om de grendel te verbreken moet je niet ingrijpen maar 'door'-grijpen.

De Belgische Grondwet is waardeloos. Zij wordt door de franstaligen niet gerespecteerd. Zij is ondemocratisch en verwerpelijk. Zij vraagt geen respect en heeft geen moreel gezag.

Als je België inricht op een echt democratische wijze waar de meerderheid het voor het zeggen krijgt, dan zal PS-profitariaat in Wallonië snel aan de kant staan en hebben wij nog een toekomst.

Waar heb je schrik van ?
Oud 21 februari 2011, 00:18   #83
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb alleszins geen schrik voor de toekomst, het is niet het einde van Vlaanderen dat tegen de muur geschreven staat.
De Vlaming mag zich volledig ontplooien op zijn grondgebied, zelfs in Wallonië. Het is het einde van la Belgique dat op de muur geschreven staat. La Belgique waar de minderheid de meerderheid regeert, afperst en elke verandering blokkeert.

Als het de Walen en de franstaligen niet schikt om in een eerlijke democratie te leven dan stappen zij het af. Het huis is van ons.
Oud 21 februari 2011, 07:46   #84
69kk
Partijlid

Standaard VlaWa?

Het probleem met de walen is dat zij liever een federatie met Brussel willen dan met Vlaanderen. Waarom is mij een raadsel. Ze laten zich ringeloren door les Bruxelllois. De bruxellois gebruiken hen om les problèmes de BHV ou le Rand (et les 3 bourgmestres)op te lossen. Alzo blokkeren ze de politieke toestand waar ze nu armer van worden.
Zonder Bruxelles was er al lang een goed draaiende federatie VlaWA zonder haatzaaierij aan beide kanten.
Bruxelles c'est le cancer de la Belgique.
69kk is offline  
Oud 21 februari 2011, 08:25   #85
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Iedereen zit zich maar druk te maken over wat er moet gebeuren met Brussel als België zou splitsen. Dat Vlaanderen dan Brussel zou verliezen.

Ik denk dat de kans dat Vlaanderen Brussel zal verliezen veel groter is wanneer België NIET splitst dan wanneer het WEL splitst, en meer nog dan alleen maar Brussel, want met gans hun faciliteiten politiek hier, zullen de Franstalige echt niet stoppen met gebied in te palmen.

Ik zie Vlaanderen eerder zoals een schip dat slagzij begint te maken. Als je niets doet ga je verzuipen maar perse alles willen redden wordt de ondergang.

Alleen door een gedeelte van de lading op te offeren kan de zaak nog gered worden. Wanneer ge daar niet toe bereid bent, zul je binnen de kortste tijd gans de lading verliezen en zelfs meer nog, ook het schip gaat er op termijn aan moeten geloven.
Heel jouw betoog is er eigenlijk één van machteloosheid en onmacht. Vlaanderen moet verplicht een deel van zijn grondgebied afstoten of anders verzuipt het? Wat is zo'n staat eigenlijk nog waard? Is dat het Vlaanderen dat uit zal gaan van zijn eigen macht en kracht en dat de wereld eens wat zal laten zien?
SDG is offline  
Oud 21 februari 2011, 18:55   #86
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Heel jouw betoog is er eigenlijk één van machteloosheid en onmacht. Vlaanderen moet verplicht een deel van zijn grondgebied afstoten of anders verzuipt het? Wat is zo'n staat eigenlijk nog waard? Is dat het Vlaanderen dat uit zal gaan van zijn eigen macht en kracht en dat de wereld eens wat zal laten zien?
Hoe zie jij het dan? Een België zoals nu met een Vlaanderen dat steeds weer opnieuw compromissen aanvaard die zij eigen ondergang bespoedigen? Of een Zelfstandig Vlaanderen dat van Brussel geen m/m² wil afstaan? Heb je in je tuin misschien een twintigtal Leopard tanks staan om mee ten strijden te trekken, want zonder slag of stoot zal er niets gerealiseerd worden op die wijze en zullen we zonder fout meer en meer verzuipen.
http://www.google.nl/images?as_epq=&...w=1024&bih=551

Laatst gewijzigd door Garry : 21 februari 2011 om 18:56.
Garry is offline  
Oud 22 februari 2011, 04:44   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik zou er niets op tegen hebben, we nemen immers gewoon terug wat van ons is. Jammer genoeg hebben we daar geen leger voor, toch geen dat die naam waard is.
Een soort beleg van Brussel dus, zoals het beleg van Sarajevo. Mooi zo, dat zal de EU, Frankrijk en de rest van de wereld zeer fijn vinden.
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 04:51   #88
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er onafhankelijkheid wordt uitgeroepen dan is dit door het Vlaamse volk, daar horen de Brusselaars bij.

