Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2011, 20:23   #81
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Volledig mee eens.
Als pukkelpop failliet gaat zou het echter anders kunnen uitdraaien...
In ieder geval hebben ze dit jaar bijna geen inkomsten, en torenhoge kosten. Geen idee hoe ze dat gaan doen.
Bron?

Ik weet niet hoor.

Maar de ticketverkoop was succesvol. Zoals ik al zei zijn er veel mensen die al onmiddellijk een voorraad eet- en drankbonnen hebben ingeslaan. Die bonnen zijn daar niet echt goedkoop weet ik uit ervaring. Ze hebben er echter nooit mee geconsumeerd. En ik denk dat de verhouding inkoopprijs + bereiding eten/drank wel een beetje zoek was daar. (In geval je moest willen zeggen dat ze wel al dat eten en drank in voorraad hadden en dit nu hebben moeten wegschenken of goedkoper verkopen.)

Als al de mensen die stellen dat ze hun geld voor dat ticket niet terughoeven hun code niet ingeven op de site, voor de 4e september ...
En dat van die bonnetjes hoeft sowieso niet teruggegeven geworden zeg jij, want dat zijn dommeriken.
Dan zou ik toch niet zodadelijk van "geen inkomsten" spreken.

Kosten... hij is verzekerd tegen materiële schade, dus dat krijgt hij terugbetaald. En een beetje slimmerik laat zich natuurlijk duurder verzekeren dan het materiaal in werkelijkheid waard is.

Er is een reden waarom Hasselt die landbouwgrond per se moest hebben, voor 2,6 miljoen euro.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 augustus 2011 om 20:27.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 07:48   #82
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bon, als illustratie van rationaliteit en een gebrek aan hokjesdenken *kuch* kan dit wel tellen.
Kan u het tegendeel bewijzen misschien?

Ik wist niet dat anti-overheid zijn een illustratie was van irrationaliteit en hokjesdenken. Ergens is het natuurlijk wel grappig, gezien heel veel mensen zich aan de libertaire kant van de as bevinden. Die zijn dus allemaal irrationeel en denken in hokjes.
Oud 26 augustus 2011, 07:49   #83
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hier veel mensen voor vzw's werken.

Ik denk dat de mens zich inderdaad wel vergoed voor zijn werk, en terecht. Het zou anders maar bizar zijn, denkt u niet? Chokri is niet moeder Theresa.
Chokri is uiteraard degene die in het vizier komt. Hij heeft er altijd in willen staan als er pluimen werden uitgedeeld, hij heeft er politieke voordelen uit gehaald, en nu het misgaat zouden we plots zijn naam niet meer mogen uitspreken? Hij heeft er plots niets meer mee te maken misschien?

Zie mijn opmerking in een andere thread: wat in de blogosfeer gebeurd, vnl. kritische geesten starten een blog op, en niet de hysterici, vielen dank, is van een heel andere orde dan wat er op facebook gejammerd en door de media en artiesten massaal nageheuld wordt, alsook door Jan Modaal die het nog sneller slikt als zoete koek ... Hopelijk is het goed verteerbaar.

U noemt mij hysterisch. Ik heb niet de indruk dat hier veel mensen behalve Skaergaerd, xenophon, discuz, ikzelf en enkele anderen nog rationeel kunnen nadenken over dit drama.
Weer één grote stropop.
Oud 26 augustus 2011, 11:09   #84
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zou ik toch niet zodadelijk van "geen inkomsten" spreken.
Dat doe ik dan ook niet.

Soit: als Pukkelpop nog was verdergegaan dit jaar was het omdat het hen om 't geld te doen is, en nu Pukkelpop niet is verdergegaan is 't omdat ze toch al 'binnen' waren, zoiets bedoel je?
Oud 26 augustus 2011, 12:29   #85
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
als je weet dat er een orkaan kathrina voorbijwaait en chokri zet alleen meer klein iglotentjes.
dan is het makkelijk de fout aan te tonen
Ik sta bij een orkaan liever op een veld waar kleine iglo tentjes voorbij komen vliegen dan grote tenten die je in 1 klap de grond in boren.
Dus wat is er dan fout?
Ik ben alvast liever degene die een iglotentje tegen zich krijgt.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 12:49   #86
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, als illustratie van rationaliteit en een gebrek aan hokjesdenken *kuch* kan dit wel tellen.
Groentje-18... Wat tracht U eigenlijk te bereiken?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 20:18   #87
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

overmacht of niet... de betalers van die ticketten hebben geen festival gehad.

Dat is zoals een auto bestellen bij Ford, die door hagel stuk worden geregend en dat Ford dan doodleuk zegt.... we houden het geld, maar door overmacht is uw wagen stuk en wordt deze niet meer geleverd.

Men kan het pukkelpop, gezien de omstandigheden, niet kwalijk nemen dat festival te hebben gestopt maar dat veranderd niets aan "no service = no money". Dat telt voor Ford, voor uw bakker bij wie u een taart had besteld, en ook ... voor Chokri Mahassine.
Oud 26 augustus 2011, 21:08   #88
discuz
Minister

Standaard

ACW laat een ballonnetje op:

Citaat:
ACW denkt dat veel festivalgangers akkoord zullen gaan met het omzetten van hun ticket in een aandeel van de Coöperatieve Onderneming Pukkelpop. Zo zou een groot deel van de 9 miljoen in kas blijven. Dat geld is noodzakelijk om pukkelpop ook in 2012 en de volgende jaren te blijven organiseren.

Het huidige Pukkelpopbedrijf moet zich dan eerst omvormen tot een coöperatieve. Vervolgens worden de festivalgangers die dit wensen op vrijwillige basis mede-eigenaars-aandeelhouders. Die kunnen ook voordelen krijgen, zoals een korting op volgende festivals of desnoods enkele gratis consumpties.
http://www.acwlimburg.be/joomla/inde...aandeelhouders
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 21:33   #89
discuz
Minister

Standaard

Nog een bedenking. Mocht het ooit tot een proces komen rond de aansprakelijkheid van PKP, wat ik ten zeerste betwijfel, dan leert de afwikkeling van de gasontploffing in Gellingen dat er voor slachtoffers geen gerechtigheid te halen valt.

Jawel, Fluxys gaf het fonds voor de slachtoffers buiten de rechtzaak om 1 miljoen euro. Lijkt misschien veel, maar het bedrijf maakt jaarlijks 75 miljoen euro winst. In België verdienen gezinnen met twee kinderen gemiddeld ongeveer 28.000 netto per jaar. Dat zijn dan nog de volledige inkomsten, niet de winst, maar kom. Proportioneel komt die bijdrage op dat bedrag neer op 373 euro.

Een slag in het gezicht van de slachtoffers, zo zie ik het.

Laatst gewijzigd door discuz : 26 augustus 2011 om 21:34.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 22:54   #90
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Artikel uit 2009

Wat gebeurt met het geld van Pukkelpop?
https://focusophasselt.wordpress.com...van-pukkelpop/

In een reactie bij een artikel van Knack stond een link naar de jaarrekening die vorig jaar was ingediend. Mijn boekhoudkundige kennis is zeer beperkt, misschien zijn er anderen hier die er iets zinnig uit kunnen opmaken.

http://www.scribd.com/doc/62631265/P...zw-The-Factory
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5086298922.htm

Ik kan dat, maar de link werkt bij mij helaas niet.

Interessant, op ons eigenste politics.be staat zelfs een lijst met de mandaten van de heer Mahassine C. uit Leopoldsburg:

http://www.politics.be/politicus/chokri-mahassine/

Veel mandaten als je het mij vraagt. Zijn die nog allemaal geldig? Heeft nogal een hoge functie bij de SPA apparament.

Dan stelt men zich toch vragen rond de aankoop van de landbouwgrond voor 2.6 miljoen euro van de gemeente Hasselt van eerder dit jaar:

Op die verkoop kwam zeer veel kritiek, zelfs minister Bourgeois is er zich gaan moeien, zoals men nog in het artikel kan lezen:

Citaat:

De gemeenteraad van Hasselt heeft dinsdagavond de aankoop van de Pukkelpopwei in Kiewit dan toch goedgekeurd. Alleen Vlaams Belang en Marianne Verbist (onafhankelijk) onthielden zich bij de stemming. De eerste verkoop was vernietigd door Vlaams minister Bourgeois.

“De oorspronkelijke overeenkomsten met de Group Machiels, de jezuïeten en vzw The Factory van Chokri Mahassine zijn herschreven. De juridische knelpunten die er volgens Bourgeois inzaten, zijn allemaal geschrapt”, zegt burgemeester Hilde Claes. De koopakte en de prijs van 2,6 miljoen euro blijven ongewijzigd.

Bourgeois had vooral problemen met het voorkeurrecht van de Group Machiels: als er op de grond gebouwd werd binnen de 10 jaar, kregen zij eerste keus. “We zijn opnieuw met alle partners rond de tafel gaan zitten”, legt Hilde Claes uit.
Jezuïeten

“Voor de Group Machiels is er nu geen enkel bijkomend recht meer. Wij hebben ons als stad immers geëngageerd de gronden niet te verkopen of te bebouwen binnen die termijn van 10 jaar.

Voor de verkoop van de grond hebben we rechtstreeks met de jezuïeten gesproken. We zijn tevreden dat ze het contract gewoon hebben behouden, zodat we nu definitief de grond voor 2,6 miljoen euro kunnen kopen. Met The Factory is duidelijk op papier gezet dat zowel Pukkelpop als Rimpelrock zeker nog 10 jaar in Kiewit plaatsvinden.”

Voor de koopakte zelf bij de notaris verleden wordt, gaat de stad wel wachten tot alle termijnen voor mogelijke klachten verlopen zijn. Group Machiels heeft wel laten weten dat ze geen juridische stappen tegen de stad gaan ondernemen.

Ook over de bemiddelingsvergoeding van 80.000 euro voor de ‘makelaars’ Kappa Consult en zakenpartner Dehaene was er ophef ontstaan. “Dat akkoord wordt op zijn correctheid bekeken door het Belgisch Instituut voor Vastgoed: dat zal nagaan of zij wettelijk gehandeld hebben. Is dat niet zo, dan betalen we die vergoeding ook niet.”

DJ/CV
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/h...och-kopen.aspx

Zoals ik al vreesde:

Ja, een storm van die amplitude komt niet vaak voor in België.
Maar ze heeft wel bewezen dat er vragen gesteld worden bij de veiligheid en organisatie (van bepaalde) festivals en openluchtmanifestaties in België.

Daarbij gaat het hier nog steeds niet over een tornado die uit het niets op de radar verscheen, pukkelpop georganiseerd in gebouwen zonder constructieve problemen en een grandioos opgezet rampenplan met allemaal vergoede en professionele werknemers met pakken expertise ...

Het gaat hier om een voorspelde storm die slachtoffers heeft geëist op een nog voorspelbaardere plek: een open weide, met hopen hoge onweer-aantrekkers, hopen volk (waardoor je weet dat de kans op problemen zeer groot is) en in tenten...
Oud 26 augustus 2011, 23:00   #91
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht

Nog even en ze zijn verplicht van de daken te schreeuwen dat de vzw toch nog een spaarcentje opzij heeft.

Voor de mensen op dit forum die reeds hun vermogen aan het overschrijven zijn op de persoonlijke rekening van Chokri om het festival van de ondergang te redden: moesten ze niet over de nodige liquiditeiten beschikken, kan een festival met zo'n naam, zo'n hoop volk en zo'n wi... euh succes echt wel een lening krijgen hoor.
Volgend jaar zal het volk niet uitblijven, zoveel is al duidelijk.
Oud 26 augustus 2011, 23:02   #92
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat doe ik dan ook niet.

Soit: als Pukkelpop nog was verdergegaan dit jaar was het omdat het hen om 't geld te doen is, en nu Pukkelpop niet is verdergegaan is 't omdat ze toch al 'binnen' waren, zoiets bedoel je?
Ja want het feit dat ze gestopt zijn, is duidelijk een causaal gevolg van het leed dat er geleden werd en de vijf dodelijke slachtoffers die er gevallen zijn ...

Een andere verklaring is onmogelijk. Dat is de logica zelve...
Oud 26 augustus 2011, 23:04   #93
Groentje-18

Standaard

Trouwens, an sich kan het me niet zo veel schelen als het hier lijkt, te meer daar de emoties al wat gaan liggen zijn (het zien van de emoties en de pijn leidt bij mij net tot rationeel denken. Ik dacht dat dit normaal was, maar blijkbaar is het redelijk uniek. :-/). Maar de **** reacties van velen doen me eerlijk gezegd de muren opkruipen en me grote vragen stellen.

Durft de Vlaming nog voor zichzelf denken? Of huppelt men altijd dolenthousiast journalisten en facebookgroepen achterna? Enfin, van sommige mensen weet ik gelukkig dat ze hun reacties niet eens zelf ernstig kunnen nemen. Hoezeer ze dat ook laten uitschijnen... Van anderen betwijfel ik dat weer...

Ofwel moeten sommige posters eens dringend beginnen met het informeren van zichzelf, zoals bv. wat schrijft Groentje-18 exact, wat schreef en schrijft de pers exact, wat zei Chokri exact op de persconferenties, ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 augustus 2011 om 23:06.
Oud 27 augustus 2011, 01:58   #94
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om een voorspelde storm
Alleen zag het KMI het niet in die omvang komen... maar daar stel je je dan weer GEEN vragen over, want Chokri werkt niet voor het KMI, dus zo kun je hem niet pakken.
Oud 27 augustus 2011, 07:33   #95
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=159134

19 August 2011, 14:57 #1

Roderik
Schepen

Berichten: 442 Moet er een onderzoek komen naar de organisatie van Pukkel POP?

De vraag is of de organisatie de juiste maatregelen heeft genomen met het noodweer in aantocht.

citaat Volkskrant:
Het Belgische weerinstituut KMI heeft donderdagmorgen een waarschuwing afgegeven voor het noodweer dat later op de dag voor de ramp op het popfestival Pukkelpop in Hasselt zou zorgen. Volgens woordvoerster Rosiane Verheyden van het KMI is een 'oranje' weeralarm afgekondigd, de op een na zwaarste categorie.
Dat betekent dat zware neerslag en hevige rukwinden konden worden verwacht in het midden en oosten van het land. Zij zegt dan ook verbaasd te zijn dat de organisatoren hebben verklaard dat het noodweer als een totale verrassing is gekomen. Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine zei vrijdag geen informatie te hebben gehad dat dergelijk noodweer op komst was.

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 27 augustus 2011 om 07:36.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 08:31   #96
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread.php?t=159134

19 August 2011, 14:57 #1

Roderik
Schepen

Berichten: 442 Moet er een onderzoek komen naar de organisatie van Pukkel POP?

De vraag is of de organisatie de juiste maatregelen heeft genomen met het noodweer in aantocht.

citaat Volkskrant:
Het Belgische weerinstituut KMI heeft donderdagmorgen een waarschuwing afgegeven voor het noodweer dat later op de dag voor de ramp op het popfestival Pukkelpop in Hasselt zou zorgen. Volgens woordvoerster Rosiane Verheyden van het KMI is een 'oranje' weeralarm afgekondigd, de op een na zwaarste categorie.
Dat betekent dat zware neerslag en hevige rukwinden konden worden verwacht in het midden en oosten van het land. Zij zegt dan ook verbaasd te zijn dat de organisatoren hebben verklaard dat het noodweer als een totale verrassing is gekomen. Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine zei vrijdag geen informatie te hebben gehad dat dergelijk noodweer op komst was.
Gaan we rondjes draaien?
Het KMI had zijn waarschuwing moeten bijstellen naar code rood. Dat hebben ze niet gedaan 'omdat er geen tijd meer was'. Nochtans konden anderen - amateurmeteorologen - dit wel op vroeger zien aankomen. Ik denk dat organisatoren beroep moeten kunnen doen op het KMI voor weersvoorspellingen, en niet op amateurmeteorologen. Een organisator moet ook niet kunnen inschatten welke amateurmeteoroloog een potje van een overdrijver en klungel is, en welke amateurmeteoroloog het blijkbaar beter kan dan het KMI zelf. Vanuit dit standpunt begin ik ook meer en meer de frustratie van amateurmeteorologen over het KMI te begrijpen.

