Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2011, 09:22   #81
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
...

Achterhaald ? Zoals in "we waren helemaal mis" ? Geef eens wat voorbeelden...
Ik heb geen exact-wetenschappelijke achtergrond, maar ik zal u twee simpele voorbeelden geven die ik voor de vuist kan opnoemen.
1. Als ik het mij goed herinner van vroeger zijn zaken die een eminent onderzoeker als Niels Bohr ontdekt had achteraf serieus bijgesteld.
Maar dat is inderdaad langer dan 50 jaar geleden.
2. De Softenon-generatie. Het medicament dat hiervoor verantwoordelijk was, is op een bepaald moment uit de handel gehaald geloof ik. Nochtans was dat ook goedgekeurd door alle bevoegde medische instanties.

Citaat:
...Omdat het dan ook niet gevraagd is. Het is een open tribune. Moest het in een peer-reviewed tijdschrift staan, ja, dan zouden ze wel reageren, als het al door de review was geraakt. Maar waarom zou je op een opiniestuk moeten reageren als "serieuze wetenschapper" ? Vooral dat als je echt serieus wil zijn, je al die obscure publikaties in het Russisch en het Oekrains zou moeten doorworstelen. Om dan een open deur in te stampen. Wie gaat daar zijn tijd aan verdoen ?
"Obscuur" is zeer goedkoop en geheel en al voor uw rekening. Ik ben het nadrukkelijk NIET met u eens.
De meeste van die onderzoeken zijn trouwens peer reviewed in de Russische wetenschappelijke traditie.

Ik heb trouwens het idee dat ook lang niet alle westers onderzoek over de medische gevolgen van Tsjernobyl gebundeld is.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 09:24.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 09:28   #82
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Publicatie ? Tijdschrift ? Nature ?

Trouwens, ik heb een licht gehoorprobleem
Awel, ik zei het al eerder hier: "Ik ben iets meer te weten gekomen"
(Ne goeie student krijgt van mij alle krediet.)

Maar ik blijf tegen
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 09:29   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik heb geen exact-wetenschappelijke achtergrond, maar ik zal u twee simpele voorbeelden geven die ik voor de vuist kan opnoemen.
1. Als ik het mij goed herinner van vroeger zijn zaken die een eminent onderzoeker Niels Bohr ontdekt had achteraf serieus bijgesteld.
Niet echt. Er is discussie over zijn filosofische kijk op de zaak. Maar zijn werk, als grondlegger van de kwantum mechanica, is nog altijd van kracht.

Citaat:
2. De Softenon-generatie. Het medicament dat hiervoor verantwoordelijk is, is op een bepaald moment uit de handel gehaald geloof ik.
Euh, dat een geneesmiddel soms bijwerkingen had die men niet onmiddellijk had gezien, of dat men heeft verdoezeld, of dergelijke, dat is niet van de orde van "ons begrip van de natuur was helemaal mis, en alles wat we toen zegden was verkeerd" he, zoals hier gesuggereerd werd dat dat binnen 50 jaar smalend zal bekeken worden.

Citaat:
"Obscuur" is zeer goedkoop en geheel en al voor uw rekening. Ik ben het nadrukkelijk NIET met u eens.
De meeste van die onderzoeken zijn trouwens peer reviewed in de Russische wetenschappelijke traditie.
Kijk, hadden er daar in die 5000 artikelen, belangrijke fundamentele elementen gestaan die de kijk op de zaak fundamenteel wijzigen, dan hadden er daar verschillende van in een ander dan een Russisch tijdschrift gestaan (zoals in "health physics").

Het feit dat de essentie van de bronnen in lokale tijdschriften staat, en dat er zo goed als NIKS daarvan wereldwijd is bekendgemaakt via de bekende internationale wetenschappelijke kanalen, doet mij, sta me toe, serieuze twijfels trekken. Bovendien is er dan nog de link tussen wat er echt in die artikelen staat, en wat de auteur ermee doet in zijn boek.

Ik zal het anders zeggen: ik zou hier aan het diensthoofd stralingsbescherming kunnen vragen welke van die tijdschriften hij kent, en welke hij soms eens doorbladert. Ik durf erop te wedden dat geeneen van die referenties in zijn lijstje voorkomt (al was het maar omdat hij geen russisch spreekt...).

Citaat:
Ik heb trouwens het idee dat ook lang niet alle westers onderzoek over de medische gevolgen van Tsjernobyl gebundeld is.
Waarschijnlijk wel ja. Maar het gaat niet over "westers" het gaat over "internationaal". Normaal gezien is het precies de job van UNSCEAR om dat te doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 april 2011 om 09:31.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 09:34   #84
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet echt. Er is discussie over zijn filosofische kijk op de zaak. Maar zijn werk, als grondlegger van de kwantum mechanica, is nog altijd van kracht.
Ergo, de kwantummechanica is sindsdien serieus geëvolueerd, en zal blijven evolueren. De conclusies van Bohr waren geen eindpunt, net zoals de huidige "conclusies" dat waarschijnlijk niet zijn.

Citaat:
...

Kijk, hadden er daar in die 5000 artikelen, belangrijke fundamentele elementen gestaan die de kijk op de zaak fundamenteel wijzigen, dan hadden er daar verschillende van in een ander dan een Russisch tijdschrift gestaan (zoals in "health physics").
Wie zou dat moeten financieren?

Citaat:
Waarschijnlijk wel ja. Maar het gaat niet over "westers" het gaat over "internationaal". Normaal gezien is het precies de job van UNSCEAR om dat te doen.
En die vertikken het om dat te doen.
Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar, maar ik kan er mij nog altijd druk om maken.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 09:39.
Oud 11 april 2011, 09:39   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Maar ik blijf tegen
Ge kunt moeilijk compleet voor zijn. Er zijn nadelen aan verboden.
Voor mij is dat lijstje kort.

De enige manier voor rendabele kernenergie is gewoonweg te grootschalig. Dit wil zeggen een paar enorme installaties en dus zeer weinig redundantie.
Politiek te machtig. Met een paar pennestreken is het zo afgelopen of onbetaalbaar.
Politiek teveel onwil -doordat het door gebrek aan kennis een goeie zweep is om't kiesvee te sturen-

Maar ik heb nog geen werkbaar alternatief bedacht dat "ons" in hetzelfde comfort gaat laten leven. Tenzij het verminderen van de wereldbevolking naar 500 000 000.
Oud 11 april 2011, 09:41   #86
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
... Tenzij het verminderen van de wereldbevolking naar 500 000 000.
Eerlijk gezegd denk ik dat we rond het einde 21ste eeuw daar naar toe gaan "evolueren" . In het beste geval, maar ik ben nu eenmaal een pessimist.
Gelukkig heb ik geen glazen bol.
Oud 11 april 2011, 09:51   #87
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ge kunt moeilijk compleet voor zijn. Er zijn nadelen aan verboden.
Voor mij is dat lijstje kort.

De enige manier voor rendabele kernenergie is gewoonweg te grootschalig. Dit wil zeggen een paar enorme installaties en dus zeer weinig redundantie.
Politiek te machtig. Met een paar pennestreken is het zo afgelopen of onbetaalbaar.
Politiek teveel onwil -doordat het door gebrek aan kennis een goeie zweep is om't kiesvee te sturen-

Maar ik heb nog geen werkbaar alternatief bedacht dat "ons" in hetzelfde comfort gaat laten leven. Tenzij het verminderen van de wereldbevolking naar 500 000 000.
In Zuid-Spanje is er een zeer interessant proefproject maddox.
En dat werkt en dat rendeert.

De energiebedrijven zijn nog altijd bang van verlies van winsten.
Alsof alternatieve energie gratis is.

Een van de problemen is het opslaan van energie komende van alternatieve.
(geen zon, geen wind enz.)

Het gaat over ontvangers die de warmte van de zon opvangen en alles
wordt omgezet in warm water (+/- 400°C).
Warm water > stoom > turbines > elektriciteit.

