![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Shorten is net als handelen met voorkennis moeilijk te bewijzen.
En die 2 gaan meestal hand in hand samen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou kunnen denken dat het toch niet uitmaakt als de shorter het aandeel uiteindelijk terug verkoopt, want dan stijgt de prijs van het aandeel terug. Maar hier komt de trukendoos boven. Men poogt bv. een situatie van paniek (of wanhoop) te creëren die kleine aandeelhouders ertoe brengt te verkopen tegen een verlies. Tevens worden de stop loss orders getriggerd. Zo creëren shorters neerwaartse spiralen waar dikwijls maanden over heen gaan, en zo worden de zwakkeren van hun aandelen ontfrutst terwijl degenen die houden jaren moeten wachten vooraleer het aandeel terug op het oorspronkelijke niveau staat. En dit terwijl de shorter geld verdient terwijl het aandeel zakt, en nogmaals wanneer dikwijls dezelfde instanties het aandeel terug kopen als het niets meer waard is. Dat doen brokers dus allemaal ongestraft met uw aandelen achter uw rug. Deze praktijken dienen gestopt te worden. Ik denk terug aan Harbin electric. Een van de shortaanvallen op Harbin bestond erin het gerucht te verspreiden dat de CEO en de CFO verdwenen waren met het geld. Zo'n bericht stuurt men de wereld in op het moment dat de shortaanval wordt ingezet en dus het aandeel van het ene op het andere moment 10 % minder waard is. In de daaropvolgende paniek hoopt men dat de onwetenden (typsich de 'kleintjes' dus) hun aandelen verkopen waardoor het aandeel nog verder zakt. Het zijn dit soort van zaken die de CEO en tevens grootste aandeelhouder van Harbin ertoe brachten Wallstreet te vergelijken met het wilde westen en een buyout te zoeken van zijn bedrijf. Jammer voor echte investeerders want het bedrijf wordt geacht veel meer waard te zijn in de toekomst dan de buyout prijs. Bovenstaande is dus geen uitzondering maar dagdagelijkse praktijk op Wallstreet en andere beurzen. Niet alle beurzen staan dit soort van praktijken toe. Zwitserland en Japan bv. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel je hebt in een holding veel aandelen. Je wil er nog meer, maar de aandelen staan te duur. Je wil dus aandelen bijkopen aan een goedkopere prijs. Hoe kun je dit doen, je dumpt al de overschot van aandelen in 1 keer. Wel te verstaan, tot je niet onder het meerderheidsniveau gaat van de holding. Vb je bezit 60% van de aandelen, Je verkoopt 9% van de aandelen tot 51%. Net genoeg om de andere aandeelhouders te laten schrikken. En hij laat hen nog wat meer schrikken door foutieve informatie de lucht in te sturen (via tussentijdse verkleurde resultaatsrekeingen). De andere aandeelhouder zien dat en zeggen ohlala er is iets mis. Zij dumpen hun aandelen, maar aan een veel goedkopere prijs, want iedereen wil van zijn aandelen af. De aandelen zakken dus in waarde. De grootste aandeelhouder zit op de loer naar wie aandelen verkoopt, en slaat dan toe om die verkochte aandelen in te kopen aan een goedkopere prijs. Dan gaat te prijs weer naar een normaal niveau. Hij heeft 2 keer prijs: de winst op zijn verkochte aandelen + hij heeft extra aandelen verworven aan een goedkope prijs, die dan weer stijgen naar een hogere waarde. Laatst gewijzigd door giserke : 16 augustus 2011 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En Zwitserland en Japan staan het wél toe, of ben je een woordje vergeten?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je laat de waarde van het aandeel niet bepalen door de effectieve resultaten van het bedrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben bekend met een soortgelijke praktijk bij de banken: ze kopen een aandeel als het b.v. op 1 euro staat, verkopen het na een lange stijging voor drie euro door aan hun klanten met het argument "kijk eens hoe goed die het de laatste jaren doen!", en als het aandeel dan nog een euro stijgt, denken de klanten dat het een goede zaak was. Maar de bank heeft haar geld verdrievoudigd, en de klant heeft slechts 25% winst, die hij dan ook nog eens kwijtspeelt zodra de daling inzet. En door de aandelen een tijdlang aan haar klanten te slijten, kan de bank de koersen opdrijven en er dus meer klanten voor aantrekken. Dus zoveel weet ik al: nooit aandelen of aandelenpaketten van een bank kopen! Nog schandaliger wordt het als je bedenkt dat de bank dit grove geld met uw en mijn spaarcentjes verdient, die we dus beter zelf op de beurs of ergens anders hadden belegd. Vooral ergens anders, vrees ik, want wie heeft nu de supercomputers en de beleggingsadviseurs waarmee hij tegen Goldman Sachs of JP Morgan Stanley op kan? Een en ander sterkt mij echter ook in mijn overtuiging, dat dit alles geen gebreken van de vrije markt zijn, maar van de onvrije, gemanipuleerde markt, want zonder het fractionele reserve-systeem zouden de banken natuurlijk niet over zoveel middelen beschikken om op de beurs tegen haar eigen klanten te gaan gokken.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2011 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Shorten veroorzaakt zelfs artificiële bubbels zou men kunnen argumenteren, namelijk anti-bubbels, waarbij aandelen van een bepaalde sector absurd laag geprijsd worden. Zo heb je gezonde bedrijven met P/E ratios van minder als 1, zonder schulden en toch met een aandelenprijs die minder is dan de cash die ze op hun bankrekening hebben staan! Leuk als je wil investeren zou Adriaan een beetje simplistisch zeggen. Minder leuk als je al geïnvesteerd had na je eigen 'due diligence' gedaan te hebben. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De WSJ vandaag: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 15:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kodo, ik kan je maar aanraden om deftige bronnen te raadplegen en niet de propaganda van johan te geloven.
Het probleem is dat hij geen goede theoretische kennis heeft dus niet in staat is om positieve, wenselijke zaken can neocorruptie te onderscheiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de argumenten op zijn, dan maar een misplaatst autoriteitsargument. Ik staafde een aantal zaken met citaten van bedrijven zelf. Zowiezo ga jij geen link aanvaarden die niet in jouw "shorten is goed, omdat het in mijn kursus staat" kraam past. Er is waarschijnlijk geen opleiding in het 'westen' die meer op indocrinatie lijkt als die van economie. Vraag u eens af uit welke hoek die opleidingen beïnvloed worden.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een expert ben ik niet. De onzin heb ik echter al voldoende uitgelegd.
Bemerk ook dat Johan "bedrijven" aanhaald die het "slachtoffrr" werden hiervan. Maar, zoals uitgelegd, niets zo zalig voor uw eigen geld als externen die uw aandeel onterecht hebben gekelderd. De winstmogelijkheden voor jezelf zijn gigantisch. Heel dit verhaaltje komt neer op misleidende informatie door te verzwijgen hoe de beurs werkt. Er wordt simpelweg niet accuraat voorgesteld hoe dat shorten winst kan opleveren. Ik heb al voldoende uitleg gegeven. Ik kan alleen maar verder aanraden om correcte bronnen te raadplegen ipv simpel Johan zujn incorrect verhaal te geloven.
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kauw hier eens op
Citaat:
Fails To Deliver Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op het essentiële 'fail to deliver' thema ben je nog nooit ingegaan, in deze en ook in onze vorige discussie over shorten niet. Ik ben er vrij zeker van dat je er zelfs nog nooit van gehoord had voordat ik het vermelde. Dus je hoeft niet vanuit de hoogte met je 'schoenmaker blijf bij je leest' verhaaltje af te komen. Dit is niet jouw leest. Ook niet de mijne trouwens. Maar ik heb de moeite gedaan me iets grondiger te informeren. Jouw 'wikipedia'verhaal is ook het eerste wat ik tegenkwam. Een paar weken later was ik echter iets wijzer. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat waarop gekauwd moet worden is niet meer dan een verzameling assertions. De manier dat wordt voorgesteld is idd problematisch, maar dat betekent niet dat het het volledige verhaal is. Maar het is niet echt relevant voor mijn positie, die stelt dat shorten en naked shorten niet zelf problematisch zijn. Een ftd lijkt mij een contractbreuk, for obvious reasons.
