Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2011, 20:37   #81
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet alle Vlamingen hebben zomaar beslist dat ze de Franstaligen moesten haten, zomaar voor de lol.
moet je dan Franstaligen haten als je Vlaamsgezind bent?

ook de eerste keer dat ik dat hoor.....
Oud 13 augustus 2011, 20:47   #82
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "verfransing"?
Dit is exact wat ik bedoel, doen alsof er niets aan de hand is "verfransing" het gebeurt wel degelijk, en dan zeggen dat ik Franstalige haat terwijl ze geen greintje respect hebben voor de Vlaamse cultuur.

Triest.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 13 augustus 2011, 20:53   #83
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat vind ik ook. Maar je moet dan niet zeggen dat de taalgrens behouden blijft, want als die kan veranderen is dat niet zo.
Het is geen breekpunt.

Citaat:
Meerpolig systeem... Ik heb het nog al gezegd, maar ik blijf er op hameren: als dat uw analyse is van de politieke situatie, vrees ik dat je van een kale kermis thuis komt wanneer er -ondanks dat dit compleet niet aan de orde is- toch zo'n systeem komt. Dan moet je met 6 akkoord gaan, of er worden belangenconflicten en alarmbellen losgelaten. Wat is makkelijker? Met 6 akkoord gaan of met 2? En welke 6 of meer mogen dat dan zijn? Gewoon wat lijntjes op de kaart trekken? Provincies? Relicten uit het verleden zonder enige samenhang (op Limburg na misschien, maar daarmee is het allemaal gezegd en dat met 10 provincies). Lijkt mij allemaal vergezocht: gewoon Vlaanderen en Wallonië, met een speciaal statuut voor Brussel en de Duitstaligen. Is dat zo vreemd?
Zijn in Nederland de provincies relicten uit het verleden? Je moet niet 6 akkoord zijn. In de Kamer moet er een meerderheid zijn. In de Senaat waar de deelgebieden (of deelstaten) zetelen ook. Dat is zo in alle (federale) staten. Met twee sta je steeds met het ene tegen het andere blok. Iedereen heeft dan een wederzijds vetorecht. Zo'n systeem werkt gewoon niet: een federalisme met twee is tot falen gedoemd.

Citaat:
Is dat een argument voor onze situatie?
Ja. Het grote probleem van België is dat deelstaten staten-in-een-staat geworden zijn, etnisch homogene gebieden, op Brussel na.

Citaat:
Lees jij eigenlijk wel wat er gezegd wordt?
Ja.

Citaat:
Ik snap je niet. Enerzijds pleit je voor administratieve vereenvoudiging, anderzijds wil je zoveel mogelijk meerpoligheid, 6 of meer entiteiten. Wat zal het zijn?
De entiteiten waar ik voor pleit bestaan al. De provincies kunnen perfect de taak van de huidige gewesten en gemeenschappen in het raamwerk van nationale kaderwetten vervangen.

Citaat:
Vlaamse regering, Waalse regering, Brusselse executieve, Duitstalige commissie. Niet beter nee?
Op Brussel na zijn al jouw entiteiten op taal gebaseerd. Waarom?

Citaat:
Waarom die provinciale decentralisatie dan? Dat lijkt allemaal zo gezocht, zo onlogisch.
Het is een zeer logisch systeem. Elke Europese staat werkt met meerdere entiteiten, niet op nationalistische grondslag gegrondvest.

Citaat:
Zijn Kris Peeters en Sabine Laruelle bevoegd in Brussel voor landbouw?
Laruelle wel als federaal minister. Maar waar schreef ik dat die in Brussel bevoegd zijn?

Citaat:
Dat laatste was een grapje, neem ik aan?
ja

Citaat:
Maar ik snap niet waarom je dan toch weer opnieuw verkiezingen houdt... Is geen logische keuze.
Het is de enige manier om de Senaat te vernieuwen na 2,5 jaar...
BWarrior is offline  
Oud 13 augustus 2011, 21:00   #84
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
moet je dan Franstaligen haten als je Vlaamsgezind bent?

ook de eerste keer dat ik dat hoor.....
Als u het spel volgt, ja.
Everytime is offline  
Oud 13 augustus 2011, 21:10   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Dit is exact wat ik bedoel, doen alsof er niets aan de hand is "verfransing" het gebeurt wel degelijk, en dan zeggen dat ik Franstalige haat terwijl ze geen greintje respect hebben voor de Vlaamse cultuur.

Triest.
Wat is er aan de hand? Veel Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Is dat wat u "verfransing" noemt? Ik zie helemaal niets verkeerds met het feit dat Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen. En hoe kan u weten dat de Franstaligen geen greintje respect voor de Vlaamse cultuur hebben?
Everytime is offline  
Oud 13 augustus 2011, 21:19   #86
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er aan de hand? Veel Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Is dat wat u "verfransing" noemt? Ik zie helemaal niets verkeerds met het feit dat Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen. En hoe kan u weten dat de Franstaligen geen greintje respect voor de Vlaamse cultuur hebben?
..zegt de wolf in schapenvacht!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 14 augustus 2011, 10:58   #87
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, ik haat de Franstaligen niet, maar noem me toch Vlaamsgezind.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 14 augustus 2011, 11:07   #88
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kun jij misschien even vertellen wat die 'spelregels' volgens jou dan precies inhouden en waar ik die ergens kan lezen? Ik zie jou daar constant gewag van maken, maar ik weet niet wat jij daar exact onder bedoelt.
SDG is offline  
Oud 14 augustus 2011, 11:08   #89
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is geen breekpunt.
Voor mij mag het concept "taalgrens" zelfs compleet afgeschaft worden. Die is ingevoerd in de jaren '60 toen we nog een eenheidsstaat waren. De federale indeling die ontstaan is van 1970 tot 1993 heeft dit eigenlijk helemaal overbodig gemaakt.

Citaat:
Zijn in Nederland de provincies relicten uit het verleden?
Heeft België een gelijkaardige staatsstructuur en politieke geschiedenis achter de rug als Nederland? En zelfs al zou dat wel zo zijn, waarom is dat een argument?

Citaat:
Je moet niet 6 akkoord zijn. In de Kamer moet er een meerderheid zijn. In de Senaat waar de deelgebieden (of deelstaten) zetelen ook. Dat is zo in alle (federale) staten. Met twee sta je steeds met het ene tegen het andere blok. Iedereen heeft dan een wederzijds vetorecht. Zo'n systeem werkt gewoon niet: een federalisme met twee is tot falen gedoemd.
Ik denk dat je zelf al het antwoord hebt gegeven waar het echte probleem zit: het al dan niet vetorecht hebben. Als we met 6 of meer zijn, wil je dat afschaffen, maar met twee niet. Waarom zou het met twee niet zo mogen zijn? Ik denk niet dat daar valabele argumenten voor zijn. Uiteindelijk heb je de demografische realiteit in dit land: er zijn 6 miljoen Vlamingen, 3 miljoen Walen en 1 miljoen Brusselaars (en nog wat grut dat Duits spreekt, maar daar gaat geen macht van uit). Hoe je het ook draait of keert, in alle Vlaamse deelstaten zullen er 6 miljoen Vlamingen wonen die ongeveer 60% van de volksvertegenwoordigers zullen aanduiden, dito Brussel met 10% en Wallonië met 30%, zelfs al verhaksel je die gebieden over de taalgrens heen in volledig van de pot gerukte deelstaten. Misschien geeft dat een ander beeld in de Senaat waar de deelstaten vertegenwoordigd zijn, maar een te grote discrepantie tussen de samenstelling in de Senaat en in de Kamer, is enkel en alleen een factor van instabiliteit erbij.

