Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2011, 22:30   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Maar als je vanuit welbepaalde Vlaams-nationalistische kringen steevast te horen krijgt dat Belgicisme een linkse ideologie is - wat is er bv. links aan de BUB? - help je anderzijds uiteraard wel zelf om die perceptie te creëeren.
Ik vind aan België niets 'links' of 'rechts'; wel een staat die gewoon niet functioneert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 23:40   #82
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Ja, dat horen we tegenwoordig wel vaker. Leg 'ns even uit w�*t er niet werkt?
Tommie7000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 00:00   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie7000 Bekijk bericht
Wat had u gedacht van "een regering vormen"? Of gelooft u me daarover ook al niet?
Oud 23 februari 2011, 08:37   #84
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de grondwet respecteren?
(bij gebrek aan bovenstaande) de grondwet aanpassen?
afspraken tussen bevolkingsgroepen naleven?
overheden die verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen beleid?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 13:56   #85
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat had u gedacht van "een regering vormen"? Of gelooft u me daarover ook al niet?
Ik zei niet dat ik je niet geloof. Ik vroeg je je standpunt met voorbeelden te illustreren. Je defensieve houding is dus niet nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
de grondwet respecteren?
(bij gebrek aan bovenstaande) de grondwet aanpassen?
afspraken tussen bevolkingsgroepen naleven?
overheden die verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen beleid?
Afspraken en wetten zijn nu eenmaal het voorwerp van permanente evaluatie. Ze vormen vaker wel dan niet de inzet van onderhandelingen, zelfs ruzie. Zoiets heet politiek. Ik onderschrijf dat de organisatie van onze staat ridicuul complex is, maar gebakkelei verwarren met structureel falen, is het wezen van het democratisch proces miskennen.
Oud 23 februari 2011, 14:48   #86
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Luc Tuymans vandaag in DS-online:

Citaat:
'Bart De Wever gevaarlijker noemen dan het Vlaams Belang was niet mijn meest gelukkige uitspraak. Maar goed. Ik was drie weken non stop geïnterviewd. Dan zegt een mens al eens iets ongenuanceerds.'
Toch blijkt ook deze Belgicist zijn "argumenten" pro Belgica niet te kunnen verkopen zonder scheldwoorden:

Citaat:
'Ik blijf me wel verzetten tegen de separatistische logica van de N-VA. We moeten dit land hervormen, maar we mogen het niet in twee delen. Economisch staan we aan de fucking wereldtop. Vanwaar toch dat idee dat we tekort gedaan worden? '
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=UN36MSOH

Met Luc zou ik willen vragen: "Vanwaar toch die nood van de Belgicisten om steeds maar weer coole scheldwoordjes te gebruiken?"
Oud 23 februari 2011, 14:49   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei niet dat ik je niet geloof. Ik vroeg je je standpunt met voorbeelden te illustreren. Je defensieve houding is dus niet nodig.
Wel, de regeringsvorming is toch het mooiste voorbeeld, of niet soms?!
Oud 23 februari 2011, 15:06   #88
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wel, de regeringsvorming is toch het mooiste voorbeeld, of niet soms?!
Alleen als je die als een pars pro toto beschouwt, wat, gezien het feit dat de rest van 's lands geledingen gewoon blijven doordraaien, niet in overeenstemming is met de realiteit.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het uitblijven van een volwaardige regering me niet ergert.
Oud 24 februari 2011, 06:30   #89
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Alleen als je die als een pars pro toto beschouwt, wat, gezien het feit dat de rest van 's lands geledingen gewoon blijven doordraaien, niet in overeenstemming is met de realiteit.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het uitblijven van een volwaardige regering me niet ergert.
De rest van 's lands geledingen? De gewestregeringen dus? Dan kunnen we best voort zonder federale "lichamen". Quod erat demonstrandun...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 10:07   #90
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Daar valt wat voor te zeggen. Vlaanderen k�*n zichzelf besturen, zoveel is zeker, maar wat met onze economische situatie na de onafhankelijkheid? Iemand een prognose?
Oud 24 februari 2011, 11:19   #91
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar valt wat voor te zeggen. Vlaanderen k�*n zichzelf besturen, zoveel is zeker, maar wat met onze economische situatie na de onafhankelijkheid? Iemand een prognose?
Vlaanderen bespaart 12 miljard ontwikkelingshulp die kan worden geinvesteerd in de eigen economie, samenleving en wordt als gevolg daarvan een betere plaats voor iedereen.

