Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2012, 16:36   #81
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
idd grappig en zeer beperkt, houdt nergens rekening met onderhoudskosten en vervuilende emissies.
Ook niet met aankoopprijs en restwaarde.
ze ondergraven daar volledig uw stelling over diesel/benzine, je kunt ze knal vergelijken, en zij zitten daar te berekenen hoeveel je bespaart in emissies...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 17:58   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ze ondergraven daar volledig uw stelling over diesel/benzine, je kunt ze knal vergelijken, en zij zitten daar te berekenen hoeveel je bespaart in emissies ...
Mijn stelling ? Die stelling is de stelling van het wetenschappelijk onderzoek dat dieseluitlaatgassen "veel" schadelijker zijn als benzineuitlaatgassen in hoeveelheid en schadelijkheid (vooral UFP/nanopartikels roet), je moet niet opeens het zonlicht ontkennen hé.

Overigens over welke emissies-puntje-puntje-puntje heb je het ?
naast "broeikasgas CO2" geven ze NIETS aan.

Lees jij ergens roetdeeltjes en stikstofoxides ? citeer ze eens p/c.

Dat zijn de emissies Paul:
Citaat:
HC = Kohlenwasserstoffe (hydrocarbons)
HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide
NOx = Masse der Stickstoffoxide
CO = Masse des Kohlenmonoxids
NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe
PM = Partikelmasse = (Fein-) Staub (particulate mass)
PN = Partikelanzahl (particle number)
Neem gewoon een studie van VITO, en hun meetwaarden NOx en PM in de Belgische praktijk, ttz een rit van Antwerpen naar Brussel tijdens de drukke uren. Je hebt die link toch.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 18:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:40   #83
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn stelling ? Die stelling is de stelling van het wetenschappelijk onderzoek dat dieseluitlaatgassen "veel" schadelijker zijn als benzineuitlaatgassen in hoeveelheid en schadelijkheid (vooral UFP/nanopartikels roet), je moet niet opeens het zonlicht ontkennen hé.

Overigens over welke emissies-puntje-puntje-puntje heb je het ?
naast "broeikasgas CO2" geven ze NIETS aan.

Lees jij ergens roetdeeltjes en stikstofoxides ? citeer ze eens p/c.

Dat zijn de emissies Paul:

Neem gewoon een studie van VITO, en hun meetwaarden NOx en PM in de Belgische praktijk, ttz een rit van Antwerpen naar Brussel tijdens de drukke uren. Je hebt die link toch.

hello Miceleke, ik ben niet tegen uw punt, ik zeg gewoon kijk eens hier hoe ze diesel bvb een audi A1 diesel vergelijken met een A1 1.1FSI en daar toch nog uithalen dat die dieselmoter en minder CO2 uitstoot en minder verbruikt en minder kost per kilometer etc En inderdaad het roetaspect, NO aspect vergeten ze volledig

Nu in het kader van die biodiesel, na een beetje studie van mijn zoon, heb ik dus opgevangen dat met plantaardige olie je veel meer emissie hebt van roet, en met biodiesel in principe je veel minder emissie hebt van allerhande tenzij de NO ? denk ik omdat de verbranding beter verloopt; maar sowieso is het bijmengen zelfs al voordelig om die aspecten te bekomen
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  audiA1.jpg‎
Bekeken: 472
Grootte:  192,8 KB
ID: 85540  

Laatst gewijzigd door brother paul : 23 april 2012 om 23:00.
Oud 23 april 2012, 23:27   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hello Miceleke, ik ben niet tegen uw punt, ik zeg gewoon kijk eens hier hoe ze diesel bvb een audi A1 diesel vergelijken met een A1 1.1FSI en daar toch nog uithalen dat die dieselmoter en minder CO2 uitstoot en minder verbruikt en minder kost per kilometer etc En inderdaad het roetaspect, NO aspect vergeten ze volledig
Tja, en de prijs van die A1 diesel ook.

Citaat:
Nu in het kader van die biodiesel, na een beetje studie van mijn zoon, heb ik dus opgevangen dat met plantaardige olie je veel meer emissie hebt van roet, en met biodiesel in principe je veel minder emissie hebt van allerhande tenzij de NO ? denk ik omdat de verbranding beter verloopt; maar sowieso is het bijmengen zelfs al voordelig om die aspecten te bekomen
Probleem Paul de meeste moderne dieselmotoren zijn daar niet voor gemaakt of gewoon ongeschikt.
Enkel die dieselfossielen kunnen met véél BIO of puur BIO in hun diesel rijden.
Kijk maar eens na.
Oud 24 april 2012, 07:20   #85
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, en de prijs van die A1 diesel ook.

