Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Twee staten oplossing: voor of tegen
2 staten 42 60,87%
1 staat, zoals het nu is 16 23,19%
Confederatie 11 15,94%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2011, 21:18   #81
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Maar goed, het gaat natuurlijk over België.

Daarbij kies ik voor één staat omdat een volledige onafhankelijkheid van de deelstaten ervoor zou zorgen dat er te veel kostbaar geld naar de administratie zou vloeien, geld dat echt wel beter besteed kan worden.

De USSR was beter één staat gebleven.

Kongo was beter 'Belgisch' gebleven, en Algérie 'française' (samen met 'Indochine').

India was beter 'British' gebleven.

Enz...

Al dat kostbaar geld dat naar administraties vloeit

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:20   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Dat risico zit er ook in tussen het huidige België en bv. Nederland en omgekeerd. Bedrijven kijken uit waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Vandaar dat er bv. een vlucht van bepaalde bedrijven (die meestal niet te veel beroep deden op specifieke know-how maar eer op handenarbeid) geweest is naar Z-O-Azië en recentelijker naar Oost-Europa.
En hoe is dit risico vergroten, voordelig voor de werknemers?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:20   #83
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sommigen hebben nog altijd niet geleerd dat vlaanderen en wallonie op alle vlakken verschillen.
het enige wat ze nog gemeen hebben is België.
Met nederland hebben we helemaal niets gemeen. Ander land, ander volk. Beter een goede buurman dan een ongewenste huisgenoot.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:22   #84
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
En dan net als het een goeie NL'er betaamt een schoothond worden van de zionisten, niks van. Wij hebben niets in NL te zoeken. Het zal ofwel België blijven ofwel Vlaanderen worden
Zionisme is geen politiek issue bij ons in het westen. In de arabische wereld wel, om het vijandbeeld extern te kunnen leggen zodat de eigen regimes die meestal volstrekt ondemocratisch zijn buiten schot kunnen blijven.
Not relevant.
Oud 29 december 2011, 21:30   #85
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En hoe is dit risico vergroten, voordelig voor de werknemers?
Concurrentie is altijd goed want dat levert betere producten voor de klant, grotere verkoop voor de werkgever en meer werk voor de werknemer, die dan zijn job behoudt en zelfs voor anderen mee werk creëert! Of gun je het je Waalse collega misschien niet dat hij door de verhuis van het bedrijf door een gunstiger investeringsklimaat in Wallonië bijvoorbeeld, korter bij huis kan werken? Hoe je het draait of keert als er iets verandert is voor de enen een goede en voor de anderen een slechte kant aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:31   #86
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
liever het bekrompen Belgicistische Vlaanderen?
trouwens de eerste stappen naar een Nederlands-Vlaamse confederatie (en later een fusie) zijn al gezet!
Hmm... inderdaad, we zien meer en meer recepten voor croque monsieur met gouda kaas in plaats van Oud Brugge, Postel, Nazareth en andere lekkere vlaamse kazen.

Verdomme... ik begin ongerust te worden. Een stille invasie is gestart en wij slikken dat nog ook.
Oud 29 december 2011, 21:32   #87
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
met wat Franstalig België allemaal heeft uitgespookt met Luxemburg toen Luxemburg nog deel uitmaakte van België (1830-1839).
ik denk het niet!
ik denk dat er vrij weinig forumleden deze periode nog levendig in gedachten hebben.
Oud 29 december 2011, 21:39   #88
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en wat betekent vlaanderen in een europa gedomineerd door Duitsland en Frankrijk en als wingewest van Frankrijk?

een vlaanderen dat even Belgicistisch is als België!
dwz het niet-erkennen van de regionale identiteiten (Limburgers, Vlamingen, Zuid-Brabanders) binnen Vlaanderen.