Wallonië realiseert zich dat ze werk moet maken van de eigen ontwikkeling, zet de schouders eronder en wordt een betere plaats voor iedereen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 13:26   #92
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië realiseert zich dat ze werk moet maken van de eigen ontwikkeling, zet de schouders eronder en wordt een betere plaats voor iedereen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6N36OHN4
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 13:59   #93
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen bespaart 12 miljard ontwikkelingshulp die kan worden geinvesteerd in de eigen economie, samenleving en wordt als gevolg daarvan een betere plaats voor iedereen.
Van dat geld dat bespaart wordt gaat de burger geen ct terugzien en de burger zal meer mogen betalen. Voorts gaan erna de provinciën ruziemaken wie het meest autonomie gaat krijgen omdat sommige provincies meer werkzoekenden gaan hebben als anderen ... Een betere plaats?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 20:52   #94
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hm. En wat met het feit dat Vlaanderen een fonkelnieuwe staat zal zijn? Die zich buiten de EU zal bevinden? Hm. Even kijken ... Geen ruggensteun van de monetaire unie, wél een torenhoge staatsschuld. Betalen met euro's? Kan niet, wel met de nieuwe munt. Zwakke munt, heel zwak. Speculatie tegen Vlaanderen. Jobverlies. Koopkracht daalt. Mensen worden ontslagen.

Tenzij, uiteraard, Vlaanderen vooraf wat regelt met Europa én Wallonië (dat gewoon België blijft). Onderhandelingspositie: die van een muis onder een schoenhak.

Laatst gewijzigd door Tommie7000 : 24 februari 2011 om 20:52.
Oud 24 februari 2011, 21:03   #95
Shadowke

Standaard

Citaat:
Hm. En wat met het feit dat Vlaanderen een fonkelnieuwe staat zal zijn? Die zich buiten de EU zal bevinden? Hm. Even kijken ... Geen ruggensteun van de monetaire unie, wél een torenhoge staatsschuld. Betalen met euro's? Kan niet, wel met de nieuwe munt. Zwakke munt, heel zwak. Speculatie tegen Vlaanderen. Jobverlies. Koopkracht daalt. Mensen worden ontslagen.

Tenzij, uiteraard, Vlaanderen vooraf wat regelt met Europa én Wallonië (dat gewoon België blijft). Onderhandelingspositie: die van een muis onder een schoenhak.
je droomt luidop.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:12   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is al eerder in een tv-reportage uit de doeken gedaan dat dit helemaal niet het geval zal zijn, zelfs niet als het op voorhand niet ten gronde hierover heeft onderhandeld. Het is ook niet zeker dat in zo'n scenario de naam "België" overgaat op Wallonië (al dan niet met Brussel erbij).
Oud 24 februari 2011, 21:18   #97
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Van dat geld dat bespaart wordt gaat de burger geen ct terugzien en de burger zal meer mogen betalen.
Gaat Bart de Wever dat dan allemaal op geheime rekeningen in Zwitserland plaatsen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Voorts gaan erna de provinciën ruziemaken wie het meest autonomie gaat krijgen omdat sommige provincies meer werkzoekenden gaan hebben als anderen ... Een betere plaats?
Met werkloosheidscijfers van rond de 5% (anders gezegd: frictiewerkloosheid) gaan ze niet veel ruzie te maken hebben.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:21   #98
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je begrijpt er niet veel van he? Niemand gaat Vlaanderen uit de EU of de EMU houden. Om de heel eenvoudige reden dat het wel eens het einde van de EMU zelf zal betekenen. Denk eens aan de enorme verliezen die BNP-Paribas, Dexia, Axa gaan lijden! Dat sleurt de complete Franse economie mee in de afgrond. En wat volgt dan, al eens over nagedacht? Wees dus maar gerust dat ze alles zullen doen om de splitsing van België snel en ordentelijk te helpen organiseren.
Oud 24 februari 2011, 21:22   #99
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er is nog een gigantische achterstand goed te maken. 20 jaar geen enkele controle doen en dan trots uitpakken met het feit dat je bij de controles iemand hebt kunnen pakken, je moet het maar verkocht krijgen!
Oud 24 februari 2011, 21:42   #100
Tommie7000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je begrijpt er niet veel van he?
Denk om je toon; ik dacht gewoon hardop na. Mag het?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niemand gaat Vlaanderen uit de EU of de EMU houden. Om de heel eenvoudige reden dat het wel eens het einde van de EMU zelf zal betekenen. Denk eens aan de enorme verliezen die BNP-Paribas, Dexia, Axa gaan lijden! Dat sleurt de complete Franse economie mee in de afgrond.
Leg 'ns even uit?

Citaat:
Er is al eerder in een tv-reportage (...)
Welke?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be