Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 juli 2011, 10:43   #81
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ze hebben zo'n degout van Nederlands dat ze hun eetlust verliezen? I dunno
Zoiets moet het zijn, Franstaligen in de Rand willen geen fritten bestellen in een 'Vlaams' fritkot dus boycotten alle frituurs waar Vlaamse klanten komen?
Fj9lnir is offline  
Oud 6 juli 2011, 10:50   #82
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Nadat ik vorige nacht deel I van de nota Di Rupo doornam, had ik inmiddels de tijd om ook deel twee te lezen.

Ik gaf reeds eerder mijn visie omtrent deel I :

(post 239 in de draad « De nota Di Rupo beschikbaar »)
http://forum.politics.be/showthread....157354&page=12

Na lezing van deel II blijft mijn visie ongewijzigd. Mijn eindconclusie is dan ook dezelfde gebleven :

Na méér dan een jaar aanmodderen, kunnen stukken uit de “nota” ongetwijfeld als element in een onderhandeling dienen, maar dat was bij alle nota’s van alle voorgangers van Di Rupo ook al het geval, dus niets nieuws onder de zon. Mogelijke elementen van een echt ingrijpende staatshervorming komen er echter niet in voor.

Het is zonneklaar dat deze nota voor geen enkele Vlaamse partij aanvaardbaar zou mogen zijn. Niettemin ben ik er van overtuigd dat zij alle met een soortement “ja, maar” voor de dag zullen komen (net als de Franstalige partijen, trouwens), kwestie van zichzelf voor het vervolg niet uit te sluiten.

Maar hoe dan ook, en zoals het reeds van in den beginne het geval was, heeft de CD&V aan Vlaamse kant de sleutel voor de vorming van een eventuele federale bestuursmeerderheid in handen : het is uitkijken hoe de CD&V nu zal reageren.

Men kan zich evenwel afvragen welke de reactie van de N-VA zou moeten zijn.

Mijn advies aan de N-VA is tweevoudig :

1. Ga nooit in op andermans deadlines en volg nooit andermans tijdsschema
2. Gebruik de schrik die anderen voor u hebben (in casu de andere Vlaamse partijen) in uw voordeel

Concreet :

1. Laat voorlopig niets van u horen, maar stuur donderdagavond 07 juli 2011 zeer laat in de avond het volgend communiqué naar Di Rupo en naar de Belgische pers :

Wij ontvingen de nota van de heer Di Rupo. Zoals wij elk voorstel van wie dan ook ernstig nemen, zullen wij bedoelde nota grondig bestuderen en evalueren. Van zodra mogelijk (wellicht volgende week) zullen wij onze reactie kenbaar maken.”

Tussen haakjes, mocht Di Rupo daar nijdig op reageren met één of andere nieuwe deadline, bijvoorbeeld “ten laatste maandagavond” of zoiets, wacht dan tot de laatste minuten vòòr het verstrijken ervan om het volgende communiqué de wereld in te sturen :

Zoals reeds eerder gemeld bestuderen wij de nota Di Rupo grondig. Onze reactie mag eerstkomend worden verwacht.”

2. Neem nu meteen (voor zover dat al niet gebeurd zou zijn) contact met de CD&V en de OpenVLD, en nodig de voorzitters ervan uit op een onderling overleg tijdens het weekend, hen meedelend dat u uw standpunt zult bepalen na evaluatie van dat overleg.

Op die manier is de kans groot dat ook zij Di Rupo zullen doen wachten op een definitieve reactie, en wie weet kunt u misschien bij het overleg tot een gemeenschappelijk standpunt (voir zelfs een gemeenschappelijke afwijzing) komen, maar in elk geval bereikt u twee doelen :

a. Vermits Di Rupo weinig andere keus heeft dan braafjes te wachten, toont u hem wie uiteindelijk het heft in handen heeft ;

b. U wakkert de twijfel aan bij de pers (nooit te versmaden), maar vooral bij de Franstalige partijen : een tegenpartij zelfs maar in de minste mate doen twijfelen aan haar kansen, is altijd in uw eigen voordeel.

Laat uiteraard niets van de inhoud van bedoeld overleg uitlekken naar de pers, en doe geen enkele mededeling dienaangaand. Laat tijdens het overleg zelf vanzelfsprekend niet al te veel in uw kaarten kijken, tenzij u de zekerheid hebt dat ook uw collega's partijvoorzitters zeer grondige (of onoverkomelijke ?) bezwaren tegen de nota hebben, en u wellicht tot een akkoord tot afwijzing zult kunnen komen.