Je kan die warmte opslaan in zout in vloeibare toestand.
Zout is daar goed voor geschikt.
Een soort omgekeerd proces haalt dan de energie terug uit het zout.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 11 april 2011 om 09:53.
Oud 11 april 2011, 09:55   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ergo, de kwantummechanica is sindsdien serieus geëvolueerd, en zal blijven evolueren. De conclusies van Bohr waren geen eindpunt, net zoals de huidige "conclusies" dat waarschijnlijk niet zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat de toenmalige toepassingen van de kwantum mechanica aan zekere problemen die experimenteel geverifieerd waren "totaal fout" bleken, en dat we nu "smalend terugdenken" aan die periode, he.

Citaat:
Wie zou dat moeten financieren?
Waar komen al die andere artikelen dan vandaan in die internationale tijdschriften ? Wie financiert die ? Normaal schrijft een wetenschapper om zijn werk bekend te maken, en "voor de glorie" ; een wetenschapper zal dus proberen van een zo groot mogelijk publiek te bereiken, en in zo prestigieus mogelijke tijdschriften te publiceren. Daarop is trouwens zijn baan als wetenschapper gedeeltelijk gebaseerd.

Citaat:
En die vertikken het om dat te doen.
Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar, maar ik kan er mij nog altijd druk om maken.
Die doen dat wel, maar dan komt ge af om te zeggen dat het leugens zijn.
Oud 11 april 2011, 09:57   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is volgens mij inderdaad het enige haalbare concept. Maar ge hebt wel woestijnen vol zon nodig, hele lange draden (om het onnozel te zeggen), en er zijn nog een paar probleempjes die opgelost moeten worden. Maar ik denk ook dat dat de meestbelovende hernieuwbare techniek is, omdat er geen "beperking" op zit: energie met de vleet.
Oud 11 april 2011, 10:20   #90
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
...Waar komen al die andere artikelen dan vandaan in die internationale tijdschriften ? Wie financiert die ? Normaal schrijft een wetenschapper om zijn werk bekend te maken, en "voor de glorie" ; een wetenschapper zal dus proberen van een zo groot mogelijk publiek te bereiken, en in zo prestigieus mogelijke tijdschriften te publiceren. Daarop is trouwens zijn baan als wetenschapper gedeeltelijk gebaseerd.
...
Ik ga er geen cijfer op plakken, maar een belangrijk gedeelte wordt rechtstreeks of onrechtstreeks door bedrijven gefinancierd.
Ook bv onderzoek dat door de overheid gefinancierd wordt is niet altijd neutraal.

Zo ken ik uit eerste hand (en het is niet wat u denkt ) het verhaal van een door een bekend psychiater geleid Antwerps onderzoek van een methadonproject.
De onderzoekster die gegevens verzamelde voor haar thesis heeft ENORM moeten "sjoemelen". Anders kreeg dat project geen centjes meer.

Citaat:
...Waarschijnlijk wel ja. Maar het gaat niet over "westers" het gaat over "internationaal". Normaal gezien is het precies de job van UNSCEAR om dat te doen.
Citaat:
...Die doen dat wel, maar dan komt ge af om te zeggen dat het leugens zijn.
Dat van die vaak geciteerde 4.000 is inderdaad een platte leugen, desinformatie.
De context van die 4.000 wordt in de pers vrijwel nooit vermeld.

UNSCEAER doet het dus niet "zoals het hoort".

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 10:34.
Oud 11 april 2011, 10:34   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik ben me bewust van de zonne-ovens en zonnetorens. maar er is 1 constante. Bij volle zon is het 1000 W per m² , en da's maximaal. De beste systemen kunnen met moeite 30% invangen, en die zijn onbetaalbaar. Betaalbare systemen hangen rond de 20%.

Dus met 200W per m² voor 8u per dag moet je om 1 oude kernreactor van Doel te vervangen 9km² aan zonnecentrale en een energieopslagsysteem om 7200 Mw/u op te slaan.

neerpoten,
Citaat:
Als de energiebedrijven van de "grondstofkost" af kunnen geraken, hebben ze meer winstmogelijkheden.

Citaat:
Ook dat is geen echt probleem, 't kost alleen verschrikkelijk veel middelen en ruimte.
De best gekende, gemakkelijk te verwezelijken grootschalige energie opslag zijn de gepompte waterkrachtcentrales. Waarbij het omgekeerde plan Lieven bij uitstek geschik is om grootschalig uitgevoerd te worden.

Citaat:

Warmtepompen en Stirling motoren zijn dingen die me zo te binnen schieten.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 april 2011 om 10:38.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 10:52   #92
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
...Dat van die vaak geciteerde 4.000 is inderdaad een platte leugen, desinformatie.

Nog een quoteje uit The Oil Drum (waar soms technische discussies woeden die mijn petje ver te boven gaan) over recente "aanpassingen" van besmettingslimieten mbt het "erg waterinsieve" rijst:

"Why is it that these authorities are having to rely on estimates and guesswork to set such safety limits?
How is it that after 25 years since Chernobyl - we still don't have any facts about radioactive soil contamination?
How difficult has it been for bodies like the IEAE, UNSCEAR or nuclear industry lobby with unlimited budgets to do the research - with huge areas around Chernobyl, as well as around each every nuclear waste processing site and plant - available for study on fallout distribution, soil chemistry and bioaccumulation in plants?
Could it be that as long as the issue can be hidden, with confusing units of measure and methods of sampling and epidemiological limits to correlation to a single source, they don't have admit that the hazard from a nuclear accident is far greater than any benefit nuclear power can give us?"

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 10:55.
Oud 11 april 2011, 10:53   #93
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben me bewust van de zonne-ovens en zonnetorens. maar er is 1 constante. Bij volle zon is het 1000 W per m² , en da's maximaal. De beste systemen kunnen met moeite 30% invangen, en die zijn onbetaalbaar. Betaalbare systemen hangen rond de 20%.

Dus met 200W per m² voor 8u per dag moet je om 1 oude kernreactor van Doel te vervangen 9km² aan zonnecentrale en een energieopslagsysteem om 7200 Mw/u op te slaan.

neerpoten,

Als de energiebedrijven van de "grondstofkost" af kunnen geraken, hebben ze meer winstmogelijkheden.

Ook dat is geen echt probleem, 't kost alleen verschrikkelijk veel middelen en ruimte.
De best gekende, gemakkelijk te verwezelijken grootschalige energie opslag zijn de gepompte waterkrachtcentrales. Waarbij het omgekeerde plan Lieven bij uitstek geschik is om grootschalig uitgevoerd te worden.

Warmtepompen en Stirling motoren zijn dingen die me zo te binnen schieten.
Die gepompte waterkracht heb ik al gezien... in een animatie
Dit was een systeem waarbij water letterlijk naar een hoger gedeelte
werd gepompt.
Daarna werd het water terug afgelaten waarbij dus de energie gewonnen werd.
===============================================
Even terug naar Spanje.
Het personeel kwam 's morgens binnen en kon dan hun batterij ontkoppelen
van het net. Die batterij leek op een reiskoffer (wieltjes en handvat).
De batterij werd aangesloten aan hun bureau en de laptop kon starten.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 11 april 2011 om 10:57.
Oud 11 april 2011, 11:36   #94
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga er geen cijfer op plakken, maar een belangrijk gedeelte wordt rechtstreeks of onrechtstreeks door bedrijven gefinancierd.
Hangt af welke tak van de wetenschap hoor.

Citaat:
Zo ken ik uit eerste hand (en het is niet wat u denkt ) het verhaal van een door een bekend psychiater geleid Antwerps onderzoek van een methadonproject.
De onderzoekster die gegevens verzamelde voor haar thesis heeft ENORM moeten "sjoemelen". Anders kreeg dat project geen centjes meer.
Ok, psychiatrie is een randgeval he, je kan je afvragen in welke mate het een wetenschap is (ik heb verschillende psychiaters in mijn familie enneuh... nou ja...).

