Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 juni 2011, 17:59   #81
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik ontken het bestaan op dit moment niet van BHG. Dat is er sinds 1989. Maar BHG heeft geen geschiedenis (zeg maar: geen apart verleden) zoals de gebieden die jezelf ter vergelijking opnoemde. Nogmaals BHG is een Belgisch lapmiddel en heeft enkel daardoor een reden van bestaan.
Welke andere gebieden heb ik opgesomd misschien?

En 22 jaar... Er is sindsdien heel wat gebeurd. Geschiedenis dus. Pech...
Vito is offline  
Oud 21 juni 2011, 18:00   #82
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Er zijn zelfs aanwijzingen dat steden als Maastricht "Franstaliger" waren. Maar over welke periode spreken wij nu?
Voor de tweede helft van de 19de eeuw, toen de verfransing in een stroomversnelling kwam.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 18:01   #83
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke andere gebieden heb ik opgesomd misschien?

En 22 jaar... Er is sindsdien heel wat gebeurd. Geschiedenis dus. Pech...
Mijn excuses: het was BWarrior.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 juni 2011, 18:04   #84
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerder bij Yves Leterme, die de Franstaligen intellectueel onbekwaam achtte om Nederlands te leren. Dat was uiteraard spot, net zoals ik vermoed dat jullie de neiging tot lachen moeten onderdrukken als jullie koudweg het bestaan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontkennen. Leuk, maar uiteindelijk steek je daar niets mee in je zakken. Willen jullie Brussel terug, dan zal je eerst moeten beginnen met de realiteit aanvaarden:

1) Brussel maakt bestuurlijk geen deel uit van Vlaanderen
2) Brussel valt ook niet onder het gezag van het door Vlamingen gedomineerde federale niveau. Het is geen federaal district.
3) Er is een zeer kleine Vlaamse aanwezigheid in Brussel
4) Het Vlaams Parlement is slechts voor de gemeenschapskwesties bevoegd in Brussel. De Brusselse VP leden moeten zich onthouden over gewestelijke bevoegdheden.
5) Er is een krimpende Franstalige aanwezigheid in Brussel.
6) Er is een groeiend aandeel buitenlanders, die zich achter Franstalige partijen scharen. Waarom? Een vraag die je niet gaat beantwoorden met bullshit dat Brussel toch maar bij Vlaanderen hoort en dat een deus ex machina dat wel even zal regelen.

1 tot 4 aanvaarden zie ik jullie nog niet doen, dat vereist een zekere intellectuele maturiteit die ik niet zie met jullie versie van In de ban van de Ring (Fantasy dus), maar als je die 4 punten aanvaard, ben je klaar om 5 en 6 te begrijpen en hier een opportuniteit in te zien.

Je kan natuurlijk verder fantasy schrijven. Dat is altijd leuker en zo kan je de gelegenheid open houden om te kakken op Franstaligen, want die zullen er altijd zijn omdat met fantasy te schrijven je quasi de garantie hebt dat België blijft bestaan.

Doe maar verder dus
Toon mij eens waar ik het bestaan van het BHG ontken? Dat doe ik namelijk niet. Ik moet Brussel niet terug; iets wat je niet kwijt bent kan je ook niet terug willen.

1) Deels ja, zie punt 4.
2) Feit, al is het federale niveau niet gedomineerd door de Vlamingen, kijk maar naar de zetelverdelign van de federale regering).
3) Feit.
4) Feit.
5) Feit.
6) Omdat buitenlanders vaker Frans dan Nederlands kunnen.

Ik aanvaard dus uw standpunten, meer nog, ik heb ze nooit ontkend. Waarom u dit dan nog eens benadrukt, is me dan ook een raadsel. En nu herhaal ik nog eens mijn standpunt: Vlaanderen = Vlaams Gewest + Brussels Gewest.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 21 juni 2011 om 18:06.
Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:01   #85
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als Brussel zoals jij zegt een Vlaamse stad was hoe komt het dan dat op de stadskaarten van meer dan 150 jaar geleden de straatnamen allemaal in het Frans waren en niet in het Nederlands?
De geschiedenisvervalsing gaat nog véél verder dan u zich kunt voorstellen, beste speurneus

In zo goed als álle atlassen die in het Europa van de Renaissance werden gemaakt, zijn zo goed als álle namen - van volkeren, van landen, van steden, van rivieren, van woestijnen, van bergketens, van zeeën en oceanen, ... - in het Latijn

Dat moet haast wel betekenen dat de héle wereld eigenlijk Romeins was

Maar dacht u dat 'ze' ons dat op school durfden/wensten te vertellen? Neen hoor!