Dit is zoals een Franse het zou aanpakken, in ieder geval….
Men mag hopen dat er ook zo bij de Vlaamse partijen wordt gedacht, maar handig onderhandelen is nooit de sterkse kant van de Vlaamse kamp geweest.
Anselmo is offline  
Oud 6 juli 2011, 11:00   #83
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben het niet.
Ik zou het gaan geloven.
Zelfs de door flaminganten hooggeprezen Bart De Wever, stapelt de ene tactische blunder op de andere.
Ik ben benieuwd hoe hij zich uit deze catch 22 gaat uitdraaien.
Ik vermoed andermaal niet zonder averij.

Citaat:
Het nastreven van een politiek mandaat mag nooit een reden zijn om nog dommer voor de dag te komen dan men al is. Het is immers mogelijk, zelfs voor politiciens, om de kost te verdienen middels een eerbaar beroep.
U hebt veel teveel last van ethiek om in de politiek te functioneren.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 juli 2011 om 11:01.
Supe®Staaf is offline  
Oud 6 juli 2011, 11:49   #84
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
..............U hebt veel teveel last van ethiek om in de politiek te functioneren.
Dat valt niet te ontkennen, en toch doe ik het op lokaal vlak (wees gerust, niet in uw land, hoor), maar u moet er niet aan twijfelen dat degenen die mij jarenlang aangepord hebben tot ik niet meer kon weigeren om een mandaat te aanvaarden, daar – in tegenstelling tot de bevolking zelf - al ruim spijt van hebben.
Gwylan is offline  
Oud 6 juli 2011, 12:03   #85
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat valt niet te ontkennen, en toch doe ik het op lokaal vlak (wees gerust, niet in uw land, hoor), maar u moet er niet aan twijfelen dat degenen die mij jarenlang aangepord hebben tot ik niet meer kon weigeren om een mandaat te aanvaarden, daar – in tegenstelling tot de bevolking zelf - al ruim spijt van hebben.
Dus ook in uw land worden mandaten niet door de bevolking gegeven, maar uitgedeeld door een of andere instantie, partij, politburo, ......
Maar da's een andere discussie.
Oud 6 juli 2011, 12:04   #86
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dus ook in uw land worden mandaten niet door de bevolking gegeven, maar uitgedeeld door een of andere instantie, partij, politburo, ......
Maar da's een andere discussie.
Juist. Maar dat is inderdaad een andere discussie.
Gwylan is offline  
Oud 6 juli 2011, 13:31   #87
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Een Brabants dialect is geen Vlaams dialect.
Tuurlijk wel in het oosten van Oost Vlaanderen spreekt men een Brabants dialect.
Stef Leeuwenhart is offline  
Oud 6 juli 2011, 13:36   #88
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Uw collega's nationalisten beweren altijd dat Brussel bij Vlaanderen hoort. Eindelijk iemand met gezond verstand die zegt dat dat helemaal niet zo is.
Begrijp me niet verkeerd Brussel hoort bij Vlaanderen, het is de hoofdstad. Maar Brussel is een deels franstalige stad met officiele tweetaligheid en de franstaligen in de rand wil de schijn wekken dat die officiele tweetaligheid ook in die zes gemeenten geld en dat ze dus niet geacht worden Nederlands te leren. De rand is officieel echter ééntalig (met faciliteiten welliswaar) en daarom dient duidelijk Halle- Vilvoorde in alle aspecten losgekopeld te worden van Brussel. Om duidelijk te maken hier bevind u zich in het Vlaams gewest en dient u zich aan te passen.
Oud 6 juli 2011, 13:51   #89
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Begrijp me niet verkeerd Brussel hoort bij Vlaanderen, het is de hoofdstad. Maar Brussel is een deels franstalige stad met officiele tweetaligheid en de franstaligen in de rand wil de schijn wekken dat die officiele tweetaligheid ook in die zes gemeenten geld en dat ze dus niet geacht worden Nederlands te leren. De rand is officieel echter ééntalig (met faciliteiten welliswaar) en daarom dient duidelijk Halle- Vilvoorde in alle aspecten losgekopeld te worden van Brussel. Om duidelijk te maken hier bevind u zich in het Vlaams gewest en dient u zich aan te passen.
als je dat op alle mogelijke manieren duidelijk moet maken dan ben je ferm te laat.
In Lier ben je in het Vlaams geweest; iedereen weet/voelt dat zonder dat je dat duidelijk moet maken.
azert is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:11   #90
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
als je dat op alle mogelijke manieren duidelijk moet maken dan ben je ferm te laat.
In Lier ben je in het Vlaams geweest; iedereen weet/voelt dat zonder dat je dat duidelijk moet maken.
Sinds wanneer ligt Lier in de Vlaamse rand rond Brussel? Daar moet dat spijtig genoeg duidelijk gemaakt worden, nog nooit van de verfransing gehoord? De mentaliteit van de franstaligen is daar: We moeten geen Nederlands leren als we blijven volharden dan word dit Brussel wel. Maatregelen zoals de splitsing van BHV maken duidelijk dat de rand Vlaams is en Vlaams zal blijven.
Oud 6 juli 2011, 14:16   #91
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Sinds wanneer ligt Lier in de Vlaamse rand rond Brussel? Daar moet dat spijtig genoeg duidelijk gemaakt worden, nog nooit van de verfransing gehoord? De mentaliteit van de franstaligen is daar: We moeten geen Nederlands leren als we blijven volharden dan word dit Brussel wel. Maatregelen zoals de splitsing van BHV maken duidelijk dat de rand Vlaams is en Vlaams zal blijven.
Als je een wet op alle mogelijke manieren voortdurend moet herhalen aan de mensen, dan is het een slechte wet.
In Nederland er is er ook een rookverbod in cafés maar het is blijkbaar onbegonnen werk om die te handhaven zodat de kans groot is dat er iets aan zal veranderen.
azert is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:24   #92
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Dus als er maar genoeg mensen de wet overtreden, schaffen we ze best af?
Omdat er constant auto's te rap rijden moeten we maar de snelheidsbeperkingen afschaffen?

De wetgevende macht moet haareigen niet laten gijzelen door terroristen en andere outlaws.
Fj9lnir is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:28   #93
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Dus als er maar genoeg mensen de wet overtreden, schaffen we ze best af?
Omdat er constant auto's te rap rijden moeten we maar de snelheidsbeperkingen afschaffen?

De wetgevende macht moet haareigen niet laten gijzelen door terroristen en andere outlaws.
Ideaal zou natuurlijk zijn dat iedereen 30 km/uur rijdt; dan zijn er amper dodelijke ongelukken.
Helaas zal de bevolking dat niet aanvaarden en zoekt men een redelijk compromis met ietwat hogere snelheden en wat meer doden. Een regering is niet blij met die doden maar moet zich plooien naar de wensen van de onderdanen.
azert is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:30   #94
giserke
Banneling

Standaard

Peeters zegt langs zijn neus dat hij hoopt dat de partijvoorzitters de octopusnota en de Vlaamse verzuchtingen neemt als referentie voor de beoordeling van de Nota.

Maw, hij wijst de nota van Di Rupo af.

Laatst gewijzigd door giserke : 6 juli 2011 om 14:31.
giserke is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:34   #95
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Als je een wet op alle mogelijke manieren voortdurend moet herhalen aan de mensen, dan is het een slechte wet.
In Nederland er is er ook een rookverbod in cafés maar het is blijkbaar onbegonnen werk om die te handhaven zodat de kans groot is dat er iets aan zal veranderen.
Enig idee hoeveel controleurs dagelijks onderweg zijn om iedereen duidelijk te maken dat je wel degelijk je belasting moet betalen? Duidelijk dus een slechte wet, afschaffen die handel!
gertc is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:45   #96
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Enig idee hoeveel controleurs dagelijks onderweg zijn om iedereen duidelijk te maken dat je wel degelijk je belasting moet betalen? Duidelijk dus een slechte wet, afschaffen die handel!
er is nog maar zelden massaal protest geweest tegen het feit dat er belastingen moeten betaald worden.
azert is offline  
Oud 6 juli 2011, 14:48   #97
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elessar62442 Bekijk bericht
Tussen haakjes, het was de bedoeling van Di Rupo dat de partijen "ja, maar ..." zouden zeggen.
bron
Oud 6 juli 2011, 14:49   #98
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dewever krijgt geen enkele nota door het congres waarin België ietwat blijft bestaan.
bron
Oud 6 juli 2011, 16:33   #99
Elessar62442
Vreemdeling

Elessar62442's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
bron
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...DiRupo_verslag

Helaas staat het er niet met zo veel woorden, het is namelijk al eventjes geleden dat Di Rupo zijn opdracht kreeg. Maar er staat "Begin volgende week maakt hij zijn onderhandelingsnota bekend. De negen partijen zullen op basis van die tekst kunnen zeggen of ze voort willen onderhandelen of niet."
Voort willen onderhandelen, da's toch hetzelfde als "Ja, maar..." zeggen?
Oud 6 juli 2011, 17:14   #100
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nadat ik vorige nacht deel I van de nota Di Rupo doornam, had ik inmiddels de tijd om ook deel twee te lezen.

Ik gaf reeds eerder mijn visie omtrent deel I :

(post 239 in de draad « De nota Di Rupo beschikbaar »)
http://forum.politics.be/showthread....157354&page=12

Na lezing van deel II blijft mijn visie ongewijzigd. Mijn eindconclusie is dan ook dezelfde gebleven :

Na méér dan een jaar aanmodderen, kunnen stukken uit de “nota” ongetwijfeld als element in een onderhandeling dienen, maar dat was bij alle nota’s van alle voorgangers van Di Rupo ook al het geval, dus niets nieuws onder de zon. Mogelijke elementen van een echt ingrijpende staatshervorming komen er echter niet in voor.

Het is zonneklaar dat deze nota voor geen enkele Vlaamse partij aanvaardbaar zou mogen zijn. Niettemin ben ik er van overtuigd dat zij alle met een soortement “ja, maar” voor de dag zullen komen (net als de Franstalige partijen, trouwens), kwestie van zichzelf voor het vervolg niet uit te sluiten.

Maar hoe dan ook, en zoals het reeds van in den beginne het geval was, heeft de CD&V aan Vlaamse kant de sleutel voor de vorming van een eventuele federale bestuursmeerderheid in handen : het is uitkijken hoe de CD&V nu zal reageren.

Men kan zich evenwel afvragen welke de reactie van de N-VA zou moeten zijn.

Mijn advies aan de N-VA is tweevoudig :

1. Ga nooit in op andermans deadlines en volg nooit andermans tijdsschema
2. Gebruik de schrik die anderen voor u hebben (in casu de andere Vlaamse partijen) in uw voordeel

Concreet :

1. Laat voorlopig niets van u horen, maar stuur donderdagavond 07 juli 2011 zeer laat in de avond het volgend communiqué naar Di Rupo en naar de Belgische pers :

Wij ontvingen de nota van de heer Di Rupo. Zoals wij elk voorstel van wie dan ook ernstig nemen, zullen wij bedoelde nota grondig bestuderen en evalueren. Van zodra mogelijk (wellicht volgende week) zullen wij onze reactie kenbaar maken.”

Tussen haakjes, mocht Di Rupo daar nijdig op reageren met één of andere nieuwe deadline, bijvoorbeeld “ten laatste maandagavond” of zoiets, wacht dan tot de laatste minuten vòòr het verstrijken ervan om het volgende communiqué de wereld in te sturen :

Zoals reeds eerder gemeld bestuderen wij de nota Di Rupo grondig. Onze reactie mag eerstkomend worden verwacht.”

2. Neem nu meteen (voor zover dat al niet gebeurd zou zijn) contact met de CD&V en de OpenVLD, en nodig de voorzitters ervan uit op een onderling overleg tijdens het weekend, hen meedelend dat u uw standpunt zult bepalen na evaluatie van dat overleg.

Op die manier is de kans groot dat ook zij Di Rupo zullen doen wachten op een definitieve reactie, en wie weet kunt u misschien bij het overleg tot een gemeenschappelijk standpunt (voir zelfs een gemeenschappelijke afwijzing) komen, maar in elk geval bereikt u twee doelen :

a. Vermits Di Rupo weinig andere keus heeft dan braafjes te wachten, toont u hem wie uiteindelijk het heft in handen heeft ;

b. U wakkert de twijfel aan bij de pers (nooit te versmaden), maar vooral bij de Franstalige partijen : een tegenpartij zelfs maar in de minste mate doen twijfelen aan haar kansen, is altijd in uw eigen voordeel.

Laat uiteraard niets van de inhoud van bedoeld overleg uitlekken naar de pers, en doe geen enkele mededeling dienaangaand. Laat tijdens het overleg zelf vanzelfsprekend niet al te veel in uw kaarten kijken, tenzij u de zekerheid hebt dat ook uw collega's partijvoorzitters zeer grondige (of onoverkomelijke ?) bezwaren tegen de nota hebben, en u wellicht tot een akkoord tot afwijzing zult kunnen komen.

Dit is zoals een Franse het zou aanpakken, in ieder geval….

Zo hoort het. Prima advies. Of dat iets met nationaliteit te maken heeft, betwijfel ik echter. Dat neemt niet weg, dat de door België aangekweekte Vlaamse culturele instelling van de eeuwige verliezer en verdrukte, het dikwijls moeilijk maakt om volwassen te onderhandelen.
Binnen de traditionele partijen in Vlaanderen staan ook steeds handlangers klaar, die met behulp van steun van de Franstalige overzijde hun eigen medestanders kunnen uitsluiten van een belangrijk federaal politiek ambt.
fcal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be