Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2011, 21:23   #81
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Jette was niets meer dan een dorp dat ingepalmd werd door (franstalige) stedelingen, terwijl Leuven en Aalst centrumsteden zijn met hun eigen metropool(tje). Daarbij is de sociologische en juridische context helemaal anders: Frans wordt niet langer gezien als vanzelfsprekend superieur, de kennis van het Frans onder de jongeren neemt af, franstaligen sturen hun kinderen zelfs in Brussel en de faciliteitengemeenten vaak naar Nederlandstalige scholen en het Nederlands is in Vlaanderen de enig aanvaarde taal in het straatbeeld en de communicatie met de overheid. Neen, buiten de onmiddelijke periferie van Brussel is er eigenlijk totaal geen bedreiging voor het Nederlands; zelfs in het gemeentebestuur van Halle heeft de UF geen enkele zetel. Dat ze buiten de Rand maar lekker in Vlaanderen komen wonen, dan zullen we ze eens vernederlandsen.
Je hebt gelijk. In de regio Aalst bijvoorbeeld zal die verfransing op heel wat meer weerstand botsen. Daar ben ik vrij gerust in.
Oud 12 juli 2011, 21:25   #82
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Met de contrareformatie heeft de Katholieke Kerk zoveel mogelijk elk verwantschapsgevoel met de Noordelijke Nederlanden onderdrukt.
En de protestanten waren lekker braaf?
Citaat:
Meer nog, van religieus antagonisme hebben ze het verruimd naar een taal-antagonisme. Het "Vlaams" werd gepromoot en het Nederlands werd lange tijd met wantrouwen bejegend.
Wie is "ze"?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 21:35   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Dus mag dit ook geaccepteerd worden voor Vlaanderen, inderdaad, mijn punt dus
Geen liefhebber van. Ik blijf Vlaanderen een dwaze naam vinden, net als België trouwens. We hebben, wat betreft de naam van onze streek, aan het kortste strohalmpje getrokken en klakkeloos als slaven een pars-pro-toto gebruikt. Veel mensen weten dan ook niets over hun streek.

Citaat:
Bwah, historisch is er veel voor te zeggen.
De Germaanse tweeklank /eu/ (uitspraak ee-oe, ni öö ) werd in het Oosten van het taalgebied (Limburg, Utrecht en oostelijker) dikwijls een lange u (ü), zeker in gevallen van omluid (umlaut), anders dikwijls lange ie.
Ik vind 'ui' het mooiste klinken, al heeft het Middelnederlandse 'ie' voor 'ij' en 'uu' voor 'ui' (toen gecentreerd in het echte Vlaanderen) ook wel iets. 'Ie' voor 'ui' vind ik nogal raar klinken.

Citaat:
In het Westen (beide Vlaanders, westbrabant, Zeeland en eertijds ook Holland) werd die altijd lange ie, ongeacht van umlaut of niet.
Dat klopt. In Holland sprak men vroeger een dialect dat dichter bij dat van de echte Vlaanders lag. Het is ook daarom dat het Afrikaans (mensen die afstammen van meestal niet-Nederlanders) volgens velen West-Vlaamse trekken vertoond, eigenlijk stamt het Afrikaans af van een non-chalantere variant van het 17de eeuwse Hollands.

Citaat:
Dit leverde paren op als
rieken - ruken
dier - duur
vier - vuur
kieken - kuken
lieden - luden/luu
(en later, behalve voor r, werd uu > ui)
Wat betreft 'rieken' en 'ruiken': ik gebruik 'ruiken' wanneer het 'het waarnemen van geuren' betreft en 'rieken' wanneer het 'het afscheiden van geuren' betreft. Dat is ook iets waar Germaanse talen een potentieel in vertonen. Het Duits heeft ook enorm veel mogelijkheden met werkwoorden (zowel zwak als sterk; of archaïsch/dialectisch en modern).

Citaat:
Diets is dus gewoon den oude West-Nederlandse vorm
Ik gebruik hem enkel in de uitdrukking 'iemand iets diets maken', alvast.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 21:40.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 21:37   #84
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En de protestanten waren lekker braaf?
Ze waren alleszins meer verdeeld. Het probleem met het Katholicisme in onze contreien is dat iets te veelvuldig agressief was, zeker onder impuls van een vreemde mogendheid. Het Katholicisme dat we kregen in het vroege België was ook niet echt iets waar ik een liefhebber van ben, noch van de Belgische Katholieke Kerk. Wat betreft Nederlanders vind ik het Katholicisme de slechtere van de twee hoofdstromingen binnen het Christendom, ook al ben ik allesbehalve een Christen en was de laatste echte Christen in mijn familie mijn overgrootmoeder (Katholiek, uit Noord-Brabant).

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 21:39.
Oud 12 juli 2011, 21:40   #85
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ze waren alleszins meer verdeeld. Het probleem met het Katholicisme in onze contreien is dat iets te veelvuldig agressief was, zeker onder impuls van een vreemde mogendheid.
De Hertog van Alva en de bloedraad waren nochtans puur seculier. De gehele Spaanse Inquisitie was een seculiere instelling die in al haar bloeddorst zelfs de Paus beschuldigd heeft van omgekocht te zijn door Joden.
Citaat:
Het Katholicisme wat we kregen in het vroege België was ook niet echt iets waar ik een liefhebber van ben, noch van de Belgische Katholieke Kerk.
In welke zin?
Citaat:
Wat betreft Nederlanders vind ik het Katholicisme de slechtere van de twee hoofdstromingen binnen het Christendom, ook al ben ik allesbehalve een Christen en was de laatste echte Christen in mijn familie mijn overgrootmoeder (Katholiek, uit Noord-Brabant).
Twee hoofdstromingen? En de Oosters-Orthodoxen en Oriëntaals-Orthodoxen dan?
Oud 12 juli 2011, 21:44   #86
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Twee hoofdstromingen? En de Oosters-Orthodoxen en Oriëntaals-Orthodoxen dan?
Die zijn niet in onze contreien significant genoeg. Maar ja, ik ben wellicht nog minder een fan van de Oosters-Orthodoxe Kerk dan van het Rooms-Katholicisme. De Nederlanden ter beschouwing genomen zijn vrijwel enkel de Gereformeerde Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk relevant.

Citaat:
In welke zin?
In de zin van bazige bemoeiing en hersenspoeling van het volk. De Katholieke Kerk in onze contreien was het enkel te doen om macht en invloed en om het opstellen van een dam tegenover goddeloosheid en Protestantisme. Immers, de Kerk was zodanig huichelachtig dat het anders diens gelovigen niet kon vasthouden. Nu ja, zo lijkt het toch allemaal.

Let wel, de streng-Gereformeerden volgen evenmin een leer die mij aanspreekt. Desondanks ben ik wel van mening dat het Katholicisme de ergere van de twee is, of in ieder gevoel dat die de drijfkracht in de mens het minst stimuleert.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 21:50.
Oud 12 juli 2011, 21:45   #87
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zijn niet in onze contreien significant genoeg. Maar ja, ik ben wellicht nog minder een fan van de Oosters-Orthodoxe Kerk dan van het Rooms-Katholicisme.
Ook hier de vraag, in welke zin? Wat is de reden?

Stoort het u dat er Christenen zijn die een traditie hebben die overgaat van de apostelen? Stoort de pracht en praal der apostolische kerken, terwijl hetzelfde van Anglicanen en Lutheranen kan gezegd worden?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 12 juli 2011 om 21:48.
Oud 12 juli 2011, 21:48   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ook hier de vraag, in welke zin?
Geen liefhebber van dogmatische kerken met een sterke hiërarchie. Ik ben ook geen liefhebber van de bijgelovigheid die veel aanhangers vertonen.
Oud 12 juli 2011, 21:50   #89
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen liefhebber van dogmatische kerken met een sterke hiërarchie.
Lutheranen hebben ook een strenge hiërarchie. De meeste Protestanten hebben ook een heel groot aantal dogma's, hoor.
Citaat:
Ik ben ook geen liefhebber van de bijgelovigheid die veel aanhangers vertonen.
En wat is dan specifiek het bijgeloof?
Oud 12 juli 2011, 21:50   #90
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind 'ui' het mooiste klinken, al heeft het Middelnederlandse 'ie' voor 'ij' en 'uu' voor 'ui' (toen gecentreerd in het echte Vlaanderen) ook wel iets. 'Ie' voor 'ui' vind ik nogal raar klinken.
Het gaat dan ook niet over alle ui's die ie klonken, alleen diegene die uit bepaalde indo-europese tweeklanken evolueerde.
De 'ui' die uit een lange uu, daarvoor lange oe, kwam, werd natuurlijk geen ie.

Citaat:
Wat betreft 'rieken' en 'ruiken': ik gebruik 'ruiken' wanneer het 'het waarnemen van geuren' betreft en 'rieken' wanneer het 'het afscheiden van geuren' betreft. Dat is ook iets waar Germaanse talen een potentieel in vertonen. Het Duits heeft ook enorm veel mogelijkheden met werkwoorden (zowel zwak als sterk; of archaïsch/dialectisch en modern).
Dat is een later onderscheid, gelijk bij diets en duits.

'in se' zijn rieken en ruiken gewoon 2 verschillende ontwikkelingen (in 2 dialecten) van éénzelfde woord.
Bijv. in het Antw. (en Vlaams?) dialect wordt dit onderscheid niet gemaakt en is het altijd rieken.

Standaardtalen hebben af en toe de neiging verschillende dialectvormen van éénzelfde woord op te nemen, maar dan een verschillende betekenis toe te kennen.
Behalve rieken/ruiken en lieden/lui in het Nederlands, bijvoorbeeld ook 'cathedra' dat zich in bepaalde Franse dialecten tot 'chaise' ontwikkelde en in andere tot 'chaire'. (stoel)
Het Engels heeft alleen de Normandische 'chaire' overgenomen; het Frans heeft in de hoofdbetekenis 'stoel' echter het dialect met 'chaise' gevolgd, maar uit het ander dialect 'chaire' geplukt en er de formelere betekenissen van 'stoel' aan toegekend (zoals preekstoel, troon, enz)
Maar eigenlijk zijn het gewoon 2 dialectuitspraken van 1 identiek woord.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 21:54   #91
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lutheranen hebben ook een strenge hiërarchie. De meeste Protestanten hebben ook een heel groot aantal dogma's, hoor.
Ik ben geen fan van geen enkele Abrahamitische godsdienst om eerlijk te zijn, ik vind ze wel interessant dat wel.

Citaat:
Wat is dan precies het bijgeloof?
Ik herinner me nog een aantal Russisch Orthodoxe vrouwen die een wonder hadden gevonden in verband met helend water (smerig vocht). Maar goed, dat is de Russische cultuur wellicht, die nog zeer Heidens is verstopt in een Christelijk jasje.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 21:56.
Oud 12 juli 2011, 21:55   #92
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Of hoe de Zes (6) verwerden tot een discussie over strekkingen binnen het christendom en uitspraken van middelnederlands ie/ui, in amper 5p
Oud 12 juli 2011, 21:58   #93
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog een aantal Russisch Orthodoxe vrouwen die een wonder hadden gevonden in verband met helend water (smerig vocht). Maar goed, dat is de Russische cultuur wellicht, die nog zeer Heidens is verstopt in een Christelijk jasje.
Volksdingetjes zijn geen deel van eenderwelke apostolische Kerk.

Zo heb je bij de Heren van Zichem ook de zogenaamde 'Paardenpaternoster'. 't Is wel koddig, maar heeft weinig met het Christendom te maken.
Oud 12 juli 2011, 21:59   #94
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Had hij Engels geschreven, was hij nu een wereldster
Hij is de meest gelezen Vlaamse poëet in Nederland. Guido Gezelle, het kan verkeren.
Oud 13 juli 2011, 00:02   #95
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De n-va is dus weer sterk aan het overdrijven?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...rtenberg.dhtml

De sluipende verfransing doet zich niet alleen voor in Brussel-Halle-Vilvoorde, maar ook in Huldenberg, Tervuren, Kortenberg en Bertem. Dat hebben de N-VA-afdelingen uit die vier gemeenten vandaag aangeklaagd tijdens een persontmoeting. Het is volgens de partij een fenomeen waarmee alle Vlaamse gemeenten die langs de taalgrens liggen, worden geconfronteerd.
Het spreekt voor zich dat, indien men niet stond op het Nederlandstalige karakter van Vlaanderen, het probleem veel erger zou zijn. Dat weten de franstaligen maar al te goed, en daarom heeft de FDF-kliek zo'n groot probleem met de taalgrens en willen ze met alle geweld B-H-V bij elkaar houden. Daarom ook is het zo belangrijk alle nodige maatregelen te blijven nemen om het Nederlandstalige karakter van de Rand te vrijwaren.

Het oorspronkelijke doel in de jaren '60 was om van heel Vlaams-Brabant een soort Groot-Brussel te maken met het Frans als omgangstaal. Dat is volledig gefaald door de vastlegging van de taalgrens en de oprichting van Louvain-La-Neuve. In de daaropvolgende periode was het doel van de Maingainachtigen ietsje bescheidener: Brussel voorbij haar vastgelegde grenzen te doen etteren over heel B-H-V, waarvoor overigens een ultraliberale immigratiepolitiek werd gevoerd. Nu beseft men dat dit ook veel te hoog gegrepen is, en houdt men het bij het graaien van de zes faciliteitengemeenten. Dat zal echter evenmin lukken. Zo kan men de diepgewortelde frustratie en zelfs haat van Le Soir enigszins begrijpen: ils nous ont volé la Flandre. Inderdaad, buiten het feit dat het nooit van hen geweest is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 05:56   #96
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. In de regio Aalst bijvoorbeeld zal die verfransing op heel wat meer weerstand botsen. Daar ben ik vrij gerust in.
Er doet zich wel een dubbele beweging voor in gemeenten die verfransen: het aantal FRanstaligen neemt toe en... de VL beginnen de benen te nemen. De kans is groot dat binnen 25 �* 30 jaar nog veel grotere delen van Brabant ontnederlandst zijn en er zelfs in administratief eentalige VL-gemeenten een FR-burgemeester aan de macht is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 07:35   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Met 'Vlaanderen' is absoluut niets mis, en het gebruik ervan als 'pars pro toto' beperkte zich helemaal niet tot de Latijnse cultuur (net alsof het trouwens enkel om die reden uit den boze zou moeten zijn). De benaming van de taal Nederlands in het Turks is bijvoorbeeld Felemenkçe. Ik verdenk jou niet van duistere motieven zoals enkele anderen, maar het is alleszins futiel en contraproductief om te ijveren voor een andere benaming.
Ook de term "Hollandaca" wordt gebruikt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 09:05   #98
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er doet zich wel een dubbele beweging voor in gemeenten die verfransen: het aantal FRanstaligen neemt toe en... de VL beginnen de benen te nemen. De kans is groot dat binnen 25 �* 30 jaar nog veel grotere delen van Brabant ontnederlandst zijn en er zelfs in administratief eentalige VL-gemeenten een FR-burgemeester aan de macht is.
Ja dat is inderdaad de wensdroom voor belgicisten. Dat een mens zoveel zelfhaat kan hebben...
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 10:34   #99
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal niet lukken vriend. De Vlamingen krijgen van die Franstaligen een steeds grotere afkeer. En als de Franco's weigeren zich aan te passen, dan zie ik die afkeer op een gegeven ogenblik zodanig scherp worden dat voor de Franstaligen de leefbaarheid er serieus op achteruitgaat. Dat ze thuis en in besloten kring "le français" hanteren is hun zaak. Maar niet publiek.
Oud 13 juli 2011, 13:41   #100
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
Het was een dik boek, en de kaft was geel/beige denk ik, en ik weet nog dat ik de titel raar vond. niet dat dit veel helpt..

als ik het mij herinner zet ik in deze draad.
Citaat:
Ik heb daar in de bib (erfgoedbibliotheek H Concience aan de Melkmart) een paar maanden geleden nen boek over gelezen, over waar 'Duits' nog over het lokaal dialect werd gezegd (iirc was da nog in of rond Diest, en nog ergens aan de taalgrens in het Pajottenland waar ze ook Dösj-wolsj (ofzoiets) zeiden over een soort mengtaal tussen het Vloms en het Waals.

PS als ik terugvind welken boek het was, dan laat ek da hier weten naturelijk.
Dië van HomoEregaster weet ik ni, maar de mijne heb ek veroemgevonden:
Goossens, Jan. Laatste resten van Duits en Diets als benamingen voor de volkstaal in de Vlaamse dialecten. Leuven, 1966.
http://anet.ua.ac.be/record/opacehc/c:lvd:1060222/N
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be