Nog een geluk dat we ten langen leste toch nog ontdekt hebben op wélke schaal wij met z'n allen gehersenspoeld zijn

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 21 juni 2011 om 19:02.
djimi is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:07   #86
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Brussel is een tweetalige stad, daar kun je niet omheen.
Tot mijn grote vreugde is Brussel een méér-talige stad (en het wordt steeds 'erger').

Wie daar een ville francophone of een région bilingue van wil maken, kan in het beste geval op mijn diepste wantrouwen rekenen.

djimi is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:08   #87
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de tweede helft van de 19de eeuw, toen de verfransing in een stroomversnelling kwam.
Dat is leuk, maar het is vandaag dat telt. Het bewijs wordt geleverd door Kosovo. En vandaag de dag is Vlaanderen Brussel kwijt. Niet omdat het geannexeerd is door Wallonië -God bespare ons daarvan-, maar omdat Vlaanderen niet weet om te gaan met anderstaligen. En dat zijn niet alleen Franstaligen.
Vito is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:11   #88
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dat is leuk, maar het is vandaag dat telt. Het bewijs wordt geleverd door Kosovo. En vandaag de dag is Vlaanderen Brussel kwijt. Niet omdat het geannexeerd is door Wallonië -God bespare ons daarvan-, maar omdat Vlaanderen niet weet om te gaan met anderstaligen. En dat zijn niet alleen Franstaligen.
En die Franstaligen weten ook niet om te gaan met de Arabofonen. Bewijs de problemen in het Franstalig onderwijs in Brussel en op straat ( weer een jongeman in elkaar geklopt door alloctonen omdat hij homo is).

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:12   #89
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tot mijn grote vreugde is Brussel een méér-talige stad (en het wordt steeds 'erger').

Wie daar een ville francophone of een région bilingue van wil maken, kan in het beste geval op mijn diepste wantrouwen rekenen.
Ik had het over het bestuurlijke niveau, niet over de bevolking.

Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:14   #90
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Als je Francofone redenering volgt van 'wie met de meesten zijn, hebben het voor het zeggen' dan moet ik djimi zijn vrees beamen.

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:14   #91
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging natuurlijk dat speurneus hier vroeg waarom de kaarten van Brussel vroeger dan uitsluitend in het Frans waren.

Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:16   #92
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Als je Francofone redenering volgt van 'wie met de meesten zijn, hebben het voor het zeggen' dan moet ik djimi zijn vrees beamen.
Zoals ik zei, dat zou duidelijk worden als er een Arabisch-sprekende burgemeester zou komen die weigert Frans of Nederlands te gebruiken. De Arabisch-sprekenden hebben evenveel recht (en ik heb het niet over recht in de grondwet, maar recht in de praktijk) op taalfaciliteiten in bepaalde Brusselse gemeentes als de Franstaligen in de Vlaamse Rand. Geen.

Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:16   #93
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik eigenlijk ook.

Ik vind het af en toe niet onverstandig dat het bestuurlijk niveau zich aan de bevolking aanpast.

Als pakweg 80% van de bevolking van een land republikeins-gezind is, zou ik daar geen koningshuis in stand willen houden, bijvoorbeeld.

Daar komen gegarandeerd brokken van.

djimi is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:18   #94
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik eigenlijk ook.

Ik vind het af en toe niet onverstandig dat het bestuurlijk niveau zich aan de bevolking aanpast.

Als pakweg 80% van de bevolking van een land republikeins-gezind is, zou ik daar geen koningshuis in stand willen houden, bijvoorbeeld.