Probleem Paul de meeste moderne dieselmotoren zijn daar niet voor gemaakt of gewoon ongeschikt.
Enkel die dieselfossielen kunnen met véél BIO of puur BIO in hun diesel rijden.
Kijk maar eens na.
Dus een HDI kan niet rijden op 100% biodiesel ?
Of een HDI en daar met opwarming die plantenolie doorsjassen gaat ook niet ?

ik vind nergens teksten dat het niet gaat ?
Oud 25 april 2012, 08:37   #86
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een HDI kan niet rijden op 100% biodiesel ?
Echt niet aan te raden. Meer nog, alles boven B20 (20% Biodiesel blend) is schadelijk voor een moderne common-rail dieselmotor. Er zijn tal van problemen: afdichtingsmaterialen in de hoge druk pomp en kleppen worden aangetast door de biodiesel. Er lost ook meer troep op in biodiesel die leuke afzetting kan geven in injectoren, biodiesel kan hydrolyseren waardoor organische zuren ontstaan die metaalonderdelen kunnen aantasten...

Citaat:
Of een HDI en daar met opwarming die plantenolie doorsjassen gaat ook niet ?
ik vind nergens teksten dat het niet gaat ?
Zelfde probleem: de vetten gaan hydrolyseren tot vetzuur en die tasten metalen zoals zink, aluminium en messing aan - en die worden veel gebruikt in de hoge druk onderdelen van een common rail injectiesysteem
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:44   #87
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een diesel zal je nooit en het roetprobleem en het NOx probleem tegelijkertijd kunnen oplossen. Maatregelen om NOx-uitstoot in te dijken, zoals EGR, geven meestal meer roetvorming af. De enige uitzondering hierop is als men actief NOx verwijdert uit de uitlaatgassen met bijvoorbeeld een SCR-filter, die men al aantreft op Euro5-vrachtwagens.

Roet is een gevolg van een niet zo goede verbranding (lage verbrandingstemperatuur), terwijl NOx net ontstaat bij hoge verbrandingstemperatuur. In feite hoe beter de verbranding, hoe minder roet maar hoe meer NOx...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 07:35   #88
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

een nichtje heeft hier benzine getankt, nu de geniale vraag: als je begint te rijden en je valt stil, dan is de motor wel kapot zeker ?
Oud 28 april 2012, 09:18   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een nichtje heeft hier benzine getankt, nu de geniale vraag: als je begint te rijden en je valt stil, dan is de motor wel kapot zeker ?
Idd Paul.

Citaat:
Benzine in dieselmotor: worst case scenario

Als je benzine hebt getankt in plaats van diesel, mag je zeker niet starten! Als de auto gestart is, verspreid de gemengde brandstof zich in de leidingen. De moderne dieselmotoren zijn vaak uitgerust met common-rail inspuittechniek. Deze kunnen ernstige schade oplopen wanneer benzine wordt getankt. Het brandstofsysteem van deze wagens werkt onder erg hoge druk en moet grondig gesmeerd blijven. Deze smering gebeurt door de diesel. Als je verkeerd tankt en benzine neemt i.p.v. diesel, betekent dit dat je het smeermiddel van het systeem vervangt door een ontvetter. Na enkele kilometers zal het systeem daardoor ernstige schade oplopen aan de pomp en injectoren. Ook de reiniging van de tank en alle verbindingsleidingen zal dan noodzakelijk zijn. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot 4.000 euro.

http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=271

De top 10 van de redenen van verkeerd tanken

1.Nieuwe wagen (diesel ipv benzine)
2.Verstrooidheid (bijv. verliefdheid komt nogal eens terug als reden)
3.Een ander tankstation dan gewoonlijk
4.Een andere wagen dan gewoonlijk
◦Wagen van partner (2e wagen andere brandstof)
◦Firmawagen
◦Vervang- of huurwagen
5.Gehaast
6.Kleurwissel van pomp (bijv. geen zwart voor diesel)
7.Hetzelfde tankstation maar andere pomp
8.Wijziging van pompvolgorde of overstap naar gecombineerde pomp door vernieuwing van het station
9.Niet gewoon te tanken (bijv. vrouw waarvan man altijd tankt)
10.Andere vb. bediende tankt verkeerd
Wanneer merkt een automobilist dat hij verkeerd getankt heeft

1.Bij het stilvallen (39%)
2.Bij het betalen (28%)
3.Bij het tanken (23%)
4.Bij het vertrekken (10%)
Steeds vaker verkeerd getankt
Het aantal verkeerde tankbeurten neemt toe. In 1999 waren er bij VAB 1.515 pechgevallen m.b.t. verkeerd tanken. In 2007 zijn dat er 2.541. Bijna 70% (67.7%) meer dus. Elke dag zijn er gemiddeld 7 chauffeurs die verkeerd tanken. De verklaring hiervoor kan gevonden worden in het stijgend aandeel dieselrijders. Dieselrijders die zich vergissen zijn duidelijk in de meerderheid. Momenteel rijden er 14% meer dieselwagens in België dan in 1999. Steeds meer automobilisten stappen over van benzine naar diesel. Veranderen van wagen met een ander brandstoftype is immers de belangrijkste oorzaak van verkeerd tanken.

