Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 februari 2011, 22:29   #81
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dát is daarentegen wel zeldzaam.
Juist, maar ik kreeg dan ook nooit veel punten van de profs.

Merkwaardig debat is dat, waar de gemiddelde opleiding van de kiezers van bepaalde partijen onder de loep worden genomen.Als zuiver sociologisch onderzoek is daar niets verkeerd mee. Maar in de praktijk is de implicatie dan bepaalde partijen minder opgeleide of minder intelligente kiezers hebben. En bijgevolg misschien wel opvattingen hebben die stoelen op onwetendheid of gebrek aan informatie.

Ik wantrouw die studies. Nog meer wantrouw ik de gevolgtrekkingen.
Helias is offline  
Oud 18 februari 2011, 22:42   #82
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht

Merkwaardig debat is dat, waar de gemiddelde opleiding van de kiezers van bepaalde partijen onder de loep worden genomen.Als zuiver sociologisch onderzoek is daar niets verkeerd mee. Maar in de praktijk is de implicatie dan bepaalde partijen minder opgeleide of minder intelligente kiezers hebben. En bijgevolg misschien wel opvattingen hebben die stoelen op onwetendheid of gebrek aan informatie.

Participatiestudies en dergelijke vormen het raakvlak tussen sociologie en politicologie. Zeer interessant, heb vorig semester het vak Politieke Sociologie gehad waarbij dit aan bod kwam, o.a. vanuit Amerikaans perspectief. Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op de gevolgtrekkingen, maar met de data op zich is niets mis.

Wat Vlaanderen betreft is het Vlaams Belang inderdaad niet erg populair bij studenten, en voor de traditionele partijen bestaat ook weinig enthousiasme. De PVDA/Comac daarentegen is zo oververtegenwoordigd dat het belachelijk is, en Groen! en de N-VA doen het ook relatief goed bij deze groep. Natuurlijk beschikken hoogopgeleiden wel over een meer uitgebreide politieke kennis/interesse, maar de populariteit van de PVDA wijst erop dat dat gepaard kan gaan met wereldvreemdheid en ideologische verstarring. Vergeet niet dat veel Westerse 'intellectuelen' dweepten met de Sovjet-Unie ten tijde van Stalin, waar toen miljoenen en miljoenen mensen geëxecuteerd werden of omkwamen in de kampen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 18 februari 2011, 22:55   #83
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Participatiestudies en dergelijke vormen het raakvlak tussen sociologie en politicologie. Zeer interessant, heb vorig semester het vak Politieke Sociologie gehad waarbij dit aan bod kwam, o.a. vanuit Amerikaans perspectief. Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op de gevolgtrekkingen, maar met de data op zich is niets mis.

Wat Vlaanderen betreft is het Vlaams Belang inderdaad niet erg populair bij studenten, en voor de traditionele partijen bestaat ook weinig enthousiasme. De PVDA/Comac daarentegen is zo oververtegenwoordigd dat het belachelijk is, en Groen! en de N-VA doen het ook relatief goed bij deze groep. Natuurlijk beschikken hoogopgeleiden wel over een meer uitgebreide politieke kennis/interesse, maar de populariteit van de PVDA wijst erop dat dat gepaard kan gaan met wereldvreemdheid en ideologische verstarring. Vergeet niet dat veel Westerse 'intellectuelen' dweepten met de Sovjet-Unie ten tijde van Stalin, waar toen miljoenen en miljoenen mensen geëxecuteerd werden of omkwamen in de kampen.
Heel juist, waarde Vlaanderen Boven. Knappe post.

Het probleem met intellectuelen is vaak hun afstand van sociale realiteit. De enige "proletariër" die Marx bv persoonlijk kende was zijn meid. Geen wonder PVDA'ers, bijna steeds zonen en dochters van welstellende gezinnen, en opgeleid in katholieke college's, zijn abstracte theorieën geweldig vinden.

Het is een mythe dat opleiding leidt tot gematigde en gebalanceerde meningen en dat onwetendheid zou leiden tot extremisme. In de praktijk is het omgekeerde het geval.
Helias is offline  
Oud 18 februari 2011, 23:30   #84
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Waarom?
Voor één keer dat er een vlaamse politieker is die niet direkt de broek op de enkels laat zakken?Voor één keer dat er een vlaamse politieker is die niet toehapt en "compromissen" sluit, hem grootmoedig door het franstalig politiek spectrum aangeboden (bevolen) wordt?
Of is het omdat jullie bang worden dat er meer zijn voorbeeld zouden durven volgen?