Het is dus niet èèn of andere Belgische abstracte creatie die onafhankelijk wordt, het is het Vlaamse volk.

Je bent echt van oordeel dat de post-Belgische tijdperk bepaald gaat worden aan de Belgische grondwet hè? Dit kan je toch niet ernstig menen?
Gaat U bepalen of Brusselaars daarbij horen, of mogen ze dat misschien zelf bepalen?

Zowiezo, staatskundig gezien bestaat er geen "Vlaams volk", enkel een Vlaams gewest, en Brussel hoort daar niet bij.

Als België uit elkaar valt, dan zijn het de gewestgrenzen die internationaal erkend zullen worden, zo gaat het altijd, ook in Joegoslavië en Tsjechoslovakije. Overigens zou dat voor Vlaanderen nog geen slechte zaak zijn, want ik denk dat de randgemeenten er liever voor zullen kiezen om zich bij Brussel en Wallonië aan te sluiten.

De grenzen van het post-Belgische tijdperk zal bepaald worden door de regionale grenzen die nu reeds bestaan, zo gaat het altijd als een land uiteen valt, lees eens een cursus internationale wetgeving...

U kunt Brussel wel eenzijdig opeisen, U kunt Zeeuws-Vlaanderen eenzijdig opeisen, maar ik vraag me af welk leger je daar voor zult gebruiken...
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 04:54   #89
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgische Grondwet is weinig relevant bij het uitroepen van de onafhankelijkheid of van secessie. Heeft het dan niet meer zin deze Grondwet eenzijdig te wijzigen omdat zij ondemocratisch en onfair is ? De franstaligen en zeker de Brusselaars hebben geen poot om op te staan want zij passen ze zelf niet toe.

Als numerieke meerderheid stel je dan een nieuwe Grondwet voor zonder gewesten en gemeenschappen, een man- een stem, één kieskring, etc... Totaal transparant voor de buitenwereld. Als de Walen en misschien de franstaligen in Brussel deze echte democratie niet wensen dan moeten zij maar secessie plegen.

Anders gezegd: pleeg een parlementaire staatsgreep met als doel l'état Belgo-Flamande en noem het de Belgische Democratische Republiek bij voorbeeld.
Kan niet in de praktijk, dan wordt belgië uitgesloten uit de EU en internationaal geïsoleerd. Zonder grondwet is er ook geen democratie mogelijk.
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 04:56   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse grondgebied. Het Brusselse Hoofdstedelijke gewest is daar niet van uitgesloten, in tegendeel, het is er de hoofdstad van.
?
Lees eerst eens iets over de huidige staatsstructuur in plaats van te zeveren. Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse gemeenschap, maar territoriaal heeft het gewest er geen enkele zeggenschap, enkel betreffende persoonsgebonden materie van oneveer 8% van de Brusselse bevolking...
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 04:59   #91
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maar wel tot Vlaanderen.
Wat is "Vlaanderen"? Vlaanderen is het Vlaams gewest plus de Vlaamse gemeenschap. De Vlaamse gemeenschap heeft zeggenschap over de persoonsgebonden kwesties van ongeveer 8% van de Brusselse bevolking, en geen enkel territoriaal zeggenschap.
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 05:01   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees mijn vorige quote.

Natuurlijk is er niets meer mogelijk in de huidige context. Stap daar uit. We hebben geen normale regering nodig. Zoals je zelf schrijft : Dit onderhandel je niet. Dit doe je gewoon. Om de grendel te verbreken moet je niet ingrijpen maar 'door'-grijpen.

De Belgische Grondwet is waardeloos. Zij wordt door de franstaligen niet gerespecteerd. Zij is ondemocratisch en verwerpelijk. Zij vraagt geen respect en heeft geen moreel gezag.