644.000 liter brandstof verkwist, bijna 1 miljoen euro verlies
Mobiliteitsclub VAB berekende dat er van de 5,5 miljoen auto’s in België jaarlijks zo’n 13.480 verkeerde brandstof tanken. Aangezien 78% van de automobilisten een volle tank verkeerde brandstof tanken, vertegenwoordigt dit 644.000 liter onbruikbaar brandstof mengsel. Dit schatten we op een kost van bijna 1 miljoen euro.

Pechdagen bij uitstek
Een analyse van de pechgevallen over verkeerd tanken in 2006 en 2007 leert ons dat er in het weekend (12.6%) het minst vaak fouten gebeuren. Wellicht wordt er zaterdag en zondag ook gewoon minder getankt. Maandag en vrijdag spannen de kroon als dagen waarop de meeste autobestuurders verkeerde brandstof tanken, respectievelijk 15% op maandag en 14.7% op vrijdag.

Overzicht verkeerd tanken per maand in 2007
Googlen en p/c gaat sneller als jij je tekst geschreven hebt.

Citaat:
Diesel in benzinemotor: quasi onmogelijk

Diesel tanken in een auto die op benzine rijdt, komt veel minder vaak voor. Dit is eenvoudig te verklaren, omdat het dieselpistool veel dikker is en niet in de vulmond van een benzinetank past. Als dit toch gebeurt, zullen de kosten eerder beperkt zijn, omdat alleen het systeem moet gereinigd worden. Je zal trouwens snel merken dat je een fout hebt gemaakt, omdat je auto zal stilvallen.

VAB-tip: als je merkt dat je verkeerd getankt hebt, start de wagen dan zeker niet. Bel de VAB-Wegenwacht die je auto naar de garage zal slepen, waar de tank wordt leeg gemaakt.

Nieuwe technologie voorkomt verkeerd tanken
Autoconstructeurs en pompstations werken samen om nieuwe technologieën te ontwikkelen, om verkeerd tanken te voorkomen. Zo is er het Easy Fuel-systeem van Ford. Dit bestaat uit een eenvoudig apparaat dat voorkomt dat het mondstuk van een benzinepomp in de vulpijp van een dieseltank past, het meet als het ware de tankopening of je het goede pistool beet hebt. Ook Range Rover bedacht vorig jaar een methode om te voorkomen dat er verkeerde brandstof wordt getankt. Als er per abuis een tankpistool voor benzine in een dieselauto wordt gestoken, dan wordt de tankopening automatisch afgesloten. VAB roept andere fabrikanten op om gelijkaardige maatregelen te nemen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2012 om 09:21.
Oud 29 april 2012, 12:00   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Normaal gezien niet. Hij zal schudden en beven en zal ferm roken dat wel en uiteindelijk stilvallen.
Meteen stoppen, tank leeg maken en opnieuw voltanken en dat trekt er zich wel meteen door.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 18:29   #91
Illuminatus
Banneling

Exclamation

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vandaag in Delhaize: 2l frituurolie aan 2.22€, of dus 1.11€/liter.
Ik betaalde gisteren 1.363€ voor een liter diesel.
Het wordt interessant om zelf diesel te maken op basis van plantaardige olie.
Wie is daar al mee bezig?
Nog simpeler : koop u een benzinewagen, laat u een LPG-installatie plaatsen en na een goed jaar (afhankelijk van het aantal km dat u per jaar doet) is de investering terugbetaald....vanaf dan wordt LPG tanken (en betalen) een plezier.
Gisteren nog 0,507 Euro per liter betaald
Illuminatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 18:42   #92
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

elk merk zou een flexfuel plugin-hybrid moeten hebben

dus je kunt tanken : benzine - lpg -ethanol of diesel - plantenolie in combinatie van plugin hybride (dus zeg 10-20km elektrisch)
Oud 12 mei 2012, 20:27   #93
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus Bekijk bericht
Nog simpeler : koop u een benzinewagen, laat u een LPG-installatie plaatsen en na een goed jaar (afhankelijk van het aantal km dat u per jaar doet) is de investering terugbetaald....vanaf dan wordt LPG tanken (en betalen) een plezier.
Gisteren nog 0,507 Euro per liter betaald
LPG kan tot onaangename situaties leiden.

Een vriend van me had een Renault Espace 2.0 op LPG. Hij was heel enthousiast over LPG, en wreef me regelmatig onder de neus dat hij goedkoper reed dan ik met mijn Grand Scenic 1.5dci.
Tot hij motorproblemen kreeg. Bleek dat de kleppen van de motor moesten worden vervangen. Een dure affaire.
Hij heeft zijn Espace vervangen door een Espace 2.0dci, een diesel. Daar rijdt hij ondertussen al een 5-tal jaar probleemloos mee rond.

Een collega van me reed met een Volvo 240 benzine op LPG. Hij heeft daar ongeveer 200.000km mee gereden en was er heel enthousiast over. Tot ook hij slecht nieuws kreeg over de kleppen van zijn auto.
Ondertussen rijdt hij al weer geruime tijd rond met een Audi A4 TDI, tot volle tevredenheid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be