![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Vreemdeling
|
![]() Je kan iets een paar keer duidelijk proberen uit te leggen, je kan de veel gebruikte foute technieken eens aanbrengen, maar dat blijkt niet de juiste manier.
Ik hou van morosofie als hobby, ik lees morosofen op het toilet en bij het ontbijt (ik heb twee exemplaren van elk boek om het een beetje hygiënisch te houden) maar ik discussieer niet met morosofen. De vrijblijvende toon van de objectieve en rationele mensen die hier hun best doen om een valabele argumentatie aan te brengen wordt misbruikt door om steeds opnieuw het forum te vullen met pseudoargumenten en "uitdagingen tot weerleggen", die op zelfingenomen manier worden gepresenteerd en worden opgesmukt met veel "winks" en emoticons. Holle vaten klinken het hardst? Ter identificatie van de onder andere door mustapha gebruikte argumentatietechnieken een korte samenvatting (met dank aan SKEPP) Het argument ad hominem: het argument is gericht tegen de spreker zelf, niet tegen wat de spreker zegt. Dit is in principe een irrelevant argument, maar zonder enige twijfel het meest gebruikte. Voorbeeld: in een reactie van Ryzl (jaargang 24, nr. 47, november 1994) op een uitspraak van Etienne Vermeersch in Knack, vermeldt Ryzl Martin Gardner en voegt eraan toe: "... bekend om zijn onethische methoden bij het propageren van zijn standpunten." Het argument ad populum: men doet (impliciet of expliciet) beroep op wat algemeen "leeft" bij een bevolking. Veel gebruikte strategie door para's en pseudo's. Tijdens een debat richt men zich rechtstreeks tot het publiek en men vraagt daar ondersteuning, wat doorgaans lukt. Denk aan het overbekende voorbeeld waarbij de parapsycholoog aan de zaal vraagt hoeveel mensen de ervaring hebben gehad van een droom die "uitkomt". Ik voeg er meteen aan toe dat de skepticus het hier niet altijd gemakkelijk heeft: vaak zal hij of zij moeten argumenteren dat het grote publiek vaak mis is, wat een weinig populaire (!) positie is. Het argument ad baculum: Het argument "met de stok" is een zuiver en puur machtsargument, zeg maar een openlijk dreigement. Klassiek: "Als jullie wetenschappers aan de macht komen, dan ziet het er voor de mens slecht uit". Voorbeeld: in een lezersbrief in De Morgen van 18 april 1995 in een reactie op een artikel van Jef Couck over astrologie, lees ik: "Ontsteek dus die brandstapels, roer de trom der inquisitie en verbrand die heksen, want nog altijd kan er maar één gelijk hebben, nietwaar Jef?" Het argument ad misericordiam: Dit argument werkt zoals het baculumargument, maar in de andere richting: men doet beroep op het medelijden en medevoelen van het publiek. Een typisch voorbeeld is het argument van de parapsycholoog dat hij of zij nauwelijks geld krijgt voor onderzoek en daardoor onvermijdelijk altijd het gevecht met de stinkend rijke wetenschap moet verliezen. Het argument ad verecundiam: Dit is het zogenaamde gezagsargument. De argumentatie roept een erkende autoriteit in en neemt het standpunt van die autoriteit over. Wie daar wil tegen ingaan, is verplicht de autoriteit in vraag te stellen. Deze wijze van argumenteren is bijzonder populair bij para's en pseudo's. Een paar voorbeelden: Men roept figuren als Copernicus, Kepler en Newton in, boegbeelden van het wetenschappelijk bedrijf, en merkt op dat ze allen met astrologie en/of alchemie bezig waren. (Commentaar: men kan altijd opmerken dat dit vandaag de dag niet meer het geval is, wat precies aantoont dat wetenschap vooruitgaat!) Men maakt de vergelijking of analogie tussen Galileï versus de Inquisitie aan de ene kant en de parawetenschapper versus de Gevestigde Wetenschap aan de andere kant. Los van het feit dat de analogie nogal merkwaardig is - het volstaat erop te wijzen dat Galileï wel degelijk experimenteel tewerk ging en de meeste para's en pseudo's niet -, verleent ze aan de para of pseudo het statuut van één der groten van de wetenschap. (Commentaar: ook hier kan men opmerken dat de opvattingen van Galileï aangepast, gewijzigd en verbeterd zijn geweest, zodat vervolgd worden niet hetzelfde betekent als gelijk hebben). Het argument ad ignorantiam: Dit argument wordt binnen het para- en pseudodebat zeer frequent