Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 september 2011, 15:06   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En een Nederlandstalige gemeenschap die niet in staat (niet willens ook) is deze Franstaligen te vernederlandsen (omgekeerd lukt dat wel).
Trouwens, ik vind niet dat een gemeenschap, een staat, of wat dan ook welke taalgebruiken dan ook dient op te leggen aan gelijk wie. Ik wil helemaal de franstaligen niet dwingen om nederlands te leren omdat ze in Vlaanderen zouden wonen. Maar ze hebben (als gast) ook niks te eisen. Ik vind het heel normaal dat de enige voertaal in de openbare diensten in Vlaanderen het nederlands is. Maar enkel maar de openbare diensten. Al de rest is vrije keuze van de mensen. Natuurlijk hebben nederlands-onkundigen een probleem bij kontakt met de overheid, maar dat is hun probleem. Als ik naar Spanje ga wonen, en ik spreek geen woord Spaans, dan zal ik ook problemen hebben. Ik vind niet dat men mij wettelijk moet dwingen om Spaans te leren, maar ik zal er een hoop nadelen door ondervinden en misschien gestraft worden, niet omdat ik geen Spaans ken op zich, maar omdat ik zekere administratieve dingen niet of verkeerd heb gedaan, niet ben ingegaan op een of andere aanmaning van een Spaanse politieagent en dergelijke meer. Mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid, mijn vrijheid en mijn gevolgen.

Echter gaan eisen dat ze in Spanje Nederlands gaan spreken bij de administratie omdat ik geen Spaans kan, vind ik het toppunt van lompheid: ik ben daar een gast. En of we daar nu met 50 000 Vlamingen staan of niet, dat maakt niet uit. Wij zijn gasten, we gedragen ons beleefd, en als we door onze onkunde van het Spaans problemen hebben, is 't aan ons van die op te lossen. Door Spaans te leren, of door een tolk in te huren, of weet ik veel. Daarentegen, wij 50 000 Vlamingen hebben ginder natuurlijk ook de vrijheid om ONDERLING zoveel Nederlands te spreken als we willen, om onder ons Nederlandstalig onderwijs te organiseren, om onder ons winkels open te doen (maar onze boekhouding en belastingen wel in 't Spaans afhandelen natuurlijk) en weet ik veel.

De Spanjaarden moeten niet proberen om ons te "verspaansen" of zo, dat zijn hun affaires niet. Maar wij hebben niks te eisen ten aanzien van de Spanjaarden ook niet he. We leven elk ons eigen leven, maar het enige gedwongen kontakt met de overheid gebeurt natuurlijk in het spaans.
patrickve is offline  
Oud 1 september 2011, 15:07   #82
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wallonie heeft een anti-Vlaamse pers.
Vlaanderen ook.
Maar waarom? Waarom doet Vlaanderen daar niets aan? Kunnen Vlaamsgezinden geen krant meer oprichten of opkopen of wat?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 september 2011 om 15:09.
Johan Bollen is offline  
Oud 1 september 2011, 15:14   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Echter gaan eisen dat ze in Spanje Nederlands gaan spreken bij de administratie omdat ik geen Spaans kan, vind ik het toppunt van lompheid: ik ben daar een gast.
Dat is geen lompheid. Als je weggeraakt met die truuk waarom zou je het dan niet doen? Blijkbaar lukt dat in Vlaanderen. In Bolivia, en zowat alle andere plaatsen, mogen er nog 80 % Brazilianen in grensstad Cobija komen wonen, die zullen het niet in hun hoofd krijgen te eisen dat de administratie dan maar in het Portugees moet in plaats van in het Spaans, laat staan dat Cobija nu plots bij Brazilië zou moeten horen. Waarom niet? Omdat ze op voorhand weten dat zo'n eis geen kans maakt ingewilgd te worden, zelfs beledigend is en dus averrechts zou werken. Maar blijkbaar kan men dat in Vlaanderen wel beginnen eisen. Eigen schuld van die Vlamingen eigenlijk.

Dan nog, waarom zou men überhaupt eisen dat Cobija bij Brazilië moet horen. Is Bolivia niet goed genoeg dan om te wonen? Waarom kom je er dan in de eerste plaats naar toe als je er geen respect voor kan opbrengen?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 september 2011 om 15:19.
Johan Bollen is offline  
Oud 1 september 2011, 15:17   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar waarom? Waarom doet Vlaanderen daar niets aan? Kunnen Vlaamsgezinden geen krant meer oprichten of opkopen of wat?
Ja, koop er enkele.
Oud 1 september 2011, 15:20   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, koop er enkele.
Als je geen ondernemers met geld mee hebt...tja.
Johan Bollen is offline  
Oud 1 september 2011, 15:23   #86
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is dan ook de laatste regio in Europa (buiten de Franstalige gebieden) waar het Frans nog verplicht is voor iedereen.

Duitstalig Zwitserland stopte hier redelijk recent ook al mee. Maar bij de Vlaam zit de angst voor hun meesters er goed in.

Ook de NVA durft zich niet onomwonden uit te spreken tegen deze verplichting.

Tot zover de 'nationalisten'.
Als ze effectief Frans laten vallen dan moeten ze een andere taal in de plaats nemen, Duits bv. Meertaligheid is en blijft een grote plus.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 15:25   #87
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Zoals Vic Van Aelst reeds zei: onderricht van Frans werkt de verfransing van Vlaanderen in de hand.

De tweede of derde taal zou Duits moeten zijn (en niet Frans), aangezien dit onze voornaamste handelspartner is.
Frans is nog steeds een mooie en nuttige taal voor ons, Vlamingen. We moeten dat niet per se in verband brengen met onze slechte relaties met de Waalse politicasters! Welke Vlaming gaat niet graag of nooit op vakantie in Frankrijk? Indien we Engels leren en kennen doen we dat ook niet enkel voor de Engelsen maar vooral voor onszelf!Neen, de Vlamingen moeten op hun strepen staan en weigeren Frans te praten tov die franstaligen die het vertikken wat Nederlands te leren en te gebruiken en er nog minachtend tegenover doen ook! Gebaar dat je ze niet verstaat, praat verder Nederlands... en luister ondertussen naar wat ze uitkramen terwijl ze denken dat je ze niet verstaat! Kan zeer leerzaam zijn om ze verder schaakmat te zetten! Die verdomde "faciliteiten" hadden moeten keihard beperkt worden in de tijd en na verloop van tijd volledig stilvallen ipv wat men al jaren aan het knoeien is... De "tweetaligheid" in Brussel moet meer afgedwongen en georganiseerd worden, als het moet door ze financieel meer het vuur aan de schenen te leggen ipv ze straks weer hun miljoentjes naar hun hoofd te gooien!

Laatst gewijzigd door andev : 1 september 2011 om 15:29.
andev is offline  
Oud 1 september 2011, 15:27   #88
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kiezen voor NVA = meer Vlaanderen = minder welvaart.
Goed dat ik geen materialist ben dan eh
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 15:29   #89
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij praat in Antwerpen zoveel verkavelingvlaams als dat ge wilt. Maar op nationale zenders die bekostigd worden door eht geld van alle inwoners van het Vlaams gewest eis ik behoorlijk Nederlands dat door elke Nederlandstalige begrepen wordt.
Ik heb het dan niet over de een of andere geïntervieuwde, of serie waar dat echt passend is.
Ik moet nog de eerste Vlaming tegenkomen die'k nie begrijp
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 15:34   #90
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Je gaat zoals gewoonlijk weer voorbij aan het feit dat we in een land leven waar Franstaligen op een kluit grond zijn gaan wonen waar men vroeger Nederlands sprak.

En een Nederlandstalige gemeenschap die niet in staat (niet willens ook) is deze Franstaligen te vernederlandsen (omgekeerd lukt dat wel).

