![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als men u een proces aanspant, dan zult gij u ook niet in het Nederlands mogen uitdrukken. Als den Duits ons aanvalt, dan zult gij ook onder officieren komen te staan die zich niets aantrekken van het feit of gij hun bevelen niet zult verstaan. Gij hebt zo'n moeilijk leven gij. Ocharme, ik heb zoveel medelijden. Laatst gewijzigd door captain jack : 3 mei 2011 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
#82 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop jij dus maar met het Calimero-over-het-Calimero-complex. Persoonlijk vind ik een staatsgrens als taalgrens een nogal efficiënt middel tegen het oprukken van één taal. Ik baseer me daarbij op de situatie van de grens tussen Frankrijk en West-Vlaanderen. Ik denk dat ik daarmee niets ofte niets getuig van (jouw letterlijke woorden ![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#84 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb ook medelijden met mensen die in een discussie voortdurend van onderwerp veranderen om hun gebrekkelijke argumenten niet te moeten toegeven. |
|
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb alleen maar bewondering. Voor mensen die de verkiezingsuitslag respecteren. Voor mensen die de grondwet, de wetten van het land en de mensen die er wonen, respecteren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#86 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met je zelfmedelijden ga je niet ver komen. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is het verschil tussen de Franstaligen die hun taal zo veel mogelijk willen gebruiken en de Vlamingen die het Nederlands willen gebruiken? Moeten wij in Limburg ook het zelfrespect voor de eigen taal en kultuur herwinnen? |
|
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit kan leiden tot merkwaardige allianties, zoals dat van de staatsbehoudende CD&V met het Vlaams-nationalistische N-VA, dat een gelijkaardig sociaal-economisch profiel heeft en die beiden het confederalisme omhelzen. De ene uit staatsraison, de andere als tussenstap in het totale uitkleden van België tot er enkel een Vlaamse staat overblijft. Iemand zonder politieke feeling ziet het verschil niet tussen beide, maar er is wel degelijk een verschil en dat ligt hem in de visie. Als je er aan zou twijfelen: CD&V heeft omwille van staatsraison de staatshervorming laten vallen, N-VA zal dat niet doen omdat ze hier simpelweg geen voordeel bij heeft, ook niet in goodwill bij bv. de koning. Het is dan ook naïef van de Franstaligen als ze dit verwachten en feitelijk zouden die beter zelf eens wat staatsraison aan de dag moeten beginnen leggen willen ze dat we er ooit uitkomen als één land. Belgicisme en Vlaams-nationalisme liggen trouwens dichter bij elkaar als je zou denken. Was het niet de Vlaams-nationalist Joris Van Severen die met zijn Bourgondische Marsrichting de integriteit van België wou beschermen? Waren het niet de eerste flaminganten die blij waren met hun nieuwe staat België? Tenzij je belgicisme natuurlijk gaat definiëren als een overmatig machtsaandeel van de "minderheid" in casu de Franstaligen. Bij mij weten heeft geen enkele flamingant of Vlaams-nationalist ervoor gepleit dat België in wezen een Franstalige staat moet zijn met een Nederlandse volkstaal in het noorden. Dat is het natuurlijk al lang niet meer, maar er blijven nog enkele prikkelige obstakels over die die indruk wekken en die van democratisch oogpunt ook verwerpelijk zijn, zoals de grendelgrondwet, de alarmbelprocedure en de pariteiten, niet alleen in de federale regering, maar ook in de Brusselse (3/8). Dat laatste zullen Vlaamse scherpslijpers niet graag horen, maar als ze er in slagen Brussel terug te vernederlandsen, zal die pariteit zwaar in hun nadeel werken. Of gaan ze ervan uit dat Brussel altijd Franstalig blijft (waarbij de anderstaligen op Franstalige lijsten stemmen bedoel ik). Het conflict in België is er nooit een geweest waarbij men het gebied wou splitsen, althans niet in de mainstream. Het is er wel een geweest over welke taal hier dominant zou zijn en na een aanvankelijk Franstalige dominantie (ook door Franstalige Vlamingen uit Alost, Anvers, Gand en Louvain, want daar woonden geen Walen), had je een status quo waarbij de Vlaamse meerderheid en de Waalse minderheid evenveel in de pap te brokken hebben. Wat wij nu meemaken is dat de Vlaamse meerderheid op zijn democratische strepen wil staan volgens het principe van één man één stem. Daarbij verdwijnt de roep om een onafhankelijk Vlaanderen dat in feite een vlucht is uit een verloren strijd die pas afloopt wanneer die onafhankelijkheid wordt uitgeroepen. Ik voorspel dat, en dat mag je in je agenda schrijven, een defenestratie van N-VA die gepaard gaat met een zwakke staatshervorming zal zorgen voor een erg anti-Belgisch klimaat waarbij die onafhankelijkheid wel eens dichter bij zal komen dan de onderhandelende partijen (buiten eentje dan) wel willen. België moet buigen als het niet wil barsten. En ik vraag me dan af of je de buigers mag categoriseren als Vlaams-nationalisten, net zoals ik me afvraag of degenen die België willen doen terugkeren naar een staatsvorm van vroeger ons landje wel zo goed doen... |
|
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() @ Vito:
1) Confederalisme veronderstelt dat er eerst onafhankelijke staten zijn, hoe kan je dat rijmen met je vaststelling dat confederalisme separatisme tegenhoudt? 2) Indien de logica der staatshervormingen gevolgd wordt, dan heeft het Belgisch niveau uiteindelijk geen enkele bevoegdheid meer over en zullen nationalisten zeggen "ha, het is overbodig".
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#94 |
|
![]() Graag een objectief bronnetje!
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het is niet omdat het ergens anders ook gebeurde, dat het daarom goed is hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijvoorbeeld.
Al eens naar de samenstelling van hun gemeenteraad gekeken, hoeveel Franstaligen er verkozen zijn ? http://www.depanne.be/frame.aspx?pag...tebestuur.aspx Overigens een gastvrije gemeente, waar toeristen zeer welkom zijn. Zo hoort het ook natuurlijk. Sommige mensen worden er zelfs behandeld door vip's !! Zo hoort het ook natuurlijk.
![]() |
![]() |
#97 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik weet niet of je je ervan bewust bent dat de meeste gemeenten in de Westhoek nogal ingeslapen grensgemeenten zijn, met weinig economische activiteit en weinig migratie en bevolkingsverloop? Denk jij op die basis rond Brussel, waar het grootste deel van de bevolking op datzelfde Brussel afgestemd is, met eenzelfde beleid Vlaams-Brabant of zelfs verder Nederlandstalig te houden? Landsgrensje trekken en het probleem is opgelost? Al eens in de streek van Denderleeuw rondgewandeld de laatste tijd? Laatst gewijzigd door SDG : 3 mei 2011 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bedoelt die studies die je zelf hebt bijeengeschreven, opgesloten in je ivoren toren met als enige naslagwerk "Histoire de la Belgique" van Pirenne en wat pamfletten van andere uitvinders van Belgische geschiedenissen?
|
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Nederlands of anders niets. Blijf met die mondziekte maar aan de andere kant van het water. In 'de Vlaanders' moeten we dat niet. Laatst gewijzigd door SDG : 3 mei 2011 om 18:28. |
|
![]() |