Daar komen gegarandeerd brokken van.
Wie naar ons land komt, past zich aan aan de bevolking die daar leeft. Het bestuurlijke niveau moet zich niet aanpassen aan migranten.

Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:32   #95
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Wie naar ons land komt, past zich aan aan de bevolking die daar leeft.

2) Het bestuurlijke niveau moet zich niet aanpassen aan migranten.
1) Dat is de 'theorie', ja. Volgens mij kunt u - mocht u dat willen - elke dag in een krant naar keuze lezen hoe het met de 'praktijk' zit.

2) Maar het bestuurlijke niveau doet dat natuurlijk wél, al was het maar via het doorvoeren van 'integratie-bevorderende maatregelen', het opleggen van 'quota' en andere vormen van 'positieve discriminatie', het controleren van de grenzen of het strikter maken van de 'naturalisatie-procedures'.

Het ziet er wél naar uit dat sommige aanpassingen al wat beter/verstandiger/efficiënter/... zijn dan andere.

djimi is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:33   #96
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie naar ons land komt, past zich aan aan de bevolking die daar leeft. Het bestuurlijke niveau moet zich niet aanpassen aan migranten.
Behalve in het mollahbeek van Moureaux dan...

En dat kan allemaal zomaar...
Svennies is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:38   #97
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Dat is de 'theorie', ja. Volgens mij kunt u - mocht u dat willen - elke dag in een krant naar keuze lezen hoe het met de 'praktijk' zit.

2) Maar het bestuurlijke niveau doet dat natuurlijk wél, al was het maar via het doorvoeren van 'integratie-bevorderende maatregelen', het opleggen van 'quota' en andere vormen van 'positieve discriminatie', het controleren van de grenzen of het strikter maken van de 'naturalisatie-procedures'.

Het ziet er wél naar uit dat sommige aanpassingen al wat beter/verstandiger/efficiënter/... zijn dan andere.
1) Blijft dat het zo zou moeten zijn. Wie zich niet aanpast, mag van mij opkrassen. Of toch tenminste op geen cent Vlaams geld rekenen.

2) Positieve discriminatie is ook discriminatie en zeker geen integratie-bevorderende maatregel, integendeel.

2 eenvoudige vraagjes:

1) Vindt u dat Franstaligen in de Vlaamse Rand recht hebben (opnieuw geen recht zoals in de grondwet) op taalfaciliteiten?

2) Vindt u dat Arabisch-sprekenden in bepaalde Brusselse gemeentes recht hebben op taalfaciliteiten?

Laatst gewijzigd door Nebur : 21 juni 2011 om 19:41.
Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 19:57   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

A) 1) Blijft dat het zo zou moeten zijn. Wie zich niet aanpast, mag van mij opkrassen. Of toch tenminste op geen cent Vlaams geld rekenen.

2) Positieve discriminatie is ook discriminatie en zeker geen integratie-bevorderende maatregel, integendeel.

B) 2 eenvoudige vraagjes:

1) Vindt u dat Franstaligen in de Vlaamse Rand recht hebben (opnieuw geen recht zoals in de grondwet) op taalfaciliteiten?

2) Vindt u dat Arabisch-sprekenden in bepaalde Brusselse gemeentes recht hebben op taalfaciliteiten?
A)

1) Een eenvoudig vraagje: aan wie moet ik mij hier in Brussel aanpassen?

2) Ik heb voor zover ik weet nog niet beweerd dat ik positieve discriminatie zonder meer een integratie-bevorderende maatregel vind.

B)

1) In de faciliteiten-gemeenten alvast wel. Elders in Vlaanderen zou ik andere methodes verkiezen om de integratie van de Franstaligen te bevorderen.

2) Uiteraard zou ik véél liever zien dat de Arabisch-sprekenden met z'n allen Nederlands leren, maar ik weet niet hoe ik zou reageren als ze op democratische manier taalfaciliteiten in de wacht weten te slepen.
Ik zou dan alleszins hopen dat ook andere talen sprekende stadsgenoten gelijkaardige 'voorrechten' weten te veroveren.

Ik kan echter niemand dwingen het met mij eens te zijn.

djimi is offline  
Oud 21 juni 2011, 20:22   #99
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A)

1) Een eenvoudig vraagje: aan wie moet ik mij hier in Brussel aanpassen?

2) Ik heb voor zover ik weet nog niet beweerd dat ik positieve discriminatie zonder meer een integratie-bevorderende maatregel vind.

B)

1) In de faciliteiten-gemeenten alvast wel. Elders in Vlaanderen zou ik andere methodes verkiezen om de integratie van de Franstaligen te bevorderen.

2) Uiteraard zou ik véél liever zien dat de Arabisch-sprekenden met z'n allen Nederlands leren, maar ik weet niet hoe ik zou reageren als ze op democratische manier taalfaciliteiten in de wacht weten te slepen.
Ik zou dan alleszins hopen dat ook andere talen sprekende stadsgenoten gelijkaardige 'voorrechten' weten te veroveren.

Ik kan echter niemand dwingen het met mij eens te zijn.
A)

1) Aan de Nederlands- en Franstaligen. De autochtone bevolking.

2) Daarover zijn we het dan eens.

B)

1) Is het permanent verlenen van faciliteiten echt een integratiebevordende maatregel? Dat betwijfel ik ten zeerste.

2) Om op een democratische manier taalfaciliteiten af te dwingen, daarvoor is een aanpassing van de grondwet nodig. Maar losstaand van de grondwet etc. Puur voor jezelf: vind je dat Arabisch-sprekenden in Brussel recht hebben op faciliteiten? Voor mij hebben die evenveel recht daarop als de Franstaligen in de Vlaamse Rand. Geen recht namelijk. Overigens, als je voor alle mensen taalfaciliteiten gaat moeten installeren, het zal proper worden daar in Brussel.

Gelukkig maar, ik kan dat net zomin, dat is het mooie

Nebur is offline  
Oud 21 juni 2011, 20:41   #100
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A)

1) Aan de Nederlands- en Franstaligen. De autochtone bevolking.

2) Daarover zijn we het dan eens.

B)

1) Is het permanent verlenen van faciliteiten echt een integratiebevordende maatregel? Dat betwijfel ik ten zeerste.

2) Om op een democratische manier taalfaciliteiten af te dwingen, daarvoor is een aanpassing van de grondwet nodig. Maar losstaand van de grondwet etc. Puur voor jezelf: vind je dat Arabisch-sprekenden in Brussel recht hebben op faciliteiten? Voor mij hebben die evenveel recht daarop als de Franstaligen in de Vlaamse Rand. Geen recht namelijk. Overigens, als je voor alle mensen taalfaciliteiten gaat moeten installeren, het zal proper worden daar in Brussel.

Gelukkig maar, ik kan dat net zomin, dat is het mooie
A) 1) Ja, maar dat is nu net hét probleem: de autochtonen lopen hier massaal weg. Moet ik nu ook weglopen? Of toch maar koppig volhouden en 'er het beste van proberen te maken'?

B) 1) Ik vind 'permanente' faciliteiten niet echt een efficiënte 'integratie-bevorderende maatregel', neen. Tegen op individuele leest geschoeide 'uitdovende' faciliteiten (pakweg over een termijn van 4 jaar) voor sommige diensten heb ik geen bezwaren.

2) Mij persoonlijk zouden op individuele basis toegekende 'uitdovende' 'faciliteiten' voor sommige diensten voor bevolkingsgroepen die in voldoende grote aantallen aanwezig zijn, als ze zijn ingepast in het geheel aan 'integratie-bevorderende maatregelen' die in de éérste plaats door henzélf betaalbaar zullen moeten worden gehouden, allerminst storen.

In het onderwijs zou ik bijvoorbeeld geen bezwaar hebben tegen een paar uur per week onderricht in de moedertaal en de cultuur & geschiedenis van de bevolkingsgroep in kwestie, als daar voldoende vraag naar is.
De rest van het onderricht moet natuurlijk in de officiële taal van het land worden verstrekt, daar ga ik ook niet onnozel over doen.

Laatst gewijzigd door djimi : 21 juni 2011 om 20:43.
djimi is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be