Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 september 2011, 13:48   #81
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dan zouden ze het 'vrijwillig' steunen van de koning aftrekbaar maken van de belastingen.
waarom? dus omdat gij die vent wil steunen moet ik betalen via de belastingen

tarara
born2bewild is offline  
Oud 3 september 2011, 13:49   #82
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zouden ze het 'vrijwillig' steunen van de koning aftrekbaar maken van de belastingen.
Het zijn altijd 'sjoemelaars' geweest, die royalisten!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 13:58   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
waarom? dus omdat gij die vent wil steunen moet ik betalen via de belastingen

tarara
Dat wordt natuurlijk democratisch beslist, voor zover er van democratische beslissingen sprake kan zijn in België.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 14:03   #84
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Neenee, Johan, die mensen die het koningshuis vrijwillig steunen, moeten dan ook de consequenties van hun vrije keuze dragen en niet anderen via achterpoortjes hun initiatief mee laten bekostigen. Ik dacht dat royalisten veel principiëler zouden zijn!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 14:19   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Neenee, Johan, die mensen die het koningshuis vrijwillig steunen, moeten dan ook de consequenties van hun vrije keuze dragen en niet anderen via achterpoortjes hun initiatief mee laten bekostigen. Ik dacht dat royalisten veel principiëler zouden zijn!
Ik ben geen royalist...meer.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 14:26   #86
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik ben geen royalist...meer.
Ik had het niet over jou specifiek, Johan: ik had het over hen die zichzelf als royalist bestempelen en zich blijkbaar beperken tot het wuiven met vlaggetjes en het roepen van "Vive le rwa" en Vive la Belgik' zolang je maar hun portemonnee niet aanspreekt om zelf hun 'hobby' te bekostigen!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 14:38   #87
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over jou specifiek, Johan: ik had het over hen die zichzelf als royalist bestempelen en zich blijkbaar beperken tot het wuiven met vlaggetjes en het roepen van "Vive le rwa" en Vive la Belgik' zolang je maar hun portemonnee niet aanspreekt om zelf hun 'hobby' te bekostigen!
Ik dacht ooit het koningshuis rationeel te kunnen verantwoorden. Ik meende het pragmatisch te bekijken. Ik heb die tang voor dat varken te rusten gelegd. Enkele schandalen hebben dat proces van ouder en hopelijk wijzer worden versneld. Ik ben er nu van overtuigd dat het verrot hart van België niet zichzelf kan genezen. Laat het koningshuis dan maar een privé hobby zijn van enkelingen inderdaad.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 14:45.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 14:45   #88
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik dacht ooit het koningshuis rationeel te kunnen verantwoorden. Ik meende het pragmatisch te bekijken. Ik heb die tang voor dat varken te rusten gelegd. Enkele schandalen hebben dat proces van ouder en hopelijk wijzer worden versneld. Ik ben er nu van overtuigd dat het verrot hart van België niet zichzelf kan genezen.
Hoe ouder, hoe wijzer!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 15:01   #89
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ouder, hoe wijzer!
Hopelijk.

En dat terwijl ik ooit nog tranen gelaten heb voor Boudewijn bij diens dood, en gaan aanschuiven ben om mijn naam in een boek te zetten in Brussel. Dat royalisme was ten dele iets onbewusts denk ik nu. De rouw om het sterven van een soort van vader/sinterklaasfiguur die er altijd was. De rationalizeringen zijn geënt op zo'n emotionele basis en daardoor geforceerd en gemakkelijk vals. Ik denk dat dat voor heel wat royalisten zo is. Koningshuizen doen er natuurlijk alles aan om de mythevorming in stand te houden. Heel hun publiek optreden is daarop gericht. Heler rioolblaadjes zijn er mee gevuld. Als je dat emotionele aspect van je af kan schudden blijft er van de rationalisaties niet veel over. De macht dient bij 'het volk' te liggen in een land. Zo simpel is het eigenlijk.

Wacht ik zal eens iets zoeken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 15:06.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 15:08   #90
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Hopelijk.