Als je België inricht op een echt democratische wijze waar de meerderheid het voor het zeggen krijgt, dan zal PS-profitariaat in Wallonië snel aan de kant staan en hebben wij nog een toekomst.

Waar heb je schrik van ?
De grondwet verwerpen kan enkel door een militaire staatsgreep en het afschaffen van de democratie. Het enige land zonder grondwet is Libië.
Het is een recept voor burgeroorlog.
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 05:03   #93
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De wereld eens laten zien, zoals in JoegoslaviË zeker? Daar hebben ze de wereld inderdaad laten zien tot wat radicaal nationalisme in staat is...
tomm is offline  
Oud 22 februari 2011, 11:19   #94
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Wat vreemd. Ik dacht dat ik in het Nederlands schreef toen ik je tot zeker 2 maal toe uit heb gelegd hoe het komt dat Brussel hoofdstad is van Vlaanderen (artikel 137, weet u nog).

Wat zal ik nu proberen? Esperanto? Frans? Russisch? Engels?
Dat Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse gemeenschap is een feit. Maar dat het Vlaamse gewest zijn hoofdstad kiest in een ander gewest, i.c. 1000 Brussel heeft zelfs de Vlaamse kamer van de raad van state ongrondwettelijk verklaard.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 11:30   #95
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen. Vlaanderen is de som van het Vlaams en Brussels gewest. Alé tis te zeggen, de stad Brussel behoort gewoon tot Vlaanderen net zoals Gent en Antwerpen tot Vlaanderen behoren.

ik denk dat ge u vergist en dat Vlaanderen bij Brussel hoort.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 11:35   #96
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat Brusselaars voelen is weinig belangrijk.

Als Belgie stopt dan ligt Brussel als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen.

En het "jamaar, wij spreken Frans dus wij zijn baas" zal niet opgaan.

U bent toch niet zo iemand die denkt dat hij het post belgische tijdperk gaat inrichten aan de hand van de Belgische grondwet?

Als ik dit lees stevenen wij af op een oorlog.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 11:45   #97
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Is het ondenkbaar dat die straks van de Brusselaars wél mee mogen beslissen over de toekomst van 'hun' gewest? Of eerder onbespreekbaar?
Dat zou uiteraard wenselijk zijn, maar ik zie dat niet gebeuren. De splitsing van het land zal nl. op federaal niveau afgehandeld moeten worden en daar hebben de Brusselaars niet al te veel in de pap te brokken vrees ik.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 11:50   #98
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is voor niets nodig indien je de baas bent in België. Zorg dat de nummerieke , democratische, meerderheid het voor het zeggen krijgt . Dan kan je alle Vlaamse verzuchtingen waar maken. Is dat niet het doel ?

Als de Belgische Grondwet hiervoor in de weg staat dan schuif je ze terzijde en maak een andere. Ook zonder rekening te houden met de huidige Grondwet. In België kan dit. België deed dit reeds met invoering van het enkelvoudig stemrecht.
Ik ben het met je eens dat dit in theorie op federaal niveau zou kunnen. We nemen een wit blad en beginnen opnieuw. Maar Vlaanderen alleen kan zoiets niet.

Laatst gewijzigd door speurneus : 22 februari 2011 om 11:51.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 12:02   #99
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Leg mij eens uit in welke mate de Vlaming in een onafhankelijk Vlaanderen meer zelfbeschikkingsrecht zou hebben dan vandaag. Jij vergeet blijkbaar dat wij in een geglobaliseerde wereld leven en lid zijn van de EU die meer en meer de regels in landen en regio's bepaald.
speurneus is offline  
Oud 22 februari 2011, 12:14   #100
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Hoe zie jij het dan? Een België zoals nu met een Vlaanderen dat steeds weer opnieuw compromissen aanvaard die zij eigen ondergang bespoedigen? h=551[/url]
Dus volgens jou zijn compromissen oneerbaar.Ken jij één politiek niveau in dit land of in een ander (democratisch) land waar het sluiten van compromissen geen dagelijkse soep is? Heb jij er al eens bij stilgestaan hoeveel compromissen jij wekelijks in je gezin maakt, of ben jij misschien een alleenheerser thuis.
Blijkbaar besef jij niet dat zonder compromissen wij regelrecht afstevenen naar een onleefbare wereld.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be