Dat heeft zijn gevolgen.
De taal zal me een worst wezen. Al spraken ze mandarijns. Mijn probleem met België gaat iets verder dan een onbenulligheid als een taal.
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 15:36   #91
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De helft van de Nederlandstalige bevolking hier kan zelfs geen Nederlands spreken, laat staan schrijven (cf. fora).
Dat soort stomme praat lees je dagelijks in de franstalige lezersbrieven van Le Soir en consoorten ook. En kijk maar eens wat voor kanjers van fouten die daar neerpennen in de enige taal die de meesten daar zouden moeten kennen! Hun onderwijs staat ook wereldwijd bekend voor de hoge toppen die ze scheren nietwaar? Nu hebben ze het er weer op gevonden: overzitten afschaffen! En straks niet meer verplichten om naar school te gaan, enkel nog het kindergeld oprapen zeker? En daarna lid van l'état PS met garantie op levenslange dop...
andev is offline  
Oud 1 september 2011, 15:36   #92
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik heb in mijn eigen schooltijd in mijn eigen schoolomgeving eigenlijk nooit geweten dat er veel enthousiasme was om Frans te leren. En dan spreken we dus echt van een tijd waar de communautaire problematiek echt niet meespeelde. Mijn persoonlijke mening? De absolute verplichting om de taal te leren vanaf het vijfde middelbaar �* rato van een flink aantal uren per week, tot het je strot uitkwam, gecombineerd met de vrij fantasieloze manier waarop het vak onderwezen werd, als ware het een exacte wetenschap. Ik zou dus zeggen dat vooral het onderwijssysteem hier flink te kort schoot.
Ik heb er persoonlijk nooit echt veel problemen mee gehad met het Frans leren. Ik kwam wel héél veel in contact met Franstalige en Engelstalige media.
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 15:37   #93
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Sommigen in dit land hebben er juist belang bij dat de Vlaming zijn eigen taal slecht beheerst. Mensen die een standaartaal goed beheersen zijn immers mondige mensen en vormen daardoor onrechtstreeks een bedreiging voor de huidige machtsverhoudingen binnen België.
BWarrior zegt ook soms dingen die steek houden. Je ziet: je moet altijd naar de reacties kijken, niet naar de auteur.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 september 2011 om 15:37.
Weyland is offline  
Oud 1 september 2011, 16:18   #94
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat we geen Vlaamse media hebben vriend.

Kijk, voor de goede orde:

Wallonie heeft een anti-Vlaamse pers.
Vlaanderen ook.
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 16:21   #95
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Misschien een samenwerking zoeken met een Nederlandse krant, die dus ook in Vlaanderen wordt verspreid?
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 16:34   #96
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dat soort stomme praat lees je dagelijks in de franstalige lezersbrieven van Le Soir en consoorten ook. En kijk maar eens wat voor kanjers van fouten die daar neerpennen in de enige taal die de meesten daar zouden moeten kennen! Hun onderwijs staat ook wereldwijd bekend voor de hoge toppen die ze scheren nietwaar? Nu hebben ze het er weer op gevonden: overzitten afschaffen! En straks niet meer verplichten om naar school te gaan, enkel nog het kindergeld oprapen zeker? En daarna lid van l'état PS met garantie op levenslange dop...
De Franse ambassade vindt het zelfs nodig om de echte Fransen die naar België willen komen wonen, werken of studeren, te waarschuwen dat het Belge niet echt hetzelfde is als wat ze gewoon zijn.
http://www.ambafrance-be.org/spip.php?article797

Citaat:
Nous vous proposons ci-dessous un florilège des "belgicismes" parmi les plus courants :