Ik heb dat nog nooit meegemaakt, dat men moest "sjoemelen". Dat men sjoemelt en de hemel op aarde belooft bij het uitschrijven van projecten, dat wel. Op voorhand kunt ge altijd alles beloven. Maar in gepubliceerde resultaten ?? Dat kost U normaal gezien uw carriere, zulle. En er zijn smeerlapkes zoals ik die er een plezier in vinden om vanalles na te peuzelen en den ambetanterik uit te hangen.

Het kon natuurlijk ook zijn dat de persoon in kwestie eigenlijk een heel slecht project had, en dat het *terecht* was dat daar geen fondsen naar gingen, tenzij men spectaculaire "resultaten" kon voorleggen. Maar vroeg of laat loopt ge tegen de lamp, zulle, want niks is plezanter voor ne wetenschapper dan aan te tonen dat nen andere zich vergist heeft

Citaat:
Dat van die vaak geciteerde 4.000 is inderdaad een platte leugen, desinformatie.
Dan is het de pers die liegt, he. Lees de UNSCEAR rapporten maar, dat is heel degelijk werk. Het is 4000 op de meest blootgestelden: de bewoners van Prypriat en omstreken, plus de opruimers, in totaal op ongeveer 600 000 mensen.
En voor de 6 miljoen lichter blootgestelden, statistisch GESCHAT 5000 want het springt niet uit de statistieken.

En verder hebt ge er natuurlijk het raden naar, aangezien het zelfs voor die 6 miljoen niet eens statistisch significant is.

Vandaar dat ik het ongeveer op 10 000 neem, ORDE VAN GROOTTE met een serieuze foutenmarge (en dus een *foutenmarge* en geen *gesjoemel*).

Citaat:
Het is niet omdat gij, via een nogal domme pers, misverstaat wat unscear publiceert, dat zij hun werk slecht doen, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 april 2011 om 11:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 11:44   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Why is it that these authorities are having to rely on estimates and guesswork to set such safety limits?
How is it that after 25 years since Chernobyl - we still don't have any facts about radioactive soil contamination?
Wat bedoelt men hiermee ? Dat men geen ALARMERENDE feiten heeft die overeenkomen met onze VOORINGENOMENHEID ?

Wat wil men zien ? Dat de standaard contaminatiemodellen gefalsifieerd worden ? Bevestigd worden ? Welke kennis is missing ?

Het probleem met Chernobyl is dat we de begincondities niet goed kennen. Dat is heel jammer. Maar vanaf dat punt wil dat zeggen dat elke epidemiologische studie een handicap heeft. We kennen de initiele blootstellingen niet precies, en we kennen de initiele gezondheidstoestand niet precies. Elke hoop om kleine effecten te zien is dus a priori al naar de knoppen. Hopelijk zullen we veel meer leren uit Fukushima (hoewel we - tenzij nog een zwaar probleem - het over veel kleinere contaminaties hebben).
Oud 11 april 2011, 13:38   #96
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
...
Ok, psychiatrie is een randgeval he, je kan je afvragen in welke mate het een wetenschap is (ik heb verschillende psychiaters in mijn familie enneuh... nou ja...).

Ik heb dat nog nooit meegemaakt, dat men moest "sjoemelen". Dat men sjoemelt en de hemel op aarde belooft bij het uitschrijven van projecten, dat wel. Op voorhand kunt ge altijd alles beloven. Maar in gepubliceerde resultaten ?? Dat kost U normaal gezien uw carriere, zulle. En er zijn smeerlapkes zoals ik die er een plezier in vinden om vanalles na te peuzelen en den ambetanterik uit te hangen.

