![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan met de beste wil van de wereld niet anders dan Ke Nan blijven zien als Turk. Dat staat op zich geheel los van integratie in een vlaamse samenleving - ik denk dat Ke Nan, op basis van wat ik van hem weet, méér geïntegreerd is in de samenleving dan ik. Ik mag wonen waar ik wil, ik ga me altijd Vlaming voelen hoor. Dat wil niet zeggen dat ik me thuis voel in die andere omgeving, of dat ook niet als een stuk van mezelf beschouw. Ik heb nog nooit in het buitenland gewoond maar ben wel jaren naar dezelfde plaats op vakantie geweest en ik voelde me daar ook mee verbonden. Mocht ik daar effectief wonen zou ik dat meteen als een deel van mij beschouwen. Maar ik ben ook dan nog steeds Vlaming en ze gaan me daar ook voor eeuwig en altijd als Vlaming (of Belg) beschouwen. Een andere identiteit hebben dan een Vlaamse betekent ook niet dat je je in het geheel afzet tegen een vlaamse/belgische identiteit. Dat d�*t soms wel gebeurd is echt niet omdat mensen ooit een andere taal dan NL geleerd hebben. Die 'vlaamse' of 'belgische' identiteit is ook geen eenheidsworst eh, de meeste mensen zetten zich ook wel af tegen bepaalde aspecten van de cultuur hier.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't is ook vrij zinloos om éérst taal te eisen voor er op enige andere wijze mag geïntegreerd worden. Ik heb een poolse vriendin die nog niet zo goed NL spreekt en haar theorie-examen voor het rijbewijs in het pools gaat afleggen. Het lukt haar (nog) niet om het examen in het NL af te leggen. Kunnen autorijden en ook eens haar dochter ergens naartoe brengen en zelf om de grote boodschappen kunnen gaan gaat haar allicht meer kansen geven om hier effectief helemaal te integreren ipv thuis zitten en eens met de fiets naar de lokale bakker te kunnen gaan eh.
![]() |
![]() |
#84 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
http://www.vrtfansite.be/biografie_t...d=168&letter=P Probleem is wel dat mensen uit Arabische landen veel moeilijker integreren dan bv mensen uit andere Europese landen, het cultuurverschil is ook veel groter: In Europa kan je bijna zeggen dat wij min of meer dezelfde westerse waarden hebben, zeker als je onze landen vergelijkt met Arabische landen. Ook Turkije dat veelal onterecht als een Westers land wordt aanzien is dat nog altijd niet: De betekenis van woorden zoals "Persvrijheid", "Mensenrechten", ... is daar nog niet zo goed doorgedrongen als in landen zoals Denemarken bv. In Europa hoor je ook minder dat Jezus boven de wet staat (wat nog eens duidelijk is gemaakt na de recente schandalen in de kerk), terwijl in Arabische landen Mohammed (= de islam) de wet is. Het is ook veel moeilijker om het verschil tussen moskee en staat uit te leggen aan die mensen, gezien hun voormalige leiders "Allah" als de reden van hun heerschappij hebben genoemd (zoals in Marroko bv). Citaat:
Het feit dat ze jouw vriendin is kan wss alleen omdat ze een beetje nederlands kan, anders had je ze wss zelfs niet gekend. Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 2 april 2011 om 16:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ze door het feit dat ze geen auto kan/mag besturen, verplicht word naar de plaatselijke bakker en kruidenier te gaan en verhinderd word om in een grootwarenhuis te gaan shoppen, is dat juist een manier om haar beter te laten integeren. Het is totaal verkeerd om haar een rijexamen te laten afleggen in de taal van haar thuisland, want het ontneemt haar de noodzaak op de taal van hier te leren. En ja, er is niets verkeerd aan om de mensen te verplichten eerst de taal van hier te leren voor ze hier een behandeling tegen kanker kunnen krijgen. Het zijn immers wel de mensen hier die moeten opdraaien voor de kosten van haar behandeling, dus die mensen hebben het recht om respect voor hun cultuur en taal te eisen of anders hun geldbeugel dicht te houden en de kankerpatiënt door te sturen naar een ziekhuis waar haar/zijn taal de streektaal is. Onze artsen en verpleegkundigen hebben immers ook het recht hun moedertaal te gebruiken en kunnen niet verplicht worden om elke taal van elke inwijkeling die weigert onze taal te leren te gaan aanleren om de patienten toch maar te kunnen helpen. Jou vriendin kent waarschijnlijk wel Engels en/of Duits, het is dus niet te veel gevraagd om te taal van de streek waar ze woont te leren. Als ik in Polen ga wonen, dan moet ik ook Pools leren, of ik krijg er zelfs nog geen brood bij de bakker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als uw partner samen met een vriend de bovenverdieping aan 't verbouwen is en ze hebben om verder te kunnen iets nodig van den hubo moet de partner er zélf om rijden ipv dat zij gewoon eens over en weer gaat. Als het louter een taalprobleem is dat u toelaat te doen wat een ander ook kan doen, dan is dat iets dat makkelijk te overbruggen is. Overigens zou ze, als ze in avondles NL wil volgen, niet eens teruggeraken van 't school zonder auto want de belbus rijdt zo laat niet ![]()
![]() |
![]() |
#87 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
integratie is meer dan spreken met mensen eh. het is ook doen wat een ander doet. als uw dochter uitgenodigd wordt op een verjaardagsfeestje en ge moet dat afzeggen omdat je er simpelweg niet geraakt is er ook geen kans om met de andere mama's te zitten keuvelen terwijl de kinderen spelen. en als ge nooit eens spontaan, op je eentje bij mensen die ge kent kunt passeren (behalve bij de buurvrouw) is er minder nood aan NL kunnen dan wanneer je daar met je partner naartoe gaat die je kan 'redden' als je er efkes niet uit geraakt. Moest ze die partner niet hebben dan zou ze binnenkort vast ook niet naar mij gekomen zijn, want het is denk ik 2,5u met openbaar vervoer en fiets. Eens ze haar rijbewijs heeft kan ze naar eender wie gaan op haar eentje ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Een goed initiatief voor turkse ouders aan te sporen hun roots te behouden, maar ik betwijfel of dit nodig was.
Een boodschap naar de autochtonen van België lijkt me eerder aan de orde; Zovelen maken nog de fout te spreken over Turkse Belgen... De werkelijkheid is: Belgische Turken. Ze wonen in Belgie, maar hun taal, hun cultuur en hun loyaliteit is Turks.
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al de rest is bullshit Citaat:
Trouwens als ik buiten Europa en in de Europese lidstaten medische zorgen nodig heb, kan ik er voor gaan zorgen dat ik de taal van het medische personeel spreek en de kosten kan betalen, of ik kom er om van de honger en krijg geen medische verzorging. En ik moet zeker geen hulp verwachten van een sociale dienst om mij het juiste ziekenhuis aan te wijzen, want integenstelling tot hier, kan je in het buitenland niet in elk ziekenhuis terecht voor elke medische behandeling. En ik moet al helemaal niet hopen dat ik kanker of een andere aanslepende ziekte in het buitenland kan laten behandelen op kosten van de plaatselijke overheden. Daar ishet geen centen, geen behandeling. Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 2 april 2011 om 18:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij vindt dus dat iemand die hier woont, werkt, belastingen betaald, en zich overal voldoende kan uiten in het NL géén rijbewijs mag halen omdat de tijd op het examen te kort is voor een niet-gevorderde spreker/lezer om de nuances tussen de verschillende opties te snappen. Je vindt ook dat nieuwkomers die gemotiveerd zijn om hier zo snel mogelijk te werken maar de taal nog onvoldoende machtig zijn hier geen rijbewijs mogen halen om bijv. vrachtwagenchauffeur te worden. Je vindt ook dat nieuwkomers die nog niet snel genoeg NL kunnen lezen en het tot in de puntjes begrijpen geen rijbewijs mogen halen om de jobmogelijkheden te vergroten (zelfs voor kuisvrouw heb je vaak een rijbewijs nodig...). Gewoon omdat je vindt dat mensen EERST de taal moeten leren tot ze onder tijdsdruk een examen kunnen afleggen, vooraleer ze zich op andere punten mogen integreren. Alsof een taal leren zo'n statisch gegeven is dat je eventjes snel doet en het dan, in een coconnetje, perfect gaat kunnen.
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Van het ene uiterste in het andere ...... zo werkt dat natuurlijk niet. Maar iemand die niet kan lezen wat er op een bord staat, hoort niet in het wegverkeer thuis. Zo simpel is dat.
