![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() nie moeilijk als de rest van de wereld tegen u aan het vechten is, terwijl ge gewoon een deftige taal wilt opleggen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 8 december 2011 om 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu nog wachten op de MR die vindt dat NL vanaf vier jaar verplicht wordt in Wallonië.
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is zo. Het is dan ook enkel nuttig om talen in het onderwijs te verplichten als de kans ten minste drie op vier is dat de kennis ervan minstens maandelijks handig zou zijn, lijkt me. Mensen die graag talen leren, leren die sowieso. De enige bijdrage van de verplichting om talen te leren is dwang, en die is negatief. Enkel het verplichten van één wereldwijde lingua franca levert een positieve bijdrage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() De Franstaligen hebben ondertussen bedongen om het Nederlands in slechts 25% van de scholen van het staatsonderwijs te doceren. In het asielbeleid is voorzien, dat 1 van de landstalen voldoende is, met andere woorden in de rand is het niet nodig om Nederlands te spreken. Tweetaligheid in Brussel wordt met de voeten getreden en wordt via nieuwe wetten verder afgebouwd. Alles wordt liefst gedubd in het Frans op hun televisie en de Vlaamse cultuur wordt niet gesmaakt. Ondertussen hebben ze een duur gesubsidieerd Marshall-plan,maar over de taalgrens komen werken wordt ontmoedigd vanwege onbeperkte werkloosheidssubsidies en staatjobs. Grote Belgische bedrijven komen liefst in handen van Frankrijk. Vlaams geld voor Franse cultuur en scholen in de rand. Enzovoort. Enzovoort. De oplossing is niet dat de Vlamingen geen Frans meer gaan leren, dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Ik vind de ontnederlandsing een probleem, de taal Frans op zich is ook belangrijk. "De zwakte van de stategie van de tegenstander", dit klopt voor de klassieke partijen, maar ik vind het ook een te eenzijdig statement. Het zijn in de eerste plaats de Franstaligen die schuld treffen. En Elio Di Rupo gaat ons nu verstrikken met een charme offensief in Vlaanderen, terwijl aan quasi geen enkel fundament voor Vlaanderen wordt gewerkt. Op mijn sympathie zal Elio zeker nooit kunnen rekenen.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier Laatst gewijzigd door Dirk A : 8 december 2011 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn Engels, wat ik in school gedurende vier of zes jaar onderwezen kreeg, is nog in opperbeste staat. Ik gebruik het regelmatig. Vandaar. Mijn Duits, wat ik in school slechts twee jaren gekregen heb, en dan nog maar 1 uurtje per week, was zeer slecht toen ik de school verliet, maar is ondertussen van een beter niveau dan mijn Frans, en evenaart mijn Engels. Maar ik spreek dan ook graag Duits, ik vind dit een zeer mooiste taal vooral vanwege haar verscheidenheid.
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Los hiervan wil ik ook nog kwijt dat ik het vrij tragikomisch vind dat nota bene een liberale partij een dergelijk voorstel zoals hier besproken wordt indient. Laatst gewijzigd door SDG : 8 december 2011 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we moeten stoppen met te kijken wat de anderen doen en voor ons zelf beslissen wat goed is en wat niet goed is. en als het nu toevallig is dat we door het Frans te leren als 2e taal, later beter Romaanse talen zullen leren, dan is het zo. Blijkt na onderzoek dat dit niet het geval is en dat we beter pakweg Duits als 2e taal moeten nemen, wel dan is dat ook zo. het Engels zou ik trouwens nooit als 2e taal zetten, daar komen we al genoeg mee in aanraking en zullen we dus sowieso gemakkelijker leren. Vergeet ook niet dat je op school nooit een taal echt zult leren, je gaat wel een basis meekrijgen waarmee je later aan de slag kunt. maar we moeten stoppen met te kijken naar de Franstaligen in België om ons daar aan aan te passen, we moeten eens dringend geëmancipeerd reageren op zulke zaken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hetgeen de meeste Vlamingen spreken en het Engels noemen is evenveel Engels als het Duits van Jean Marie - dat kunnen we ook zonder de lessen te volgen nichtwaar? Door steeds maar de focus te leggen op dat Frans, terwijl héél Europa verengelst is, zorgt men ervoor dat op gebied van het Engels de vlamingen achteraan hobbelen, want Nederlanders, Duitsers, Fransen, Italianen zelfs de Oost-Europeanen leren wèl het Engels als tweede taal en geen Pfaff-engels. En daar staan we dan. Maar we kunnen wèl op congé naar de Ardennen of Les Landes ! Noteer: ik pleit wèl voor een zo vroeg mogelijke aanvang van de lessen engels en frans en zelfs duits. Maar doe niet alsof het frans daarbij prioritair moet zijn: wij leven NIET in een tweetalig, laat staan drietalig land. Wij leven in een land met drie taalgebieden, waarvan de twee andere taalgebieden zelfs de moeite niet doen om de taal van de meerderheid aan te leren. Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 december 2011 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ook mensen die het Engels als 2e taal hebben gekozen, spreken Frans tegen Franstaligen hoor. Ik ken zelf mensen die nauwelijks Frans gekregen hebben op school maar zich toch in alle bochten wringen om toch maar Frans te kunnen spreken tegen hun Franse collega.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En we groeien op in een door Engels overheerste wereld. Dan zou je toch graag hebben dat de basis die ze meekrijgen uit de school komt, en niet uit de media of via het internet. Het Engels van onze jeugd in zo 'verneukt' dat ze wanneer ze voor een eerste keer op school in contact komen met Engels ze enorme moeite hebben met zelfs maar de Engelse basis ! Een reden te meer om het Engels aan te prijzen als eerste vreemde taal in ons onderwijs ! Ze komen er immers al -bij wijze van spreken- onmiddellijk na de geboorte mee in aanraking ! Een taalmisvorming, door gebrek aan kennis van de basisregels, is zeer erg. Maar voor Frans en Duits geldt deze taalmisvorming niet, omdat het pas in het onderwijs is dat ze met deze taal in aanraking komen. Hier geeft men de basis mee alvorens ze ermee in aanraking komen. Nu is dit niet voor Engels, en dat zou ik persoonlijk onmiddellijk willen veranderd zien. Het Engels van de kinderen is immers afschuwelijk slecht. En slechte gewoonten afleren is nu eenmaal een pak moeilijker dan van in het begin de juiste bij te brengen.
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is misschien omdat ik professioneel hoofdzakelijk in het Engels bezig was, dat me die abominabele kennis van mijn vlaamse collega's dagelijks opviel. Ze konden wèl allemaal Frans hoor.... om op congé te gaan. Van Rompuy mag dan wel perfect verstaanbaar zijn voor Di Rupo en Sarkozy, maar de rest van Europa moet hem wel ondertitelen als hij engelsklinkende woordjes uitstoot. Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 december 2011 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Parlementslid
|
![]() Ik meen mij een discussie te herinneren over Cécile Muller die er trots op was dat ze enkel Frans kon spreken.
Wie was toen ook al weer het hardst moord en brand aan het schreeuwen? ![]() Talenkennis is nodig voor de economie. Leer zoveel mogelijk talen of wordt werkloos en ...
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf een goede job, en verdien meer dan behoorlijk mijn boterham. En ik heb enkel NL nodig... Maar je hebt gelijk, talenkennis is verrijkend, als je dat bedoelt. Naast het NL, spreek ik trouwens nog drie andere talen, en versta er nog eens twee meer (maar die ik amper spreek). De vraag die je je moet stellen is : moet er een verplichting zijn om Frans als eerste vreemde taal aan te leren ? Terwijl er momenteel een duidelijke nood is aan een correct Engels ? Eigenlijk twee vragen : één, dient er een verplichting te zijn ? Zo nee, tweede vraag opgelost. Zo ja, tweede vraag : waarom moet dit Frans zijn ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 8 december 2011 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sommigen noemen het gewoon Franse arrogantie.
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar toch verplicht Vlaanderen haar burgers een taal aan te leren die de meesten nooit nodig zullen hebben. Voor velen verloren tijd en moeite. En dat net terwijl het Engels wél zéér belangrijk is. Dat ze daar maar meer moeite en tijd insteken...
![]() |