Fuck, alleen al omdat hij er in geslaagd is om jullie groen te doen schijten verdient hij een standbeeld.
Maar dat is het hem juist...
Henrike is een PS'er,en de roze strik en de zatte Daerden zijn nét zoals middelvinger Onkelinx zijn grote idolen,zeg maar goden....

Het feit dat die er hélemaal niets van bakken is zijn allergrootste frustratie...

Dat Vlaams boerke én frietliefhebber De Wever wil maar niet plooien voor het ancien regime du belgique francofone....

Stel je voor,nog nooit vertoond in den belziek....

En Henrike is er écht ziek van....
Svennies is offline  
Oud 18 februari 2011, 23:31   #85
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Stel je voor,nog nooit vertoond in den belziek....

En Henrike is er écht ziek van....
daiwa is offline  
Oud 18 februari 2011, 23:49   #86
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees dat Olijke Bart momentum gaat verliezen en dan is het terug de berg af met klikken en klakken.
U bent een visionair mijn beste....

U doet mij steeds denken aan die andere grote visionair van deze eeuw...

die stelde ook het volgende "there are no americans in bagdad"

Laatst gewijzigd door Svennies : 19 februari 2011 om 00:03.
Svennies is offline  
Oud 19 februari 2011, 00:59   #87
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht

Uiteraard dat zou iedere mens moeten doen maar blijkbaar nog steeds kijkt men op naar de zogenaamde hoger opgeleiden en neer op de lagere of niet "opgeleiden".
Terwijl dat "opgeleid" zijn eigenlijk enkel maar soort van kennis-dumpen is en indoctrinatie van de naar de hand gezette realiteit (omschreven als 'het systeem') die men zo van generatie op generatie overdraagt.
En niemand of te weinig mensen willen die gemakzuchtige cirkel doorbreken; of men vaart er persoonlijk wel bij of men schuwd het buiten de voorgedefinieerde kaders denken en de daarbij horende verantwoordelijkheid en zelfs gans andere manier van samenleven.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 19 februari 2011, 09:38   #88
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik geef NV.A mandatarissen de schuld met op kop Olijke Bart.
Ik heb een hartsgrondige hekel aan extremisme en fanatisme, twee zaken waar u zich zonder verpinken noch blozen blijft aan schuldig maken. Nergens geeft u in uw reacties blijk van een gezonde kritische geest, enkel van een blinde afkeer van personen, eerder nog dan van ideeën.

Bovendien moet u toch nog maar eens duidelijk maken waarom de traditionele partijen volgens u die boemannen van de N-VA (geen puntje, maar een koppelteken) nog niet aan de kant hebben geschoven. Waarop wacht men om te starten met dat goed bestuur? N-VA heeft "maar" zo'n 17% van de stemmen gehaald. Waarop wacht men?
den ambetantsten is offline  
Oud 19 februari 2011, 09:40   #89
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik heb een hartsgrondige hekel aan extremisme en fanatisme, twee zaken waar u zich zonder verpinken noch blozen blijft aan schuldig maken. Nergens geeft u in uw reacties blijk van een gezonde kritische geest, enkel van een blinde afkeer van personen, eerder nog dan van ideeën.

