Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2011, 16:29   #81
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Heb jij mijn bericht eigenlijk wel gelezen?
Ja, vandaar mijn reactie.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 16:31   #82
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Leerlingen hebben nu eenmaal structuur nodig en de dag dat ze merken dat ge als leerkracht niet meer weet waar ge mee bezig bent, dan gaan ze daar gretig misbruik van maken. Volgens mij heb jij geen kinderen. Anders zou je zo'n onzin niet typen.
Ik heb inderdaad zelf geen kinderen. Ik ben wel mee verantwoordelijk voor de opvoeding van mijn kleine broer en zus. EN moet je weten; wij kunnen perfect structuur geven én naar hen luisteren.

Hier worden zaken gezegd dat ge uw collega sine qua non moet steunen, ook is het perfect mogelijk dat die collega - die overigens een autoriteitspositie heeft - zelf fouten maakt. Fouten maken is menselijk. Dat toegeven vereist echter moeite. Maar dat kan perfect zonder 'structuur' op te offeren. Bij ons thuis worden fouten toegegeven.

Nu wil ik aanvaarden dat het iets moeilijker ligt in scholen waar het gehele idee ligt rond de onderdrukking van leerlingen - in tegenstelling tot bij een gezin, waar het nog altijd rond opvoeden gaat. Maar dan nog denk ik dat er niets verkeerd mee is om te luisteren naar leerlingen. Nynorsk heeft het correct door te zeggen dat leerlingen ook wel eens durven liegen (verzet tegen de onderwerping, he). Maar om daar sine qua non niet naar te luisteren en sine qua non de collega te steunen - ook al kan het perfect dat die fout zit - is onzin. Het probleem is die machtsrelatie; vermits als je als leerling tegen een leerkracht optreedt, je jezelf automatisch kwetsbaar opstelt.

Ik vind het grappig dat hier wordt gezegd dat ge als leerkracht niet weet waar je mee bezig bent als reactie op een pleidooi voor luisteren naar leerlingen en aanvaarden dat leerkrachten fouten kunnen maken.

Zegt genoeg over de mentaliteit van de leerkrachten in kwestie: verwerpelijk.

Maar ik wil dat jullie zelfs niet per se kwalijk nemen. De gehele structuur van publiek onderwijs is gericht op onderdrukking, onderwerping, controle en dominantie. Als dat er niet is - als die onderwerping van leerlingen aan leerkrachten zou wegvallen - zou heel dat systeem in elkaar storten.

Wat nog maar eens aantoont dat het een verdorven systeem is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 10 augustus 2011 om 16:36.
Oud 10 augustus 2011, 16:35   #83
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik heb inderdaad zelf geen kinderen. Ik ben wel mee verantwoordelijk voor de opvoeding van mijn kleine broer en zus. EN moet je weten; wij kunnen perfect structuur geven én naar hen luisteren.

Hier worden zaken gezegd dat ge uw collega sine qua non moet steunen, ook is het perfect mogelijk dat die collega - die overigens een autoriteitspositie heeft - zelf fouten maakt. Fouten maken is menselijk. Dat toegeven vereist echter moeite. Maar dat kan perfect zonder 'structuur' op te offeren.

Ik vind het grappig dat hier wordt gezegd dat ge als leerkracht niet weet waar je mee bezig bent als reactie op een pleidooi voor luisteren naar leerlingen en aanvaarden dat leerkrachten fouten kunnen maken.

Zegt genoeg over de mentaliteit van de leerkrachten in kwestie: verwerpelijk.
Je mag onze mentaliteit verwerpelijk vinden. Ik blijf er bij, een kind heeft structuur nodig.

Weet ge, bij mij thuis was mn ma strenger dan mn pa. Als ik iets niet mocht van mn ma dan ging ik wat zagen bij mn pa. Stoken dat ik toen deed maar ik heb er zelf ook uit geleerd. Op den duur nam ik mn ouders soms gewoon niet meer serieus en deed ik zaken zonder te vragen. Na een tijdje wisten ze wel hoe ze me moesten aanpakken: de 2 moesten samenwerken. En dat is op school niet anders.
Oud 10 augustus 2011, 16:37   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je mag onze mentaliteit verwerpelijk vinden. Ik blijf er bij, een kind heeft structuur nodig.
... alweer: 'structuur' is niet hetzelfde als 'onderdrukking'.

Het enige wat ik hier lees, zijn excuses voor onderdrukking.
Oud 10 augustus 2011, 16:39   #85
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Weet ge, bij mij thuis was mn ma strenger dan mn pa. Als ik iets niet mocht van mn ma dan ging ik wat zagen bij mn pa. Stoken dat ik toen deed maar ik heb er zelf ook uit geleerd. Op den duur nam ik mn ouders soms gewoon niet meer serieus en deed ik zaken zonder te vragen. Na een tijdje wisten ze wel hoe ze me moesten aanpakken: de 2 moesten samenwerken. En dat is op school niet anders.
En als uw vader u straft voor geen reden dan zou het inderdaad positief zijn als uw moeder sowieso uw vader steunt.

Lol.
Oud 10 augustus 2011, 16:48   #86
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als uw vader u straft voor geen reden dan zou het inderdaad positief zijn als uw moeder sowieso uw vader steunt.

Lol.
Straffen zouden ze niet doen zonder te overleggen. Laat dat het punt zijn van deze hele kwestie. Men mag gerust van mening verschillen. Ik verschil soms ook van mening met collega's maar een straf moet terecht zijn en in overleg gebeuren.
Oud 10 augustus 2011, 22:23   #87
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik zie hier nochtans andere reacties. Eerst beide kanten willen horen is toch geen onderdrukking? Da's bemiddeling. En jongeren uitleggen hoe ze protest kunnen uiten is ook geen onderdrukking.

Ikzelf heb trouwens altijd een beetje meer sympathie voor studenten die al eens opstandig zijn. Maar het moet wel terecht zijn eh, anders is het niet opstandig zijn maar onredelijk.
Oud 10 augustus 2011, 22:26   #88
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lol.
't zou mss wel slim zijn van de mama om toch eerst de kant van de papa te horen voor ze zomaar boel gaat maken met haar vent waar het kind bij is.

Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat één van m'n ouders iets zei dat me onterecht leek. Vaak ging ik dan naar m'n andere ouder om erover te klagen. Die luisterde, en zei dan van 'goe, ik heb u gehoord, maar ik ga der nu niks over zeggen, ik wil eerst uw ma/pa horen'. Ik voelde me daarin echt niet onderdrukt zenne
Oud 10 augustus 2011, 23:19   #89
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
't zou mss wel slim zijn van de mama om toch eerst de kant van de papa te horen voor ze zomaar boel gaat maken met haar vent waar het kind bij is.

Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat één van m'n ouders iets zei dat me onterecht leek. Vaak ging ik dan naar m'n andere ouder om erover te klagen. Die luisterde, en zei dan van 'goe, ik heb u gehoord, maar ik ga der nu niks over zeggen, ik wil eerst uw ma/pa horen'. Ik voelde me daarin echt niet onderdrukt zenne

Dat is inderdaad het systeem waar ik voor pleit. (Maar dat gaat heel moeilijk in het op onderdrukking gerichte systeem van publiek onderwijs.)

Dat is niet het systeem dat hier geopperd werd - 'ge steunt uw collega altijd', impliciet dus: ook als hij verkeerd zit. Dat is wat Hertog zei.
Oud 10 augustus 2011, 23:23   #90
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het systeem waar ik voor pleit. (Maar dat gaat heel moeilijk in het op onderdrukking gerichte systeem van publiek onderwijs.)

Dat is niet het systeem dat hier geopperd werd - 'ge steunt uw collega altijd', impliciet dus: ook als hij verkeerd zit. Dat is wat Hertog zei.
gij leest effectief alleen wat ge wil lezen eh?
Oud 10 augustus 2011, 23:49   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gij leest effectief alleen wat ge wil lezen eh?
Als iemand zegt 'ge steunt uw collega. Altijd.' (iets in die trant) lijkt me dat een duidelijke indicatie om te stellen dat je hem ook steunt als hijv erkeerd is. Vooral omdat het een reactie was op iemand die zich afvroeg of het goed is om altijd je collega te steunen, ook als hij verkeerd is.
Oud 10 augustus 2011, 23:50   #92
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Als iemand zegt 'ge steunt uw collega. Altijd.' (iets in die trant) lijkt me dat een duidelijke indicatie om te stellen dat je hem ook steunt als hijv erkeerd is. Vooral omdat het een reactie was op iemand die zich afvroeg of het goed is om altijd je collega te steunen, ook als hij verkeerd is.
zeveraarke.
Oud 10 augustus 2011, 23:51   #93
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hen je de rest van mijn bericht eigenlijk wel gelezen? Je zegt van wel maar het blijkt van niet.

Edit: De strekking van mijn bericht is: Je valt een collega nooit in het openbaar af. Als je het niet met hem eens bent zeg je dat tegen hem. Als je principieel bent maak je er ruzie om. Zonodig stap je naar de directie. En als je gelijk hebt is het nog steeds de taak van de betreffende collega om het recht te zetten. Zo houdt ieder zijn geloofwaardigheid.

Het is niet je taak om vriendjes te worden met de leerlingen. Lief gevonden willen worden is een beginnersfout. Geliefd word je alleen als je consequent bent.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 10 augustus 2011 om 23:57.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 00:16   #94
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeveraarke.
Lol.
Oud 11 augustus 2011, 00:19   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hen je de rest van mijn bericht eigenlijk wel gelezen? Je zegt van wel maar het blijkt van niet.