Goed, terug naar de Kamer. Daar zullen dus altijd +/- 60% van de volksvertegenwoordigers Vlamingen zijn. Maar nu is er geen vetorecht meer in de vorm van bijzondere meerderheden, alarmbelprocedure of belangenconflicten. Wat is het verschil met wanneer die 60% uit één enkele deelstaat komt, ook zonder die blokkeringsmechanismen? Extra dure administraties en voor wat? Niemand uit de huidige deelstaten vraagt er om.

Ik ga gewoon zeggen waar het op staat: dat opsplitsen is puur uit separatieangst, schrik dat een gebied teveel autonomie zal krijgen tot het zich afsplitst. Je moet je dan afvragen of je het separatisme niet juist aanwakkert met zulke ideeën: "amaai, zie wat die belgicisten zullen doen met ons geliefde Vlaanderen eenmaal ze aan de macht zijn, verknippen! Laat ons nu afscheiden nu het nog kan." 6 of meer gebieden is dus niet het probleem, enkel en alleen de beschermingsmechanismen waardoor het democratische spel niet kan gespeeld worden zoals het hoort. En dat maakt België kapot, zeker als er een nationalistische groepering dan extra aan het glas met het bruistablet zit te schudden.

Citaat:
Ja. Het grote probleem van België is dat deelstaten staten-in-een-staat geworden zijn, etnisch homogene gebieden, op Brussel na.
Dat, gesteld dat het klopt want ik heb niet die indruk, is toch geen argument waarom het buitenland een voorbeeld zou zijn voor ons?

Citaat:
De entiteiten waar ik voor pleit bestaan al. De provincies kunnen perfect de taak van de huidige gewesten en gemeenschappen in het raamwerk van nationale kaderwetten vervangen.
Je vergeet dat bij uitbreiding van de bevoegheden, je administratie ook uitgebreid moet worden.

Citaat:
Op Brussel na zijn al jouw entiteiten op taal gebaseerd. Waarom?
Omdat dit nu eenmaal de gebieden zijn waarmee we vertrekken en hier zijn we belandt na een lange evolutie, die u schijnbaar ontgaan is.

Citaat:
Het is een zeer logisch systeem. Elke Europese staat werkt met meerdere entiteiten, niet op nationalistische grondslag gegrondvest.
Je praat weeral naast de kwestie. Waarom is één maatschappij per gewest slechter dan provinciaal gedecentraliseerd vervoer. Daar ging het over.

Citaat:
Laruelle wel als federaal minister. Maar waar schreef ik dat die in Brussel bevoegd zijn?
Je hebt gelijk, ik dacht dat je Brussel schreef, maar er staat Brabant. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet: Brabant bestaat niet meer.

Citaat:
Het is de enige manier om de Senaat te vernieuwen na 2,5 jaar...
Waarom moet dat nu weer?
Vito is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:00   #90
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
1. Er is inderdaad niets mis met het feit dat ze in Vlaanderen komen wonen.

2. Maar wel met het feit dat ze zich niet aanpassen, aan hun omgeving, dat ze zich zelfs niet willen aangesproken willen horen in de taal van hun nieuwe omgeving.

3. Dat de Vlamingen in Wallonie zich perfect aanpassen in hun nieuwe omgeving in Wallonie en niet dezelfde rechten hebben om naar Vlaamse talige scholen te gaan en op Vlaamse partijen te stemmen (discriminatie).

4. Dat ze zelfs Vlaamse grond willen anexeren naar Wallonie.

5. En dan zeggen dat ik Franstallige haat terwijl ik als Vlaming wordt gediscrimeerd door Franstallige of ik nu in Vlaanderen ben, of in Wallonie of Brussel
Oud 14 augustus 2011, 12:08   #91
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Kun jij misschien even vertellen wat die 'spelregels' volgens jou dan precies inhouden en waar ik die ergens kan lezen? Ik zie jou daar constant gewag van maken, maar ik weet niet wat jij daar exact onder bedoelt.
Ik ben geen Vlaams-Nationalist, u kent dus die regels beter dan ik.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:19   #92
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben geen Vlaams-Nationalist, u kent dus die regels beter dan ik.
Dat je ze niet kent durf ik met stellige zekerheid betwisten, anders zou je er niet constant naar zitten verwijzen. Wil je ze dus voor alle duidelijkheid toch nog even toelichten? Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd door SDG : 14 augustus 2011 om 12:19.
SDG is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:24   #93
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Er is inderdaad niets mis met het feit dat ze in Vlaanderen komen wonen.

2. Maar wel met het feit dat ze zich niet aanpassen, aan hun omgeving, dat ze zich zelfs niet willen aangesproken willen horen in de taal van hun nieuwe omgeving.

3. Dat de Vlamingen in Wallonie zich perfect aanpassen in hun nieuwe omgeving in Wallonie en niet dezelfde rechten hebben om naar Vlaamse talige scholen te gaan en op Vlaamse partijen te stemmen (discriminatie).

4. Dat ze zelfs Vlaamse grond willen anexeren naar Wallonie.

5. En dan zeggen dat ik Franstallige haat terwijl ik als Vlaming wordt gediscrimeerd door Franstallige of ik nu in Vlaanderen ben, of in Wallonie of Brussel
De meeste Franstaligen van Vlaanderen passen zich aan. Dat een zeker Vlaanderen niet op zijn gemak met al die Franstaligen in Vlaanderen is, dat is hun probleem, niet het probleem van de Franstaligen. En een reden genoeg opdat de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen nog verder groeit, wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door Everytime : 14 augustus 2011 om 12:24.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:26   #94
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat je ze niet kent durf ik met stellige zekerheid betwisten, anders zou je er niet constant naar zitten verwijzen. Wil je ze dus voor alle duidelijkheid toch nog even toelichten? Alvast bedankt!
Vlaams-Nationalisme is een spel. In elk spel zijn er regels. Ik kan me wel voorstellen dat u ze kent.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:26   #95
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaams-Nationalisme is een spel. In elk spel zijn er regels. Ik kan me wel voorstellen dat u ze kent.
Nee, ik ken ze niet. Help mij, zeg het mij!
SDG is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:32   #96
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik ken ze niet. Help mij, zeg het mij!
Ga de twee volgende zondagen naar de Ijzerwake en de Ijzerbedevaart. Daar zullen ze u kunnen helpen.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:33   #97
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ga de twee volgende zondagen naar de Ijzerwake en de Ijzerbedevaart. Daar zullen ze u kunnen helpen.
Dat interesseert mij niet. Oei, ben ik nu een 'slechte' Vlaming?
SDG is offline  
Oud 14 augustus 2011, 12:54   #98
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen van Vlaanderen passen zich aan. Dat een zeker Vlaanderen niet op zijn gemak met al die Franstaligen in Vlaanderen is, dat is hun probleem, niet het probleem van de Franstaligen. En een reden genoeg opdat de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen nog verder groeit, wat mij betreft.
2

Laatst gewijzigd door Raymond.De.Koninck : 14 augustus 2011 om 12:58.
Oud 14 augustus 2011, 12:56   #99
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
1. Je ontkent niet dat de Vlaming gediscrimineerd wordt, dus je geeft toe. Het valt niet te ontkennen.

2. Het is inderdaad ons probleem dat Franstalige zich niet aanpassen en zelfs geen respect hebben voor de cultuur waar ze zich bevinden.

3. Dus is het normaal dat meer Vlamingen zich seperatisch orienteren en terecht.
Oud 14 augustus 2011, 13:52   #100
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Je ontkent niet dat de Vlaming gediscrimineerd wordt, dus je geeft toe. Het valt niet te ontkennen.

2. Het is inderdaad ons probleem dat Franstalige zich niet aanpassen en zelfs geen respect hebben voor de cultuur waar ze zich bevinden.

3. Dus is het normaal dat meer Vlamingen zich seperatisch orienteren en terecht.
Das zo klaar als een klontje en hopelijk punt 3 gauw gerealiseerd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be