|-|Belgicismes|Français|-|Belgicismes|Français| |-|Etre en affaires|être dans tous ses états|-|Accroche-pied|croc-en-jambes| |-|Acter|prendre acte|-|Faire des affaires|compliquer les choses| |-|Aujourd’hui matin|ce matin|-|Babeler|bavarder| |-|Donner une baise|faire la bise|-|Bande de circulation|voie de circulation| |-|Biesse|bête|-|Bloquer|étudier| |-|Boule|bonbon, friandise|-|Brette|dispute| |-|Cigare|réprimande|-|Couper au court|prendre un raccourci| |-|Dringuelle|pourboire|-|Gazette|journal| |-|Maf|fou|-|Margaille|bagarre| |-|Mettez-vous !|installez-vous !|-|Faire de son nez|faire l’important| |-|Nonante|quatre-vingt-dix|-|Peler|ennuyer| |-|Plaquer|coller|-|Poter|boire un pot| |-|Potferdek !|nom d’un chien !|-|Poussette|caddie| |-|Prober|essayer|-|Proficiat !|bravo !| |-|Roulage|circulation routière|-|Septante|soixante-dix| |-|Stoeffeur|vantard|-|Tomber de son jus|être très étonné| |-|Tirer son plan|se débrouiller|-|Toquer �* la porte|frapper �* la porte| |-|Vacature|vacance d’un emploi|-|Vider la place|quitter les lieux| |-|Vlek|chose sans valeur|-|Zinneke|corniaud| |-|Zot|corniaud|-|Zwanzer|plaisanter|
Zucht is offline  
Oud 1 september 2011, 16:40   #97
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Frans is nog steeds een mooie en nuttige taal voor ons, Vlamingen. We moeten dat niet per se in verband brengen met onze slechte relaties met de Waalse politicasters! Welke Vlaming gaat niet graag of nooit op vakantie in Frankrijk? Indien we Engels leren en kennen doen we dat ook niet enkel voor de Engelsen maar vooral voor onszelf!Neen, de Vlamingen moeten op hun strepen staan en weigeren Frans te praten tov die franstaligen die het vertikken wat Nederlands te leren en te gebruiken en er nog minachtend tegenover doen ook! Gebaar dat je ze niet verstaat, praat verder Nederlands... en luister ondertussen naar wat ze uitkramen terwijl ze denken dat je ze niet verstaat! Kan zeer leerzaam zijn om ze verder schaakmat te zetten! Die verdomde "faciliteiten" hadden moeten keihard beperkt worden in de tijd en na verloop van tijd volledig stilvallen ipv wat men al jaren aan het knoeien is... De "tweetaligheid" in Brussel moet meer afgedwongen en georganiseerd worden, als het moet door ze financieel meer het vuur aan de schenen te leggen ipv ze straks weer hun miljoentjes naar hun hoofd te gooien!
Dat doe ik wel. Als ik hen versta en zulder mij niet dan kan ik hen beledigen zoveel ik wil zonder dat ze mij verstaan omgekeerd daarentegen,.... dus het Frans blijft voor mij een nuttige taal.
alfa16vjtd is offline  
Oud 1 september 2011, 16:47   #98
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
De franstaligen hebben hun armoede dus aan zichzelf te danken volgens u? Waarom moeten we ze dan geld blijven geven?
over het algemeen zijn ze sneller tevreden; minder strebers dan de VL.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 16:50   #99
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als het de schuld van de N-VA is dat Vlaamse kinderen minder graag Frans leren, wiens schuld is het dan dat Franstalige kinderen uit Brussel zelden graag Nederlands hebben geleerd, en nog steeds niet overlopen van enthousiasme?
Nederlands biedt weinig meerwaarde tegen het Frans.
Mensen willen graag een taal leren die een trapje hoger staat dan de hunne.

Voor FRiezen is NL leren wel een hele voortuigang in vergelijking met het bij Fries houden.

Engelsen leren zelden een andere taal want Chinees, en nog andere talen zijn groter maar veel meerwaarde bieden die talen niet.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 16:53   #100
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Dit is er echt goed ingehamerd door de franstalige media pcs hé. Zouden die mensen ooit een vlaming hebben gezien. Laat staan dat ze een verschil zouden horen.
Misschien, maar het toont wel aan hoe graag ze het argument gebruiken dat we allemaal een plaatselijk patois spreken. En wie kan het ze eigenlijk kwalijk nemen, zeker wat de oudere generatie betreft? Zo wordt nog maar eens het belang van de standaardtaal aangetoond.
Vlaanderen Boven is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be