gebruikt. Indien er geen bewijsstukken zijn dat een verband tussen A en B niet bestaat, dan bestaat het verband tussen A en B. Anders gezegd: het moet zo zijn, want er is geen bewijs voor het tegendeel. Klassieke voorbeelden: telepathie bestaat, want het is nog niet aangetoond dat het niet kan. Geesten bestaan want er is geen bewijs voor het niet bestaan. Het probleem van de bewijslast komt hier duidelijk in tussen. Het is niet omdat iemand beweert dat X bestaat op grond van het feit dat er geen bewijzen zijn voor het niet-bestaan van X, dat ik de verplichting heb te laten zien dat X inderdaad niet bestaat. Zoals ik reeds heb vermeld, is het alles behalve evident wie drager is van bewijslast in een debat. Het zou een apart artikel, zoniet een apart boek vragen om deze problematiek verder uit te werken. De boodschap is om zich niet te laten verleiden tot het zomaar op zich nemen van de bewijslast. Zo, Dat is eruit. Wanneer de inhoud niet staande te houden is in een rationele discussie, kan je altijd beroep doen op bovenstaande methoden, plus nog degenen die ik in een vorige post alhier vermeld heb. Allen ook in detail na te lezen op www.skepp.be - Ik dank de actieve mensen bij SKEPP voor hun inzet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() @ Mustapha,
Als je het scheppingsverhaal in de koran gelooft, geloof je dus ook dat de duivel ongelovig is in Allah. http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=544188#544188 (Hoe kan de duivel ongelovig zijn in Allah. Koran 2:34) |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
kafara[Arabisch] kan vertaald worden als niet-geloven en verwerpen, al naargelang de context. Zie hier bijvoorbeeld Soera 54, daar blijkt duidelijk uit dat het woord kafara ook verwerpen kan betekenen: 9. Vóór hen verloochende het volk van Noach, zij verloochenden Onze dienaar en zeiden: "Een waanzinnige." En hij werd verdreven. 10. Daarom bad hij tot zijn Heer: "Ik ben gewis verslagen, sta mij bij." 11. Toen openden Wij de poorten van de hemel voor het stromende water. 12. En Wij spleten de aarde door bronnen, waar door de wateren elkander ontmoetten volgens een vastgesteld plan. 13. En Wij droegen hem op iets, bestaande uit planken en spijkers. 14. Het dreef onder Onze ogen voort als een beloning voor hem, die verworpen was. of een ander vers, waar weer het woord kafara wordt gebruikt en tevens laat zien dat de duivel zich volledig bewust is van het bestaan van God: 16. Evenals Satan, wanneer hij tegen de mens zegt: "Verwerp (de waarheid)"; maar wanneer deze haar verwerpt zegt hij: "Ik heb niets met u uitstaande, voorzeker, ik vrees Allah, de Heer der Werelden." 17. Daarom zal het einde van beiden wezen, dat zij samen in het Vuur zullen vertoeven; dit is het loon der onrechtvaardigen. Is het per se nodig om hier een nieuwe topic aan te besteden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [quote="Panther"]
Citaat:
Zie mijn reactie onder http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=544358#544358 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Men spreekt daar ook altijd van een nieuwe soort, dus er is er wel meer dan één nietwaar. Citaat:
Creationisten schijnen een grote samenzwering te veronderstellen. Alle (of toch de overgrote meerderheid) van de biologen, geologen, astronomen, ... maken deel uit van één grote samenzwering om de waarheid te verbergen. Maar pas op, enkele mensen, weliswaar zonder wetenschappelijke opleiding of ervaring, komen na 10 minutjes op het internet wel even de waarheid uitbrengen. Het is wel heel erg vreemd dat al deze mensen de, volgens u overduidelijke, problemen niet kunnen zien. Enkel een paar fundamentalistische christenen of moslims zijn daar toe in staat. Citaat:
Veel interessanter zijn de computersimulaties, en de problemen die worden opgelost met algoritmen die de evolutie immiteren (willekeurige wijzigingen, met de selectie van de beste kandidaten). Deze slagen erin om op moeilijke problemen snel goede oplossingen te vinden. Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kan Mustapha, of een andere koran of bijbel getrouwe, hier ook op reageren ?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat voor fundamentalistische praat is me dat nou?