Edit: De strekking van mijn bericht is: Je valt een collega nooit in het openbaar af. Als je het niet met hem eens bent zeg je dat tegen hem. Als je principieel bent maak je er ruzie om. Zonodig stap je naar de directie. En als je gelijk hebt is het nog steeds de taak van de betreffende collega om het recht te zetten. Zo houdt ieder zijn geloofwaardigheid.

Het is niet je taak om vriendjes te worden met de leerlingen. Lief gevonden willen worden is een beginnersfout. Geliefd word je alleen als je consequent bent.
Ik ben blij dat je verder mijn stelling onderbouwt dat publiek onderwijs slecht is.

Enfin; ge hebt gelijk, he. In het huidige systeem klopt het inderdaad dat vrienden worden met de leerlingen geen goede zaak is. Hen als gelijke behandelen. Wat verder illustreert hoe pervers en slecht dat systeem is.

(Het is wel een mythe dat je 'geliefd wordt omdat je consequent bent'. Enfin; leerkrachten zeggen dat wel eens, maar dat is dus niet. Het is zeker niet slecht op zich, maar het is verre van voldoende.)
Oud 11 augustus 2011, 08:08   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
.
Ik en een vriendin belden 's avonds naar de leraar Frans. We hadden zijn nummerplaat opgeschreven en zeiden dat we van de redactie van de "Joepie" waren. In die tijd werd er immers elke week een winnaar geloot aan de hand van zijn nrplaat. Toen die leraar de telefoon opnam, zei die vriendin dat hij (leraar) een TV-toestel gewonnen had met reuzescherm. Wij noemden dat Cinemascope. De arme man was duidelijk in paniek en zei dat zulk reuzescherm niet in zijn appartementje binnen zou geraken. Daarop suggereerde mijn vriendin dat hij best al z'n meubels aan de kant zou schuiven, want dat het TV-toestel de avond zelf nog zou geleverd worden.
's Anderendaags kwam die leraar de klas binnen met een rood/paars-aangelopen gezicht van woede en vroeg: "WIE heeft mij dat gelapt"? De man had dus werkelijk al zijn meubels aan de kant geschoven en tevergeefs op zijn TV gewacht. Natuurlijk hebben wij de lippen stijf op elkaar gehouden en ons van den domme gehouden.
Ik begin te begrijpen waarom leerkracht een hondestiel is geworden en er zoveel vakantiedagen zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 08:30   #97
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zie hier nochtans andere reacties. Eerst beide kanten willen horen is toch geen onderdrukking? Da's bemiddeling. En jongeren uitleggen hoe ze protest kunnen uiten is ook geen onderdrukking.

Ikzelf heb trouwens altijd een beetje meer sympathie voor studenten die al eens opstandig zijn. Maar het moet wel terecht zijn eh, anders is het niet opstandig zijn maar onredelijk.
Zij die de macht hebben over leerlingen zullen alles onterecht noemen, en onredelijk als het hun macht aantast.

Laatst gewijzigd door giserke : 11 augustus 2011 om 08:30.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 08:32   #98
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Is het niet de taak van leerkrachten, te tonen aan kinderen dat "grote mensen" ook met elkaar overhoop kunnen liggen?

Altijd dat schijnheilig spelleke dat die gasten moeten spelen.
Oud 11 augustus 2011, 11:01   #99
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als je als leerkracht je eigen streken voor ogen houdt, kan je al eens milder oordelen !!
Alles is ook afhankelijk van de leeftijd van de lln, kinderen moeten zich aan regels houden en bij overtreding een sanctie krijgen, met pubers en jong volwassenen kan al eens een gesprek worden aangegaan om tot een oplossing te komen, maar ik ben er 100% voorstander van dat zowel in scholen als elders regels moeten worden opgevolgd.
Het probleem tegenwoordig is dat kinderen alles mogen!! Neen, er zijn regels (die kan je overtreden , maar dan loop je het risico om gestraft te worden!) en dat vooral moeten zowel ouders als kinderen beseffen!!

Ik was zeker vroeger en nu nog geen heilig boontje, maar ik ben dan ook vaak gestraft geweest( gelukkig niet altijd).Ben ik nu een gefrusteerd iemand???
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 11:09   #100
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Als je als leerkracht je eigen streken voor ogen houdt, kan je al eens milder oordelen !!
Alles is ook afhankelijk van de leeftijd van de lln, kinderen moeten zich aan regels houden en bij overtreding een sanctie krijgen, met pubers en jong volwassenen kan al eens een gesprek worden aangegaan om tot een oplossing te komen, maar ik ben er 100% voorstander van dat zowel in scholen als elders regels moeten worden opgevolgd.
Het probleem tegenwoordig is dat kinderen alles mogen!! Neen, er zijn regels (die kan je overtreden , maar dan loop je het risico om gestraft te worden!) en dat vooral moeten zowel ouders als kinderen beseffen!!

Ik was zeker vroeger en nu nog geen heilig boontje, maar ik ben dan ook vaak gestraft geweest( gelukkig niet altijd).Ben ik nu een gefrusteerd iemand???
Ik heb toch zo mijn twijfels hoor
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be