In eigen taal examen doen is derhalve meten met twee maten. In geen enkel ander land, wellicht met uitzondering van Zweden, krijg je zoiets voor elkaar. Als ik een examen in Frankrijk moet afleggen dan is dat in het Frans, en niet in het Nederlands. Feitelijk is het een criminele beslissing (van de overheid) mensen aan het wegverkeer deel te laten nemen die de taal onvoldoende machtig zijn en derhalve aanwijzingen niet kunnen opvolgen.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
volgens mij moet je trouwens geen Duits ofzo kunnen om in Duitsland op de baan te mogen. ![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het is geen excuus om geen nederlands te leren vind ik. Dat je je rijbewijs mag halen tot daar aan toe, eventueel kan je dat in eigen land doen als je niet in staat bent het in het nederlands te doen. En als je dat hier in het pools wil doen vind ik dat je daar zelf de extra kosten moet voor betalen. Je moet ook naar kostprijs zien: je kan moeilijk telkens 100% van de bevolking laten betalen voor 1% die geen nederlands kan. Ga je telkens de 100% van de mensen voor de 1% laten opdraaien die niet genoeg nederlands kunnen? Denk je dat ik in polen mijn rij-examen in het nederlands kan afleggen? Hier in het kort wat ik er van vind: Autorijden heeft met mobiliteit te maken, veel minder met integratie. Je kan het een niet met het ander mengen. Een auto is een luxe, de taal van je leefgebied kennen is geen luxe! Het is absurd: maar van 2 kanten, niet mogen autorijden omdat je geen Nederlands kan is inderdaad absurd (dit is ook niet het geval in België). Maar je rijbewijs halen in het Zuid Afrikaans, Chinees (of toch een van de Chinese talen), Pools, hongaars, ... in België is bijna even absurd. Ik bedoel maar, waar stopt het? Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 3 april 2011 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kan je in Iran als homokoppel over zorgeloos op straat wandelen, hand in hand? Citaat:
Citaat:
Ik heb hier ooit een discussie gehad over een allochtone vrouw die na jaren behoorlijk onderdrukt te zijn door haar man (niet buiten mogen komen zonder toestemming, geen contacten met anderen zonder toestemming, natuurlijk niet werken,...) de stap zet naar diensten om hulp te zoeken om eruit te geraken, en dan vonden er nóg dat die vrouw maar eerst NL moest kennen.
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 3 april 2011 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het vb dat ik gaf ging niet over iemand die weigert NL te spreken. Het ging ook niet over iemand die maar een paar woordjes NL kan. Iets als "probeer eens een paar woordjes in hun taal te spreken" staat hier absoluut niet ter discussie. Eigenlijk kan je het ook omdraaien eh: misschien getuigt het ook wel van respect om mensen die hier wonen, werken, zo goed mogelijk willen integreren, te helpen barrières over te steken zodat ze nog beter kunnen integreren. Stel dat ge daar in 't buitenland zit en veel meer spreekt dan een paar woordjes, maar een paar woordjes tekort komt om die brief van de overheid goed te verstaan, dan ga't ge't ook fijn vinden als er u iemand wat extra uitleg wil geven. 'k heb onlangs zo'n onverstaanbare brief van de belastingen gekregen, ik spreek nochtans betrekkelijk goed NL, maar 'k heb toch uitleg moeten vragen zenne. (de eerste die ik aansprak bij de belastingen begreep de brief overigens zelf niet).
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Denk je soms dat ik niet weet hoe belangrijk het is om de taal te spreken? Waarom zit ik hier anders op het forum te zeggen dat het belangrijk is de taal te spreken? ![]() Het feit is dat het gewoon onmenselijk is om tegen zo'n vrouw te zeggen: ga terug naar huis, volg een cursus NL (wat ze toch niet mag van haar man, dus dat gebeurt nooit), en kom daarna nog eens terug, dan gaan we u willen helpen. Maar als die vrouw bijv. ne keer helemaal kapot geslaan wordt door haar vent, en ze komt aan in 't ziekenhuis, dan mag ze van sommigen op dit forum niet geholpen worden want ze spreekt geen NL. Alsof dat dan zo hard de prioriteit is. Want soms komt er eens iemand aan die nooit NL zou willen spreken, en daarom gaan we al die anderen maar gewoon laten afzien. Persoonlijk, als men mij zo zou willen behandelen, zou ik gewoon fuck you zeggen hoor.
![]() |
![]() |
#100 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vind jij het kennen van de taal waar je woont een voorwaarde om geintegreerd te zijn? Kunnen alleen mensen met een rijbewijs integreren? Je moet ook proberen dingen met een korrel zout te nemen, niet iedereen op het forum is zo zwart wit. Ik denk dat de meesten gewoon niet graag opdraaien om mensen te betalen die niet willen integreren, jouw poolse vriendin is wel iemand die wil integreren en de nederlandse taal probeert te leren Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 4 april 2011 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |