![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Brabant ,groot Brussel of klein Belgie worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
49 | 87,50% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een irrationele haat tov het Frans is contra-productief. het is niet omdat we wat Franstaligen hebben die ambetantig doen dat we ons de dieperik moeten insturen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat jij je niet aanpast zal best. Citaat:
Als niet iedere Vlaming verplicht Frans leert zou Vlaanderen de dieperik ingaan? Tsja als je dat echt gelooft... |
|||
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeker. Er zijn al veel meer Franstaligen in Belgie die geweldig goed NL spreken als dat er Vlamingen zijn die excellent FR spreken. Dat heeft alles te maken met de Franstalige instroom in het NL onderwijs sinds de jaren 80. De Vlaming daarentegen doet het met zijn schoolfrans. Genoeg om zich aan te passen, te weinig voor een diepe discussie. Dat dit feit niet wordt opgemerkt heeft alles te maken dat veel Vlamingen alleeen naar zichzelf en hun kerktoren kijken. 'Ils se renferment'. |
|
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brabant met rust laten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Van Schoofzak weet ik niet, maar morzel, dikwijls in de uitspraak mörzel, mözzel, is gewoon een vlaams woord. Betekenis gaand van kruimel, brokje, tot stukske grond. Ook nog gebruikelijk in werkwoorden als vermorzelen, herleiden tot kruimels, brokskes. http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/4388 maar vooral: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/9156
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is archaïsch taalgebruik en past dus eigenlijk wel bij de Vlaams-nationalistische beweging, die in tegenstelling tot veel andere nationalistische bewegingen (Schotland, Catalonië,...) wél een erg moderne uitstraling hebben. Het is sterker dan jullie zelf waarschijnlijk en jullie zullen zelfs niet beseffen dat er een probleem is en dat is het probleem, want geloof me vrij dat er gegniffeld wordt als men spreekt over "morzels"... |
|
![]() |
![]() |
#89 |
Gouverneur
|
![]() Ik gebruik het zelf niet, tenzij sarcastisch.
Ook in de betekenis 'kruimels' niet nee, want dat wordt in mijn dialect (Antwerpen) niet meer gebruikt ![]() ![]() (morzel in de keel natuurlijk niet; dat is een vaste uitdrukking hé. (ge zegt ook niet "hoge bomen grijpen een grote hoeveelheid wind" ![]()
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus eerst geef ik je een sneer: ik heb het woord 'morzel' nog nooit gebruikt in 'de communicatie' naar de Franstaligen. En dan over het woord 'morzel'. Ik ken dit woord wellicht vanuit 't een of 't ander gedichtje of gevleugelde uitspraak. Zo'n echt oud mooi Nederlands/Vlaams woord ! Niks geen motherfucking Engels, ça-va-Frans of zo. Nu dacht ik: ik zoek het even eens op. En dan blijkt tot mijn grote verachting, dat het ..... in .... het B. volkslied staat. (versie Victor Ceulemans) Ik heb dus even getwijfeld of ik het nog zou gebruiken. Maar natuurlijk wel: het is zo mooi plastisch en literair !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#91 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik gebruik ook morzel. Sinds wanneer is dat woord archaïsch of 'Vlaams-nationalistisch' ? Het is alledaags taalgebruik en staat in de Van Dale (staat geregistreerd). Het is een mooi Nederlands woord waarvan het werkwoord 'vermorzelen' (letterlijk: 'in morzels veranderen') is afgeleid.
Trouwens, de Van Dale registreert ook 'archaïsche woorden' gezien ze niet minder Nederlands zijn. Nu ja, ik ben geen taalautist en ik voel taal aan. Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 14:31. |
![]() |
![]() |
#92 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#93 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zal 't gaan ja?
![]() |
#94 |
|
![]() Vergeet het maar. Jullie zijn bij deze officieel gekloot.
#95 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Hollander is een veroveraar.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Veroveren is niet echt het doel, vermorzelen onder onze taalunielaarzen is veel belangrijker.
#98 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zwijgt uw lip gij ![]()
![]() |
#99 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |