Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 oktober 2011, 09:45   #81
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het moment dat deze akkoorden werkelijkheid worden, staat het 100% vast: Brussel zal nooit of te nimmer bij Vlaanderen horen.
Brussel zal hiermee ook nooit tot Wallonië horen. En als men daar toch de vermetelheid zou hebben zonder Vlaams geld het op een onafhankelijke (con)federatie WalloBrux te laten komen, dan is het bankroet verzekerd.

Wellicht is het beter bij een mogelijke scheiding, van het vroegere Hoofdstedelijk Gewest voorlopig te laten vallen met de bedinging dat de inwoners dienen te kiezen tot welk gewest Vlaanderen of Wallonië ze willen gaan behoren als aparte regio of als ze liever als zelfstandige stadstaat verder willen. De meeste zullen wel voor hun portemonnee kiezen.
fcal is offline  
Oud 3 oktober 2011, 09:46   #82
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoera !

Wat vinden de Brusselaars hiervan ?
Vlaanderen bestaat al uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Vlaamse Gewest.
Bij een splitsing gaat Brussel zichzelf plots niet verhuizen naar pakweg Aarlen, ofzo. Wat er wel kan gebeuren is dat de Franco's een Bruxelles-la-neuve ergens in de Henegouwse polders (en zo geografisch dichter bij Parijs komt te liggen) kunnen uit de grond stampen. Dit naar analogie met Louvain-la-neuve.

En wat de Brusselaars er zelf van vinden ? Een stad met een meerderheid aan niet-Belgen ? Die gaan er echt niet van wakker liggen dat zij morgen wakker worden in een onafhankelijk Vlaanderen.

De Oostkantonners zijn ook ooit wakker geworden in een nieuw land. Of idem met de Duinkerkenaren.
En niet te vergeten : in 1830 zijn vele Nederlanders op een morgen ook plots wakker geworden in een afgescheiden deel van Nederland : België.
Denk je dat hun mening ooit gevraagd werd ?

Laatst gewijzigd door job : 3 oktober 2011 om 10:13.
job is offline  
Oud 3 oktober 2011, 09:49   #83
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Buiten een paar mensen bij Groen! en Sp.a en misschien hier ook en daar een "stray" bij de andere partijen is niemand bij de Vlaamse politici die op die manier wil blijven werken. Ook bij MR zijn er weinig te vinden die voorstander zijn van dit status quo.
Dus iedereen wil confederalisme behalve een aantal strays? Dat lijkt me nogal sterk tegengesproken door de feiten.
Nyquist is offline  
Oud 3 oktober 2011, 09:53   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Brussel zal hiermee ook nooit tot Wallonië horen. En als men daar toch de vermetelheid zou hebben zonder Vlaams geld het op een onafhankelijke (con)federatie WalloBrux te laten komen, dan is het bankroet verzekerd.

Wellicht is het beter bij een mogelijke scheiding, van het vroegere Hoofdstedelijk Gewest voorlopig te laten vallen met de bedinging dat de inwoners dienen te kiezen tot welk gewest Vlaanderen of Wallonië ze willen gaan behoren als aparte regio of als ze liever als zelfstandige stadstaat verder willen. De meeste zullen wel voor hun portemonnee kiezen.
Brussel moet helemaal niet tot Wallonië horen, het zal exact dezelfde rechten hebben als het Vlaams Gewest en als het Waals Gewest. maw, ze zullen zelf kunnen kiezen of ze onafhankelijk worden van gelijk wie.

ofwel zeg je dat het Vlaams Gewest beschikkingsrecht heeft en dan heeft het Brussels Gewest dat evenzeer, ofwel zeg je dat het Vlaams Gewest dat recht niet heeft en dan stoppen we met te spreken over een onafhankelijk Vlaanderen.

uiteraard kan je blijven dromen, maar de realiteit zou dan wel eens des te harder in je gezicht kunnen slaan.
Oud 3 oktober 2011, 09:59   #85
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Was er de afgelopen weken een euforische stemming ontstaan over het bereiken van veronderstelde akkoorden over de splitsing van BHV en over de financiering van de deelstaten, nu kan men haar stilaan opbergen, want de onderhandelingen over de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde lopen thans vast op de irreële eis van de Franstaligen om Franstaligen berecht te laten worden in eentalig gebied in Vlaanderen. Oftewel: hoe de taalwet uit 1935 als pasmunt wordt gebruikt. CD&V ligt dwars, Wouter Beke is al boos weggelopen en Charles Michel (MR) voert de druk op. Ziehier het eindspel van de veronderstelde onderhandelingen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...-bekeken.dhtml
[color="Blue"]Gemaakte afspraken
Sommige Franstalige partijen verwijten CD&V dan weer dat de partij zou terugkomen op eerder gemaakte afspraken rond het respecteren van de rechten van de Franstaligen in Halle-Vilvoorde. Toen zou afgesproken zijn dat de Franstaligen in Halle-Vilvoorde geen rechten zouden verliezen en dat dit in de grondwet en een bijzondere wet zou worden ingeschreven. Voor de Franstaligen kan er geen sprake van zijn dat hun taalgenoten rechten verliezen. Bij CD&V kaatst men de bal terug en zegt men dat de Franstaligen "een andere interpretatie" van de gemaakte afspraken hebben.[/COLOR]

Hadden ze bij de CD&V dan iets anders gedacht?
Oud 3 oktober 2011, 09:59   #86
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Die topics van "de crash nadert" ofzo vind ik hier echt niet passen. Er is wat onenigheid tussen die franstalige rechten in bhv met gevolg dat zowel Michel als Beke even van de onderhandelingstafel was weggelopen. Maar dat is alsnog geen reden om al victory te kraaien, want dat is nog zeker VEEL te vroeg. Als Beke de komende dagen niet plooit dan zal Di Pipo weer de dramaqueen van 3 weken geleden spelen, de koning wordt op zijne vlieger gezet, Beke bezwijkt dan en we hebbe die zelfde avond een akkoord.

En wees maar zeker: Plooien zal Beke wel zeker doen!! Maar of hij hiermee weg geraakt?? Dat weet ik nog zo niet .... Zo'n akkoord zullen ze alvast niet meer "historisch" noemen.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 3 oktober 2011 om 09:59.
matthias999 is offline  
Oud 3 oktober 2011, 10:04   #87
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
95% van de Vlamingen weet niet eens wat het gerechtelijk arrondissement BHV is.

België bestaat nog steeds, ondanks uw dagelijkse .

En dat vind ik
Vreemd, wij hadden eigenlijk niets anders verwacht van u.
Dankzij "Vlamingen" zoals u, is het hier zover kunnen komen.
Jullie zijn echte staatsmannen, jullie kunnen er terecht fier op zijn.

BTW: Ik heb goed nieuws voor jullie:
"De vaseline is in reclame".
Oud 3 oktober 2011, 10:06   #88
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een Hollander moet ons hier de les niet komen spellen!

Doe dit maar in uw eigen land. En daar is het hard nodig. Want zoals uw Premier Rutte werd uitgescholden door zijn 'gedoogpartner ' Geert Wilders, is effenaf niet normaal. Een schande is het!

Dus het zou eens goed zijn moest ge voot uw eigen stoep gaan vegen, voordat ge de trottoir van een ander wilt gaan kuisen!
Zeg dat eens tegen uw waalse vriendjes.
Oud 3 oktober 2011, 10:07   #89
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op dit moment zit er een meerderheid aan Belgen aan de onderhandelingstafel.

waarom wordt er dan niet gewerkt aan die communautaire problemen? integendeel, ze gaan ze nog slechter maken, we zitten zeker de volgende 10 jaar met nog meer van deze problemen. er zal constant gezaagd worden over de grenzen van Brussel, over de voorrechten van Franstaligen in Vlaanderen, over de transfers, over bevoegdheidsconflicten, ....

waarom weigert de politieke klasse dit op te lossen? wat hebben zij in feite te winnen met een geblokkeerd land?
Je moet het mij niet vragen. Ik ben geen voorstander van een coalitie zonder Franstalige oppositie. Dat wordt altijd vergeten maar wie gelooft dat er ooit een regering komt met maar één verdwaalde Franstalige zetel in de oppositie is helemaal een aanhanger van het plannetje van de PS.

Vraag het aan de N-VA en het VB waarom ze niet mee doen aan de coalitievorming. Het is duidelijk dat de Vlamingen ondervertegenwoordigd zijn in de coalitiegesprekken.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 3 oktober 2011, 10:08   #90
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens uw collega-nationalisten is dit nochtans een slechte en zelfs anti-Vlaamse staatshervorming. Wat is het nu eigenlijk?
Ik vrees dat ik u hier gelijk moet geven.
Indien deze staatshervorming erdoor komt is hert gedaan met evolutie. Dan blijft er voor de Vlamingen maar één ding meer over, een woordje met één R meer.
Oud 3 oktober 2011, 10:09   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet het mij niet vragen. Ik ben geen voorstander van een coalitie zonder Franstalige oppositie. Dat wordt altijd vergeten maar wie gelooft dat er ooit een regering komt met maar één verdwaalde Franstalige zetel in de oppositie is helemaal een aanhanger van het plannetje van de PS.

Vraag het aan de N-VA en het VB waarom ze niet mee doen aan de coalitievorming. Het is duidelijk dat de Vlamingen ondervertegenwoordigd zijn in de coalitiegesprekken.
er zitten genoeg Nederlandstaligen aan de onderhandelingstafel en zonder hun is er ook geen regering. Het excuus van "N-VA en VB doen niet mee, het is hun fout" gaat dus helemaal niet op.

Feit blijft dat er een meerderheid aan Belgen met zelf een meerderheid aan beide taalgrenzen (wat ook de verhoudingen ook zijn) gevonden is om de Belgische structuur nog meer ingewikkeld te maken en dat de taalconflicten het volgende decennia nog harder zullen zijn.

ik vraag me gewoon af waarom? wat hebben zij met een geblokkeerd land? Sturen zij aan op een burgeroorlog? een splitsing?
Oud 3 oktober 2011, 10:10   #92
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Klopt. Die evolutie is dan ook al lang bezig. Moet jij toch ook zien? Met deze staatshervorming zal de federale staat nog maar eens verder worden uitgekleed. De verdamping in actie. Tot er op de duur niks meer overblijft. Zo heb ik het altijd gezegd, geen revolutie maar evolutie.

België wordt steeds minder Belgisch. Tot het ophoudt. En daar komen we steeds dichterbij.
Verdamping zou ik het niet durven noemen. Alles wordt gebetonneerd, in de toekomst spreken we dan niet meer over:
- Evolutie maar over Revolutie.
- Staatshervorming maar over Staatsvorming
Oud 3 oktober 2011, 10:11   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om aan politiek beleid te doen moet je nu eenmaal een meerderheid hebben. De Vlamingen hebben die meerderheid. Als ze samen aan één zeel trekken kunnen ze zelf het beleid bepalen voor ons land. Het einde van België is helemaal geen oplossing. Het is een utopie voorspiegelen en dit als excuus gebruiken om niets te doen. Ik ben er van overtuigd dat er hervormingen nodig zijn op communautair vlak. Hiervoor zal altijd de stem van de Franstaligen nodig zijn. De beste oplossing voor de communautaire probleempjes is gewoon om deze onverwijld op te lossen. Als er een beleid wordt gevoerd in ons land met een duidelijke stempel gericht op Vlaanderen en Brussel dat in het nadeel is van de politieke aspiraties van Wallonië dan gaan die vragende partij worden voor staatshervormingen. Op dat moment kan er onderhandelt worden.
Ik ben reeds geruime tijd tot een andere opvatting gekomen, met name dat samenleven van Vlamingen en Francofonen in deze staat onmogelijk is geworden. Niet enkel taal-cultureel, maar evenzeer op financieel en socio-economisch vlak zullen we blijvend uit elkaar groeien. Voor mij part mag la Belgique opgedoekt worden, hoe vlugger hoe liever.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 oktober 2011 om 10:12.
quercus is nu online  
Oud 3 oktober 2011, 10:11   #94
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe eens niet onnozel. Beke gaat die onderhandelingen wel niet opblazen he.
Wat is het nu?
Wel?
Niet?
Oud 3 oktober 2011, 10:12   #95
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het kan natuurlijk altijd beter. Ook ik zou liever meteen een splitsing hebben, maar dat zit er niet in. Realpolitik, geen droompolitiek.

Maar je verandert van onderwerp: ook jij moet toch de evolutie erkennen waarbij de federale staat wordt uitgekleed en de deelstaten steeds onafhankelijker worden?
Toch zal na deze staatsmisvorming er niets anders meer overblijven.
Oud 3 oktober 2011, 10:12   #96
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dus iedereen wil confederalisme behalve een aantal strays? Dat lijkt me nogal sterk tegengesproken door de feiten.
Het status quo niet willen verdedigen wil niet noodzakelijk zeggen dat ze het confederalisme aanhangen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 3 oktober 2011, 10:13   #97
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben reeds geruime tijd tot een andere opvatting gekomen, met name dat samenleven van Vlamingen en Francofonen in deze staat onmogelijk is geworden. Niet enkel taal-cultureel, maar evenzeer op financieel en socio-economisch vlak zullen we blijvend Voor mij part mag la Belgique opgedoekt worden, hoe vlugger hoe liever.
Hoe zie je dat praktisch gebeuren ?

Oud 3 oktober 2011, 10:13   #98
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach ze zullen het dra ondervinden wat koning pyrrhus eeuwen geleden al heeft ondervonden...

Om diens beroemde woorden aan te halen toen men hem konde deed van zijn overwinning en gelijk erbij vertelde wat het hem aan verliezen had gekost...

"'Als ik nog zo één overwinning zal behalen, ga ik eraan ten onder!"
Inderdaad, hoe meer ze (de walen) winnen, hoe meer ze verliezen.
Oud 3 oktober 2011, 10:13   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel moet helemaal niet tot Wallonië horen, het zal exact dezelfde rechten hebben als het Vlaams Gewest en als het Waals Gewest. maw, ze zullen zelf kunnen kiezen of ze onafhankelijk worden van gelijk wie.

ofwel zeg je dat het Vlaams Gewest beschikkingsrecht heeft en dan heeft het Brussels Gewest dat evenzeer, ofwel zeg je dat het Vlaams Gewest dat recht niet heeft en dan stoppen we met te spreken over een onafhankelijk Vlaanderen.

uiteraard kan je blijven dromen, maar de realiteit zou dan wel eens des te harder in je gezicht kunnen slaan.
Goed, je geeft elke gewest dezelfde rechten en plichten.

Je geeft dus Wallonië, BHG en Vlaanderen, oeps een regio vergeten, de oost-kantons het recht om zelf hun belastingen te innen en laat ze evenredig hun inwoners bijdragen aan de federale overheid.

Maar er is een reden waarom de Franstaligen steeds verder Vlaanderen in trekken eens de gemeente waar ze wonen onder Franstalig bestuur komt.
En die reden heeft nog zeer weinig te maken met de taal.
Het gaat namelijk over rijke Franstaligen, die hun rijkdom liever niet zien verdwijnen naar de Brusselse en/of Waalse overheden hun bodemloze putten.
Jantje is offline  
Oud 3 oktober 2011, 10:16   #100
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
CD&V is nu al een soort N-VA light. Mensen stemmen nooit op de copie.
Maar dan zonder de standvastigheid & Vlaamsgezindheid.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be