niet in mijn naam!
Dus voor jou geen onafhankelijk vlaanderen, en je nederlandse piste is een miskraam wegens onoverkomelijke afstotingsverschijnselen bij de slachtoffers. Dus blijven we maar in één landeke ?
Oud 29 december 2011, 21:41   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Met nederland hebben we helemaal niets gemeen. Ander land, ander volk. Beter een goede buurman dan een ongewenste huisgenoot.
Met Wallonië hebben we veel minder gemeen, ondanks 180 jaar in hetzelfde land te wonen.
Oud 29 december 2011, 21:43   #90
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Als een van de produktiefste regio's in de wereld ?
Zullen het dan nog beter doen dan nu, vermoed ik.
Net zoals bv het noorden van italië het economisch zeer goed doet, binnen italië zullen wij hier in vlaanderen het economisch zeer goed doen, in belgië. Elk met een sausje van eigen nationalisme erover, maar het basisrecept is hetzelfde.
Oud 29 december 2011, 21:47   #91
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
alleen eventueel de taal; en dan nog, "hollands-nederlands" is compleet verschillend aan "vlaams-nederlands", zeker wanneer gesproken.
Ik heb dan ook zeker niet de ambitie om de dertiende Nederlandse provincie te worden. En wellicht zien de Nederlanders zelf dat ook niet zitten.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:51   #92
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik heb het al aan enkele gevraagd en ze zijn liever Nederlander dan Vlaming
Ja ? ik zou zeggen : test het eens, bewijs het. Probeer een samenkomst/optocht/manifestatie of noem het hoe je wil te organiseren pakweg in antwerpen gent of brussel waarbij je bv 5000 mensen probeert samen te brengen die openlijk voor een samengaan met nederland willen opkomen.

Nog geen 1000 haal je er denk ik. Probeer het, als je zo zeker bent van je grote gelijk. Als een door een paar studentjes met de losse pols georganiseerde shame betoging tienduizenden mensen kan mobiliseren, dan kan het o zo aanlokkelijke beeld van een samengaan met nederland dat toch zeker eens zo goed ?

Durf je het aan ?
Oud 29 december 2011, 21:51   #93
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat risico zit er ook in tussen het huidige België en bv. Nederland en omgekeerd. Bedrijven kijken uit waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Vandaar dat er bv. een vlucht van bepaalde bedrijven (die meestal niet te veel beroep deden op specifieke know-how maar eer op handenarbeid) geweest is naar Z-O-Azië en recentelijker naar Oost-Europa.
Dat is nadelig voor werknemers. Waarom wilt u de situatie voor werknemers verslechteren in de naam van 'onafhankelijkheid'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De USSR was beter één staat gebleven.
Kongo was beter 'Belgisch' gebleven, en Algérie 'française' (samen met 'Indochine').
India was beter 'British' gebleven.
Enz...
Al dat kostbaar geld dat naar administraties vloeit
Het verschil is dat bij de USSR Russische machthebbers, bij de Kongo Belgische machthebber(s), bij India Britse machthebbers, ... armere regio's uitbuitten voor persoonlijk gewin. Vlaanderen wordt niet uitgebuit en is zelfs heel wat rijker dan Wallonië. Vanaf de moment dat de Vlamingen onderdrukt worden, ga ik mee met jou strijden voor een Vlaamse onafhankelijkheid van België.

Dus, ja, inderdaad: al dat geld dat naar administraties vloeit ingeval we onafhankelijk worden, dat vind ik het echt niet waard. Dat geld kan beter gebruikt worden om de sociale zekerheid te redden of (gemiddelde) belastingverhogingen te vermijden.

Citaat:
Concurrentie is altijd goed want dat levert betere producten voor de klant, grotere verkoop voor de werkgever en meer werk voor de werknemer, die dan zijn job behoudt en zelfs voor anderen mee werk creëert! Of gun je het je Waalse collega misschien niet dat hij door de verhuis van het bedrijf door een gunstiger investeringsklimaat in Wallonië bijvoorbeeld, korter bij huis kan werken? Hoe je het draait of keert als er iets verandert is voor de enen een goede en voor de anderen een slechte kant aan.
Ik neem aan dat die Waalse arbeiders al bij de Waalse vestiging werken, dus van voordelen voor werknemers is absoluut geen sprake.

Je begaat ook de fout door concurrentie tussen bedrijven (wat positief is) en concurrentie tussen staten (wat ik persoonlijk negatief vind) door elkaar te halen.

De lonen van werknemers staan nu al steeds meer onder druk. Ik zie geen reden om die lonen nog meer onder druk te zetten onder de mantel van 'concurrentie'.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 29 december 2011 om 21:53.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:53   #94
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd, ik vind dat de "twee staten oplossing” een beetje dromerij is, voor zover met die twee staten Vlaanderen en Wallonië wordt bedoeld.

Het is immers zonder meer duidelijk dat Wallonië er minstens economisch niet kan in slagen om als soevereine staat te functioneren.

Indien België zou uiteenvallen (en daar is het al een hele tijd mee bezig, eigenlijk), dan is een eventuele aansluiting bij Frankrijk de enige oplossing voor Wallonië. Onder voorwaarden die uitsluitend zullen bepaald worden door Frankrijk uiteraard…

Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 december 2011 om 21:57.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:56   #95
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

1 Ik neem aan dat die Waalse arbeiders al bij de Waalse vestiging werken, dus van voordelen voor werknemers is absoluut geen sprake.

Je begaat ook de fout door concurrentie tussen bedrijven (wat positief is) en concurrentie tussen staten (wat ik persoonlijk negatief vind) door elkaar te halen.

2 De lonen van werknemers staan nu al steeds meer onder druk. Ik zie geen reden om die lonen nog meer onder druk te zetten onder de mantel van 'concurrentie'.
1 Ik zou het ggesprek tussen Arti en mij maar eens vanaf het begin lezen als ik jou was, Robinus.

2 Dat ga je met de beste wil van de wereld niet kunnen tegengaan: wie het beste materiaal levert tegen de inverhouding beste prijs zal verkopen en voordeel doen. Het leveren van het beste product tegen de in verhouding beste prijs zal dus ook de werknemer aan het werk kunnen houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 29 december 2011 om 22:01.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 21:57   #96
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Limburgers en Brabanders willen geen Vlamingen genoemd worden.
ze zijn er wel toe gedwongen.
En jij WEET dat ? Of schrijf je gewoon je eigen verhaal ? Alleen hier al op dit forum struikel je over de vlaams nationalistische limburgers en branbanders. Ik heb er nog nooit eentje horen zeggen dat ie geen vlaming is.

Jij leeft in een virtuele wereld. Teveel boekjes gelezen over dietsche toestanden vermoedelijk. Of erger : een oranje fixatie.
Oud 29 december 2011, 22:01   #97
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik heb ook die indruk.

Het brengt natuurlijk wel wat job-creatie met zich mee.
Al die databanken en programma's die ontdubbeld en aangepast moeten worden.
Nochtans zijn de kinderbijslagfondsen allang opgedeeld volgens de regios. Zelfs de Duitstaligen hebben hun eigen kinderbijslagfondsen. Er wordt hier dus weer met spek geschoten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 22:02   #98
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
alleen eventueel de taal; en dan nog, "hollands-nederlands" is compleet verschillend aan "vlaams-nederlands", zeker wanneer gesproken.
Ik heb dan ook zeker niet de ambitie om de dertiende Nederlandse provincie te worden. En wellicht zien de Nederlanders zelf dat ook niet zitten.
De taal dat is natuurlijk een evidentie Piet, maar voor de rest leven we toch totaal naast elkaar. Goede buren, meer niet.
Oud 29 december 2011, 22:04   #99
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers en Brabanders willen geen Vlamingen genoemd worden.
ze zijn er wel toe gedwongen.
De Wever en Peumans zullen het graag horen.
Oud 29 december 2011, 22:04   #100
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1 Ik zou het ggesprek tussen Arti en mij maar eens vanaf het begin lezen als ik jou was, Robinus.

2 Dat ga je met de beste wil van de wereld niet kunnen tegengaan: wie het beste materiaal levert tegen de inverhouding beste prijs zal verkopen en voordeel doen. Het leveren van het beste product tegen de in verhouding beste prijs zal dus ook de werknemer aan het werk kunnen houden.
(1) Ik heb het gelezen. (2) Je antwoordt niet op de vraag waarom je de situatie voor werknemers nog wilt verergeren.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be