Bovendien moet u toch nog maar eens duidelijk maken waarom de traditionele partijen volgens u die boemannen van de N-VA (geen puntje, maar een koppelteken) nog niet aan de kant hebben geschoven. Waarop wacht men om te starten met dat goed bestuur? N-VA heeft "maar" zo'n 17% van de stemmen gehaald. Waarop wacht men?
Als NV.A bevolkt zou zijn met een gezonde geest dan had men echt ernaar gestreefd een akkoord te bereiken.
Henri1 is offline  
Oud 19 februari 2011, 09:54   #90
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als NV.A bevolkt zou zijn met een gezonde geest dan had men echt ernaar gestreefd een akkoord te bereiken.
De N-VA (nog steeds geen punt, maar gewoon een koppelteken tussen N en V) is en blijft dus de enige schuldige volgens u. Bizar. Zelfs de sp.a (hier dus wel een puntje tussen p en a, geen koppelteken dit keer maar wel kleine letters), die moeilijk verdacht kan worden van overdreven sympathie voor de N-VA (en streepke vee aa), gaf na het afwijzen van de nota-VDL al aan dat op zijn minst ook de goede vrienden van de PS (noch punt noch koppelteken) niet echt veel inspanningen hadden geleverd om tot een akkoord te komen. Mevrouw Gennez had het zelfs over "hysterie" en "vingernagels verliezen" om duidelijk te maken hoe Franstalig België reageerde op stappen naar een staatshervorming.
U is het zelfs niet eens te doen om België. U komt hier een partizaan verhaaltje vertellen dat veel gelijkenissen vertoont met het middelvingertje van mevrouw Onkelinx. Fanatisme... ik moet het niet!
Oud 19 februari 2011, 10:55   #91
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als PS bevolkt zou zijn met een gezonde geest dan had men echt ernaar gestreefd een akkoord te bereiken.
Oud 19 februari 2011, 11:04   #92
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Di Rupo stelde zich al van in het begin erg constructief op.
Maar u hebt gelijk, niet alleen NVA is schuldig, iedereen aan tafel is in hetzelfde bedje ziek. Maar de NVA spant de kroon inzake comedie spelen.
Henri1 is offline  
Oud 19 februari 2011, 12:16   #93
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar de NVA spant de kroon inzake comedie spelen.
I rest my case
Kaal is offline  
Oud 19 februari 2011, 12:20   #94
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Niet De Wever... de hele politiek klasse;

Citaat:
Beste volksvertegenwoordiger,
Ik snap dat het vormen van een regering én tegelijkertijd een nieuwe staatshervorming tot stand brengen een complexe zaak is. En ik snap ook dat je daar best je tijd voor neemt. Maar het is nu welletjes geweest.
Het moment is aangebroken om te beseffen dat het vormen van een regering en het krachtdadig besturen van ons land belangrijker zijn dan het been stijf houden om vooral de steun van de achterban niet te verliezen. Ook rustig achteruit leunen alsof er geen hervormingen nodig zijn is schuldig verzuim. Het wordt tijd dat u bewijst dat u het wél kunt, dat u uw pleinvrees kan overwinnen op weg naar het compromis.
Het lijkt wel alsof u (en bij uitbreiding uw partij) de verontwaardiging van de vele burgerinitiatieven die de kop hebben opgestoken amper heeft begrepen. In de pers vonden politici dat al die initiatieven nogal weinig inhoud hadden of dat het slechts de stem zou zijn van een kleine groep mensen uit onze samenleving. Nochtans schijnen bijna 150.000 kampeerders op www.camping16.be daar anders over te denken. Ook de 40.000 betogers van de SHAME- beweging, de aanwas van baarden aller landen en de initiatieven vanuit ondermeer de culturele wereld wijzen op het tegendeel.
Niet alleen kost deze lange formatie ons bakken geld, ook moeten we wachten op een krachtdadig socio-economisch beleid. De ratingbureaus hebben al aangekondigd dat onze kredietwaardigheid naar beneden toe zal worden aangepast. De vele Belgen die een lening afgesloten hebben voelen nu al het verschil. U speelt dus met onze centen.
De betoging en andere initiatieven zijn geen laatste opflakkering van ‘la Belgique �* papa’ maar een uiting van bezorgdheid van burgers die geen andere manier hebben om dit te uiten. Mensen die niet per sé emotioneel aan Vlaanderen, Wallonië of België zijn verknocht, maar gewoonweg een land willen dat efficiënt wordt bestuurd. Ik geloof dat een hervorming van het land nodig is. Zo zijn een federale kieskring, een hervormd Brussels Hoofdstedelijk Gewest of samenvallende verkiezingen, voorstellen die belangrijk lijken in een discussie over de toekomst van het land maar die te weinig aan bod komen in de gevoerde besprekingen.
Dit land heeft vooral nood aan mensen die oplossingen zoeken in plaats van problemen te creëren, mensen die onze welvaart en onze toekomst vrijwaren. En mocht u daar niet in slagen, dan vraag ik u uw dotatie terug te storten. Dat lijkt me niet meer dan normaal.
Neem deze boodschap ter harte, wandel ermee naar uw partijhoofdkwartier en zeg daar dat we het menen. U heeft nog 62 dagen.
Met vriendelijke groeten, Een bezorgde burger

*
Art 15quater §1. Alle partijen hebben recht op een bijkomende dotatie, ten belopen van een zesde van de dotatie die ze al kregen overeenkomstig de eerste drie leden van artikel 15, wanneer binnen de 50 dagen door de koning de ministers zijn benoemd (bonus). Wanneer de formatie niet slaagt binnen de 50 dagen loopt de extra bijdrage gradueel af tot op het moment dat de 100 dagen zijn bereikt. Hierna betalen de partijen aan hetzelfde tempo hun eigenlijke dotatie (overeenkomstig de eerste drie leden van artikel 15) terug tot op het moment dat de koning de ministers benoemt, of tot op het moment dat het parlement zichzelf ontbindt en nieuwe verkiezingen uitschrijft (malus). De eigen dotatie kan zo tot maximaal de helft teruglopen.
§2. Wanneer de regering zou vallen zonder dat er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven start de curve op het punt waar ze voor de regeringsvorming was gestopt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.

Laatst gewijzigd door largo_w : 19 februari 2011 om 12:20.
largo_w is offline  
Oud 19 februari 2011, 12:23   #95
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals de "helden" van 1830 naar een redelijk akkoord hebben gestreefd?
Oud 19 februari 2011, 12:33   #96
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar u hebt gelijk, niet alleen NVA is schuldig, iedereen aan tafel is in hetzelfde bedje ziek. Maar de NVA spant de kroon inzake comedie spelen.
In het begin vond ik je nog wel een komiek, altijd absurde grappen vertellen en met surrealistische voorstellen komen (of nee, dat was De Krijger), maar tegenwoordig is het pure nonsens die zelfs een sos amper durft te vertellen, eentje die bij zijn volle verstand is toch.

U lijkt wel volgestouwd met dictatoriale propaganda die u op elk mogelijk moment op dit forum tracht te verspreiden. Wat natuurlijk totale nonsens ons want geen enkel redelijk mens op dit forum gelooft die kul. Ik erger me er gewoon aan, omdat er geen één zinnig argument in staat. Er valt niet eens een discussie over aan te gaan, dat kan bv. solidarnosc nog wel.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 19 februari 2011 om 12:34.
poekieJ is offline  
Oud 19 februari 2011, 12:46   #97
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist.
Men mocht zelf de wijze kiezen zolang de Walen maar meer kregen en de Vlamen bespaarden.
Bobke is offline  
Oud 19 februari 2011, 13:07   #98
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bijna juist! Nu nog juist een koppelteken tussen de N en de V en alvast dat deel van uw typwerk is foutloos. Let wel, dan heb ik het enkel over de vorm. De inhoud daar ga ik niet meer op in wegens pure hypocrisie van iemand die (hopelijk voor zichzelf) een partijcreatuur van de slechte soort is.

Wat stoort u aan die komedie trouwens? Het feit dat daardoor de PS een spiegel krijgt voorgehouden?
Oud 19 februari 2011, 14:29   #99
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Bijna juist! Nu nog juist een koppelteken tussen de N en de V en alvast dat deel van uw typwerk is foutloos. Let wel, dan heb ik het enkel over de vorm. De inhoud daar ga ik niet meer op in wegens pure hypocrisie van iemand die (hopelijk voor zichzelf) een partijcreatuur van de slechte soort is.

Wat stoort u aan die komedie trouwens? Het feit dat daardoor de PS een spiegel krijgt voorgehouden?

Nope, hoe langer die charade duurt hoe meer geld het de burger zal kosten om het gelag van laattijdig bestuur te betalen.
Henri1 is offline  
Oud 19 februari 2011, 15:00   #100
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope, hoe langer die charade duurt hoe meer geld het de burger zal kosten om het gelag van laattijdig bestuur te betalen.
Voor de Vlamingen zal deze 'charade' hoe dan ook minder kosten dan een regering Di-Rupo.

Bovendien, na 2014 gaan de tranfers stoppen, als jullie Belgicisten zo door gaan (Go De Gucht!). Dus dan mag het nu zelfs bakken geld kosten, het wordt (voor ons weliswaar, voor jullie in Walenland wordt het een deluge double, natuurlijk, maar dat zal ons worst wezen - voor jullie boomschors) toch dikke winst.

Trouwens, dat de meeste nationalisten helemaal geen schrik hebben dat de N-VA in de oppositie gemoffeld wordt zou u toch tot nadenken moeten aanzetten... als wij dat goed vinden is het onwaarschijnlijk dat het positief zal uitdraaien voor uw Belziek...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be