Het kon natuurlijk ook zijn dat de persoon in kwestie eigenlijk een heel slecht project had, en dat het *terecht* was dat daar geen fondsen naar gingen, tenzij men spectaculaire "resultaten" kon voorleggen. Maar vroeg of laat loopt ge tegen de lamp, zulle, want niks is plezanter voor ne wetenschapper dan aan te tonen dat nen andere zich vergist heeft
Dan maar een ander voorbeeldje, dit keer uit de privésfeer. Ook medisch, ook uit eerste hand, gelukkig INTERN, (no real harm done, gelukkig maar, alleen veel tijd en geld verloren en zaken moeten overdoen).

Gaat over één van de drie farmabedrijven in de Bel20.
Onderzoek naar de effecten van een nieuw medicament op dieren door een dochterbedrijf in het buitenland.
Onderzoeksresultaten worden in België gebruikt om verdere stappen te zetten.
EEN JAAR LATER blijkt dat de buitenlandse dochter (in een buurland van België) voor een deel FICTIEVE RESULTATEN heeft doorgespeeld aan de hoofdzetel, want een deel van de dieren was ... OVERLEDEN (niet noodzakelijk aan de gevolgen van het medicament maar toch).
Ik heb uit de eerste hand van dezelfde projectleidster nog andere verhalen gehoord die nog erger waren, maar met dit verhaal heb ik het hardst moeten lachen.
Mijn achting over "wetenschappelijk onderzoek" in het algemeen is sindsdien redelijk gedaald moet ik zeggen.
Ik bedoel niet dat alle onderzoek zo is, wel dat "gesjoemel" wel degelijk voorkomt.

Citaat:
Dan is het de pers die liegt, he. Lees de UNSCEAR rapporten maar, dat is heel degelijk werk. Het is 4000 op de meest blootgestelden: de bewoners van Prypriat en omstreken, plus de opruimers, in totaal op ongeveer 600 000 mensen.
En voor de 6 miljoen lichter blootgestelden, statistisch GESCHAT 5000 want het springt niet uit de statistieken.

En verder hebt ge er natuurlijk het raden naar, aangezien het zelfs voor die 6 miljoen niet eens statistisch significant is.

Vandaar dat ik het ongeveer op 10 000 neem, ORDE VAN GROOTTE met een serieuze foutenmarge (en dus een *foutenmarge* en geen *gesjoemel*).
Blijft de vraag waarom UNSCEAR "haar werk" niet beter doet en geen volledig(er) onderzoek voert.
Geldgebrek kan het niet zijn.

Ik denk eerder dat in die quote uit The Oil Drum de juiste vragen gesteld worden. Ik zal de essentie nog eens herhalen:
"Could it be that as long as the issue can be hidden, with confusing units of measure and methods of sampling and epidemiological limits to correlation to a single source, they don't have admit that the hazard from a nuclear accident is far greater than any benefit nuclear power can give us?"

Citaat:
Het is niet omdat gij, via een nogal domme pers, misverstaat wat unscear publiceert, dat zij hun werk slecht doen, he.
En UNSCEAR is er steeds als de kippen bij om die stoute journalisten op de vingers te tikken. LOLOLOLOL!

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 13:49.
Oud 11 april 2011, 13:47   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat over één van de drie farmabedrijven in de Bel20.
Onderzoek naar de effecten van een nieuw medicament op dieren door een dochterbedrijf in het buitenland.
Onderzoeksresultaten worden in België gebruikt om verdere stappen te zetten.
EEN JAAR LATER blijkt dat de buitenlandse dochter (in een buurland van België) voor een deel FICTIEVE RESULTATEN heeft doorgespeeld aan de hoofdzetel, want een deel van de dieren was ... OVERLEDEN (niet noodzakelijk aan de gevolgen van het medicament maar toch).
Ik heb uit de eerste hand van dezelfde projectleidster nog andere verhalen gehoord die nog erger waren, maar met dit verhaal heb ik het hardst moeten lachen.
Mijn achting over "wetenschappelijk onderzoek" in het algemeen is sindsdien redelijk gedaald moet ik zeggen.
Ik bedoel niet dat alle onderzoek zo is, wel dat "gesjoemel" wel degelijk voorkomt.
En is dat fictieve resultaat ook in een bekend internationaal (en dus engelstalig ) wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd ? Of hebben we het hier gewoon over interne technisch-commerciele communicatie ?

