Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2011, 21:25   #81
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Vangheluwe stopte misbruikte neefje miljoenen toe.

In het clipje op destandaard.be verklaart de interviewer dat Vangheluwe
zei dat hij priester blijft in hart en nieren.
Z'n pomp en z'n endocriene systeem zit vol met priester, zijn procreatieve delen daarintegen...

GreetzZ
Een intervieuw dat nog veel stof zal doen opwaaien.
Een paar uitspraken om U tegen te zeggen.

Vangheluwe bekent dat hij nog een tweede neefje heeft misbruikt, maar hij beschouwt zichzelf niet als een pedofiel.

Ik kan nog op veel plaatsen terecht omdat veel mensen vinden dat er mij onrecht is aangedaan.

Laatst gewijzigd door daiwa : 14 april 2011 om 21:28.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 21:29   #82
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Vangheluwe bekent dat hij nog een tweede neefje heeft misbruikt, maar hij beschouwt zichzelf niet als een pedofiel.

Ik kan nog op veel plaatsen terecht omdat veel mensen vinden dat er mij onrecht is aangedaan.
Vangheluwe vind ik nu nog walgelijker als tevoren. Hoe durft die nog zo te spreken?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 21:31   #83
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het enige punt dat ge kunt maken is het schrappen uit het register.
Net zoals ge u laat schrappen van de lijst van een partij of vereniging waar ge geen affiniteit (meer) mee hebt.
Als ik nu lidgeld moest betalen...
Oud 14 april 2011, 21:39   #84
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Vangheluwe stopte misbruikte neefje miljoenen toe.

In het clipje op destandaard.be verklaart de interviewer dat Vangheluwe
zei dat hij priester blijft in hart en nieren.
Z'n pomp en z'n endocriene systeem zit vol met priester, zijn procreatieve delen daarintegen...

GreetzZ
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Is het nu Martijn.org dat een afdelingetje is van de RKK of de RKK die een afdeling is van Martijn.org ?

Is 't één of zijn 't twee walgelijke clubs?

Edit:
Ik las korte tijd geleden dat iemand met dezelfde naam als de pedobisschop overleed.

Ik zou mijn al gekend slecht karakter niet hebben indien ik me nu niet de vraag stelde of er mogelijk een verband is tussen dat overlijden en die outing van "nonkel Roger, de kindervriend".

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 april 2011 om 21:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 22:14   #85
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Vangheluwe vind ik nu nog walgelijker als tevoren. Hoe durft die nog zo te spreken?
Ik heb het intervieuw op VT4 gezien en het is schokkend hoe die kerel daar op een luchtige manier over die zaken zit te klappen, precies of het is de normaalste zaak van de wereld.
Ook de gewezen woordvoerder van de kardinaal sprak zijn afschuw uit in het journaal op VTM.

Bron: GvA.
Vangheluwe geeft misbruik tweede neef toe in onthutsend interview.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...=all#rcomments
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 22:35   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Arme Vangheluwe.
Oud 14 april 2011, 22:54   #87
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kerk moet dringend al haar personeel gaan uitkuisen. Als voormalig traditionalistisch Katholiek heb ik veel te vaak de corruptie en schijnheiligheid van bepaalde priesters en bisschoppen gezien.
De kerk is blijkbaar nog even corrupt als in de tijd van Alva en de 80jarige oorlog. Zij hebben ook schuld aan de scheiding in de Nederlanden waar de huidige rotzooi in Belziek, Zuidelijke Nederlanden uiteindelijk ook het gevolg van is.
Zuiden katholiek, Noorden protestants.
Heb ff die geschiedenis Willem Oranje gekeken ivm het volkenrecht enz.
Daar weer bepaald geworden met de rol vd RK.
En wat zien we vandaag in 2011, ja tweeduizendelf....nog geen zak verandert.
Evenveel doofpot en machtsmisbruik YUK
Oud 15 april 2011, 00:18   #88
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Voor alle duidelijkheid; sexueel misbruik in het algemeen is niet goed te praten; men dwingt andere in het ondergaan van niet gewenste dingen.