soit, 1 van die amateurmeteorologen-die-toch-nooit-serieus-genomen-wordt heeft die bewuste donderdag een beetje een klungelige poging ondernomen om mensen te verwittigen van de precieze omvang van het onweer dat pukkelpop zou treffen. Die heeft een bericht gestuurd naar de PP-pagina op Facebook (maar daar was nauwelijks activiteit, dus de kans is groot dat ze dat niet bepaald ieder uur checken als het festival al aan de gang is), maar OOK naar de nieuwsdienst van VTM (deze zouden de donderdagnamiddag wel nog wakker moeten zijn). Het was nuttiger geweest om de pers te waarschuwen die daar aanwezig was (humo, studio brussel), of toch tenminste te mailen naar PP ipv FB te gebruiken. Misschien moet er volgend jaar en voor alle andere festivals een lijn komen waar amateurmeteorologen hun eigen waarschuwingen kunnen doorsturen. Desalniettemin zou het veel handiger zijn mocht het KMI gewoon kunnen doen wat een ander wel kan eh, dan is er enkel contact met het KMI nodig. Die zouden in situaties als deze bij een verandering van de voorspellingen zelfs ZELF contact kunnen opnemen met een organisator, via een geschikter communicatiekanaal (directe telefoonlijn met organisatie).

Er zijn er verschillende mensen die oproepen tot 'kritisch zijn' maar blijkbaar mag men enkel kritisch zijn tav Chokri, en niet tav de diensten waarop Chokri moet rekenen.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 27 augustus 2011 om 08:31.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 13:47   #97
Groentje-18

Standaard

Volgens jou is het KMI dus aansprakelijk?
Dat zou kunnen en het is iets wat ik ook al gesuggereerd heb (dat de weerdienst waarop hij een beroep deed aansprakelijk is. Maar daar had niemand, incluis jij, oren naar. Neen, ik was degene die naar Chokri zat te wijzen, omdat hij een Marokkaan is. en

Maar daarvoor moeten eerst een paar vragen gesteld worden, waarvan sommige reeds halvelings in de pers beantwoord zijn:

Vraag 1: waaruit leid jij af dat chokri beroep heeft gedaan op het KMI? Ik heb dit nergens horen vermelden. Het enige wat hij hierover te zeggen had was: "bij wijze van spreken checken we het weer ieder half uur".
-> wat het het kmi en hoe zat die afspraak tussen hem en het KMI, checkt hij buienradar of had hij een eigen meteorologische dienst?
Als je het weet, hoor ik het graag.

Code oranje schade aan gebouwen/omgerukte en uitgewortelde bomen lijkt me duidelijk genoeg om te weten dat er daar problemen gaan komen, want dat is exact de samenstelling van de PP weide waar toen 60 000 man op zat.

Kon Chokri geen rekening houden met die code oranje? Op basis waarvan heeft hij daar geen rekening mee gehouden?
Daardoor kan men zich de vraag stellen of een code rood aankondigen geholpen had. Zou de man dan maatregelen genomen hebben? Wat moest het KMI schrijven bij die code rood: de bomen gaan wèrkelijk ontworteld worden of omvallen en de gebouwen gaan wèrkelijk schade ondervinden. Code oranje was duidelijk genoeg: levensbedreigende situatie mogelijk, neem geen risico's ...

Indien Chokri's verklaring waar is, wist hij van het noodweer boven Brussel en het feit dat die storm naar hem toekwam.