Citaat:
Blijft de vraag waarom UNSCEAR "haar werk" niet beter doet.
Geldgebrek kan het niet zijn.
Ik vraag mij af waarom je dat stelt, dat ze hun werk niet goed doen.
Oud 11 april 2011, 13:51   #98
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En is dat fictieve resultaat ook in een bekend internationaal (en dus engelstalig ) wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd ? Of hebben we het hier gewoon over interne technisch-commerciele communicatie ?
Intern zoals gezegd, no real harm done. (Ze ontdekten het gelukkig ruim voor het volledige onderzoek was afgerond.)
Dat soort zaken kwam in dat Bel20-bedrijf wel nogal veel voor vond ik.

Citaat:
Ik vraag mij af waarom je dat stelt, dat ze hun werk niet goed doen.
Zie de vorige post, antwoord is iets uitgebreider geworden.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 13:54.
Oud 11 april 2011, 14:30   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Intern zoals gezegd, no real harm done. (Ze ontdekten het gelukkig ruim voor het volledige onderzoek was afgerond.)
Dat soort zaken kwam in dat Bel20-bedrijf wel nogal veel voor vond ik.
Maar dat toont nog maar eens het belang aan van artikels in internationale wetenschappelijke tijdschriften, zou ik zeggen.

Citaat:
Zie de vorige post, antwoord is iets uitgebreider geworden.
Ja, je quote *gaat van het aan te tonen uit* (namelijk dat er geen goed werk is geleverd, of dat het onduidelijk en van slechte kwaliteit is), om daar dan verborgen-agenda redenen voor te bedenken, en dat neem jij nu als een argument dat het werk slecht is gedaan ?

Ik stel gewoon dat er verschillende publicaties zijn over het Chernobylgebeuren, dat er inderdaad grote onzekerheden zijn, dat er waarschijnlijk nog veel meer onderzoek had kunnen gebeuren, dat je kan betreuren dat er niet meer is gedaan, maar dat wil daarom niet zeggen dat de resultaten van wat er gepresenteerd wordt, totaal fout zijn en al onze kennis in verband met de biologische effecten van straling overboord zouden gooien.
Oud 11 april 2011, 14:40   #100
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar dat toont nog maar eens het belang aan van artikels in internationale wetenschappelijke tijdschriften, zou ik zeggen.
Ja, je quote *gaat van het aan te tonen uit* (namelijk dat er geen goed werk is geleverd, of dat het onduidelijk en van slechte kwaliteit is), om daar dan verborgen-agenda redenen voor te bedenken, en dat neem jij nu als een argument dat het werk slecht is gedaan ?
Ik stel gewoon dat er verschillende publicaties zijn over het Chernobylgebeuren, dat er inderdaad grote onzekerheden zijn, dat er waarschijnlijk nog veel meer onderzoek had kunnen gebeuren, dat je kan betreuren dat er niet meer is gedaan, maar dat wil daarom niet zeggen dat de resultaten van wat er gepresenteerd wordt, totaal fout zijn en al onze kennis in verband met de biologische effecten van straling overboord zouden gooien.
Kijk, ik zal es wat meer context geven, met de volledige oildrum-quote,
als een soort tussentijdse persoonlijke conclusie (van de gequote persoon) na een reeks bijdragen van andere mensen.

How difficult has it been for bodies like the IEAE, UNSCEAR or nuclear industry lobby with unlimited budgets to do the research - with huge areas around Chernobyl, as well as around each every nuclear waste processing site and plant - available for study on fallout distribution, soil chemistry and bioaccumulation in plants?
Could it be that as long as the issue can be hidden, with confusing units of measure and methods of sampling and epidemiological limits to correlation to a single source, they don't have admit that the hazard from a nuclear accident is far greater than any benefit nuclear power can give us?"

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 14:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be