![]() |
![]() |
#91 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Vreemdeling
|
![]() Voor een wetenschappelijke benadering van het darwinisme kan ik de volgende website aanbevelen. Het kost een mens uren om alles door te nemen, maar het is beslist de moeite waard.
http://www.darwinismrefuted.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Op de site worden zaken eveneens volledig uit de context gesleurd. Ik heb een aantal zaken bekeken die verband houden met mijn kennisgebied (medisch). De bewijsvoering wordt ofwel niet gestaafd ofwel komt ze van niet-wetenschappelijke bron. Over vestigiale organen wordt weinig gezegd wat hout snijdt, en de bewijsvoering komt uit "Nature". Het tijdschrift Nature is best interessant, maar heeft niet de wetenschappelijke waarde die geschikt is voor bewijsvoering (het gaat trouwens om een nog niet onderzochte gissing die men publiceerde). Staven met studies alstublief. De uitleg over de coccyx is ronduit uit de lucht gegrepen. De bewijsvoering voor bacteriële resistentie is niet consistent en wordt uit de context gehaald, de conclusie wordt verdraaid uit een verkeerde oorzaak-gevolgstelling in het begin. Soit, hiertegenover (dit onderwerp) kan ik een andere site plaatsen waarin gewoon wat rationele gedachten over de vestigiale organen staan: http://www.skepticreport.com/creationism/vestigial.htm (hier neemt men zichzelf niet zo ernstig als bij de tegenhangers - een oproep aan het gezond verstand eerder dan een geforceerde doctrine) Hetgeen te lezen is op de "Darwinism refuted" site is vaak een al dan niet verdoken religieuze bewijsvoering, die niet gestaafd wordt of door een enkel voorbeeld van een weinig betrouwbare bron. Aan de lezer om de wetenschappelijke waarde te beoordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nogmaals, een wetenschapper kan veel geld en respect verdienen als hij er in slaagt die theorie omver te werpen. Jij blijft beweren dat alle biologen, geologen, astronomen (want die beweren allemaal dat de aarde 4.5 miljard jaar oud is) zo koppig zijn dat ze hun ongelijk niet kunnen toegeven? Citaat:
Trouwens, nogmaals: een overgang van soort is niets meer dan een opeenstapeling van kleinere veranderingen. Meestal gebeurt een opsplitsing (dus één soort wordt twee soorten) als een deel van de populatie lang geïsoleerd is. Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alles blijft echter binnen dezelfde soort. En daar ligt net het probleem. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Wat maakt het jou eigenlijk uit, Akkersloot, of mensen van een bepaalde religie denken dat je in de hel terrecht komt of niet? Dat is toch enkel belangrijk als anderen jou proberen te 'bekeren' of te doden. En ik vermoed dat dit bij jou alleszins niet het geval is.
Onder andere omstandigheden lijkt mij deze discussie vrij nutteloos. Een echt probleem daarentegen, is het superioriteitsgevoel bij de Judeo-Christelijke religies, waartoe ook de Islam behoort. Gewoon uit nieuwsgierigheid : welke statements op fok.nl door jou hebben geleid tot je ban? |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Die doctrine dat ongelovigen in de hel zouden komen zit me wel hoog. Want de doctrine dat "ongelovigen" veel minder waard zijn dan "gelovigen" is de bron van al het religieus geweld. Het is eigenlijk legitiem racisme. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |