![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat me eigenlijk niet over de zonnepanelen, maar over de ingevangen energie.
Nu, omdat de meeste groengezinden de mond vol hebben van zonnepanelen, neem ik dat als voorbeeld. We hebben ruwweg 150 000km "vaste grond". Stel dat we een kwart voorbehouden aan hernieuwbare energiewinning in al zijn vormen, en we kunnen 350Wm² oogsten (350 Mw/km²), dan kom ik uit aan 13125000 megawatt. (dit is ZEER optimistisch, ongeveer een factor 4 in de positieve zin) Kijk nu eens wat België verbruikt aan energie in zijn totaliteit. En gebruik dat als basis voor de berekening.
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb wat verder gewerkt aan dit. Het Mckinsey rapport geeft aan dat België in totaal 368 miljoen BOE primaire energie per jaar gebruikt.
Dit geeft ons het waanzinnige getal van 65 523 Gw. (1 Boe is 1699kw) Deel dat door 11 000 000, en je komt uit op 5684 Kw per inwoner per jaar. Onze superefficiente zonnepanelen die een kwart van alle vaste grond op aarde gebruiken komen uit met 13125 Gw, wat wil zeggen dat we met moeite 2500 mensen in de Westerse welstand kunnen laten leven zonder moeder aarde te belasten of deel te nemen in de kringloop.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 20 september 2011 om 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2500 lijkt me onwaarschijnlijk? Een ander manier van berekenen want ik begrijp de jouwe niet echt met eenheden die me wat vreemd voorkomen (kW voor energie?? kW is toch vermogen?) Een pv-paneel met een oppervlakte van 1 vierkante meter levert per jaar ongeveer 100 kWh. Het gemiddelde gebruik van een gemiddeld (Belgisch) gezin is 3500 �* 4000 kWh per jaar of 1000kWh/persoon (is dus persoonlijk verbruik - zonder industrie) 1 persoon heeft met andere woorden 10 panelen nodig of 10m² om voldoende energie uit de zon te halen. Met 2 hectaren die er momenteel (theoretisch) nog beschikbaar is per persoon zou dit geen probleem mogen geven qua zon-energiebevoorading. Anders gerekend en voortgaand met dezelfde gegevens als hierboven en aangevuld met eerder gegeven data (aardoppervlakte naar beneden afgerond op 100 miljoen km² (wiki zegt 141) Kom ik op 10 miljard mensen (globaal) uit. Lijkt me aannemelijker (dan jouw berekening) voortgaand op het gegeven dat de zon een veelvoud kan leveren van hetgeen we nodig hebben. Ik dacht een tijdje terug een kaart gezien te hebben waar de oppervlakte van Frankrijk zou kunnen volstaan om gans Europa te voorzien. Dus ik denk dat er wat schort aan je berekeningen? Het is natuurlijk maar een groffe oefening, zegt niks over de rest van de variabelen. Laatst gewijzigd door satiper : 22 september 2011 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
5684Kw is wat nodig is om 1 ruimtecapsule met 1 West-Europeaan in de huidige welstand te laten leven. Je kan dat sterk verminderen door bijvoorbeeld de hele berekening te stoelen op het energiegebruik van een Hottentot. Dan kom je toe met een kleinere capsule en 1500 caloriën aan proteïnepap. Ik heb expres gekozen voor zo'n mish-mash van termen, met als bedoeling de gegevens zo slecht mogelijk laten uit te komen.
![]() |
![]() |
#85 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Geen enkel mens kan globaal denken. Mensen zijn gemaakt om ik kleine groepjes (een stam) te leven en in deze optiek te redeneren.
|
![]() |
![]() |