Mening festivalganger heeft reeds verklaard dat de organisatie op de hoogte was, in tegendeel tot wat Chokri beweerde. Ze zeiden te zijn gewaarschuwd voor een hevige storm waarbij men zelfs tot op de minuut vertelde wanneer hij zou arriveren.

Vindt een rechter het voldoende om enkel rekening te houden met het KMI ? Of om de website eens te bekijken en te zeggen: het is code oranje maar geen erg. Het zal hier wel niet overkomen ondanks het feit dat we hier één geweldig groot superlokaas voor onweren zijn door al ons metaal dat we hier in de lucht hebben steken en door het feit dat op heel wat plekken in Limburg onweders worden weggeschoten.

Vraag 2: Op welke weerdienst hij zich ook beroept heeft, is het voldoende voor de rechter en heeft hij voldoende naar die dienst geluisterd? Heeft hij zich met andere woorden gedragen als een goede huisvader of onverantwoorde risico's genomen (code oranje lijkt mij een onverantwoord risico... )?
Het KMI als dienst nemen of enkel de website raadplegen en waarschuwingen gewoon negeren?
De voorspellingen van het KMI zijn trouwens niet supertechnisch en niet supergedetailleerd. De gewone man moet er immers nog iets van verstaan. Als je een bepaald iets wil ondernemen bestaat er een lijn waarnaar je kan telefoneren voor meer specifieke informatie. Is dat gebeurd?

Vraag 3: Hij beroept zich op de hevige valwinden die daar schade hebben veroozaakt. Ja, maar onweer was zeker en vast voorspeld. Die weide (lees: het publiek) kon ook ten zeerste getroffen zijn door onweerschade. We weten niet zeker of dat al dan niet is gebeurd (bliksem zou zijn ingeslaan op de douches, suggereren sommigen, anderen suggereren dat enkele bomen niet zijn omgewaaid, maar omgebliksemd).
Inderdaad, hoge bomen en zeker hoge metalen voorwerpen met elektricititeit zijn niet bijzonder risico-vermijdend indien je weet dat er een onweer op je af komt;

Volgende vraag:

Wie heeft de beslissing genomen dat er kon doorgedaan worden ondanks code oranje? Was dat de weerspecialist waarop ze beroep deden? Of was dat de organisatie zelf ondanks tegenadvies van de weerspecialist (KMI gaf duidelijk tegenadvies -> code oranje).

Dat geen tijd meer voor die code Rood lijkt me overigens zever in pakjes die er helemaal niet toe doet. Code oranje zei reeds alles wat er moest gezegd worden en geheel Limburg heeft zich dan ook op die code oranje voorbereid zoals steeds ...
En een ander kleurtje geven lijkt me snel gedaan ... Nu is de vraag wel of het iets had uitgemaakt: voor de beslissingen die daar zouden zijn genomen, voor het dodental, voor de schade, ... Allicht niet.

In ieder geval is het al ver gekomen indien een amateurmeteoroloog zich geroepen voelt de mensen te waarschuwen omdat de organisatie dit blijkbaar nalaat en heeft beslist (?) dat een code oranje niet ernstig genomen moet worden. Al was zij dagen van voordien voorspeld.

De vraag is of er op dat moment nog iets gedaan kon worden ook natuurlijk. Stampede is zoals gezegd rap veroorzaakt, zeker in paniek, en als de hulpverlening dan moet werken zonder plan (zoals verklaard)... had dit allicht tot veel meer slachtoffers geleid.
Eén van uw amateurmeteorologen werkt overigens voor het KMI. Maar deze mensen kunnen bij het kmi niet zo ver gaan als ze doen op blogs, het KMI is immers een weersvoorspelling die voor een breed publiek verstaanbaar en begrijpbaar moet zijn. En men wil ook de voorspellingen valide houden (hoe ingewikkelder je alles maakt, hoe groter de kans dat er toch een parameter is die je niet juist hebt afgesteld, maar dat moet ik jou natuurlijk niet gaan vertellen).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 augustus 2011 om 13:55.
Oud 27 augustus 2011, 13:55   #98
Groentje-18