En dat terwijl ik ooit nog tranen gelaten heb voor Boudewijn bij diens dood, en gaan aanschuiven ben om mijn naam in een boek te zetten in Brussel. Dat royalisme was ten dele iets onbewusts denk ik nu. De rouw om het sterven van een soort van vader/sinterklaasfiguur die er altijd was. De rationalizeringen zijn geënt op zo'n emotionele basis en daardoor geforceerd en gemakkelijk vals. Ik denk dat dat voor heel wat royalisten zo is. Koningshuizen doen er natuurlijk alles aan om de mythevorming in stand te houden. Heel hun publiek optreden is daarop gericht. Heler rioolblaadjes zijn er mee gevuld. Als je dat emotionele aspect van je af kan schudden blijft er van de rationalisaties niet veel over. De macht dient bij 'het volk' te liggen in een land. Zo simpel is het eigenlijk.
Ik heb van dat rare sentiment betreffende het koningshuis nooit last gehad. Het koningshuis wordt niet democratisch verkozen, ze hebben een duister verleden en een dubieus verworven rijkdom. Ik ben sowieso niet voor de adel, dat is middeleeuws. Politiek hoort ook niet per definitie van vader op zoon te gaan zoals hier in België lijkt het geval te zijn. Dat bewijst alleen maar de domheid van het kiesvee.
stuyckp is offline  
Oud 3 september 2011, 15:14   #91
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Hopelijk.

Wacht ik zal eens iets zoeken.
Inderdaad, het royalisme steunt hoofdzakelijk op koekendozenromantiek!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 15:19   #92
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik heb van dat rare sentiment betreffende het koningshuis nooit last gehad. Het koningshuis wordt niet democratisch verkozen, ze hebben een duister verleden en een dubieus verworven rijkdom. Ik ben sowieso niet voor de adel, dat is middeleeuws. Politiek hoort ook niet per definitie van vader op zoon te gaan zoals hier in België lijkt het geval te zijn. Dat bewijst alleen maar de domheid van het kiesvee.
Het is dan ook begrijpelijk dat in de partijen waar het nepotisme , vooral van het eigen gebroed, hoge toppen scheert, het royalisme hoogtij viert. En omgekeerd: dat het koningshuis zich stevig verbindt met die partijen waar de kinderen van de exponenten gepiloteerd worden voor een carrière binnen de partij. Het ene profiteert als het ware van de reclame die het maakt voor het andere. Het is een echte symbiose!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 15:26   #93
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voetsels Bekijk bericht
De koning is daar om anarchie te voorkomen. Anarchie komt wanneer er een dispuut is in de regering, zodanig dat die niet meer functioneert als zo. De koning is de figuur die staat voor de dictator die we moeten voorkomen, die we van het roer moeten houden, want daar horen wijzelf te zijn.
Ik weet niet hoe andere landen dan kunnen overleven, daar hebben ze het koningshuis reeds lang in het museum geplaatst.
Oud 3 september 2011, 15:28   #94
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is maar normaal dat hij die minacht, die willen het land kapotrijten. Geen mens die bij zijn verstand is kan daar voor zijn, en dat willen. Hoe kan je zo dwaas zijn dat je vandaag nog een land als echt onafhankelijk kan zien, waar de macht bij het zwaard ligt, en niet woorden. Dat is Europa, die ons bevrijd heeft van oorlog, zodat wij economie, politiek, cultuur, en ik weet niet wat nog, maar geen geweld in elk geval, gebruiken om invloed te hebben in de omgeving waarin wij leven als land.
Wordt wakker mijn beste en onderzoek eerst eens waar de problemen in dit land liggen.
Oud 3 september 2011, 16:08   #95
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wachten waarop?

"Rey Destrozado" (verscheurde koning)
Johan Bollen, La Paz, 2002
keramiek, koper, hout, leer, ijzerdraad
85 cm

Een verscheurde koning op zijn troon. Zijn benen en handen is hij kwijt. Hij omklemt 1 been met zijn arm, 1 been ligt er op zijn schoot, en 1 been hangt er over zijn schouder. Een speer spiest zijn hoofd. Zijn tong hangt uit zijn mond. Een kroon op zijn hoofd.

Ik maakte het beeld met klei vermengd met ijzerdraad die mijn handen regelmatig deden bloeden tijdens het werken aan het beeld. Misschien van daar de mijns inziens pijnlijke aanblik van het beeld. De aanblik is eveneens grotesk (vind ik toch). Ik beschouwde het beeld steeds als een kritiek op de menselijke hoogmoed, de 'zelfkroning'. Maar waarom kan men zich afvragen gebruik ik juist de symboliek van de 'gekroonde' gebruikte om de menselijke hoogmoed vorm te geven? Een 'improvizatie' is dit werk grotendeels. De symboliek is een aanvoelen.

De gekroonde is boven de rest verheven ongeacht of hij daar nu geplaatst is door anderen of door zichzelf. Hij hoeft zich hier niet voor te verantwoorden. Zijn staat is eeuwig en onveranderbaar. Een president zou ik uitbeelden omringd door mensen die zijn gedrag kritisch beoordelen. De president zou zich bekeken voelen. Bij de koning ligt dat volk aan zijn voeten. Wat dat volk denkt is totaal irrelevant voor de positie van de koning behalve indien ze in de richting van een onttroning denken. De gekroonde zelf staat centraal niet het volk.

Beeld is tevens een doos (met 2 kleinere geïncorporeerde doosjes) met deksel.

Werk is beschadigd sinds een ongeluk dat een deel van mijn werken vernietigde. Ik heb geen betere foto's beschikbaar. Deze foto's zijn van daarvoor.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  reyDestrozado.jpg‎
Bekeken: 44
Grootte:  177,4 KB
ID: 82628  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  reyDestrozadoHoofd.jpg‎
Bekeken: 44
Grootte:  121,0 KB
ID: 82629  

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 16:25.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 16:14   #96
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Wachten waarop?

"Rey Destrozado" (verscheurde koning)
Johan Bollen, La Paz, 2002
keramiek, koper, hout, leer

Een verscheurde koning op zijn troon. Zijn benen en handen is hij kwijt. Hij omklemt 1 been met zijn arm, 1 been ligt er op zijn schoot, en 1 been hangt er over zijn schouder. Een speer spiest zijn hoofd. Zijn tong hangt uit zijn mond. Een kroon op zijn hoofd.

Ik maakte het beeld met klei vermengd met ijzerdraad die mijn handen regelmatig deed bloeden tijdens het werken aan het beeld. Misschien van daar de mijns inziens pijnlijke aanblik van het beeld. De aanblik is eveneens grotesk (vind ik toch). Ik beschouwde het beeld steeds als een kritiek op de menselijke hoogmoed, de 'zelfkroning', maar waarom kan men zich afvragen waarom ik juist de symboliek van de 'gekroonde' gebruikte om de menselijke hoogmoed vorm te geven. Een 'improvizatie' is dit werk grotendeels. De symboliek is een aanvoelen.

De gekroonde is boven de rest verheven ongeacht of hij daar nu geplaatst is door anderen of door zichzelf. Hij hoeft zich hier niet voor te verantwoorden. Zijn staat is eeuwig en onveranderbaar. Een president zou ik uitbeelden omringd door mensen die zijn gedrag kritisch beoordelen. De president zou zich bekeken voelen. Bij de koning ligt dat volk aan zijn voeten. Wat dat volk denkt is totaal irrelevant voor de positie van de koning behalve indien ze in de richting van een onttroning denken. De gekroonde zelf staat centraal niet het volk.

Beeld is tevens een doos (met 2 kleinere geïncorporeerde doosjes) met deksel.

Werk is beschadigd sinds een ongeluk dat een deel van mijn werken vernietigde. Ik heb geen betere foto's beschikbaar.
Prachtige symboliek! Kunst die ik helemaal kan appreciëren en niet omdat ze enigszins antiroyalistisch is!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 3 september 2011 om 16:37.
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 16:23   #97
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prachtige symboliek! Kunst die ik helemaal kan appreciëren en niet omdat ze enigszins altiroyalistisch is!
Dank je. Zou "Rey destrozado" antiroyalistisch te noemen zijn, ja?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 16:23.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 september 2011, 16:30   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga kakken nu. Ik kan dit ook hier doen, maar dan krijg ik tegendruk. Alleen mijn aars geeft tegendruk, wil ik tegendruk gunnen.
Soms familie van Henri1?
Oud 3 september 2011, 16:39   #99
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dank je. Zou "Rey destrozado" antiroyalistisch te noemen zijn, ja?
Het lijkl me in ieder geval geen reclame voor het koningsschap!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 16:57   #100
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkl me in ieder geval geen reclame voor het koningsschap!
Het was ook niet mijn 'bedoeling' 'antiroyalistisch' te zijn, maar ik zal na dit beeld wel niet meer als een 'royalist' beschouwd worden.

De interpretatie ligt open wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 17:01.
Johan Bollen is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be