Ik heb dit overigens allemaal al eens gezegd. Maarja: verwachten dat je intellectueel eerlijk zou zijn... Ik herhaal: aantonen dat er misbruik is, is niet hetzelfde als aantonen dat de praktijk mis is. Duh. Als je nu zegt dat ftd noodzakelijkerwije optreedt, dan ga je alweer iets verkeerd zeggen. Khoop dat je dat beseft?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 16 augustus 2011 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat gij - al dikwijls vastgesteld hier - enkel boekenkennis hebt, en super onervaren zijt. Gij hebt nog niks gezien beste Adrian. Erger nog, als ueber liberaal van de oostenrijkse school, geeft ge zowat aan alles een ''intellectuele '' draai om het toch maar mooi te laten uitkomen met uw God, het ueber liberalisme. Dat is een hoogst gevaarlijke combinatie: naiviteit + arrogantie = disaster. Waarom? Ik zal kort zijn en in gewone taal spreken: shorten is destructief. Gij biedt totaal geen toegevoegde waarde aan het systeem. Integendeel, gij gebruikt de zwakheid van het systeem (niet van het aandeel zelf), en uw positie in dat systeem om geld te verdienen, uit niets. Dat systeem is gemaakt om economisch leven goed te laten verlopen, niet om er als een parasiet door te wandelen elke dag en geld te verdienen uit niets of uit de miserie van anderen, elke dag opnieuw. Dat is de teneur van mijn kritiek. Nu even technisch: ik heb destijds - als (jonge) onschuldige trader - tal van zaken geshort (ik was jong en ik wilde wel wat..). Dat had niets met economie te maken, dan wel met technieken om geld te verdienen die niets aan het systeem bijbrengen, integendeel. Het kwam altijd op hetzelfde neer: je gebruikt zuiver executie technieken (en inzicht in liquiditeit en marktposities) om zwaar geld te verdienen: in concreto hier: je probeert de stoploss orders van anderen te activeren door de koers lager te duwen naar de stoplossorders, welke via sneeuwbaleffect een nog grotere verkoopgolf op gang brengen, welke op zich opnieuw nieuwe verkooprders genereert, waarbij jij dan zwaar langs de kassa passeert en de koper wordt van alle door jou hoger geshorte aandelen. Ongetwijfeld begrijp jij dat. Maar begrijp jij het perfiede, het destructieve, het degoutante daarvan? In feite komt shorten neer op ''frontrunnen'' en frontrunnen is verboden op elke gereglementeerde markt (frontrunnen = vooruitlopen op binnenkomende orders van ter goeder trouwe clienten, dus je bv een verkooporder krijgt, snel even vooruitlopen en voor eigen rekening verkopen en dan pas de lagere koers bevestigen aan de klant een paar seconden / minuten later). Shorten is het omzeilen van dat verbod. Weeral via het gebruik maken van achterpoortjes en truuks en nieuwe financiele producten (stock borrowing), die niets aan de economie bijbrengen, of goede handel in de hand werken. Neen, het zijn truuks van parasieten. Shorten is ook helemaal geen hedging of ''liquiditeitsverschaffing''. Dat zijn uitvluchten om jezelf wat minder schuldig te voelen. Wil je iets verkopen dat je niet hebt, dan doe je dat via opties. Het zal rap gedaan zijn, want dan moet je premies betalen bij aankoop puts of je moet de onderliggende in positie hebben als je calls schrijft, en je bewerkstelligt slecht een minimale fractie aan reele verkopen dan (nl de broker die de % delta indekt). Een leuke avond nog. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schattig. Maar je zit op de belangrijke zaken fout.
Das niet erg, fout zitten is des mensens. Spijtig, dat wel. Maar je poging om het als iets destructief voor te stellen faalt, daar je niet kijkt naar wat dit proces veroorzaakt op het niveau vd markt in zijn geheel. Natuurlijk verliezen sommigen bij shorten. Het is de beurs. Het voordeel vd beurs is niet dat iedereen die daar aan deel neemt wint, maar de positieve effecten vh agregeren van verwachtingen en inschattingen. Shorten helpt daarbij.
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik had het daar zelfs nog niet eens over het verspreiden van geruchten (verboden maar heel makkelijk te omzeilen), of het colluding (met een paar bevriende traders uit andere hegde fondsen / brokers / banken afspraken maken om een aandeel te kelderen... ). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Inside job:
· De Wolstreet boys, verslaaft aan cocaïne en prostitutie! · De financiële terroristen. · We dansen tot de muziek stopt. · De muziek is gestopt, maar ze dansen nog met het geld van de belastingbetaler. · Wolstreet Government, de werelddictators. · VS. 18,4 miljoen huizen onteigent, daardoor zijn 60 miljoen burgers zonder huisvesting, de westerse wereld in een catastrofale crisis! · Blijven geloven in het neoliberalime (de Wolstreet boys), dan staan we zeer sterk. http://www.sonyclassics.com/insidejob/ Zeer interessant: http://www.insidejob.com/video/6273742:Video:1613 Bet Against the American Dream: http://vimeo.com/10815824 Maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet! Business is pickpocket; Business is Business, kassa kassa! http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo je toch iets wil verkopen dat je niet hebt, gebruik dan opties. Indien in het aandeel geen opties gequoteerd worden is het hoogstwaarschijnlijk illiquide en dus makkelijk te manipuleren. En zo komen we weer bij wat ik hoger zei. |
||
![]() |
![]() |