Standaard

Dit om maar te zeggen, dat alles op het KMI schuiven ook nogal simpel is. Er valt wel veel meer over te zeggen dan dat.
Oud 27 augustus 2011, 14:28   #99
freelancer
Banneling

Standaard

Als men ziet om welk 'onweer' het ging... vind ik dat het KMI alleszins medeverantwoordelijk is... Als we het toch over verantwoordelijkheden hebben.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:32   #100
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens jou is het KMI dus aansprakelijk?
Dat zou kunnen en het is iets wat ik ook al gesuggereerd heb (dat de weerdienst waarop hij een beroep deed aansprakelijk is. Maar daar had niemand, incluis jij, oren naar. Neen, ik was degene die naar Chokri zat te wijzen, omdat hij een Marokkaan is. en

Maar daarvoor moeten eerst een paar vragen gesteld worden, waarvan sommige reeds halvelings in de pers beantwoord zijn:

Vraag 1: waaruit leid jij af dat chokri beroep heeft gedaan op het KMI? Ik heb dit nergens horen vermelden. Het enige wat hij hierover te zeggen had was: "bij wijze van spreken checken we het weer ieder half uur".
-> wat het het kmi en hoe zat die afspraak tussen hem en het KMI, checkt hij buienradar of had hij een eigen meteorologische dienst?
Als je het weet, hoor ik het graag.

Code oranje schade aan gebouwen/omgerukte en uitgewortelde bomen lijkt me duidelijk genoeg om te weten dat er daar problemen gaan komen, want dat is exact de samenstelling van de PP weide waar toen 60 000 man op zat.

Kon Chokri geen rekening houden met die code oranje? Op basis waarvan heeft hij daar geen rekening mee gehouden?
Daardoor kan men zich de vraag stellen of een code rood aankondigen geholpen had. Zou de man dan maatregelen genomen hebben? Wat moest het KMI schrijven bij die code rood: de bomen gaan wèrkelijk ontworteld worden of omvallen en de gebouwen gaan wèrkelijk schade ondervinden. Code oranje was duidelijk genoeg: levensbedreigende situatie mogelijk, neem geen risico's ...

Indien Chokri's verklaring waar is, wist hij van het noodweer boven Brussel en het feit dat die storm naar hem toekwam.

Mening festivalganger heeft reeds verklaard dat de organisatie op de hoogte was, in tegendeel tot wat Chokri beweerde. Ze zeiden te zijn gewaarschuwd voor een hevige storm waarbij men zelfs tot op de minuut vertelde wanneer hij zou arriveren.

Vindt een rechter het voldoende om enkel rekening te houden met het KMI ? Of om de website eens te bekijken en te zeggen: het is code oranje maar geen erg. Het zal hier wel niet overkomen ondanks het feit dat we hier één geweldig groot superlokaas voor onweren zijn door al ons metaal dat we hier in de lucht hebben steken en door het feit dat op heel wat plekken in Limburg onweders worden weggeschoten.

Vraag 2: Op welke weerdienst hij zich ook beroept heeft, is het voldoende voor de rechter en heeft hij voldoende naar die dienst geluisterd? Heeft hij zich met andere woorden gedragen als een goede huisvader of onverantwoorde risico's genomen (code oranje lijkt mij een onverantwoord risico... )?
Het KMI als dienst nemen of enkel de website raadplegen en waarschuwingen gewoon negeren?
De voorspellingen van het KMI zijn trouwens niet supertechnisch en niet supergedetailleerd. De gewone man moet er immers nog iets van verstaan. Als je een bepaald iets wil ondernemen bestaat er een lijn waarnaar je kan telefoneren voor meer specifieke informatie. Is dat gebeurd?

Vraag 3: Hij beroept zich op de hevige valwinden die daar schade hebben veroozaakt. Ja, maar onweer was zeker en vast voorspeld. Die weide (lees: het publiek) kon ook ten zeerste getroffen zijn door onweerschade. We weten niet zeker of dat al dan niet is gebeurd (bliksem zou zijn ingeslaan op de douches, suggereren sommigen, anderen suggereren dat enkele bomen niet zijn omgewaaid, maar omgebliksemd).
Inderdaad, hoge bomen en zeker hoge metalen voorwerpen met elektricititeit zijn niet bijzonder risico-vermijdend indien je weet dat er een onweer op je af komt;

Volgende vraag:

Wie heeft de beslissing genomen dat er kon doorgedaan worden ondanks code oranje? Was dat de weerspecialist waarop ze beroep deden? Of was dat de organisatie zelf ondanks tegenadvies van de weerspecialist (KMI gaf duidelijk tegenadvies -> code oranje).

Dat geen tijd meer voor die code Rood lijkt me overigens zever in pakjes die er helemaal niet toe doet. Code oranje zei reeds alles wat er moest gezegd worden en geheel Limburg heeft zich dan ook op die code oranje voorbereid zoals steeds ...
En een ander kleurtje geven lijkt me snel gedaan ... Nu is de vraag wel of het iets had uitgemaakt: voor de beslissingen die daar zouden zijn genomen, voor het dodental, voor de schade, ... Allicht niet.

In ieder geval is het al ver gekomen indien een amateurmeteoroloog zich geroepen voelt de mensen te waarschuwen omdat de organisatie dit blijkbaar nalaat en heeft beslist (?) dat een code oranje niet ernstig genomen moet worden. Al was zij dagen van voordien voorspeld.

De vraag is of er op dat moment nog iets gedaan kon worden ook natuurlijk. Stampede is zoals gezegd rap veroorzaakt, zeker in paniek, en als de hulpverlening dan moet werken zonder plan (zoals verklaard)... had dit allicht tot veel meer slachtoffers geleid.
Eén van uw amateurmeteorologen werkt overigens voor het KMI. Maar deze mensen kunnen bij het kmi niet zo ver gaan als ze doen op blogs, het KMI is immers een weersvoorspelling die voor een breed publiek verstaanbaar en begrijpbaar moet zijn. En men wil ook de voorspellingen valide houden (hoe ingewikkelder je alles maakt, hoe groter de kans dat er toch een parameter is die je niet juist hebt afgesteld, maar dat moet ik jou natuurlijk niet gaan vertellen).
Fijn dat je zoveel tekst aan me besteed, maar het is redelijk simpel hoor: was er 2u eerder code rood ingevoerd dan was er een ander verhaal mogelijk geweest.
Alle grote festivals hebben al meerdere 'oranje' onweders doorstaan. Als je voor potentiële schade aan gebouwen meteen gaat ontruimen, dan kan er trouwens niks meer doorgaan bij code oranje. Ik heb je niet zien fulmineren tegen alle indooractiviteiten die de voorbije dagen bij code oranje zijn doorgegaan. Is plopsa indoor ontruimd? Zijn alle mogelijke parkings e.d. waar een boom op staat hermetisch afgesloten?
Ik denk niet dat het bijzonder ingewikkeld is om de kleur te veranderen van oranje naar rood. Ik denk dat dat voor een breed publiek begrijpbaar is.

Jouw manier van discussiëren blijft echter degoutant. Je krijgt de suggestie dat het KMI misschien wel een beetje liegt, je negeert ze, noemt mensen weinig kritisch, haalt ze dan zelf aan als argument tegen degene die je weinig kritisch noemt, en begint terloops nog wat luidop te fantaseren over de intenties van je tegenstander. Voor dat laatste wens ik nog enige onderbouwing. Je andere tactieken, zoals mensen die erbij waren vragen hun klep te houden omdat jij het zoveel beter weet, heb ik dan nog niet eens aangehaald.

Het is je maar om 2 dingen te doen: Chokri viseren (met belachelijke posts over zogezegde 'grijnzen' enzo), en mensen hier die je niet kan uitstaan viseren. Die tweede groep is makkelijk gevormd: iedereen die het oneens is met je, kan je vakkundig in dat groepje plaatsen. Dat is in het verleden ook al gebeurd, je zag er dan zelfs een soort van complot in van een hele 'club' tegen jou.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be