Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2011, 07:33   #81
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Deregulering was het ideologisch geïnspireerde motto waarmee Thomas Friedman Reagan en Thatcher aanvuurde. Na dertig lange jaren is het finaal misgelopen. Gelieve de nederlaag te aanvaarden. De schuldenberg is torenhoog en de wereld is spijtig genoeg te overbevolkt geworden om nog verder mee te stappen in dit soort indianenverhalen.
Kunt u astublieft wat meer specifiek zijn?
Deregulering van wat?

Deregulering van banken?
De overheden volgen al 100 jaar het moderne macro-economisch concept van fractionele reserve bankieren en centrale banken. De banken mogen (en werden zelfs gedwongen) het spaargeld dat de mensen plaatsten uitlenen. En de door diezelfde overheden gepriviligieerde centrale banken mogen dwangmatige (wetgeving) limieten stellen via enkele intrestvoeten. Dit heeft van het verleden tot het hedendaagse tot schuldenbergen geleid die uitmondden in supercorrecties en wereldoorlogen. Er zitten zelfs politici in raden van bestuur van banken. Ze kijken ernaar en ze keuren goed.

Deregulering van markten?
Gisteren heb ik zo eens opgesomd wat er gebeurde in de laatste decennia.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=156659
"Myriades regels opgelegd aan werknemers/werkgevers.
Myriades taksen af te dragen door werknemers/werkgevers.
Myriades belastingsaftrekposten.
Alles moet passeren langs een gigantische wirwar van herverdeelsleutels en de plakkerige vingers van de machthebbers."
Ik kan er nog vele toevoegen.
Inzake alles wordt gecontroleerd. Inzake overuren, inzake concurrentie, inzake reklame. Inzake soldenperiodes. Inzake openingsuren. Inzake veiligheid. Inzake milieu.

Waar ziet u toch uw 'deregulering'?

Fraude was altijd al verboden via regulering en toch konden onderandere banken ongehinderd allerhande constructies opzetten die er botweg op neerkwamen. De regulering was er maar ze werd niet toegepast.
Net zoals de Deepwater Horizon in het kader van regulering moest worden geïnspecteerd en dat, al dan niet moedwillig, werd verzuimd.

Hoe ziet u 'regulering' eigenlijk?
Wat telt er: toch het eindresultaat?
Regulering is een serieel proces dat loopt van wetgeving via controle op naleving tot bestraffing. Van zodra één stap in dit proces om eender welke reden ontbreekt, bestaat regulering de facto niet meer.

U mag nog 50000 pagina's regulering voltypen.
U mag nog 50000 controleurs op pad sturen.
U mag nog 50000 rechters, griffiers en cipiers aanstellen.
Als er "foert" wordt gezegd, als er middelen niet worden onderhouden, als er oogjes worden dichtgeknepen, dan helpt het allemaal niet.

Het enige dat u doet is nog meer volk (en middelen) wegmanoevreren uit de private sector en bij Staat tewerkstellen. Dan moeten die eersten terug harder werken voor hetzelfde, opnieuw meer risico's nemen om nog voldoende rendabel te zijn, met nog meer ongelukken tot gevolg en last but not least, met nog meer schuldenbergen en supercrises tot gevolg.

Iemand die moedwillig de economie in haar geheel om zeep zou willen helpen had het niet beter kunnen doen dan de centrale planners de afgelopen eeuw.
Misschien willen ze dat ook, als excuus om ook met openlijk fascisme nog weg te komen?

Om uw eigen woorden te gebruiken, de centrale planners hebben genoeg uitgevreten. De marktmechanismen "winnen" net zo zeker als het feit dat een auto niet vanzelf als kantklaar product uit de grond komt floepen. Het vereist, of de centrale planners dat nou tof vinden of niet, prestatie. Ze mogen ze nog 30 jaar lang tegenwerken, het enige dat ze bereiken is dat ze talloze kleine correcties, die mensen de tijd geeft zich aan te passen, door één supercorrectie die iedereen (nou...) verrast wegens het achterbakse karakter dat het fractionele reserve diefstal-banksysteem heeft.

Dus:
Weg met de regulatoren.
Weg met Staat.
Weg met privileges.
Iedereen betaald op vrijwillige basis.
Dan corrigeren marktmechanismen toestanden die het wan- voorvoegsel beginnen te krijgen, op een continue wijze.
En die werken, in tegenstelling tot een overheid, gratis.
Hun regelactie is gewoon de gedecentraliseerde combinatie van de wil van de consumenten.

Het probleem dat u heeft is dat u redeneert in een cirkel. U maakt kringredeneringen. U ziet een probleem en ziet een oorzaak, en stopt dan, al dan niet opzettelijk, te kijken. Dat is fout. Want een oorzaak kan ook een gevolg zijn. Een wantoestand kan het resultaat zijn van een lange keten van oorzaken en gevolgen. Je lost ze, analoog aan dweilen, niet op bij een tussenoorzaak, maar bij de eerste oorzaak, analoog aan kraan dichtdraaien.

En sommigen willen zelfs die eerste oorzaak niet vinden. Rarara waarom? Omdat ze dan bij henzelf uitkomen. De dief die op straat loopt en van zich afwijst. Steek het op een situatie genaamd "vrije markt". Een situatie kan echter niks "doen". Een situatie is een gevolg van mensen die "doen". Die sommigen steken de schuld dus eigenlijk op de consumenten en/of producenten. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet gezegd krijgen, want dat zijn diegenen die ze pretenderen te beschermen, haha.

Dus, gelieve zèlf uw nederlaag te aanvaarden (dat was toch uw eigen merkwaardig advies?). Stop met middelen af te pakken en u te moeien op de markt. Doe waarvoor mensen vrijwillig willen betalen. Ik weet dat dat lastiger is, maar hoe meer er terugkeren naar de private sector, hoe meer de lasten kunnen worden verdeeld.

Maar dit interesseert u niet echt hee?
Blijven etiketten plakken en volharden in boosheid.
We weten hoe dat eindigt. Conflicten en oorlogen en de 'nieuwere' incarnatie daarvan: terrorisme. Miserie is dé voedingsbodem voor terrorisme. Straks kunnen ze meer dan de helft van de bevolking als zijnde terrorist of fraudeur catalogeren.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 19 juni 2011 om 07:37.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 07:54   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Toch niet. Als je nu koper gezegd had.
Een kopermijn ? Dan win jij ook uranium ?
Oud 19 juni 2011, 08:11   #83
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Kunt u astublieft wat meer specifiek zijn?
Deregulering van wat?
Deregulering van banken?
Deze vraag is inderdaad al de helft van het verhaal; de helft die keer op keer over het hoofd wordt gezien. De moderne kapitalist is geen producent, maar een bankier, en zijn rooftocht wordt gedekt en zelfs aangemoedigd door de wetgever.

Ik ben het overigens ook met de rest van je betoog grotendeels eens, al vrees ik dat iemand - misschien helaas toch wel de overheid - hier en daar de markt wel moet corrigeren. Ik denk daarbij vooral aan het milieu, het "internaliseren" van "externalities".
Oud 19 juni 2011, 09:26   #84
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Deze vraag is inderdaad al de helft van het verhaal; de helft die keer op keer over het hoofd wordt gezien. De moderne kapitalist is geen producent, maar een bankier, en zijn rooftocht wordt gedekt en zelfs aangemoedigd door de wetgever.

Ik ben het overigens ook met de rest van je betoog grotendeels eens, al vrees ik dat iemand - misschien helaas toch wel de overheid - hier en daar de markt wel moet corrigeren. Ik denk daarbij vooral aan het milieu, het "internaliseren" van "externalities".
Ik heb er niks tegen dat allerlei instituten/organisaties/bedrijven een controlerende en regulerende invloed uitoefenen.
Waar ik wèl tegen ben is dat die dwangmatig worden betaald.
Daar begint het probleem, want zo worden ze, gelijk hoe ze ooit begonnen, gedegradeerd tot een manipulatie-instrument.
Ik wens dat dwang-element dus weg en het vervangen door contracten. Zodat mensen op legale wijze een contract kunnen opzeggen wegens schenden van bepalingen erin, en het toekennen aan een ander.
Dan is het niet een derde die de markt 'corrigeert', maar diegenen wiens gezamelijke acties de markt vormen.

En bij de weg, wat u als 'moderne kapitalist' omschrijft is geen kapitalist. Bemoeienissen door derden zoals overheid is geen vrije markt, maar fascisme. Wilt U een 'moderne' naam voor fascisme? Noem het dan neofascisme.
Het is door al dit vals etiket-geplak dat de ware daders te laat worden opgemerkt. Ik stel dan ook voor om hierin duidelijk te zijn, en op de inhoud af te gaan in plaats van op een zelf- of door anderen opgeplakt etiket.

Laatst gewijzigd door Erw : 19 juni 2011 om 09:31.
Oud 19 juni 2011, 13:56   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een kopermijn ? Dan win jij ook uranium ?
Ha, dat wist ik niet dat dat steeds zo is. In mijn geval was het een manier om de te verwachten overreactie van de markt bij de verkiezing van Humala niet onbenut te laten.

Wall street heeft trouwens dringend meer regulatie nodig. Indien deregulatie tot criminaliteit leidt dan ben je te ver gegaan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 juni 2011 om 14:00.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 15:20   #86
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wall street heeft trouwens dringend meer regulatie nodig. Indien deregulatie tot criminaliteit leidt dan ben je te ver gegaan.
Werden de Jan Modaals hun spaargeld niet ontwaard, ze zouden zich niet tussen de wolven van Wall Street begeven. Het is beter opm een probleem bij de wortel aan te pakken dan constant stengels te zitten uittrekken. Je weet trouwens op voorhand dat een regulering van Wall Street gaat falen. Als het niet is door gaten in wetteksten of procedurefouten of verjaringstermijnen of belachelijke boetes dan zal het wel door een oogske dichtknijpen zijn.
Oud 23 juni 2011, 15:08   #87
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard In de VS ziet men de bui al hangen

De beurzen zijn vandaag flink gaan dalen door het besef dat het stimuleringsprogramma in de VS deze maand eindigt terwijl de staatsschulden door het plafond zijn gegaan. Alle remedies om de economie nog te stimuleren zijn aangewend en dit is het einde van het verhaal. Zet u maar schrap voor de echte crisis.

http://www.nuzakelijk.nl/beurs/25469...-november.html
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 15:45   #88
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

U bedoelt de herontdekking van de crisis.
Oud 23 juni 2011, 17:16   #89
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch niet. Als je nu koper gezegd had.

Ik zie een ontwikkelingsboom rond me. Het 'oude' Europa heeft nogal veel last van doemdenken. Komt met de leeftijd denk ik.

Daarbij, die opmerking maakte ik omdat ik net een artikel gelezen had in de WSJ over dat de cijfers over groei in China beter waren dan verwacht deze maand.
Een ontwikkelingsboom is ook gunstig voor zilver,.... zeker als ze nog wat doomscenario's over kernenergie de wereld insturen
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 17:59   #90
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Een ontwikkelingsboom is ook gunstig voor zilver,.... zeker als ze nog wat doomscenario's over kernenergie de wereld insturen
Goud en zilver gaan vandaag regelrecht naar beneden.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 21:09   #91
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

23 juni 2011 Nasdaq + 0.6 %. Ik zeg het maar omdat men zich hier nogal graag focussed op het negatieve, inclusief gebruik van superlatieven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 juni 2011 om 21:12.
Oud 24 juni 2011, 11:28   #92
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
23 juni 2011 Nasdaq + 0.6 %. Ik zeg het maar omdat men zich hier nogal graag focussed op het negatieve, inclusief gebruik van superlatieven.
U heeft gelijk. Overigens, heeft u opgemerkt dat de VS en andere landen gisteren olievooraden hebben gedumpt op de markt waardoor de olieprijzen kelderden tot onder de 90 euro? Dat krikte de beurskoersen in de VS weer omhoog. Toch raakt de truckendoos een keer leeg.

Laatst gewijzigd door Piero : 24 juni 2011 om 11:29.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 15:46   #93
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U heeft gelijk. Overigens, heeft u opgemerkt dat de VS en andere landen gisteren olievooraden hebben gedumpt op de markt waardoor de olieprijzen kelderden tot onder de 90 euro? Dat krikte de beurskoersen in de VS weer omhoog. Toch raakt de truckendoos een keer leeg.
Eens het westen aanvaard dat Azië en verschillende 'ontwikkelingslanden' de motor van de wereldeconomie zullen worden de komende decennia, en men zich niet meer daar tegen verzet (economisch en militair) zal het ook in Europa en de VS terug bergop gaan. Militaire avonturen zoals Libië wegen meer dan dat toegegeven wordt op de economie. De beurs gaat al 6 weken na elkaar achteruit. Ik geloof niet dat dat alleen met het einde van QE2 te maken heeft (dat eindigt trouwens pas eind deze maand).

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 juni 2011 om 15:49.
Oud 25 juni 2011, 18:40   #94
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

China Pledges Continued Support for European Debt
Oud 25 juni 2011, 18:45   #95
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
I.e., China belooft om nog meer de economische macht over Europa naar zich toe te trekken?
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 19:07   #96
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
I.e., China belooft om nog meer de economische macht over Europa naar zich toe te trekken?
Citaat:
Many European leaders see Chinese support as a key booster for market confidence in their sovereign finances
Oud 25 juni 2011, 20:24   #97
kameleon
Minister

Standaard

Ook gelezen dat de europese beurzen er de langste verliesreeks opzitten hebben sinds 1991 ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 20:40   #98
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ook gelezen dat de europese beurzen er de langste verliesreeks opzitten hebben sinds 1991 ?
2002 las ik een week geleden, en dan ging dan over de Amerikaanse beurs, een reeks van 6 weken van verlies. Ik ben benieuwd wat er na 30 juni gebeurt.
Oud 25 juni 2011, 20:42   #99
kameleon
Minister

Standaard

Het was 1998 in Europa. En ik zie de beurzen de komende weken ook niet echt stijgen. Er zal nog heel wat gedowngrade moeten worden.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 20:46   #100
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Er zal nog heel wat gedowngrade moeten worden.
Waarom moet dat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be