Wat dat interview van de geëxcommuniceerde priester betreft en meer de reacties daarop;
Het verbaasd me nog maar eens hoe we er weer op reageren en ons door de media onze mening erover laten vormen. We zijn nog maar eens voor de zoveelste keer geshockeerd , verbouwereerd en wat nog allemaal.
Maar wat verandert er positief in onze maatschappij erdoor?! NIETS. Alles draait verder en verder de soep in. De bende hoogopgeleide vakidioten met oogkleppen die we zijn helpen ons, en andere die mee in die smeltpot meegedraaid of gesleurd worden, niet.

Taboe is wat men als mens zelf een taboe MAAKT, los van de feiten. Levensovertuigingen en dan voornamelijk uit of op religie gestoelde, zijn blijkbaar nog steeds in onze psyche belangrijker dan de filosofische of fysieke beschouwingen.
De lijn tussen vooroordelen en/of geconditioneerd denken is dun en gevaarlijk maar vaak wel te pas en onpas door de meesten graag belopen. Vaak kreunend onder conflicterende belangen zowel individueel als maatschappelijk.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 04:40   #89
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

God zal hem straffen. Van Gheluwe gaat naar de hel.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 06:08   #90
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik nu lidgeld moest betalen...
Neem nu dat ge als jeugdzonde lid waart van Blood and Honour (gesteld dat ze lidkaarten hebben).
Wilt ge dan niet van de lijst worden geschrapt als ge er niet meer mee akkoord kunt gaan?

Let op, ik wil de RKK niet op alle vlakken vergelijken met het Nazisme
Ik gebruik de vergelijking omdat het ook een ideologie is waar iemand sterke negatieve gevoelens over kan hebben.
Oud 15 april 2011, 06:18   #91
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Het verbaasd me nog maar eens hoe we er weer op reageren en ons door de media onze mening erover laten vormen. We zijn nog maar eens voor de zoveelste keer geshockeerd , verbouwereerd en wat nog allemaal.
Wat mij betreft laat ik mijn mening niet door de media vormen.
Ik heb mijn mening gevormd op basis van wat Vangeluwe zelf gezegd heeft.

Met het interview kwetst hij de slachtoffers en schaadt hij de kerk en zichzelf.
Hij zegt dat hij spijt heeft, maar praat het ondertussen goed.
Dat is geen mens die berouw heeft, dat is een mens die denkt dat hij onterecht is behandeld.

Wat het ergste is van heel het interview in mijn ogen, is dat hij trots is dat hij er voor gezorgd heeft dat mensen in de openheid treden met gevallen van pedofilie, terwijl het het slachtoffer was die de moed heeft gehad er mee naar buiten te komen.
Hij is trots over wat hij gedaan heeft.
Citaat:
Maar wat verandert er positief in onze maatschappij erdoor?! NIETS. Alles draait verder en verder de soep in. De bende hoogopgeleide vakidioten met oogkleppen die we zijn helpen ons, en andere die mee in die smeltpot meegedraaid of gesleurd worden, niet.
Wat het zal veranderen is nog te vroeg om over te oordelen.
Ik denk dat de kerkoverheid nu niet veel anders kan dan totaal afstand te nemen van Vangeluwe en zijn lidmaatschap in te trekken.
Zo niet maakt ze zich verschrikkelijk ongeloofwaardig.

Citaat:
Taboe is wat men als mens zelf een taboe MAAKT, los van de feiten. Levensovertuigingen en dan voornamelijk uit of op religie gestoelde, zijn blijkbaar nog steeds in onze psyche belangrijker dan de filosofische of fysieke beschouwingen.
Pedofilie is al een tijdje geen taboe meer.
Er is nog nooit zoveel over gepraat.

Je bedoelt misschien dat de mens bepaalt wat aanvaardbaar is of niet (de maatschappij eerder, maar kom)

Citaat:
De lijn tussen vooroordelen en/of geconditioneerd denken is dun en gevaarlijk maar vaak wel te pas en onpas door de meesten graag belopen. Vaak kreunend onder conflicterende belangen zowel individueel als maatschappelijk.
Persoonlijk heb ik zo neutraal mogelijk proberen naar het gesprek te luisteren omdat ik nu wel eens de mens achter het verhaal wou horen.
De haren rezen me te berge.
Vooroordelen of geconditioneerd denken hebben daar niets mee te maken wat mij betreft.
Oud 15 april 2011, 07:10   #92
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Formeel gezien ben ik nog steeds lid van de Katholieke Kerk. Ik ben ook niet van plan om mij te laten 'ontdopen'.
Mijn geloofsleven was een routine geworden, terwijl het echt geloven langzaamaan verdween. En zelfs nu nog zit die routine erin.
Bedankt voor je antwoord.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 15 april 2011 om 07:14.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 08:17   #93
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem nu dat ge als jeugdzonde lid waart van Blood and Honour (gesteld dat ze lidkaarten hebben).
Wilt ge dan niet van de lijst worden geschrapt als ge er niet meer mee akkoord kunt gaan?

Let op, ik wil de RKK niet op alle vlakken vergelijken met het Nazisme
Ik gebruik de vergelijking omdat het ook een ideologie is waar iemand sterke negatieve gevoelens over kan hebben.
Waarschijnlijk, maar ik heb niet echt negatieve gevoelens tegenover de Katholieke Kerk, laat staan sterke negatieve gevoelens. Op cultureel vlak ben ik nog steeds katholiek, een soort bevooroordeelde routine waar ik moeilijk van af geraak.

Ik laat ook nog steeds de mogelijkheid tot geloof open. Als ik misschien eindelijk iets ervaar ofzo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
De kerk is blijkbaar nog even corrupt als in de tijd van Alva en de 80jarige oorlog. Zij hebben ook schuld aan de scheiding in de Nederlanden waar de huidige rotzooi in Belziek, Zuidelijke Nederlanden uiteindelijk ook het gevolg van is.
Zuiden katholiek, Noorden protestants.
Heb ff die geschiedenis Willem Oranje gekeken ivm het volkenrecht enz.
Daar weer bepaald geworden met de rol vd RK.
En wat zien we vandaag in 2011, ja tweeduizendelf....nog geen zak verandert.
Evenveel doofpot en machtsmisbruik YUK
De scheiding van de Nederlanden is puur politiek, waarbij religie slechts een politiek middel was. Willem van Oranje was in het begin ook katholiek.
Oud 15 april 2011, 09:30   #94
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Er moet echt een bom op dat vaticaan vallen voor ze het gaan snappen. En zelfs hier in Belgie leren ze niet bij.
De communicatie van het bisdom Brugge was walgelijk. Zij waren er razendsnel bij om de straf "gepast en zwaar" te noemen. En ze was ook erg "verstandig" want nu blijft de ex bisschop onder het gezag van Rome.
Duidelijk geprobeert de publieke opinie te beinvloeden. En duidelijk gefaald.
Zum kotsen!
alsof ze in het Vaticaan wakker liggen van een regio met amper enkele miljoenen inwoners.
Het is niet omdat VL de hele tijd naar zichzelf kijkt, dat de rest van de wereld ook naar VL kijkt.
ze hebben allicht nog niet eens tijd gehad om naar de reportage te kijken; laat staan te begrijpen wat hij gezegd heeft. Misschien weten ze zelfs nog niet eens dat er een interview geweest is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 15:01   #95
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De manier hoe men in Rome omgaat met dergelijke verderfelijke feiten is als gelovige en man van strikte normen en waarden, gewoon onaanvaardbaar. Het wordt hoog tijd dat de paus actie onderneemt en dat hij buiten het klassieke kerke recht stapt. Daarom eis ik onmiddelijke ex-communicatie van Roger Vangheluwe. Ik wil niet met deze viezerik nog tot dezelfde geloofsgemeenschap behoren.

Als de schending van het biechtgeheim aanleiding geeft tot ex-communicatie dan moet dat ook gebeuren met onverbeterlijke pedofielen als Vangheluwe.
De paus ... actie ondernemen? Tegen een homofiele pastoor misschien wel maar serieus. Met de rkk is het altijd al zo geweest. Als je lid bent van die club dan weet je dat en moet je er maar mee akkoord gaan. De rkk is geen democratie hé, die ga je niet veranderen op dergelijke zaken. Binnen de rkk zitten er natuurlijk wel mensen die goede dingen doen op georganiseerde wijze maar de top heeft lak aan die zaken. Als je iets of iemand nodig hebt om je waarden en normen te bepalen, als je goede dingen wil doen en zelfs als je het nodig hebt om in een superwezen te geloven, dan kan dat ook buiten de rkk.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 16:45   #96
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft laat ik mijn mening niet door de media vormen.
Ik heb mijn mening gevormd op basis van wat Vangeluwe zelf gezegd heeft.

=> maar die media sprak zich wel mooi uit over dat interview; daar was alle objectiivteit ver te zoeken weer, vooral op de VTM alsook op de VRT. Het kwam erop neer dat je dit moet veroordelen en niet genuanceerd over mag denken.

Met het interview kwetst hij de slachtoffers en schaadt hij de kerk en zichzelf.
Hij zegt dat hij spijt heeft, maar praat het ondertussen goed.
Dat is geen mens die berouw heeft, dat is een mens die denkt dat hij onterecht is behandeld.

=> ga eens na; hoeveel criminelen hebben werkelijk berouw over hun daden?
Trouwens als men iemand tegenhoudt voor te snel en/of roekeloos rijgedrag dan speelt men toch ook graag de slachtoffer rol en heeft men geen berouw van zijn verkeerd handelen? Moreel komt dit op zelfde neer.

Wat het ergste is van heel het interview in mijn ogen, is dat hij trots is dat hij er voor gezorgd heeft dat mensen in de openheid treden met gevallen van pedofilie, terwijl het het slachtoffer was die de moed heeft gehad er mee naar buiten te komen.
Hij is trots over wat hij gedaan heeft.
=> zie hierboven.

Wat het zal veranderen is nog te vroeg om over te oordelen.
Ik denk dat de kerkoverheid nu niet veel anders kan dan totaal afstand te nemen van Vangeluwe en zijn lidmaatschap in te trekken.
Zo niet maakt ze zich verschrikkelijk ongeloofwaardig.

Pedofilie is al een tijdje geen taboe meer.
Er is nog nooit zoveel over gepraat.

=> homofilie ook en da's nog steeds een taboe bij velen.
Het trouwens ook een probleem van onze moderne tijd; er word gepraat tot in de eeuwigheid waarbij voor en tegen-argumenten naar respectievelijke groepen heen en weer geslingerd worden. Op korte en lange termijn komt daar niets positiefs voor iedereen uit of halve maatregelen maar steeds onopgelost.

Je bedoelt misschien dat de mens bepaalt wat aanvaardbaar is of niet (de maatschappij eerder, maar kom)

=>uiteraard, die maatschappij die uit elk individu is opgemaakt zou dat moeten bepalen, echter daar eigenbelang en andere tegenstrijdige belangen hoogtij vieren sinds decennia en eeuwen is het een elite die eigenlijk bepaald.
Door onze manier van opstellen houden we persoonlijke en amatschappelijke groei tegen; we zetten ons liever vast in de gekende manieren, zelfs al snijden ze ons in eigen vlees en verstikken ze ons.

Persoonlijk heb ik zo neutraal mogelijk proberen naar het gesprek te luisteren omdat ik nu wel eens de mens achter het verhaal wou horen.
De haren rezen me te berge.
Vooroordelen of geconditioneerd denken hebben daar niets mee te maken wat mij betreft.
Nee maar waar komt uw visie vandaan? je moet dat toch op bepaalde normen en waarden stoelen dacht ik? Zijn die niet door je ouders, je vrienden of de maatschappij bepaald, of door geloof? In hoeverre bepalen zij jouw visie; zijn ze enkel voor jouw inspiraties of zijn ze sturend in jouw meningsvorming?
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 18:35   #97
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nee maar waar komt uw visie vandaan? je moet dat toch op bepaalde normen en waarden stoelen dacht ik? Zijn die niet door je ouders, je vrienden of de maatschappij bepaald, of door geloof? In hoeverre bepalen zij jouw visie; zijn ze enkel voor jouw inspiraties of zijn ze sturend in jouw meningsvorming?
Waarden worden zeker en vast ook door de maatschappij beïnvloed (niet bepaald), maar in deze materie is het duidelijk dat pedofilie nadelig is voor het kind en de toekomstige volwassene.
Het is duidelijk dat het onaanvaardbaar is omwille van egoïstische redenen zulke schade te veroorzaken bij anderen.

Als iemand dan zegt: ik ben fout, ik wil alles doen om het goed te maken, ok.
Maar als die iemand zegt: 'het is toch niet zo erg' en 'het was de gewoonte toen' dan is het duidelijk dat het pathologisch is en ook zo behandeld moet worden.

Ik had deze mening reeds gevormd tijdens het interview.
Het is niet omdat de media mijn mening volgt dat mijn mening beïnvloed wordt door de media.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be